Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonin ja etuasteen impedanssin "matchaaminen"
1
GrooverMan
07.02.2013 10:24:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet hankinnat edessä, ja vahvoina ehdokkaina listalla on Mojave MA-201 mikki ja etuseksi GAP Pre-73.
 
Vanha nyrkkisääntöhän lienee että etuasteen impedanssin tulisi mielellään olla 10-kertainen verrattuna mikrofonin impedanssiin. Nyt kun teknisiä tietoja plarailin, huomasin, että mikrofonin impedanssi on 500 ohm ja etuasteen joko 1200 tai 300 ohmia.
 
Seuraakohan tästä ongelmaa?
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
tommiot
07.02.2013 10:45:21 (muokattu 07.02.2013 11:28:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Uudet hankinnat edessä, ja vahvoina ehdokkaina listalla on Mojave MA-201 mikki ja etuseksi GAP Pre-73.
 
Vanha nyrkkisääntöhän lienee että etuasteen impedanssin tulisi mielellään olla 10-kertainen verrattuna mikrofonin impedanssiin. Nyt kun teknisiä tietoja plarailin, huomasin, että mikrofonin impedanssi on 500 ohm ja etuasteen joko 1200 tai 300 ohmia.
 
Seuraakohan tästä ongelmaa?

 
"Impedance matching" tarkoittaa tuloimpedanssin sovittamista samaksi kuin lähtöimpedanssi. Tällöin ulostulossa kuluu yhtä paljon tehoa kuin sisääntulossa. Jännitesignaali itseasiassa putoaa 6 dB, ja dynaamisilla mikrofoneilla taajuusvaste muuttuu, kun impedanssi on melko paljon riippuvainen taajuudesta.
 
Yli kymmenen kertaa lähtöimpedanssia suurempaa tuloimpedanssia käytettäessä on kyseessä "impedance bridging".
 
Mikkietuasteissa ei taida tuo 10-kertainen tuloimpedanssi kovinkaan usein toteutua, enkä olis siitä ihan kauheen huolissani. Mä oon pärjänny Audient 008:n 1200 ohmilla ja 200 ohmilla oikein mainiosti kaikkien mikkien kanssa.
 
GrooverMan
07.02.2013 11:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: "Impedance matching" tarkoittaa tuloimpedanssin sovittamista samaksi kuin lähtöimpedanssi. Tällöin ulostulossa kuluu yhtä paljon tehoa kuin sisääntulossa. Jännitesignaali itseasiassa putoaa 6 dB, ja dynaamisilla mikrofoneilla taajuusvaste muuttuu, impedanssi on melko paljon riippuvainen taajuudesta.
 
Yli kymmenen kertaa lähtöimpedanssia suurempaa tuloimpedanssia käytettäessä on kyseessä "impedance bridging".
 
Mikkietuasteissa ei taida tuo 10-kertainen tuloimpedanssi kovinkaan usein toteutua, enkä olis siitä ihan kauheen huolissani. Mä oon pärjänny Audient 008:n 1200 ohmilla ja 200 ohmilla oikein mainiosti kaikkien mikkien kanssa.

 
Ok, kiitos vastauksesta.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
lasal
07.02.2013 16:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muistelen Shurella ainakin joskus ollut matalaan kuormaimpedanssiin tarkoitettu mikrofoni. Olisikohan idea ollut sama kuin kaiuttimien sovittamisessa päättäriin: melkein oikosulussa oleva puhekela jarruuntuu värähtelemästä omia aikojaan
 
mhelin
08.02.2013 00:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: mikrofonin impedanssi on 500 ohm ja etuasteen joko 1200 tai 300 ohmia.
 
Seuraakohan tästä ongelmaa?

 
Tuo on muuntajalähtöinen mikki, ja olettaisin että tuossa tapauksessa ilmoitettu impedanssi tarkoittaa sitä että se haluaa (enintään) 600 ohmin kuorman jotta muuntajan ensiöön heijastuva impedanssi olisi sopiva. Jos se kytketään 1.2k impedanssiin näkee mikin FET etuaste tuplasti isomman impedanssin eli pienemmän kuorman. Sopiva kuorma lisäksi vaimentaa muuntajan resonanssia, liian pieni kuorma (suuri impedanssi) suurentaa resonanssipiikkiä joka voi olla musikaalisesti hyvä tai huono asia. Jos löydät jostain etuasteen jossa on säädettävä impedanssi niin sellainen olisi tuolle mikille (ja monelle muullekin) paras vaihtoehto. Esim. sitten taas nauhamikkien kanssa impedanssin pitää olla mieluiten lähempänä 10 kohmia tai enemmänkin jottei yläpää katoa.
 
lasal
08.02.2013 05:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Tuo on muuntajalähtöinen mikki, ja ...
 
tärkeä pointti ! Muuntajalla impedanssi vaikuttaa rajusti toistokäyrään. Kolvi käteen vaan...
 
GrooverMan
08.02.2013 12:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Tuo on muuntajalähtöinen mikki, ja olettaisin että tuossa tapauksessa ilmoitettu impedanssi tarkoittaa sitä että se haluaa (enintään) 600 ohmin kuorman jotta muuntajan ensiöön heijastuva impedanssi olisi sopiva. Jos se kytketään 1.2k impedanssiin näkee mikin FET etuaste tuplasti isomman impedanssin eli pienemmän kuorman. Sopiva kuorma lisäksi vaimentaa muuntajan resonanssia, liian pieni kuorma (suuri impedanssi) suurentaa resonanssipiikkiä joka voi olla musikaalisesti hyvä tai huono asia. Jos löydät jostain etuasteen jossa on säädettävä impedanssi niin sellainen olisi tuolle mikille (ja monelle muullekin) paras vaihtoehto. Esim. sitten taas nauhamikkien kanssa impedanssin pitää olla mieluiten lähempänä 10 kohmia tai enemmänkin jottei yläpää katoa.
 
Ok, mutta eikö sillon toi 300 ohmia luulis olevan suht hyvä tolle mikille? Kaikkihan selviää tietty kokeilemalla, mutta ennen hankintoja on kiva saada valistuneita arviota.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
kivi
08.02.2013 13:51:02 (muokattu 08.02.2013 13:52:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Ok, mutta eikö sillon toi 300 ohmia luulis olevan suht hyvä tolle mikille? Kaikkihan selviää tietty kokeilemalla, mutta ennen hankintoja on kiva saada valistuneita arviota.
 
Eikös kaikki oo jo sanottu? "Paras" kun ei välttämättä oo se lineaarisin tai laajin tai herkin tai mikään, paras on se tilanne jossa mikrofoni käyttäytyy sillä tavalla kuin korviesi välissä itse kuulet. Ja se selviää _vain_ kokeilemalla.
 
GAPin etusethan on halpoja, joten luottavaisesti ostaisin logiikalla: jos se ei toimi tän nimenomaisen mikin kanssa se toimii sitten jonkun muun mikin kanssa. Ja toisinpäin, ostaa sitten jonkun muun etusen tälle mikille jos ei toimi. Loppupeleissä niitä kuitenkin tarvii (mulla on varmaan noin 70 erilaista mikkiä ja aika monta etusta niille, voin taata että ajan kanssa noita vaan kertyy).
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
08.02.2013 14:47:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen etunen missä on impedanssille säätö, on kätevä apuväline näiden asioiden käytännön testaamiseen. Se menee monesti kuitenkin niin että se impedanssinupikan kääntäminen mikin kannalta "oikeaan" kohtaan ei välttämättä tuo korvan mukaan sitä kaikkein parasta soundia.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Laakstr
26.01.2016 10:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin eräällä palstalla keskusteluun ja sitä kautta artikkeliin SM57:n osalta jossa hypetettiin mikin saavan aivan uusia ulottuvuuksia kun sitä syöttävän etusen impedanssia mukauttaa mikrofonin ominaisimpedanssin kanssa samaksi. Testiä jossa olisi tämä rummuille tehty en mistään löytänyt niin päätin tehdä itse ;)
 
Videossa on ART Pro MPA ii etusta käyttäen eri impedanssilla olevia nauhoituksia. Niin ja virvelinä "vanha-kaikille-tuttu" Ludarin Acro.
 
https://www.youtube.com/watch?v=PXXL-4aLJSM
 
Mun "kultakorvat" ei (hienoisen maton löystymisen lisäksi) kovinkaa suuria eroja tuosta bongaa... Judge Yourself!
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
saastara
26.01.2016 15:52:09 (muokattu 26.01.2016 15:54:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itseasiassa sattumalta eilen mietin tätä yöllä sängyssä maatessani, että onko kukaan tehnyt tämmöistä boxia, skeballa ainakin jotain vastaavaa löytyy..? Sisään-ulos ja välissä switchi jolla voisi säätää impedanssia lennosta? Meneehän se vähän viininhaisteluksi, mutta joku varmaan voisi löytää riemua moisesta. Ennen recciä, pyöräyttää vipua vähän eessuntaas, että 'hei, täähän soundaakin siistiltä näin'.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Spedemix
27.01.2016 12:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kuin saastara sanoi, viinihaisteluksi tuppaa menemään. Henkilökohtainen mielipiteeni kääntyy ehkä vähän siihen suuntaan että impredanssin matchaamisessä vertaillaan miten viini haju muuttuu sitä mukaa kun sekaan lisää virtsaa. Fakta on kuitenkin se, että kyseessä on eräänlainen "väärinkäyttö".
 
Kun etarin impedanssi rupee nousee yli 10x mikin impedanssista vuorovaikutus muuttuu "Muuttujasta" "Vakioksi". Tarpeeksi isolla input-impedanssilla ei ainakaan tartte jännittää tuleeko sen kanssa ongelmia.
 
Toisaalta jollain dynaamisella mikillä ja etarin matalalla input-impedanssilla voi saada siistejä saundeja aikaseksi oikeissä lähteissä. Esim. SM57->1073 virvelissä saundaa entistäkin mehukkaammalta ja läskimmältä kun input-impedanssin asettaa "Low":ksi.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Laakstr
27.01.2016 15:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, hiukan esoteerisellä alueellahan tuossa jo liikutaan... Tuo viinin nuuhkiminen on itse asiassa hyvin osuva vertaus, viinithän on tarkoitettu pohjimmiltaan juotavaksi ;) Tämä oli se artikkeli joka mut moiseen "mythbuster" hommaan sai ryhtymään:
 
http://www.recordingmag.com/resources/resourceDetail/330.html
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti