Muusikoiden.net
08.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiolaitteisto akustisten instrumenttien äänitykseen
1 2 3
JTKanerva
19.02.2013 20:15:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere!
 
Kokeneet studioihmiset: Millaisella budjetilla saadaan ammattitason äänitys tehtyä akustisten instrumenttien kanssa? Mukana olisivat haitari, viulu, akustisia kitaroita ja mahd. muita akustisia soittimia. Lähinnä komponentit mikseri + tietokone + ohjelmistosofta kiinnostaa.
 
Eli tässä omaa ajatelmaa:
 
+Jos ottaisi tällaisen mikserin: Allen&Heath ZEDFX USB-liitännällä
 
+"Jokin" tietokone
 
+Sitten mietityttää softa. Erilaisia versioita, erilaisia ominaisuuksia. Mutta riittäisikö äänitykseen Steinbergin ilmeisesti kevyemmät versiot Steinberg Cubase Artist 7 tai Cubase Elements 6? Ja sitten lopulliseen muokkaukseen ja masterointiin Steinberg Wavelab 7 "Täysversio".. Lopullisen tuloksen täytyy olla kaupalliseen painatukseen sopiva master-CD. Asiakkaina unkarilaisia haitaristeja ja viulisteja..
 
anapena
19.02.2013 20:27:42 (muokattu 19.02.2013 20:30:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkö ne kaikki äänittää kerralla? Jos näin, niin varmistu, että mikseri taikka äänikortti pystyy siihen. Nuo usb-mikserit monesti antavat vain 2-track ulostulon usbstä, eli stereona masterin signaalin. Ei hyvä.
Osta vaikka Tori-osastosta joku käytetty purkki, mikä pystyy multitrack-äänitykseen. Ensi alkuun melkein kaikki softat ovat tarpeeksi hyviä.
Onko sulla pussillinen mikkejä jo olemassa?
Ja jos pitää saada aikaiseksi kaupalliseen painatukseen sopiva master-cd, eikä sulla vielä ole kertynyt paljoa kokemusta, niin suosittelen käyttämään jonkun masteroijan palveluita. Vaikka halvankin sellaisen.
 
Istu ja pala!
lasal
19.02.2013 21:02:30 (muokattu 19.02.2013 21:26:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne" -ketjun aloittaja on tarkkaan lukenut?
 
miksi mikseri? Turhan johtosekamelskan lisäämiseksi?
 
interfacen mukana useimmiten tulee DAW-softa eli tätä voi pohtia myöhemmin. Raidat saa sisään (=.wav-tiedostoiksi) vaikka ilmaisella Kristal'illa. Mutta lisäkäsittelyn 60 dollarin Reaper tietysti hoitaa äänityksenkin. Tuollalailla nollasta lähtien jokin Nuendo kuullostaa hassulta
 
äänitystila saattaa olla pahin pullonkaula. Sitten muutaman vuoden kokemus niin hyvää tuppaa tulemaan ...
 
lasal
19.02.2013 21:33:38 (muokattu 19.02.2013 21:43:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: ... nuo usb-mikserit monesti antavat vain 2-track ulostulon usbstä, eli stereona masterin signaalin.
 
muistankos väärin että Behkun X 32 työntää ulos 24 kanavaa USB 2.0:lla?
 
mutta olet oikeassa eli master-stereo-signaalia melkein kaikki antavat ulos. Siis voimakkuussuhteet "kiveenhakattuina" ja yksittäisiä ei pysty jälkikäteen prosessoimaan. (Josta syystä itse ostin tascam us-1800:n ja tallennetut kuusitoista raitaa käsittelen ja miksaan jälkikäteen kaikessa rauhassa)
 
Kallekorvola
19.02.2013 22:08:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTKanerva: Tere!
 
Kokeneet studioihmiset: Millaisella budjetilla saadaan ammattitason äänitys tehtyä akustisten instrumenttien kanssa? Mukana olisivat haitari, viulu, akustisia kitaroita ja mahd. muita akustisia soittimia. Lähinnä komponentit mikseri + tietokone + ohjelmistosofta kiinnostaa.
 
Eli tässä omaa ajatelmaa:
 
+Jos ottaisi tällaisen mikserin: Allen&Heath ZEDFX USB-liitännällä
 
+"Jokin" tietokone
 
+Sitten mietityttää softa. Erilaisia versioita, erilaisia ominaisuuksia. Mutta riittäisikö äänitykseen Steinbergin ilmeisesti kevyemmät versiot Steinberg Cubase Artist 7 tai Cubase Elements 6? Ja sitten lopulliseen muokkaukseen ja masterointiin Steinberg Wavelab 7 "Täysversio".. Lopullisen tuloksen täytyy olla kaupalliseen painatukseen sopiva master-CD. Asiakkaina unkarilaisia haitaristeja ja viulisteja..

 
Tuota... Jos tavoitteena on kaupallinen levy, niin miksi toteutusta tekee ihminen, jolla ei ole edes hajua sopivasta laitteistosta? Vai kaverin puolestako tässä nyt kysellään? 100% varmuudella voin sanoa, että jos asiaa taitamaton äänittää, miksaa ja masteroi, on täysin yhdentekevää kuinka ammattimainen laitteisto on. Levystä ei tule "kaupallisen tason" levy edes unkarilaisilla standardeilla.
 
www.5by5.fi
passe
19.02.2013 22:19:42 (muokattu 19.02.2013 22:22:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: 100% varmuudella voin sanoa, että jos asiaa taitamaton äänittää, miksaa ja masteroi, on täysin yhdentekevää kuinka ammattimainen laitteisto on. Levystä ei tule "kaupallisen tason" levy edes unkarilaisilla standardeilla.
 
Word!
 
Toinen juttu on sitten se, että jos ei ole tosiaan mitään laitteita (edes tietokonetta) ennestään ja halutaan "ammattitason vehkeet" niin parilla tonnilla ei saa vielä oikein mitään. Parilla tonnilla saa sen sijaan jo esim. kokonaisen viikon studioaikaa hyvässä studiossa. Tonnillakin siellä heiluu jo sen pari kolme päivää miksauksineen, kun vähän neuvottelee.
 
Mieti!
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
JTKanerva
19.02.2013 22:44:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Tuota... Jos tavoitteena on kaupallinen levy, niin miksi toteutusta tekee ihminen, jolla ei ole edes hajua sopivasta laitteistosta? Vai kaverin puolestako tässä nyt kysellään? 100% varmuudella voin sanoa, että jos asiaa taitamaton äänittää, miksaa ja masteroi, on täysin yhdentekevää kuinka ammattimainen laitteisto on. Levystä ei tule "kaupallisen tason" levy edes unkarilaisilla standardeilla.
 
Tere! Asiaa taitamaton voi aina oppia asioita! Nythän ei ole kyse ydinfysiikasta, vaan kolmen-neljän akustisen soittimen äänitysprosessista siten, että tuotettu äänitys toistaa mahdollisimman luonnollisesti käytettyjen instrumenttien soinnit. Omassa studiossa on helppo unkarilaisten kanssa lähteä etsimään tätä luonnollista sointia. Ajatus tälle omalle studioprojektille lähti kun tuotan unkarilaisten debyyttilevyä oikeassa äänitysstudiossa. Tämä studio vastasi myös äänityksen miksauksesta ja masteroinnista, ja nyt kun luonnolliset raakaversioäänitykset oli ajettu digitaalisten kompressorien, limitterien, kaikujen ym. läpi, lopputulos ei tosiaankaan ja ollenkaan kuulostanut niin hyvältä kuin alkuperäiset raakaversio-otokset, eli tuo prosessi meni vielä uusiksi. Tietysti se oli kyseisen äänimiehen kokemattomuutta miksata akustisia soittimia, mutta lopputulema oli se, että parhaan lopputuloksen saa, kun itse opettelee tekemään nämä asiat. Toinen vaihtoehto on käyttää todella kovan luokan ammattilaista. Mutta siihen ei kukkaro riitä, tai sitten levyjä pitäisi myydä 10 000 kappaletta.
 
Mutta hieno asia on se, että nyt sain periaatteessa vastauksen tähän aloittelijan ongelmaan: Lähden liikkeelle Tascamin US-1800 interfacesta, ja katson, joskos löydän ne soundit jo tuolla laitteistolla plus tietokoneohjelmistolla. Köyhä musiikkiyrittäjä hieroo käsiään!
 
Muuten jos unkarilainen standardi studiotekniikassa on sama kuin muusikkovirtuositeetissa, Suomen kaikki äänitysstudiot joutuvat heti päivittämään tuolle "unkarilaisstandardin" tasolle...
 
JTKanerva
19.02.2013 22:51:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parilla tonnilla saa sen sijaan jo esim. kokonaisen viikon studioaikaa hyvässä studiossa. Tonnillakin siellä heiluu jo sen pari kolme päivää miksauksineen, kun vähän neuvottelee.
 
Mieti!

 
Mutta kun sijoittaa vaikka sen parikin tonnia laitteisiin ja rakentaa hyvän studion muutaman akustisen instrumentin äänityksille, on laitteistoon sijoitettu raha kuitattu yhdellä äänityskerralla. Seuraavaa äänitystä tehtäessä minulla on jo pari tonnia tienattuna! Ja kauhea maine siinä vaiheessa lähes maailmankuulujen unkarilaisten äänitysguruna!
 
Kallekorvola
19.02.2013 22:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTKanerva: Mutta kun sijoittaa vaikka sen parikin tonnia laitteisiin ja rakentaa hyvän studion muutaman akustisen instrumentin äänityksille, on laitteistoon sijoitettu raha kuitattu yhdellä äänityskerralla. Seuraavaa äänitystä tehtäessä minulla on jo pari tonnia tienattuna! Ja kauhea maine siinä vaiheessa lähes maailmankuulujen unkarilaisten äänitysguruna!
 
No hitto! Tämän kun ois itse aloittelijana tajunnut. Ammattistudio pystyyn muutamalla tonnilla ja pampam... Rahan tuloa ei voi estää. Sitpä ei muuta kun onnea alkavalle bisnekselle.
 
www.5by5.fi
Klezberg
19.02.2013 22:57:49 (muokattu 19.02.2013 23:00:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTKanerva: Mutta kun sijoittaa vaikka sen parikin tonnia laitteisiin ja rakentaa hyvän studion muutaman akustisen instrumentin äänityksille, on laitteistoon sijoitettu raha kuitattu yhdellä äänityskerralla. Seuraavaa äänitystä tehtäessä minulla on jo pari tonnia tienattuna! Ja kauhea maine siinä vaiheessa lähes maailmankuulujen unkarilaisten äänitysguruna!
 
Mun tuntuma on se, että kun lähtee haitaria ja viulua äänittämään, niin ei se tietsikka, daw-softa ja interface ole ne oleelliset asiat. Äänitystila, mikrofonit ja niiden asettelut, semmoiset jutut.
 
Minä kun vaikka haitarin kanssa opettelen hakemaan että millä mikrofoneilla ja millaisella järjestelyllä milloinkin kuulostaa hyvältä, niin eihän siinä mitään. Välistä osuu nappiin, välistä surkeasti pieleen, mutta aikaa myöten paremmin. Mutta kauankos se oikea haitaristi viitsii tukea ja seurata äänityksen harjoittelua?
 
Kuulostaa kiehtovalta kyllä, unkarilainen haitari ja viulu. Siihen vielä kolmekielinen basso, cimbalom ja klarinetti... tai tarogato.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
miffe
19.02.2013 22:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTKanerva: Mutta kun sijoittaa vaikka sen parikin tonnia laitteisiin ja rakentaa hyvän studion muutaman akustisen instrumentin äänityksille, on laitteistoon sijoitettu raha kuitattu yhdellä äänityskerralla. Seuraavaa äänitystä tehtäessä minulla on jo pari tonnia tienattuna! Ja kauhea maine siinä vaiheessa lähes maailmankuulujen unkarilaisten äänitysguruna!
 
Oikeastihan se ei toki mene näin.
 
turkulainen
JTKanerva
19.02.2013 23:37:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mun tuntuma on se, että kun lähtee haitaria ja viulua äänittämään, niin ei se tietsikka, daw-softa ja interface ole ne oleelliset asiat. Äänitystila, mikrofonit ja niiden asettelut, semmoiset jutut.
 
Minä kun vaikka haitarin kanssa opettelen hakemaan että millä mikrofoneilla ja millaisella järjestelyllä milloinkin kuulostaa hyvältä, niin eihän siinä mitään. Välistä osuu nappiin, välistä surkeasti pieleen, mutta aikaa myöten paremmin. Mutta kauankos se oikea haitaristi viitsii tukea ja seurata äänityksen harjoittelua?

 
No nyt ollaan asian ytimessä. Akustisen soittimen äänityksessä ratkaisee varmasti eniten nämä akustiikka-asiat. Mutta kyllä näillä unkarilaisilla on malttia seurata oikean ratkaisun kehittymistä, vaikkapa sitten muutaman oluen kera! Haitaristi käyttää livenä aina kahta mikkiä, toinen basso- toinen diskanttipuolella, joten äänityksessäkin siinä saattaa olla idun siemen. Mutta siinä vaiheessa kun homma löytyy, sitä voi sitten käyttää maailman tappiin!
 
Pahoittelen joillekuille nähtävästi aiheuttamaani mielenrauhan järkkymistä. Itse etsin vain tapoja saada musiikin tuottaminen hieman halvemmaksi, jotta se voisi kääntyä jopa hieman kannattavammaksi jossakin vaiheessa. Tähän tulee kuulumaan ammattimaisen äänitystekniikan opettelu muutamalle akustiselle soittimelle.
 
Nyt hyvää yötä Olavi Virran Punatukkaiselle tytölleni - tangon sävelin, jossa vauhdissa ovat nämä markkinoimani unkarilaiset: https://soundcloud.com/jarmo-kanerva/punatukkaiselle-tyt-lleni
 
jannu
20.02.2013 00:00:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTKanerva: Mutta kun sijoittaa vaikka sen parikin tonnia laitteisiin ja rakentaa hyvän studion muutaman akustisen instrumentin äänityksille, on laitteistoon sijoitettu raha kuitattu yhdellä äänityskerralla. Seuraavaa äänitystä tehtäessä minulla on jo pari tonnia tienattuna! Ja kauhea maine siinä vaiheessa lähes maailmankuulujen unkarilaisten äänitysguruna!
 
Paljos sulla oli laittaa siihen hyvän studion rakentamiseen? Ja ajattelitko ettei tule muita kuluja?
 
JTKanerva: Itse etsin vain tapoja saada musiikin tuottaminen hieman halvemmaksi, jotta se voisi kääntyä jopa hieman kannattavammaksi jossakin vaiheessa. Tähän tulee kuulumaan ammattimaisen äänitystekniikan opettelu muutamalle akustiselle soittimelle.
 
Sori, mutta ajatuksesi ovat melko ristiriitaisia. Vääristä paikosta kynyttäminen kostautuu varmasti jossakin vaiheessa, eikä tuotantokustannusten alentaminen automaattisesti tee toiminnasta helpommin kannattavaa.
 
Mutta hei, onnea matkaan! Sitä tulet tarvitsemaan.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
JTKanerva
20.02.2013 00:24:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Paljos sulla oli laittaa siihen hyvän studion rakentamiseen? Ja ajattelitko ettei tule muita kuluja?
Laitanpa pystyyn ison autokatoksen perälle. Kokoa tulee n. 4x7 metriä, josta osa tarkkailuhuoneeksi. Itse teen, ja koska katto pään päällä, ei rakennelman tekeminen tule kalliiksi. Akustoidaan sisältä siten, että viulun ja haitarin sointi tulee hyväksi. Ja monitoimirakennus siitä tulee samalla: Unkarilaisten "hotelli", vierashuone, voidaanpa käyttää jopa puutyöverstaana, kunhan pölyt imuroidaan käytön jälkeen! Edelleen tähdennän, että "hyvä studio" tarkoittaa nyt muutaman akustisen instrumentin äänityssoundin löytämistä.
 
Sori, mutta ajatuksesi ovat melko ristiriitaisia. Vääristä paikosta kynyttäminen kostautuu varmasti jossakin vaiheessa, eikä tuotantokustannusten alentaminen automaattisesti tee toiminnasta helpommin kannattavaa.
 
Mutta hei, onnea matkaan! Sitä tulet tarvitsemaan.

 
Kiitos, mutta lähinnä tehdään tiukkaa työtä oikeiden soundien löytämiseksi. Eikä maailma kaadu tämän projektin epäonnnistumiseenkaan. Muita töitä teen koko ajan tämän harrastuksen ohella. Professionalismi on kuitenkin tavoitteena.
 
anapena
20.02.2013 00:54:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saitteko sieltä oikeasta studiosta ne raakaraidat mukaan? Niillähän olis hyvä harjoitella miksaamista. Äänittäessä niitä voisi käyttää referenssinä, että tätä soundia kohti. Jos vielä olit todistamassa äänitystapahtumaa, niin näit koko ketjun mikkivalintoineen ja asetteluineen.
Mä arvasin, että palaute täällä tällaiseen aloitukseen on kylmää...vähän niinkuin päättäisi ruveta yhtäkkiä kirvesmieheksi ilman ammattiosaamista. Menis timpurien keskusteluihin kyselemään sopivaa vasaraa, niinkuin sillä asialla olisi loppupeleissä jotain väliä. Ens kuussa pitäis kuitenkin luovuttaa kaupallinen talo ostajalle....sori kärjistys!
Arvostan kuitenkin pyrkimystäsi luonnolliseen akustisten soitinten tallentamiseen ja prosessointiin. Se on lähellä omia mieltymyksiäni.
Ketju on kuitenkin pitkä. Hyvä biisi, soittaja, soitin, tila, teknologia jne. Ja se ääniseppä.
 
Istu ja pala!
Ukko
20.02.2013 09:05:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTKanerva: .
 
Eli tässä omaa ajatelmaa: ..

 
Täs on mun ajatelmaa. Kunnon kuuntelu (mitä nyt kukin pitää hyvänä), hyvä stereo konkkamikki, sopiva etuaste ja asiaankuuluva tallennin, vaikkapa asiallisella äänikortilla varustettu tietsikka (vaihtoehtoja em.löytyy aika paljon). Sitten asettelet kuuntelun perusteella muusikot oikeaan asemaan ja alat tallentaa. Jos on osaavat soittajat, on tuohon ihan turhaa alkaa sotkemaan mitään moniraita systeemiä.
 
COVS jäsen nro 6
Daunt
20.02.2013 10:04:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistavan kuuntelun ja akustoinnin lisäksi tilan pitää olla myös erittäin hiljainen. Se on kriittistä tämän tyyppisissä äänityksistä.
 
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
Klezberg
20.02.2013 10:27:32 (muokattu 20.02.2013 11:01:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Täs on mun ajatelmaa. Kunnon kuuntelu (mitä nyt kukin pitää hyvänä), hyvä stereo konkkamikki, sopiva etuaste ja asiaankuuluva tallennin, vaikkapa asiallisella äänikortilla varustettu tietsikka (vaihtoehtoja em.löytyy aika paljon). Sitten asettelet kuuntelun perusteella muusikot oikeaan asemaan ja alat tallentaa. Jos on osaavat soittajat, on tuohon ihan turhaa alkaa sotkemaan mitään moniraita systeemiä.
 
Konkkamikki, ainakin nuo halvat mihin tämmöinen harrastelija helposti päätyy, saattaa tehdä haitarista (on kokemusta) ja viulusta (voin kuvitella) turhan terävän kuuloisen. Nauhamikki saattaa silloin sopia. Vaikka pari tämmöisiä http://www.thomann.de/gb/the_tbone_rm700.htm aseteltuna 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden (googlaa Blumlein pair). Siis jos äänittää koko porukan kerralla. Jos porukka ja tila soivat hyvin niin näin sen pitäisi myös tallentua. Oma kokemus on että mikkien asettelu toisiinsa nähden voi olla vähän herkkä ja vaatii hakemista.
 
Nauhamikki vaatii herkän etuasteen kyllä, ei toimi kaikilla interfaceilla. Presonuksen interfacet joissa XMAX-etuaste on toimineet noiden kanssa.
 
Tilan kannattaa olla tarpeeksi iso. Pienessä tilassa huonemoodit (seinien välissä / lattian ja katon välissä syntyvistä heijastuksista aiheutuvat taajuuksien korostumiset ja vaimenemiset) aiheuttavat ikävää kuminaa ja soimista joillakin nuoteilla ja tekevät mikkien ja soittajien sijoittelusta turhan vaikeaa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
lasal
20.02.2013 11:14:30 (muokattu 20.02.2013 11:15:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huoneakustiikan opinnoissa korostettiin että viulistilla pitää olla lähellä "palautetta" antava pinta.
 
Tv:ssä kuulin joskus musiikin lajiin sopimattomasti tallamikitettyjä viuluja, "raapiva countryviulusoundi". Orkesterin mukana äänittäessä, mikki puoli metriä viulun yläpuolella, ylikuulumiset lähimenneisyydessä aika kiusallisia. Erikseen jälkiäänitettynä tuli ihan kiva ääni
 
dewil
20.02.2013 11:49:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipaatko siis vain äänitys setuppia, vai tarviiko sun pystyä miksaamaankin raidat?
 
Ja veikkaisin että pelimannimusaa äänittäessä, kaikki vedetään kerralla purkkiin.
 
Jostainhan se on aloitettava ja itse tekisin näin:
 
Ensinnä se tietokone: Hommaisin pätevän applen läppärin, koska se kainalossa pääsee sitten erillaisiin paikkoihin äänittelemään kätevästi, vintin ylisiltä viljasiiloon.
Lisäksi tehoja löytyy komiasti, on luotettava ja erinomaisen halvalla saa mäkille logic pro-softan, jolla tekee komiasti niin hyvää soundia, kun rahkeet vain riittää.
 
Mikserin voi unohtaa ja hommata audiointerfacen, jossa on riittävästi mikrofonisisänmenoja, eli etuasteita, ja lisäksi muutama ylimääräinen, koska nälkä kasvaa syödessä ja kohta pitääkin ripustella tila, yms. lisämikkejä.
 
Hyvät kuuntelumonitorit.
 
Hyvät kuulokkeet.
 
Mikrofoniständit ja kaapelit.
 
Pari pienikalvoista puikkomikkiä, sekä pari isokalvoista, noin niinkuin alkuun.
 
Eli karkeasti:
Mäkki käytettynä: 700€
Softa: 500€
Audio interface:500€
Monitorit:400-1000€
Kuulokkeet:150-1000€
Mikkiständit:40€/kpl
Kaapelit:15€/kpl + mahd kaukokaapeli +50€ (ja pikkusälä 50€)
Mikrofonit: 150€ kappale ja siitä ylöspäin.
 
Eli yli paukutaan, muttei ihan hirveästi. Semminkin kun homma vie mukanaan ja kohta ostellaan "kunnon" mikkejä etc :D
Käytettynä haaliminen kannattaa, jos tietää mitä haalii ja luottaa kaupiaaseen.
 
Se mistä voi alussa säästää, on riisuttu versio softasta, eli express.
Pelkillä kuulokkeillakin pääsee alkuun ja äänittää, mutta miksatessa on hyvät monitorit kyllä tosi tärkeät.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti