Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändin äänitys yhdellä mikillä
1 2 3 4
Keppiheikki
14.01.2013 18:31:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändimme treenikämppäsoundi on erittäin tasapainoinen ja yhteissoitto sujuu, joten mieleen hiipi ajatus siitä että voisimme saada julkaisukelpoista materiaalia tallennettua yhdellä mikrofonilla. Olen joskus kuullut tällä tavoin tehtyjä äänityksiä, enkä ollut uskoa korviani, niin hyvältä kuulosti.
 
Minkähänlainen stereomikrofoni tai mikrofonipari soveltuisi tähän tarkoitukseen parhaiten? Tarvitaanko jotain muuta kalustoa? Ja jos on muita asiaan liittyviä vinkkejä, linkkejä ja kokemuksia niin kertokaa toki. Musatyylinä on hard rock ja äänenlaatu pitäisi saada mahdollisimman hyväksi, eli rouheaksi ja muhkeaksi.
 
Parhaat soolot lähtevät G-kieltä venyttämällä.
Kalmo
14.01.2013 18:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika villi ajatus. Itse en ole (tietoisesti?) julkaistuja yhden mikin äänityksiä kuullut.
Ensimmäinen ja isoin kysymys, paljon mikkiä tärkeämpi, on huoneen akustiikka. Sen täytyy olla todella hyvä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
hape
14.01.2013 19:27:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Itse en ole (tietoisesti?) julkaistuja yhden mikin äänityksiä kuullut.
 
Ainaki J. Karjalaisen Lännen Jukka on äänitetty yhellä t-bonen nauhamikillä.
 
http://www.thespyro.com
Danko
14.01.2013 19:38:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keppiheikki: Minkähänlainen stereomikrofoni tai mikrofonipari soveltuisi tähän tarkoitukseen parhaiten?
 
Aivan julkaisukelpoiseksi en soundia luonnehtisi, mut kun on pitänyt treenejä ym. äänittää, niin t.bonen lollipop-ribbonit blumlein-asetelmaan keskelle huonetta ja rouheutta ynnä muhkeutta kyllä riittää.
http://www.tbone-mics.com/en/produc … on/details/rm700-baendchenmikrofon/
http://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
kivi
14.01.2013 20:14:45 (muokattu 14.01.2013 20:20:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keppiheikki: Bändimme treenikämppäsoundi on erittäin tasapainoinen ja yhteissoitto sujuu, joten mieleen hiipi ajatus siitä että voisimme saada julkaisukelpoista materiaalia tallennettua yhdellä mikrofonilla. Olen joskus kuullut tällä tavoin tehtyjä äänityksiä, enkä ollut uskoa korviani, niin hyvältä kuulosti.
 
Minkähänlainen stereomikrofoni tai mikrofonipari soveltuisi tähän tarkoitukseen parhaiten? Tarvitaanko jotain muuta kalustoa? Ja jos on muita asiaan liittyviä vinkkejä, linkkejä ja kokemuksia niin kertokaa toki. Musatyylinä on hard rock ja äänenlaatu pitäisi saada mahdollisimman hyväksi, eli rouheaksi ja muhkeaksi.

 
Miksipä ei?
 
Mikrofonikapselit ottavat matalampia ääniä parhaiten suoraan edestä, joten jonkinlainen A/B-asetelma varmaan toimisi paremmin kuin X/Y tai vastaavat (ORTF ym.). Kuuntelemalla varmaan löytyy tasapainoisin piste. Jos tila ei tunnu sallivan mikrofonien sijoittamista erilleen toisistaan, voi kokeilla kahta omnidirektionaalista mikkiä joiden väliin laitetaan molemmin puolin pehmustettu vaimennuslevy jolla suuntakuvioiden päällekkäistä aluetta saadaan rajattua (luodaan litistetyt puolipallo-suuntakuviot).
 
Pienikapseliset kondensaattorimikrofonit lienee ilmeisin valinta. Pieni kapseli värittää vähemmän ja niistä on helpompi luoda tasapainoinen pari kuin isokapselisista.
 
Kamoja kannattaa sijoitella vähän uusiksi, sen mukaan millainen kuvasta halutaan. Rummut keskelle ja hieman vinoon niin että bassarin ja virvelin lyöntikohta ovat kohtisuorassa linjassa keskellä, sitten bassokaappi rumpujen viereen, kitarat siitä ulospäin ja laulukaapit korkeammalle kuin instrumenttivahvistimet. Lattiaheijastus korostaa botnea, siispä bassokaappi lattialle ja kitarat + laulut kunnolla irti lattiasta. Bassarisoundi terävöityy jos rumpuja saa nostettua kymmenenkin senttiä irti lattiasta.
 
Mikkien korkeus sitten sen mukaan, että ne tähtäävät rumpujen välistä myös virveliin (ääni kulkee kohtisuoraan kuten valo, joten mikkiä pitkin sihtaamalla näkee mikä kuuluu mikä ei). Tarvittaessa demppausta voi luoda laittamalla esteitä kaappien ja mikkiparin välille, soittajille sen verran pitkät piuhat että pysytte mieluummin mikkiparin takana kuin edessä.
 
Heh, näinhän nää aikoinaan tehtiin, ja jos joku soitin osoitti taaksepäin, laitettiin peili heijastamaan ääntä. Kaksi AKG C1000 -mikkiä oli halvin toimiva ratkaisu, siitä ylöspäin mitä vaan, nykyäänhän on mistä valita.
 
Kivi
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
GrooverMan
15.01.2013 10:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keppiheikki: Bändimme treenikämppäsoundi on erittäin tasapainoinen ja yhteissoitto sujuu, joten mieleen hiipi ajatus siitä että voisimme saada julkaisukelpoista materiaalia tallennettua yhdellä mikrofonilla. Olen joskus kuullut tällä tavoin tehtyjä äänityksiä, enkä ollut uskoa korviani, niin hyvältä kuulosti.
 
Minkähänlainen stereomikrofoni tai mikrofonipari soveltuisi tähän tarkoitukseen parhaiten? Tarvitaanko jotain muuta kalustoa? Ja jos on muita asiaan liittyviä vinkkejä, linkkejä ja kokemuksia niin kertokaa toki. Musatyylinä on hard rock ja äänenlaatu pitäisi saada mahdollisimman hyväksi, eli rouheaksi ja muhkeaksi.

 
Julkaisukelpoinen on aika suhteellinen käsite. hyvää saundia toki on mahdollista saada, ilmeisesti tän tyyppistä hommaa on harrastaneet enimmäkseen erittäin perinnetietoista kamaa soittavat bändit. Monet 50-luvun rock'n'roll hommat aikanaan tehtiin tähän tyyliin, esim. Elviksen Sun-aikaiset äänitykset.
 
Mikrofonin/mikrofonien asetteluun tossa tulikin hyviä vinkkejä.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
jannu
15.01.2013 11:34:20 (muokattu 15.01.2013 11:34:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekisi mieli päästä kokeilemaan tuota Blumleinia ja sijoitella soittimet, kaapit, soittajat, whatnot siihen mikityksen ympärille. Lähinnä kiinnostaa mitä stereokuvassa tapahtuu mikityksen sivuilla joissa mikkien keskinäiset polariteetit ovat vastakkaiset. Tapahtuuko tässä "hard pan"?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
rintapek
15.01.2013 12:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keppiheikki: Tarvitaanko jotain muuta kalustoa?
 
En tiedä bändisi laulukalustosta mitään. Mutta laulukamat sais olla tossa tapauksessa niin hyvät kuin mahdollista.
 
One kind of music only - the good kind
kivi
15.01.2013 13:53:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: En tiedä bändisi laulukalustosta mitään. Mutta laulukamat sais olla tossa tapauksessa niin hyvät kuin mahdollista.
 
Varmaan jollakulle muullekin kuin mulle tulee mieleen, että mitäs jos säätäisi ne laulukaapit vähän ekstra-kaiulle ja laulajan vastaavasti niin lähelle mikrofoniparia että vahvistamaton laulu vuotaa kunnolla..? Tulis ainakin 1:1 puhdas soundi, ja rokkilaulajahan laulaa sellaisella 140dB paineella joka tapauksessa, kyllä se kuuluu. :-D
 
Jos noin, niin ei kuitenkaan kannata mennä liian lähelle. Samoin lattiaan kannattaa tehdä teippimerkit, ehkä jopa laittaa pari casea lattialle estämään laulajaa pääsemästä liian lähelle mikkiä.
 
Ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikenlaista. Tässähän tulos on heti kuultavissa, ne 1000 ottoa eri raitoja kannattaa vaihtaa 1000 ottoon koko bändiä, ja samalla tulee treenattua kunnolla. Lopputulos voi hyvin olla käytettävissä, yhden mikin äänityksiä tekee edelleen muutkin kuin T-Bone Burnett.
 
Loppupeleissä ihan sama miten tehdään, jos se biisi, fiilis ja tulkinta on siinä. Ja livenä se on helpompi saavuttaa kuin mitenkään muuten.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rintapek
15.01.2013 18:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:
 
Ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikenlaista. Tässähän tulos on heti kuultavissa, ne 1000 ottoa eri raitoja kannattaa vaihtaa 1000 ottoon koko bändiä, ja samalla tulee treenattua kunnolla.
Loppupeleissä ihan sama miten tehdään, jos se biisi, fiilis ja tulkinta on siinä. Ja livenä se on helpompi saavuttaa kuin mitenkään muuten.

 
Ajattelin sillai yleisemminkin, kun en tiedä mitn Keppiheikin reenikämpän kilpavarustelutasosta, niin äänityksiin varautuessa kandee kysellä, että löytyisikö niiden ajaksi lainaan joku ns. parempi kampe. On se nyt sitten vaik rantasauna, mikseri tai vaikka laulajalle konkkamikki sen keikalla käytettävän dynaamisen sijaan. Kyl tolla beg, steal or borrow- periaatteella äänityksiä on tehty. Musikantit on kovasti solidaarista väkeä, jos kauniisti osaa pyytää.
 
Tosta tuloksen heti kuultavuudesta muistui mieleen, että se kuuntelupuoli on yksi asia joka hommassa tarvitaan. Siinä hommassa bändin laulukamat, läppärin sisäänrakennetut kajarit tai luuritkaan ei ole se toimivin vehje kertomaan, että onko mikki paikassa a parempi kuin paikassa b ja kenen mielestä? Mut jos on kertalaakista tarkoitus tehdä kamaa, joka saundaa hyvältä basistin kotistereoista kuunneltuna, niin sit vaik raahataan ne basistin kotistereot paikalle. Sit aikansa testataan, säädetään, ruuvataan ja koekuunnellaan ja kun on hyvä, niin liimataan laitteet ja säädöt paikalleen ja soitetaan se legendaksi muodostuva otto.
 
Ilmeisesti Keppiheikin reenikämpän akustiikka on kuosissa? Kaikilla bändeillä näin onnellista olosuhdetta ei ole. Hieman vastaava toteutus on pultata bändi kiinni mikseriin, vetää L/R- ulostuloista tallentimeen, miksata homma niin hyväksi kuin osaa ja hoitaa mahdollinen laulukamojen tarve äänitysten ajan mikserin aux- lähdöstä. Toi konstilla saa ainakin osittain huonon tilan ongelmia eliminoitua ja edelleen bändin livenä kerralla narulle.
 
One kind of music only - the good kind
Niq
15.01.2013 19:04:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ottaisin sen laulumikin omaksi raidakseen tuon koko bändin stereoraidan lisäksi. Ellei laulajalla ole rautainen mikkitekniikka eikä hän tee virheitä. Koska laulajan virheet kuulee kaikki, toisin kuin pikku fibat soitossa. Ja sit jos se täydellisen oton c-osan se laulaakin liian kaukaa mikkiin tai mumisee liian hiljaa, niin sitä ei sieltä vahvisteta millään konstilla. Eihän sitä pakko ole käyttää, mutta kuitenkin jos puhutaan jonkunlaisesta populaarimusasta, laulu on kuitenkin se minkä 97,5% ihmisistä kuulee ja kuuntelee biisistä. Kotikutoisuus ja kökköyskin toimii taustoissa, jos laulu on jees. Mutainen laulusaundi josta ei saa selvää toimii erittäin harvoin.
 
kivi
15.01.2013 20:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Mä ottaisin sen laulumikin omaksi raidakseen tuon koko bändin stereoraidan lisäksi. Ellei laulajalla ole rautainen mikkitekniikka eikä hän tee virheitä. Koska laulajan virheet kuulee kaikki, toisin kuin pikku fibat soitossa. Ja sit jos se täydellisen oton c-osan se laulaakin liian kaukaa mikkiin tai mumisee liian hiljaa, niin sitä ei sieltä vahvisteta millään konstilla. Eihän sitä pakko ole käyttää, mutta kuitenkin jos puhutaan jonkunlaisesta populaarimusasta, laulu on kuitenkin se minkä 97,5% ihmisistä kuulee ja kuuntelee biisistä. Kotikutoisuus ja kökköyskin toimii taustoissa, jos laulu on jees. Mutainen laulusaundi josta ei saa selvää toimii erittäin harvoin.
 
Jos on mahdollista tehdä lisäraitoja, niin laulu ja bassari on ne tärkeimmät. Kaikki muu toimii melkein 'kuului tai ei' -arvonnalla + EQ:lla, mutta laulun ja bassarin tasoja joutuu yleensä ruuvaamaan lopuksi.
 
Siltikin, kannattaa äänittää se laulu samalla kun soitetaan, se kuulostaa niin erilaiselta kun se on hetkessä kiinni.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rintapek
16.01.2013 01:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:
Siltikin, kannattaa äänittää se laulu samalla kun soitetaan, se kuulostaa niin erilaiselta kun se on hetkessä kiinni.

 
Vaihtoehto kulkee baareissa nimellä "karaåke".
 
One kind of music only - the good kind
passe
16.01.2013 02:57:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Vaihtoehto kulkee baareissa nimellä "karaåke".
 
Mikä on Ruotsalainen karaoke?
- Åke selässä ja kara per...
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Mikael
16.01.2013 10:11:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähtisin kyllä liikkeelle X/Y:stä, koska tollasen hyvänkin treenikämpän taajuusvaste sattaa heitellä rajustikin ihan jo puolen metrin matkalla ja tää saattaa aiheuttaa etenkin bassopäässä isoja ongelmia - jos vaikka esim. 100Hz tulee 12db kovempaa toiseen kanavaan tai mitä nyt vaan... X/Y on siitä hyvä että kun kapselit ovat mahdollisimman lähellä toisiaan niin erot kanavien taajuusvasteessa ovat mahdollisimman vähäiset + bassoinstrumentit asettuvat luonnollisesti keskelle mikä muutenkin rokkimusassa on yleensä hyvä asia.
 
Muuten sit vaan kokeilemaan ja siirtelemään ja säätämään... Huoneen keskipiste ei liene paras paikka mikkiparille. Sivuseinistä nähden keskelle ja etu/taka-seinistä vaikkapa siihen kultaisen leikkauksen kohdalle voi olla hyvä paikka lähteä kokeilemaan. Rummut ja basso mahdollisimman lähelle huoneen keskiakselia. Laululle tarvittaessa yksi keskimonitori lähelle stereoparia...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
anapena
16.01.2013 10:49:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään nyt soppaan vielä M/S-stereo...ämmäksi vaikka pallokuvion mikki, tai hertta...
 
Istu ja pala!
saastara
16.01.2013 12:33:32 (muokattu 16.01.2013 12:34:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka itsensä kehittäminen on aina suositeltavaa ja harrastaminen on aina kivaa.. Mutta jos tarkoitus on saada jotain 'oikeasti' julkaisukelpoista, niillä parilla roposella mitä menisi edes orastavasti käyttökelpoiseen kamaan, istuisi jo täyden päivän, ellei parikin ammattistudiossa.
 
Miettimisen arvoinen asia jos on tarkoitus saada jotain oikeasti kelvollista narulle, eikä vaan DIY:n ilosta äänitellä.
 
Hitler used Telefunkens.
mhelin
16.01.2013 13:58:36 (muokattu 16.01.2013 14:09:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kokeilla myös PZM-mikkiä/mikkejä, periaatteessa ne ovat pienikapselisia konkkamikkejä jotka sijoitetaan joko lattialle, seinälle tai vaikkapa kattoon aivan kiinni (siitä nimi boundary microphone). Thomannilta esim. löytyy tällainen valikoima:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=boundary_mikrofonit&oa=pra
 
T.Bonella kannattaa lähteä liikenteeseen. Nuo Superluxit ja muut pyöreät kapistukset eivät ehkä sovellu kuin neukkarikäyttöön.
 
Sitten kun on varaa voi hankkia aidot ja alkuperäiset Crown PZM(tm) mikit:
http://www.dv247.fi/invt/11957/
 
Keskustelua muualla:
http://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=27&t=11142&start=0
 
kivi
16.01.2013 14:01:45 (muokattu 16.01.2013 14:04:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Vaikka itsensä kehittäminen on aina suositeltavaa ja harrastaminen on aina kivaa.. Mutta jos tarkoitus on saada jotain 'oikeasti' julkaisukelpoista, niillä parilla roposella mitä menisi edes orastavasti käyttökelpoiseen kamaan, istuisi jo täyden päivän, ellei parikin ammattistudiossa.
 
Miettimisen arvoinen asia jos on tarkoitus saada jotain oikeasti kelvollista narulle, eikä vaan DIY:n ilosta äänitellä.

 
Olen vahvasti eri mieltä. Just tää yhdellä mikkiparilla äänitys on osapuilleen ainoita järkeviä asioita joita treenikämppä-äänittelyn nimissä kannattaa harrastaa. Kaikki moniraitajutut voi sitten jättää sinne studioon kunnes oikeasti tiedetään mitä tehdään.
 
Mikael, olisin ehkä itsekin muuten tuon x/y-parin ja vaiheongelmien välttämisen kannalla, mutta jos treenis kerran soundaa hyvältä, se tarkoittaa kai silloin sitä että siellä on nimenomaan miellyttävät heijastukset. Anyway, kompromissi vois olla jokin keinopää-henkinen ratkaisu, erotettu pari jossa kapselit ovat silti hyvin lähellä tosiaan?
 
Edit: tai tietty Blümlein tai sitäkin mieluummin M/S isolla keskikapselilla, tai ehkä jopa Decca Tree jos tilaa on, ne varmaan toimii vallan mainiosti tässä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
16.01.2013 14:09:35 (muokattu 16.01.2013 14:11:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Kannattaa kokeilla myös PZM-mikkiä/mikkejä, periaatteessa ne ovat pienikapselisia konkkamikkejä jotka sijoitetaan joko lattialle tai vaikkapa kattoon aivan kiinni. Thomannilta esim. löytyy tällainen valikoima:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=boundary_mikrofonit&oa=pra

 
Noi t-kaupan mikit mitä tuossa listataan eivät suurimmalta osaltaan ole PZM-mikkejä, vaan esimerkiksi neuvotteluhuoneen mikkejä. En laittaisi sellaista. PZM on paljon muutakin kuin "lattialle tai kattoon sijoitettava konkka", sen pitää olla suuntakuviotaan puolipallo ja kapselin ottoaukon pitää olla kapea rako joka eliminoi vaiheongelmat ja odottamattomat heijastukset.
 
Se mihin PZM sitten laitetaan, on jokaisen itse valittavissa. Itse oon teippaillut Crownin PZM:iä mm tarkkaamon ikkunaan, katon ilmanvaihtoputkiin, ja tietenkin parkettivanerilevylle jota kallistellaan sitten rumpujen tai vahvistinten eteen.
 
Enkä ottaisi koko orkesteria PZM:t ainoina mikkeinä. Pienikapselisten konkkien ripustaminen vaikka pysyvästi kämpän kattoon sen sijaan on hyvä idea.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti