Muusikoiden.net
06.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Refelexion filterin hyödyllisyys äänittämisessä?
1 2
hallu
03.01.2013 18:17:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, toivottavasti tämä ei ole ihan loppuun kulunut aihe. Pikkuisen selailin viestiketjuja ja tuntuu että te muut täällä operoitte aivan eri tasolla kuin minä näissä äänitysasioissa. Uskaltaudun kuitenkin kysymään oheisen linkin tuotteesta.

http://www.f-musiikki.fi/pa-/studio … reflexion_filter_x_/_se_electronics

Eli kun äänittelen kotona halvalla AIR kondensaattorimikrofonilla (tai miksei dynaamisellakin) laulua ja akustista kitaraa työhuoneessani, jossa ei ole mitään akustisointia vain karvalanamatot lattialla ja Yksi seinä on betonia ja kolme seinää kipsilevyä ja huone on pienehkö (alle kymmenen neiliömetriä) suorakaiteenmuotoinen, niin onko tuollaisesta heijastusfiltteristä mitään iloa? siis huonekaikua vähentämään. Luin tuon pysyvän ketjun kotdin akustiikan parantamisesta, mutta en totta puhuen tajunnut siitä paljoakaan.

En julkaise materiaaliani, mutta totta kai koitan omia laulujanai äänittää niin hyvin kuin mahdollista ja vaikka en ihan kotistudiota olekaan kyhäämässä, niin kaikenlaista rahareikää tässä olisi kun minulle valkeni, että mikrofonin lisäksi pitänee ostaa vielä se esivahvistinkin ja monitorit pitänee jossakin vaiheessa myös hankkia (toistaiseksi mennään AKG;n korvakuulokkeilla). Meinaan vaan, että köyhän budjetilla ei viitsisi ihan mitään jonninjoutavaa ostaa ja tuo linkattu kikkarekin maksaa vajaan satasen (mikä ei tietenkään ole kallista koko huoneen akustisointiin verrattuna, mutta kuitenkin).

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
cosmob83
03.01.2013 18:40:29

hallu: Hei, toivottavasti tämä ei ole ihan loppuun kulunut aihe. Pikkuisen selailin viestiketjuja ja tuntuu että te muut täällä operoitte aivan eri tasolla kuin minä näissä äänitysasioissa. Uskaltaudun kuitenkin kysymään oheisen linkin tuotteesta.

http://www.f-musiikki.fi/pa-/studio … reflexion_filter_x_/_se_electronics

Eli kun äänittelen kotona halvalla AIR kondensaattorimikrofonilla (tai miksei dynaamisellakin) laulua ja akustista kitaraa työhuoneessani, jossa ei ole mitään akustisointia vain karvalanamatot lattialla ja Yksi seinä on betonia ja kolme seinää kipsilevyä ja huone on pienehkö (alle kymmenen neiliömetriä) suorakaiteenmuotoinen, niin onko tuollaisesta heijastusfiltteristä mitään iloa? siis huonekaikua vähentämään. Luin tuon pysyvän ketjun kotdin akustiikan parantamisesta, mutta en totta puhuen tajunnut siitä paljoakaan.

En julkaise materiaaliani, mutta totta kai koitan omia laulujanai äänittää niin hyvin kuin mahdollista ja vaikka en ihan kotistudiota olekaan kyhäämässä, niin kaikenlaista rahareikää tässä olisi kun minulle valkeni, että mikrofonin lisäksi pitänee ostaa vielä se esivahvistinkin ja monitorit pitänee jossakin vaiheessa myös hankkia (toistaiseksi mennään AKG;n korvakuulokkeilla). Meinaan vaan, että köyhän budjetilla ei viitsisi ihan mitään jonninjoutavaa ostaa ja tuo linkattu kikkarekin maksaa vajaan satasen (mikä ei tietenkään ole kallista koko huoneen akustisointiin verrattuna, mutta kuitenkin).

Kysymykseen että onko tuosta sinulle mitään hyötyä, on vaikea vastata koska riippuu kovasti että mitä nauhoittelet ja mitä haluat saada siitä irti. Itse käytän reflexion filteriä kotona, tosin ei se tee tästä kotistudiosta ammattistudion kuuloista. Se poistaa joitakin ongelmia, mutta ei ratkaise kaikkia. Tämä siitäkin huolimatta että huoneeni on osaksi akustoitu (olen käyttänyt n. 1000e akustointiin + dynaudion monitorit, huonetta on käynyt ammattilainen mittailemassa ja katselemassa monitoreille optimaalit paikat yms). Mun mielestä reflexion filter oli kannattava sijoitus, rahansa väärti. Mutta kuten sanoin, ei se tee tästä ammattistudiota. Melkein keskeisempää on on se mikrofoni ja sen sijoittelu huoneessa. Suosittelisin että jos nyt aiot kuitenkin johonkin kunnon interfaceen ja monitoreihin satsata, niin se reflexion filter on pieni sijoitus niihin nähden. Kyllä siitä on apua jos osaa käyttää mikkiä ja sitä filteriä, mutta ei se paskan kuuloista tilaa Avatar studioksi muuta.

CarlosJones
03.01.2013 18:46:01 (muokattu 03.01.2013 18:48:12)

Toinen vaihtoehto voisi löytyä täältä?

http://www.keravanmuovijalelu.fi/7

Profiloitu, kennovaahtomuovi(eggbox)
varastokoko 800x2000 mm, ja 160x2000 mm.

Ostin itse tuon 160x2000 mm. Hinta oli n. 70 euroa. Luulen, että sillä saat enemmän "demppiä" aikaiseksi jos haluat. Tosin äänitysten jälkeen joudut rullailemaan kasaan, eli vähän hankalampi käsitellä. Tuon saa melko kätevästi pysymään puolikaaren muodossa lattialla.

hallu
03.01.2013 19:58:58 (muokattu 03.01.2013 21:19:52)

Kiitos nopeista ja asiallisista vastauksistanne. En tosiaankaan tähtää mihinkään ammattitasoiseen laatuun ja muutenkin olen ajatellut, että jos haluan joskus huippuhyvää laatua tehdä, niin se käy parhaiten kun vuokraan studion ja äänittäjän äänittämään.

Minä äänittelen kotonani omia hengentuotoksiani joita en ole suunnitellut julkaisevani tai tehdä niillä juuri muutakaan vaan äänitykseni päätyvät mp3 tiedostoiksi jonnekin arkistojen pohjalle. Laadullisesti tähtään sellaiseen lopputulemaan, että moniraita äänityksestä saisi miksattua suhteellisen erottelevan ja suhteellisen miellyttävän kokonaisuuden, mitään huimaa taidetta tässä ei olla tekemässä.

Olen ymmärtänyt, että hyvä miksaus pohjautuu hyvään äänittämiseen. Äänitän mikrofonilla akustista kitaraa ja laulua ja välillä vähän sähkökitaraa (pääsääntöisesti soitan sähkökitaran vahvistimen keinokuormasta suoraan linjaan ja basson soitan linjaan ilmanmitään välipurkkeja ja sähkörummut soitan suoraan linjaan monona). Mikrofoniäänityksissä toivon saavani huoneen kaikuja pikkuisen vähemmäksi lähinnä olen ymmärtänyt että tuo heijastusfiltteri vähentäisi sieltä mikrofonin toiselta puolelta tulevia heijastuksia.

Minulla ei ole mitään huippu interfacea (sehän tarkoittaa äänikorttia?). Käytän M-Audio FastTrackPro äänikorttia, joka omasta mielestäni on laadullisesti käyttööni riittävän hyvä ja liitäntöjensä puolesta riittää käyttööni. Äänikorttini ongelmaksi näyttää nousevan heikot mikrofonietuasteet ja sitä pulmaa olen suunnitellut ratkaisevani erillisellä mikkietusella (fmusiikista sellaisen saa halvimmillaan satasella, mutta muuten nuo näyttävät kalliilta värkeiltä). Äänitysohjelmana käytän Logicia ja vuoden 2007 iMac on työjuhtana kera OsX lumileobardi.

Sain joululahjaksi AIR fatboy kondensaattorimikrofonin joka vaikuttaa parin kokeilun jälkeen itselleni oikein hyvältä, vaikka se onkin säädöiltään vähän rajallinen (bassoleikkuri on kiinteä "on/off" ja suuntakuvioita on vain pallo ja kasi etc.). Tuon konkkamikin kanssa heijastusfiltterin tarve tuli vasta mieleen. Olen nimittäin käyttänyt tähän saakka toista mikrofoniani AKG C1000 S, joka ei kai ole varsinainen kondensaattorimikrofoni vaan elektreettimikrofoni, mutta hyvä se on ollut monessa mielessä. AKG:n suuntakuvio oli sellainen, että mikrofoni poimi ääntä vain äänilähteestä ja siksi mikrofonin takaa tulevat heijastukset eivät haitanneet. AKG:n ongelma oli kumisevat alapäät, mutta olen nyt oivaltanut että pidin sitä aivan liian lähellä äänilähdettä jolloin kuulemma basso-ongelmat helposti eskaloituvat.

No tuo mikkiosasto alkaa joka tapauksessa olemaan kunnossa, mutta etuvahvistimen tarvitsen ja tuo heijastusfiltteri kiinnostaa. Monitorit on niin tolkuttoman kalliita, että kuulokkeilla tulen menemään vielä pitkään varsinkin nyt kun tiedän ettei kalliit monitorit vielä tee autuaaksi vaan niiden sijoittelu ja huoneakustiikka on toinen puoliruokaa. Luureissa on se hyvä puoli ettei akustiikkaa tarvitse murehtia, mutta muuten ne tietenkään eivät ole niin hyvät kuin oikeat monitorit.

Olen muutaman kerran työskennellyt soittajana oikeassa studiossa joten olen nähnyt minkälaisia oikeat akustisoinnit ovat ja tiedän etten mitenkään voi kotonani sen mittaluokan systeemejä laittaa, vaan raja on vedettävä johonkin ja ymmärrän sen tapahtuvan laadun kustannuksella. Jonkinlaiseen järkevään kompromissiin tässä pyrin kuten varmaan kaikki kotiäänittäjät.

cosmob83
03.01.2013 20:51:02

Jos tietää mitä haluaa tolla tehdä, niin ei se minusta pöllömpi investointi ole.

Kalmo
03.01.2013 21:07:08

Käsitykseni mukaan Reflection Filter on ihan hyödyllinen tuote. Uskon kyllä, että vähintään yhtä hyvän saa esim. ripustamalla kattoon tai telineeseen kolminkerroin taiteltua räsymattoa U:n muotoiseksi pesäksi. Ripustukseen/taitteluun hengariksi sen vahvuista rimaa, että mattokerrosten väliin jää muutama sentti. Sinne rakoon voi vielä sijoittaa vaikka viiden sentin akustointivillaa. Nuo mainitut vaahtomuovipatjatkin saattavat olla ihan toimivia.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
hallu
03.01.2013 21:17:56

Kalmo: Käsitykseni mukaan Reflection Filter on ihan hyödyllinen tuote. Uskon kyllä, että vähintään yhtä hyvän saa esim. ripustamalla kattoon tai telineeseen kolminkerroin taiteltua räsymattoa U:n muotoiseksi pesäksi. Ripustukseen/taitteluun hengariksi sen vahvuista rimaa, että mattokerrosten väliin jää muutama sentti. Sinne rakoon voi vielä sijoittaa vaikka viiden sentin akustointivillaa. Nuo mainitut vaahtomuovipatjatkin saattavat olla ihan toimivia.

Okei, tuo investointi ei sinällään pelota, mutta tosiaan se hyötypuoli mietitytti. Tuota sinun vinkkiäsi taidan kokeilla ensin, niin saan käsityksen mitä on odotettavissa ja jos se toimii niin muuta ei tarvitakaan. Tuollaisen itsetehdynkin akustiikkaserminhän voi ripustaa vaikka toiseen mikkiständiin siihen teekse. Pitääpä vähän askarrella.

Tuli tuon edellisen kirjoituksen jälkeen mieleen sellainenkin, että se erillinen mikkietunenkin voi auttaa kun voi ottaa vähän etäisyyttä siihen mikrofoniin tasojen kärsimättä.

No kiitokseni teille ihan mahdottomasti näistä vinkeistä. Aion muutenkin lukea tätä palstaa kun täällä on niin paljon kaikkea hyvää tietoa. Meinaa vaan aloittelija mennä välillä vähän sekaisin siitä mikä on tarpeellista ja mikä ei kun ihmiset kuitenkin operoivat niin erilaisilla tasoilla.

cosmob83
03.01.2013 22:35:44

hallu:
No kiitokseni teille ihan mahdottomasti näistä vinkeistä. Aion muutenkin lukea tätä palstaa kun täällä on niin paljon kaikkea hyvää tietoa. Meinaa vaan aloittelija mennä välillä vähän sekaisin siitä mikä on tarpeellista ja mikä ei kun ihmiset kuitenkin operoivat niin erilaisilla tasoilla.

Itse olen kanssa ihan harrastelijana täällä. Ja täytyy sanoa että kun netistä etsii infoa, niin toki paljon kaikkea hyödyllistä löytyy, mutta sitten löytää ihan täydellistä ruskeaa konvehtia. Välillä vain on vähän vaikea erottaa että mikä on oleellista infoa, ja mikä on jonkun höyrypää "analonen 4-ever ja svidu jos et osaa soittaa niin muuta marssiin" sepustusta. En tarkoita siis dissata analogi-laitteita, vaan netissä esiintyvää elitismiä. Ja sitten toisaalta sitä välillä kuulee ihan arvostetuiltakin tahoilta suorastaan logiikan ja fysiikan lakien vastaisia kommentteja (ja niitä pitäisi uskoa). Eli ihmeissään täällä saa olla...

anapena
04.01.2013 00:24:13

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu--- … envaimennin/Aanieristyslevy-369220/

Mulle tuli yks päivä mieleen liimata tällanen vanhan&halvan alumiinisalkun sisäpuolelle kanteen ja pohjaan. Siitä salkusta on kahva paskana, eikä sitä tule käytettyä mihinkään...Tää on siis vasta ajatusasteelle, en ole vielä kokeillut. Pehmusteiden välissä vois vaikka kuljetella mikrofoneja tms. äänityspaikalle?

Niin, siis eräänlainen korvike reflexion filsulle:)

Istu ja pala!
hallu
04.01.2013 02:43:57

anapena: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu--- … envaimennin/Aanieristyslevy-369220/

Mulle tuli yks päivä mieleen liimata tällanen vanhan&halvan alumiinisalkun sisäpuolelle kanteen ja pohjaan. Siitä salkusta on kahva paskana, eikä sitä tule käytettyä mihinkään...Tää on siis vasta ajatusasteelle, en ole vielä kokeillut. Pehmusteiden välissä vois vaikka kuljetella mikrofoneja tms. äänityspaikalle?

Niin, siis eräänlainen korvike reflexion filsulle:)

Kiitos. Täytyykin lähteä käymään tuolla kun nuo vaimennuslevythän käypi myös hyvin työhuoneeni oveen:-) pistän oveen pari tommosta levyä ja tiivisteet pokiin, niin ei kuulu mun musiikkimeukkaaminen niin pahasti muun perheen korviin. Tuo alumiinisalkkuidis oli ihan lysti, mullakin on pari joutilasta alumiinisalkkua. Täytyy ensin testata muilla konsteilla ennen kuin lähtee tekemään investointeja. Tarkoitan, että jos aikaisemmin ehdotettu matto toimii, niin sitten voi värkkäillä vaikka jonkin elegantimman ratkaisun sitlä pohjalta.

Te olette kyllä aivan liian ystävällisiä ihmisiä. Suuret kiitokseni kaikesta avusta.

Mikael
05.01.2013 21:03:22 (muokattu 05.01.2013 21:06:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reflexion filtterin etu tollasiin DIY-himmleihin verratuna on ainakin teoriassa tasaisempi vaimennus kaikilla taajuusalueilla ja näin ollen värittymättömämpi soundi filsun "sisällä".

Mulle on tosta ollut monenlaista hyötyä ja välillä olis ollut kiva että noita olis ollut useampia. Varsinkin kun äänittelee akustisia sessioita, joissa on useita hiljaisia instrumentteja samassa huoneessa... Mut laulukäytössä vaihtelevissa - etenkin akustoimattomissa - tiloissa tosta on kyllä hyötytä.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
lasal
05.01.2013 21:15:20

netissä jotkut kertovat äänittelevänsä näin: konkkamikki käteen ja paksun viltin alle laulamaan

hallu
06.01.2013 00:48:45

Minäpä lisään vielä toisenkin kysymyksen koskien mikrofonilla äänittämistä. Kysyn sitä tässä puussa etten vie tilaa suotta palstalta, josko joku tietäväinen sattuisi tämän näkemään.

Eli tuossa jo aikaisemmin viittasin äänikorttini puutteeseen, joka on tehoton mikrofonietuaste. Ännikorttini on siis M-audio FastTrackPro ja se on muuten ihan kelpo kortti, mutta mikrofonietuasteet siinä on niin tehottomia, että gaini pitää vääntää täysille että saisi läheskään kelvollista signaalia narulle klippivaloa siitä ei saa vilkkumaan ollenkaan. Dynaamisen mikrofonin kanssa tilanne on hiukan parempi mutta konkkamikille etuaste ei tuntuisi riittävältä.

Olen miettinyt, että erillinen mikrodonietuvahtisin ratkaisisi ongelman, mutta nyt näyttää siltä että vaihtoehtoja on tuhottomasti. Sitä paitsi olen huomannut, että varsinki thomannin sivuilla mikkietusten hintahaitari on ihan tolkuton. Sellaisen voi saada muutamalla kympillä tai sitten jotkut laitteet maksavat tuhansia euroja. Fmusiikin sivuilla oli halvin laite M-audion kaksi kanavainen mikrofoni etunen joka maksoi sata euroa ja seuraava maksoikin sitten jo monta sataa euroa.

http://www.f-musiikki.fi/pa-/studio … uasteet/dmp3_dmp3_etuaste_/_m-audio

Eli onko tuollaisesta M-audio DMP3 etuasteesta ongelmani ratkaisijaksi? toinen vaihtoehto olisi tietenkin kokonaan uusi äänikortti, mutta niistä ei taas voi millään tietää minkälaiset etuasteet niissä on joten voisi joutua ojasta allikkoon. Kolmas vaihtoehto olisi ostaa siihen eteen mikseri.

http://www.f-musiikki.fi/pa-/studio … erit/mg102c_mg102c_mikseri_/_yamaha Esimärkiksi tällainen? näissähän kai on mikkietuset sisäänrakennettuna? tai tällainen

http://www.f-musiikki.fi/ohjelmisto … c_mw_10c_usb_mixing_studio_/_yamaha
Tässä vaihtoehdossa olisi äänikorttikin samassa joten yhdessä nykyisen äänikorttini kanssa se tekisi 2 x 2 kanavaa koneelle (en tosin tarvitse mutta joskishan niille lisäkanavillekin voi tulla käyttöä).

Olen ajatellut, että yksinkertainen mikkietunen olisi elegantein ratkaisu koska noita miksereitä en osaa käyttää enkä oiekin tiedä mitä niillä tehdään siinä äänikortin edessä, kun olen kuitenkin itse ainoa äänilähde. Mutta kertokaa ideoita onko mikkietunen vai kokonaan uusi äänikortti ratkaisu heikkoon etuvahvistimen pulmaan?

Stöde
06.01.2013 01:09:23

CarlosJones: Toinen vaihtoehto voisi löytyä täältä?

http://www.keravanmuovijalelu.fi/7

Tää oli hyvä. 10 kpl profiilimuovia hankin ja osaan liimailin akustolevyt taakse. Tähän budjettiin sopi ja paransi hieman konkkatyöskentelyä. Intiimeissä nauhoituksissa tosin pitäisi olla oikeasti hyvä tila. :(

...jos meinaat tuolta jotain hankkia, niin soita ensin. Niille tuppaa tulee erikokoista ja näköistä vaahtomuovia sisään. Hinnat ovat tosin mukavasti neuvoteltavissa.

passe
06.01.2013 02:27:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eli tuossa jo aikaisemmin viittasin äänikorttini puutteeseen, joka on tehoton mikrofonietuaste. Ännikorttini on siis M-audio FastTrackPro ja se on muuten ihan kelpo kortti, mutta mikrofonietuasteet siinä on niin tehottomia, että gaini pitää vääntää täysille että saisi läheskään kelvollista signaalia narulle klippivaloa siitä ei saa vilkkumaan ollenkaan. Dynaamisen mikrofonin kanssa tilanne on hiukan parempi mutta konkkamikille etuaste ei tuntuisi riittävältä.

Tämä kuulostaa erikoiselta. Olethan tietoinen, että kondensaattorimikrofoneja käyttäessä pitää olla äänikortista phamtom power päällä? Fast track sarjan halvemmissa versioissa on ollut sitä, ettei gainit ole oikein riittäneet kaikille mikeille. Pro:ssa pitäisi tämän asian olla paremmalla tolalla.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
lasal
06.01.2013 03:08:33

konkkamikkien lähtöjännite on 10 tai 20 dB KORKEAMPI kuin dynaamisilla

hallu
06.01.2013 03:21:02

passe: Tämä kuulostaa erikoiselta. Olethan tietoinen, että kondensaattorimikrofoneja käyttäessä pitää olla äänikortista phamtom power päällä? Fast track sarjan halvemmissa versioissa on ollut sitä, ettei gainit ole oikein riittäneet kaikille mikeille. Pro:ssa pitäisi tämän asian olla paremmalla tolalla.

Juu phantom virta on kytketty päälle, muutenhan se mikki pihahtaisikaan. Nyt taitaa vaikuttaa siltä, että käytän mikrofoniani jotenkin väärin? olen kyllä varmistanut myös äänikortin asetuksista ettei sielläkään ole mitkään vaimennukset päällä eikä namiskat ole linja-asennossa.

hallu
06.01.2013 03:23:40

lasal: konkkamikkien lähtöjännite on 10 tai 20 dB KORKEAMPI kuin dynaamisilla

Okei, edelleen vahvistuu käsitys että teen jotakin väärin. Tota noin mites se mikkietuaste, onko siitä M-audio DSP3 etusesta mihinkään? olen nyt ollut duunissa etten ole hetkeen päässyt äänittelemään, mutta tutkin tuota mikkiasiaa alkavalla viikolla lisää jotta saan teille jotain faktaa tilanteestani.

Kalmo
06.01.2013 13:19:24

Jos tuo Fast Track saa virtansa tietsikan USB-reiästä, on otettava huomioon se mahdollisuus, ettei hönkä riitä phantom virralle. Erillinen, seinäpistokkeeseen liitettävä USB-hubi auttaa siinä tapauksessa.

On aika tavallista, ettei läppäreiden USB:sta antama virta riitä.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
hallu
06.01.2013 14:40:47 (muokattu 06.01.2013 14:42:23)

Kalmo: Jos tuo Fast Track saa virtansa tietsikan USB-reiästä, on otettava huomioon se mahdollisuus, ettei hönkä riitä phantom virralle. Erillinen, seinäpistokkeeseen liitettävä USB-hubi auttaa siinä tapauksessa.

On aika tavallista, ettei läppäreiden USB:sta antama virta riitä.

Mun tietokone ei tosin ole läppäri, vaan iMac.

Okei, eli se antaisi sitä phantomvirtaa juuri sen verran että konkkamikki toimii, mutta virta jää sen verran matalaksi että mikki ei toimi oikein? se toisaalta selittäisi vääristyneen käsitykseni että dynaaminen mikki puhkuu kovemmin. Periaatteessahan tässä pitäisi olla siinä tapauksessa eroa käyttääkö yhtä vai kahta mikkiä, koska yhdelle mikille phantomvirran luulisi riittävän paremmin.

Toisaalta tuossa äänikortissa on paikka ulkoiselle virtalähteelle joten voisin kokeilla miten kortin toiminta muuttuu kun se saa sähköä riittävästi. Siinä konkkamikissähän on itsessään vahvistin joka tarvitsee virtaa myös ja itseasiassa tuossa minun elektreettimikissä on myös phantomvirralla toimiva vahvistin joten kyseisten mikkien toimintaerotkin antavat vihjeitä ongelman laadusta tämän esittämäsi tiedon valossa asiaa tarkasteltaessa.

Kiitos vihjeestäsi.

Tuota etuvahvistinta ei ole kukaan kommentoinut joten ilmeisesti mikrofonietuasteen käyttö ei ole ihan ensimmäinen tapa jolla näitä pulmia ratkotaan. Vaikka kyllähän mikkietunen auttaisi tuohon phantomvirran puutokseenkin sehän ruokkii mikin ja äänikortille menee vain liinjatasoista signaalia. No mulla varmaan löytyy komeron pohjalta muntajia että voin kokeilla tuota virta-asiaa ennen kuin lähden ostelemaan mitään muuta. Raportoin teille sitten.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti