Muusikoiden.net
09.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ammattilaisten miksausmenetelmät
1 2 3
noaid
06.11.2012 05:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää saattaa ehkä kiinnostaa jotakuta kun ilmaseks saa:
 
http://publications.theseus.fi/bits … /45646/Granberg_Juha.pdf?sequence=1
 
Viikset
08.11.2012 19:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mielenkiintoista luettavaa!!! kiitoksia linkistä!
 
oo kiitoksia paljon kiitoksia oo
cozmo
11.11.2012 11:56:45 (muokattu 11.11.2012 11:58:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noaid: Tää saattaa ehkä kiinnostaa jotakuta kun ilmaseks saa:
 
http://publications.theseus.fi/bits … /45646/Granberg_Juha.pdf?sequence=1

 
Haastattelut tuntuu ihan mielenkiintoisilta, mutta teknisessa mielessä on aika huimaa tavaraa. On joko oiottu mutkia pahasti tai sitten vaan teknisessä mielessä hyvin arveluttavaa tekstiä. Ei muuten, mutta jos tämä pyrkii olemaan tieteellinen julkaisu.
 
Tässä muutamia jotka iski silmään kaltaiselleni skeptikolle.
 
Jos haluaa varmistaa täyden resoluution käytön ja äänittää 20-bittisetkin signaalit lähemmäs digitaalista nollatasoa, voi olla parempi miksata äänitetyt raidat laadukkaalla analogisella miksauskonsolilla ja tallentaa ne 2-raitaiselle kelanauhurille, koska natiivien ja Pro Tools HDversioiden headroom ei riitä summaamaan useita lähellä digitaalista nollatasoa olevia raitoja.
 
Suositeltavaa luettavaa http://akmedia.digidesign.com/support/docs/48_Bit_Mixer_26688.pdf
 
Selvästi kuultavista eroista huolimatta hyvin yleinen käsitys on se, ettei 44,1 kHz:ä korkeammista näytteenottotaajuuksista ole mitään hyötyä siksi, että tälläkin taajuudella saadaan talteen kaikki alle 22,05 kHz:n taajuudella soiva informaatio, joka sekin menee ihmisen kuuloalueen yläpuolelle.
 
En tiedä selvästi kuuluvista eroista, mutta en kutsuisi Nyquistin väitteitä uskomuksiksi.
 
Yksi peruste korkeampien näytteenottotaajuuksien käytölle on se, että mitä pienempää näytteenottotaajuutta käytetään, sitä epätarkempi digitaaliseksi muutettavan signaalin
resoluutiosta tulee, eli sitä vääristyneempää se on. Analogisen signaalin resoluutio on ääretöntä (signaali on jatkuvaa) sekä ajan, että voimakkuuden suhteen, kun taas digitaalinen signaali on aina portaittaista, vaikka se D/A-muunnoksessa muunnetaankin takaisin alkuperäisen A/D-muunnoksen tuottamaksi analogisen signaalin likiarvoksi.

 
Kannattaa vilkaista:
 
http://www.lavryengineering.com/pdf … l_sample_rate_for_quality_audio.pdf
 
http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-sampling-theory.pdf
 
Vaikka digitaalisessa muodossa olevan signaalin portaittaisuus on hyvin pientä, se kuitenkin lisää aaltomuotoon pienen määrän kuuluvaa harmonista säröä.
 
Portaittaisuus lisää _harmonista_ säröä?
 
Jos digitaalisesta äänityksestä pystyisi jotenkin kuulemaan vain ne audiosignaalin elementit, jotka on äänitetty täydellä bittisyvyydellä, harmonisia kerrannaisia ei kuulisi
lainkaan. Vain äänen perustaajuus ja lyhyet, voimakkaimpien transienttien napsahdukset olisivat kuultavissa.

 
?
 
Vaikka digitaaliset audiotyöasemat ovat kehittyneet paljon yli 20-vuotisen historiansa aikana, on yhä asioita, jotka kuulostavat paremmalta analogisilla laitteilla tehtynä. Yksi tällainen asia on raitojen summaus stereoksi. Mitä enemmän raitoja on, sitä huonomman kuuloinen lopputulos on digitaalisesti summaamalla.
 
...
 
Analogisella summausmikserillä, esim. Dangerous 2- Bus:lla, miksauksesta ja äänikuvasta saa usein leveämmän, syvemmän ja korkeamman eli kolmiulotteisemman kuin digitaalisesti summaamalla. Äänikuvan laajempi korkeussuunta muodostuu analogisen summausmikserin parantamasta matalien ja korkeiden taajuuksien toistosta.
 
...
 
Monet myös luulevat, että nauha jotenkin vaimentaa korkeimpia taajuuksia, mutta tämä käsitys johtuu luultavasti huonoista digitaalisista nauhaemulaatioista. Oikein kohdistettu kelanauhuri, jota ajetaan sopivalla voimakkuudella, voi tarjota valtavan parannuksen alkuperäiseen äänenlaatuun. Oikein tehty nauhalle printtaus antaa usein tarkemman esityksen miksauksesta kuin useimmat DA-muuntimet, ja niissäkin tapauksissa, joissa muuntimet ovat ehkä tarkemmat, nauha yleensä kuulostaa paremmalta.
 
...
 
Useimmiten rock- ja metallimusiikissa matalimmat taajuudet muodostuvat bassokitaran perustaajuudesta ja sen alasävelsarjoista, sekä bassorummun soinnista.
 
Alasävelsarjat?
 
Eipä sillä pitää varmaan ainakin tuo Mixermanin kirja lukea, mutta mielestäni hänen tekstien anti on jossain muissa asioissa kuin teknisissä faktoissa.
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
lasal
11.11.2012 13:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

magneettinauhalle tallennuksen ihanuus?Tuntematon minulle kun menneinä vuosikymmeninä dolby- ja dbx-laitteilla tappelin nauhakohinaa vastaan. Menestys ei ollut aivan sataprosenttinen. Kohinaetäisyys 60 desibelin paikkeilla vaan tuntui rittämättömältä
 
Jaava
12.11.2012 13:57:35 (muokattu 12.11.2012 14:08:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakaan digitaalisen signaalinkäsittelyn oppikirjana tuota ei voi käyttää. Sen verran epätarkasti tuo asioita kuvaa. Toi ilmaisee monet asiat niin, että jää vähän epäselväksi, onko kirjoittaja itse ymmärtänyt asiaa.
 
Esimerkiksi pilvenpiirtäjäanalogia, jolla perustellaan voimakkaan signaalin käyttöä. Tosta saa jotenkin sellaisen kuvan, että hiljaiset äänet olisi jotenkin lähtökohtaisesti epätarkempia kuin voimakkaat digitaalimuunnoksessa. Se epätarkkuus syntyy siitä, kun hiljaista ääntä vahvistetaan voimakkaaksi, mutta jos niitä tasoja ei nosta, on dynamiikka ihan yhtä tarkkaa alhaalla kuin ylhäälläkin. Lisäksi nostaminen vähentää myös voimakkaitten äänien tarkkuutta. Eli periaatteessa tolla voidaan perustella äänittäminen lähellä nollatasoa, kuten kirjoittaja tekee, mutta teorian voisi kuvata aika paljon selkeämmin.
 
Mua myös häiritsee se, että toi puhuu digitaalisen signaalin resoluutiosta tarkoittamassa ainakin kahta eri asiaa. Ja sotkee sitten ditheröinnin käytön pienimmässä bitissä kuultavassa portaallisessa voimakkuudessa jotenkin näytteenottotaajuuteen.
Analogisignaali on jatkuva, siitä tehdään epäjatkuva digitaalinen näytteistys, joka muutetaan takaisin jatkuvaksi analogisignaaliksi. Jos näytteitä on otettu enemmän kuin kaksi kertaa korkeammalla taajuudella, kuin alkuperäinen analogisignaali, saadaan teoriassa täsmälleen samanlainen jatkuva signaali. Tottakai laitteet on epäideaalisia, mutta ei se signaali silti portaallinen ole, eikä korkeampi näytteistys lähtökohtaisesti paranna tarkkuutta niissä taajuuksissa, jotka olivat myös matalamman näytteistyksen alueella.
 
Edit: juu enkä mäkään selkeesti osaa ilmaista itseäni yhtään sen selkeämmin.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Dr Dominant
13.11.2012 09:59:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alasävelsarjat?
 
Googletapa "undertone series". Ilmiötä on pohdiskeltu ja tutkittukin. Ilmiön tuntemisen hyödyt miksaamisessa voi tosin olla uuden pohdinnan paikka.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Hanok
13.11.2012 11:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Googletapa "undertone series". Ilmiötä on pohdiskeltu ja tutkittukin. Ilmiön tuntemisen hyödyt miksaamisessa voi tosin olla uuden pohdinnan paikka.
 
Kyllähän näitä subharmonic synthesizer -härveleitä löytyy, näitä voidaan ainakin käyttää bassopään paksuntamiseen. Kyllähän se silti tuntuu että asialle on annettu vähän liian iso painoarvo tuon opinnäytetyön kontekstissa.
 
Jaava
13.11.2012 12:32:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wikipedian artikkeli alasävelsarjoista käsitteli niitä musiikin teoreettisena käsitteenä. Ei siis sävelen kanssa luonnollisesti soivina harmonisina.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
kivi
13.11.2012 12:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: magneettinauhalle tallennuksen ihanuus?Tuntematon minulle kun menneinä vuosikymmeninä dolby- ja dbx-laitteilla tappelin nauhakohinaa vastaan. Menestys ei ollut aivan sataprosenttinen. Kohinaetäisyys 60 desibelin paikkeilla vaan tuntui rittämättömältä
 
Useimmiten oli parempi vaan jättää dbx ja dolbyt (myös b ja c) käyttämättä ja diggailla sitä kohinaa. Muistan jopa joskus soitattaneeni kohinan jatkoksi niittipeltiä malleteilla niin että vedettiin varispeedistä oikea nauhanopeus että saatiin oikeanvireistä kohinaa taustalle. Eihän se häiritse, jos se kuulostaa hyvältä. Kohinaa tehtiin myös äänittämällä dbx:llä ja kuuntelemalla ilman sitä.
 
Mulla on kyllä ikävä 2" 16-raiturin harvoilla raidoilla harrastettua +18 - +24dB nauhasaturaatioita ja sitä mitä se teki varsinkin rumpusoundeille. Mutta oikeasti, aika monet niistä 2" 24-raitakoneista joilla silloin levyjä tehtiin, oli "hifinä" aika onnettomia. Kunnollinen signaalitie ja huolellisuus sekä äänipäiden pesu joka aamu isopropanolilla oli välttämättömyys, että asiat ylipäänsä tapahtui myös tallenteella. Diggaan edelleen siitä rajoituksesta, että kun kaikki pitää saada sopimaan 8, 16 tai 24 tai parhaassa tapauksessa 23+smpte+24 -tilaan, ei tuu ihan vaan huvikseen soitettua sitä 35. raitaa slidebanjoa taustalle. ;-P
 
Joo. En lukenut tuota kirjalinkkiä kokonaan, mutta alasävelsarjoista sen verran, että sen jälkeen kun on menty digiin, siellä ei juurikaan ole 20Hz alapuolista materiaalia eikä se siis luo kerrannaisiakaan kuuloalueelle.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Dr Dominant
13.11.2012 18:18:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Wikipedian artikkeli alasävelsarjoista käsitteli niitä musiikin teoreettisena käsitteenä. Ei siis sävelen kanssa luonnollisesti soivina harmonisina.
 
Sitä tarkoitin sillä lausuntoni loppuosalla ... eli että vaikka tietynlaisissa olosuhteissa on mahdollista tuottaa myös soiva alasävelsarja, ne tietyt olosuhteet tuppaa olemaan sellaisia, ettei niitä tule miksatessa vastaan :D
 
"Dr. Dominant, I presume?"
cozmo
13.11.2012 21:33:21 (muokattu 13.11.2012 21:37:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Sitä tarkoitin sillä lausuntoni loppuosalla ... eli että vaikka tietynlaisissa olosuhteissa on mahdollista tuottaa myös soiva alasävelsarja, ne tietyt olosuhteet tuppaa olemaan sellaisia, ettei niitä tule miksatessa vastaan :D
 
Pitää olla tarkkana jos vaikka sattuisi tulemaan vastaan basson alasävelsarja jossain proggiksessa...
 
Muutamia ihmetystä herättäviä lainauksia vielä:
"Basarisoundiin leikataan usein reikä bassokitaraa varten melko kapealla Q-arvolla",
 
"Jos haluaa lisää botnea, pitää korostaa oktaavi soinnin alapuolelta ja vastaavasti oktaavi attackin yläpuolelta, jos haluaa lisää kirkkautta.",
 
"Attackia ei saa koskaan kompressoida. Eli vasta äänen syttymisen jälkeen sointi kompuroidaan. Attack ja sointi olisi hyvä olla äänitettyjen soundien taajuusvasteissa mahdollisimman kaukana toisistaan. ",

"Ekvalisaattorilla mieluummin leikataan kuin korostetaan. Soundi on pielessä jos tarvii korostaa yli 6 dB. Ylä- ja alasävelsarjoja korostetaan hyllykorjaimilla. Alapään hyllyyn pitää aina muistaa laittaa leikkuri."
 
Valtaosassa sinänsä on ihan perääkin, mutta jännästi esitetty.
 
Vika on tietysti niin totta kuin voi olla, ei kai yli 6 dB:n korostuksia tehtäisi jos soundi ei olisi pielessä?
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Jaava
13.11.2012 22:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo: Vika on tietysti niin totta kuin voi olla, ei kai yli 6 dB:n korostuksia tehtäisi jos soundi ei olisi pielessä?
 
Vikaahan siinä soundissa on, jos tarvitsee mitään tehdä...
 
Oisinkohan mä joskus johonkin ihan toivottomaan basarisoundiin laittanut yli kuuden dB:n korostuksen...
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
cozmo
13.11.2012 22:51:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee kenties jo liioittelun puolelle, mutta:
"Etuheijasteet kannattaa yleensä musakäytössä ottaa pois. "
 
AcLAc
13.11.2012 23:00:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä taida uskaltaa lukea tuota opusta...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Danko
13.11.2012 23:04:48 (muokattu 13.11.2012 23:17:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo: Muutamia ihmetystä herättäviä lainauksia vielä:
"Basarisoundiin leikataan usein reikä bassokitaraa varten melko kapealla Q-arvolla",
 
"Jos haluaa lisää botnea, pitää korostaa oktaavi soinnin alapuolelta ja vastaavasti oktaavi attackin yläpuolelta, jos haluaa lisää kirkkautta.",
 
"Attackia ei saa koskaan kompressoida. Eli vasta äänen syttymisen jälkeen sointi kompuroidaan. Attack ja sointi olisi hyvä olla äänitettyjen soundien taajuusvasteissa mahdollisimman kaukana toisistaan. ",

"Ekvalisaattorilla mieluummin leikataan kuin korostetaan. Soundi on pielessä jos tarvii korostaa yli 6 dB. Ylä- ja alasävelsarjoja korostetaan hyllykorjaimilla. Alapään hyllyyn pitää aina muistaa laittaa leikkuri."
 
Valtaosassa sinänsä on ihan perääkin, mutta jännästi esitetty.

 
Sitaateista vanhimmat on T.T.:n luennoilta 5v takaa (mun muistiinpanoissa on päivämäärä 11.10.2007). Kontekstista irroitettuna ei varmasti avaudu kertalukemalta ja ilman käytännön esimerkkejä, kun itseltäkin kesti lähes koko opiskeluaika sisäistää. Niin ja vanhalle miehelle toki suotakoon vanhan miehen oikut. :-)
 
e: cozmo: Vika on tietysti niin totta kuin voi olla, ei kai yli 6 dB:n korostuksia tehtäisi jos soundi ei olisi pielessä?
 
Tohon perusteluna oli, et +6dB menee plugarieq:n käyttökelpoinen raja - rather cut than boost. Analogivehkeet erikseen.
 
Menee kenties jo liioittelun puolelle, mutta:
"Etuheijasteet kannattaa yleensä musakäytössä ottaa pois. "

 
No ne on niitä, mitä ei pitäis äänittääkään, vai suuntaatko kitaraskobea mikittäessä edessä olevaan parkettiin?
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
cozmo
13.11.2012 23:40:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohon perusteluna oli, et +6dB menee plugarieq:n käyttökelpoinen raja - rather cut than boost. Analogivehkeet erikseen.
Mihin tämä perustuu? Oon joskus boostannut plugarieq:lla enemmänkin, joskus myös vähemmän. Oon kuullut huhuja, että joku olis tehnyt vielä enemmänkin. Ja minkä plugarin + 6 dB mukaan mennään? On nimittäin esimerkkejä siitä, että numerot ja todellisuus ei aina välttämättä kohtaa.
 
No ne on niitä, mitä ei pitäis äänittääkään, vai suuntaatko kitaraskobea mikittäessä edessä olevaan parkettiin?
 
Meinaa vetää sanattomaksi...
En aina suuntaa, mutta joskus saatan laittaa toisen mikin kauemmaksi. Pervoimmat meistä saattaa käyttää ambienssimikkejä esimerkiksi rumpujen kanssa. jne.
 
lasal
14.11.2012 09:46:12 (muokattu 14.11.2012 09:46:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Useimmiten oli parempi vaan jättää dbx ja dolbyt (myös b ja c) käyttämättä ja diggailla sitä kohinaa.
...
Mulla on kyllä ikävä 2" 16-raiturin harvoilla raidoilla ...

 
:) oi niitä aikoja ... 2" Lyrec meillä äänitteli ...
 
käyttämätön nauhakiekko kuulemma olisi ollut vähäkohinaisempi, toisaalta arveltiin parin ajon myötä pinnasta poistuvan "vuorenhuippuja" ja näin saatiin nauha lähemmäksi äänipäätä ja paremmat diskantit
 
Fishfinger
14.11.2012 12:12:47 (muokattu 14.11.2012 12:16:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitaateista vanhimmat on T.T.:n luennoilta 5v takaa
 
Tänä vuonna on tullut kuultua tuota basarisaundin leikkomista lukuunottamatta sanasta sanaan kaikki :) Herran opetus on mielestäni parasta koulussa, kyllähän nuo ohjeet hurjilta kuulostavat mutta voi vasta-alkajalle olla oikeinkin hyödyllisiä, kunhan kokemusta karttuu ja korva kehittyy niin oppii kyllä missä vaiheessa niistä kannattaa poiketa.
 
Meinaa vetää sanattomaksi...
En aina suuntaa, mutta joskus saatan laittaa toisen mikin kauemmaksi. Pervoimmat meistä saattaa käyttää ambienssimikkejä esimerkiksi rumpujen kanssa. jne.

 
Tähän ainakin T.T:n opetus oli että sermeillä jne. minimoidaan ne etuheijasteet esimerkiksi rumpujen lähimikeistä ja sitten erikseen on esimerkiksi tilamikitykset.
 
Ja eihän mitään tuollaista kannata minään raamattuna pitää, tapauskohtaisia juttujahan nämä aina on.
 
Viocress
14.11.2012 14:33:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo:Meinaa vetää sanattomaksi...
En aina suuntaa, mutta joskus saatan laittaa toisen mikin kauemmaksi. Pervoimmat meistä saattaa käyttää ambienssimikkejä esimerkiksi rumpujen kanssa. jne.

 
Etuheijasteilla tarkoitetaan tässä tapauksessa monissa kaikuplugareissa olevaa kohtaa "early reflections", joka kannattaa siis laittaa nollaan.
 
kausalgia.bandcamp.com
Kallekorvola
14.11.2012 16:38:14 (muokattu 14.11.2012 16:40:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viocress: Etuheijasteilla tarkoitetaan tässä tapauksessa monissa kaikuplugareissa olevaa kohtaa "early reflections", joka kannattaa siis laittaa nollaan.
 
No eikä kannata. Tollasessa yleistämisessä ei oo mitään järkeä. Jos kuulostaa paremmalta muualla kuin nollassa, niin sit säädetään muualle.
 
Lukematta (tai no osan luin, ennenku alko tökkiä noi asiasta-vielä-vähän-tietämättömän-äänimiehen-nuoruuden-uholla kirjoittamat yleistykset) voin sanoa, että tota sisältöä ei kannata ottaa ihan täytenä koko totuutena... Tuossa tekstissä on aika paljon asiavirheitä, ja tosi paljon "isojen poikien" suusta kuultuja asioita, joiden sisältöä tai asiayhteyttä ei kirjoittaja ole ehkä ihan täysin hahmottanut.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti