Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuunteluapuja!
1 2
jannu
02.01.2013 11:08:36 (muokattu 02.01.2013 11:10:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Basari ei dukkaa vaan basso dukkaa. 50ms ajan. Ihan vaan sillein että muuten tilasta taisteleva basari mahtuu samaan aikaan joukkoon.
 
Joo, mulla on vammana ilmaista tuo väärin päin. Bassarilla dukattava basso = bassari dukkaa bassoa. Hämmentävää. :)
 
Releasekin on sen verran nopea, että eiköhän sulla ratkaisu tosiaan ole se että laitat bassoa kovemmalle. Ja pakko kysyä, että teethän se sen dukkauskompressoinnin siksi että se on _ihan_oikeasti_ tarpeen?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
saastara
02.01.2013 11:31:17 (muokattu 02.01.2013 11:36:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Kys. äänite ei ole ollut mulla mitenkään miksausreferenssinä, muuten mun miksaus olis aivan eri kuulonen. Kuhan nyt oli alapää referenssinä kun satun tietämään että kyseisellä levytyksellä sitä on.
 
Jep, näin arvelinkin.. Mutta oletko sä sitte käyttänyt tota botnen referenssinä, koska mun korviin se on samantien melko selvää, että sulla on botnea huomattavasti vähemmän..?
 
Mitä nyt siis ajan takaa, että kuulostaako noi sun mielestä (sun kajareissa) samanlaisilta? Huoneet on, yllättävää kyllä, staattisia rakennelmia.. Tarkoittaen siis, että seinät tuppaa yleensä pysymään samoilla kohdin.. Mikä taas tarkoittaa, että huonemoodit, tärykaiut, korostumat ja montut löytyy samoista paikoista, soitettavasta materiaalista huolimatta. Tämä siis naurettavana yksinkertaistuksena..
 
Sun monitorit ei kerro sulle 'mitä sattuu' vaan siinä on vakio.. Jos sä haet samanlaista botnea kuin materiaali x, niin tulisi sen botnen kuulostaa samalta myös sun kajareissa.. Sen, mitä ne todellisuudessa on, sä voit oppia vain kokemuksen ja vertailun kautta.
 
Kuitenkin, jos referenssimatskussa on enemmän botnea kuin sulla, on todennäköisyydet sen puolella, että siinä vaan on enemmän botnea kuin sulla, oli sun monitorointi kuinka fuck'd up.
 
Tämä siis hieman yksinkertaistettuna versiona huoneakustiikasta.
 
Jotkut käyttää tosi paljon referenssejä, ja se onkin ainoa tie mun mielestä, jos huoneen kuunteluun ei ole tottunut. Ite mä en pysty työskentelemään siten.. Mä haluan vaan vääntää nappeja ja luottaa, että hommat skulaa..
 
Kitaroissa highpass/lowpass 120-12khz. Luulis että mahtuu.
 
Varmasti mahtuu, se mun mielestä onkin tossa suurin ongelma..
 
En tiedä, ootko muutakin tehnyt vai äänititkö näkkäriksi, mutta omaan korvaan noissa sun kitaroissa on ihan hervoton middle-puukko, eikä sitten paljon muuta.. Ei botnea, ei yläpäätä. Mä en pysty tota sun mixiä vääntämään kovin lujalle, ennen kuin alkaa pää hajota.. Tota TDWP:tä pystyy luukuttamaan monitorit kaakossa, ilman että vituttaa.
 
Luulenkin että mulla on ongelmana tässä toi 100-300hz alue jota on ehkä liikaa.
 
Mun mielestä ongelmana tässä on se, että sä olet kaivertanut (ainakin päässäs) kaikille soittimille niin selkeät kolot, että ne ei liimaannu kirveelläkään. Mun mielestä tuommoinen basso-basari-snare-kitarat-laulu-synat-lautaset ajattelu on melko vaarallista, koska se johtaa helposti just tämmöiseen, missä kaikki soundit on teurastettu SELKEYDEN nimissä..
 
Mutta nää on toki makuasioita ja ollaan jo moneen kertaan todettu, että digataan vaan eri asioista. Sä selkeästi diggaat tommoisesta hyper-erottelusta ja mä wall of sound-jutuista.
 
Jos nyt suoraan tästä esimerkistä puhutaan verraten tohon esimerkkiin minkä annoit, ongelma on musta kitaran ja bassol suhde eikä botnen määrä. Sulla on nyt basso joka on pelkkää bassoa ja kitara joka on pelkkää keskaria. Itse oon aina tykännyt, että VOIMA syntyy päällekkäisyyksistä, eikä siitä, että jokainen ääni on omassa poterossaan.
 
Joku sanoi että ihankuin lauluille olis jätetty tilaa. No kyllä?!
 
Ehkä tarkoitettiin sitä, että tuolla ei nyt hirveästi ole muuta kuin tilaa.
 
E: Heti huomaa kenellä on loma kun ei ole muuta tekemistä kuin täällä länkyttää.
 
Hitler used Telefunkens.
Spedemix
02.01.2013 14:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm. Musta tuntuu, että darkuksen miksussa on itse asiassa enemmän alapäätä, kuin TWDP:ssa, ainakin matalinta botnea. Sen sijaan yhdistyminen ylempään botneen ja sitä kautta muuhun musaan on inan heikompi (mielestäni).
 
Se botnekompuroitu versio soundasi kyllä inan paremmalta, orkkis kaipasikin mielestäni jotain potkua lisää. Siinä ajatuksessa, että "jotain jota laitetaan hieman lisää saisi olla hieman paremmin hallussa" ei mielestäni ole mitään vikaa. Itsekkin järkeilen paikotellen noin.
 
Tästä on ollut jo aikasemmin puhetta, mutta tuo asioiden hypererottelu ei (edelleenkään) oikein auta saamaan yhtenäisen kuulosta miksausta (Insrtumentaalinäytteen perusteella vaikuttaisi, että sun laulujen painopisteeksi tulee tasan 1 kHz). Eli mielestäni kitaroissa on liikaa keskiääniä ja bassossa liian vähän yläpäätä. Itse ottaisin fillterit kitaroista suorilta pois ja kuoppaisin 600 ja 1400 Hz jonkin verran. Metalli- ja rockmusiikkityyleissä on ihan allright, että kepit vievät varsin ison osan kaistasta ja sitten kaikkia muita istrumentteja (etenkin kosketinpohjaisia asioita) kavennetaan. Jos napakaa keskiäänisyyttä ei lasketa, skebat saundaa mun korviin oikein mainioilta, omasta mielestäni sinne ei tarvitse mitään yläpääleikkureita laittaa ainakaan riipivyyden nimiin. 1400-1700 Hz:n jälkeen seuraava mahdollinen ongelmataajuus näissä kitaroissa saattaapi olla 3,2 kHz.
 
Nyt olis hyvä varmaan ruveta pohdiskelemaan, miten saada basson botne yhdistettyä kitarabotneihin. Mielestäni tämän aspektin onnistumisen myötä miksaukseen tulee vaikutelma isosta botnesta, joka saundaa isolta myös niissä kaiuttimissa jotka eivät toisto niin flatisti sinne 100 Hz:n pimeälle puolelle. Pelkän matalamman botnen miksauksen tuloksena on sitten isompaa hajontaa yksittäisen biisin alapään määrässä kuuntelusta riippuen. Bassoon rohkeasti vaan lisää yläpäätä, jos napsut rupeaa ahdistamaan, niin niitähän voi aina de-essailla. Ja niihin kitaroihin vaan lisää botnea (ainakin vähäsen).
 
Yks asia mitä sä voisit kokeilla on kuunnella omia miksauksia muita biisejä vasten niin, että laitat tiukan yläpääleikkurin kuunteluun, vaikkapa 300:n Hz:n. Kuulee vähän paremmin, että mieltä sieltä eri biisen alapäistä aikeastaan löytyykään.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
saastara
02.01.2013 15:54:47 (muokattu 02.01.2013 16:39:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Siinä ajatuksessa, että "jotain jota laitetaan hieman lisää saisi olla hieman paremmin hallussa" ei mielestäni ole mitään vikaa.
 
Ei toki.. mä puhun taas mentaliteetista ja logiikasta sen suhteen, mitä tekee ja miksi..
 
Monessakin mielessä "musta tässä on liikaa kolmea kiloa ja itse kenties nostaisin basaria depan ja sitten länäisin jollain fet-tyyppisellä kompuralla, nopealla atakilla pari deppaa"-tyyppinen keskustelu on täysin hedelmätöntä.. Se on tapauskohtaista presettikeskustelua, triviaalia näpräämistä. Siitä ei kukaan voi oikeasti oppia tai saada irti mitään kovin järkevää..
 
Mulla on vaan tässä monen topicin perusteella tullut fjiulis, että Darkuksella on tapana tehdä vähän kaikkea järjetöntä.. Ja järjettömällä en tarkota, etten ite tekis niin, vaan sitä TEHDÄÄN hirveästi kaikkea, mille ei ehkä edes itse keksi järkeviä perusteita.. Tai sitten se mitä kuvittelee tekevänsä, ei menekkään ihan niin kuin kuvittelee. Mun mielestä pelkästään se, että on jatkuva tarve tehdä raidoille helvetisti, pitäisi olla todella kovaääninen hälytyskello.
 
Eihän me 'oikeasti' voida käydä keskustelua siitä mikä kuulostaa miltäkin ja miltä sen pitäisi kuulostaa.. Tai ainakaan siinä ei oo mitään järkeä. Sen sijaan keskustelu siitä MIKSI jotain tekee, siitä kaikki voi oppia jotain..
 
Jokainen täällä kuitenkin toivoo, että Darkuksesta kehittys aina vaan taitavampi siinä mitä tekee..
 
Hitler used Telefunkens.
JAV
03.01.2013 03:28:32 (muokattu 03.01.2013 03:34:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovaa kamaa! Basari on mun mielestä ihan kohdillaan. Kitaraan kaipaisin kunnolla lisää alapäätä ja bassoon rouheutta keskiäänten ja yläpään muodossa. Nyt tuntuu että kitaroiden botnet ei yhdisty kunnolla basariin ja bassoon. Ehkä riittäis, että leikkais kitaroista middleä pois ja käyttäis vähän kevyempää alapää filtteriä.
 
darkus
04.01.2013 15:49:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein huvikseni sotkuversion. Reamppasin kitarat uudestaan ja kokeilin erilaista lähestymistapaa. Parempi?
 
https://dl.dropbox.com/u/23190863/sotkuversio10.mp3
 
Attack Attack, Were back again baby!
passe
04.01.2013 22:04:48 (muokattu 04.01.2013 22:13:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tein huvikseni sotkuversion. Reamppasin kitarat uudestaan ja kokeilin erilaista lähestymistapaa. Parempi?
 
https://dl.dropbox.com/u/23190863/sotkuversio10.mp3

 
Mä en tiedä miksaamisesta paljoakaan, mutta joskushan se on vain hyväkin asia. Koko ajan enemmän sitä yrittää kuitenkin kuunnella juttuja tuottajamaisemmin. Nyt kokonaisuus kuulostaa minun korvaani enemmän siltä, että musa on oikeiden ihmisten soittamaa eikä konemusaa. Hengittää ja kuulostaa oikealta, rouhealta bändiltä. 00:20 lähtien leijuva symbaali on ilmeisen haastava pala, tässä se on aika levottoman kuuloinen. Kitaroissa on snadia puuroutumista havaittavissa noissa merkkauskohdissa. En tiedä kuinka osuva termi puuroutuminen on, mutta ihan luonnollisilta ne eivät siinä kohtaa kuulosta. Ei hajuakaan mistä/miksi vaikutelma muodostuu.
 
Tuossa aiemmassa pätkässä muuten kuulostaa symbaali vähän rujolta digisäröltä, 00:40 paikkeilla. Muutenkin siinä versiossa kuulostaa vähän siltä, että symbaalit on vedetty (kompuralla?) ihan rajoille ja välillä vähän yli. Mihin se rumpali leipaisee tuossa 00:23:n kohdilla? Hämmentävän kuuloinen!
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Aki
07.01.2013 10:21:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tein huvikseni sotkuversion. Reamppasin kitarat uudestaan ja kokeilin erilaista lähestymistapaa. Parempi?
 
https://dl.dropbox.com/u/23190863/sotkuversio10.mp3

 
On tässä balanssi mun mielestä vähän parempi, mutta noi kitarat on tosiaan hyvin honottavat, ne tuntuu soivan painottuvan hyvin vahvasti johonkin tuonne 500-800Hz:n tienoolle. Mä hakisin tällaseen musaan ihan erilaista kitarasoundia.
 
Eri ihmiset suhtautuu referensseihin eri tavoin, mutta koska Soilworkin Stabbing the Drama on niin hurjan hyväsoundinen kuin on, niin sen tsekkaaminen saattais tuoda yhdenlaista näkökulmaa.
 
Bassosta tuossa sun miksissä kuuluu tosiaan oikeastaan pelkkä alin mumina, se ei ole kokonaisuudessa oikein mukana niin kuin se voisi olla.
 
Hauskat kitarafillit muuten!
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «