Muusikoiden.net
10.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpusoundeihin parannusta.
1 2
Degree
18.10.2012 16:10:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tartteis vinkkejä tuleviin hankintoihin.
 
Pidän luomumeiningistä joten hakusessa olisi ilmeisesti konkkamikkejä.
 
Tällä hetkellä kalustosta löytyy:
Shure Beta 52A
2x Shure SM57
Shure SM58
4x Opus 67
2 x A.I.R Halppis pienikalvosia konkkia
1 x Rode NT-1a
 
Tuleeko soundiin paljonkin parannusta jos heitän nuo kaksi A.I.R:in halppista nurkkaan ja ostan jonkun hyvän stereoparin jotain pienikalvosia.
 
Toinen vaihtoehto olisi se, että ostan toisen NT1a:n ja laitan nuo halppikset tilamikeiksi.
 
Halppisluokassa mennään edelleen. Uuteen konkkapariin olisi budjetti vain n. 300 euroa. Vähän ylikin saa mennä.
 
Toinen askarruttava asia on huone. Rummut on omakotitalon makuuhuoneessa joka on suhteellisen pieni. Tuntuu myös että keski ja ylä-äänet korostuvat ja matalat taajuudet katoavat jonnekkin. Rummuista häviää kaikki potku alapäästä ja pellit ottavat korviin. Mitenköhän tätä voisi parantaa joillain halvoilla ratkaisuilla? Mitään patjoja en ala seiniin teippailemaan.. huoneen pitäisi olla asuttavan näköinenkin.
 
Teen rumpujen soundin lähes pelkästään overheadeilla ja tilamikeillä akustiikasta huolimatta. Lähimikitettyä soundia kuulee ihan liikaa jokaisesta paikasta ja siinä ei ole niin paljon luonnollisuutta.
 
Otan mielipiteitä ja ehdotuksia vastaan. Joku uusi konkkapari mielellään n.300e hintaan vai uusi Rode?
 
Lopuksi vielä ääninäyte tämänhetkisestä tilanteesta.
 
Soundeja ei ole miksattu mitenkään.
 
http://taskinen.kuvat.fi/kuvat/Sekalainen/Soundit/soundeja.wmv
 
A.I.R:in halppiskonkat setin vasemmalla ja oikealla puolella jossain reilun 1,5 m korkeudessa. Roden NT-1a Huoneen ulkopuolella ehkä noin neljän metrin päässä setistä.
 
Shuren beta 52A basarin sisällä.
 
Shuren 58 on virvelissä, mutta tämä kanava on mutella koska overeista virppa meinaa tulla jo vähän liikaakin.
 
Pearl MMX
18x14
10x8
14x14
14 Mapex Black Panther G2 Etched Special Edition virveli
 
14" Sabian HHX Stage Hi-Hat
15" A-custon Medium crash
17" K-custom Hybrid crash
18" K-custom Dark crash
19" K-custom Hybrid china
20" Istanbul Xist Brilliant ride
 
Rummut on suht soivat. Tuntuu että tuo tila vain tappaa sitä soundia aika paljon.
 
Niin ja soitosta ei kannata välittää, kylmiltään improvisoitua sontaa. :)
 
-Otto Taskinen
 
GrooverMan
18.10.2012 16:43:54 (muokattu 18.10.2012 16:49:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degree:
 
Toinen askarruttava asia on huone. Rummut on omakotitalon makuuhuoneessa joka on suhteellisen pieni. Tuntuu myös että keski ja ylä-äänet korostuvat ja matalat taajuudet katoavat jonnekkin. Rummuista häviää kaikki potku alapäästä ja pellit ottavat korviin. Mitenköhän tätä voisi parantaa joillain halvoilla ratkaisuilla? Mitään patjoja en ala seiniin teippailemaan.. huoneen pitäisi olla asuttavan näköinenkin.
 
Teen rumpujen soundin lähes pelkästään overheadeilla ja tilamikeillä akustiikasta huolimatta. Lähimikitettyä soundia kuulee ihan liikaa jokaisesta paikasta ja siinä ei ole niin paljon luonnollisuutta.
 
Rummut on suht soivat.

 
Tossa oli paljon asiaa/kysymyksiä, mutta kommentoin lyhyesti tätä osiota. Pieni tila on aika ongelmallinen jos tilasaundia haluaa. Herää kysymys, onko mahdollista mitään tilasaundia saada aikaiseksi jos huone on tyypillisen makuuhuoneen kokoinen.
 
Ja sit vielä se että jos huonetta alkaa akustoimaan, saa sieltä vielä vähemmän sitä huonetta talteen.
 
Jos toi on se tila jossa rumpuja äänität, en lähtis hirveesti satsaamaan tilamikkien hankintaan. Ylipäänsä tilassa jossa on seinät ja katto lähellä, kannattais mahdollisimman vähällä mikkimäärällä pärjätä. Bonhammikitys-pohjalta lähtisin, 1 tai 2 overia (jos stereota haluaa), bassarimikki ja virveliin yks, ehkä alapuolelle jos fiilis on että overeista tulee liikaakin, sillon saisit sitä mattosaundia mukaan. Muista tsekata pitääkö tästä mikistä kääntää vaihe.
 
Ehkä ainoa akustointi mitä tohon vois tehdä, olis laittaa kattoon akustolevyjä peltien yläpuolelle, jos sieltä tuntuis kovasti bläigäävän pellit.
 
Pieni tila ja kovaa pauhaavat rummut on hankala yhdistelmä.
 
Edit: siis tilamikki oli jossain toisessa huoneessa? Silleen tietty voi tilasaundia saada, olettaen että se toinen huone soi edes puoliks kelvollisesti.
 
Only thing that's scarier than dying is not dying at all. - Dawes
Degree
18.10.2012 17:32:49 (muokattu 18.10.2012 17:44:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Tossa oli paljon asiaa/kysymyksiä, mutta kommentoin lyhyesti tätä osiota. Pieni tila on aika ongelmallinen jos tilasaundia haluaa. Herää kysymys, onko mahdollista mitään tilasaundia saada aikaiseksi jos huone on tyypillisen makuuhuoneen kokoinen.
 
Ja sit vielä se että jos huonetta alkaa akustoimaan, saa sieltä vielä vähemmän sitä huonetta talteen.
 
Jos toi on se tila jossa rumpuja äänität, en lähtis hirveesti satsaamaan tilamikkien hankintaan. Ylipäänsä tilassa jossa on seinät ja katto lähellä, kannattais mahdollisimman vähällä mikkimäärällä pärjätä. Bonhammikitys-pohjalta lähtisin, 1 tai 2 overia (jos stereota haluaa), bassarimikki ja virveliin yks, ehkä alapuolelle jos fiilis on että overeista tulee liikaakin, sillon saisit sitä mattosaundia mukaan. Muista tsekata pitääkö tästä mikistä kääntää vaihe.
 
Ehkä ainoa akustointi mitä tohon vois tehdä, olis laittaa kattoon akustolevyjä peltien yläpuolelle, jos sieltä tuntuis kovasti bläigäävän pellit.
 
Pieni tila ja kovaa pauhaavat rummut on hankala yhdistelmä.
 
Edit: siis tilamikki oli jossain toisessa huoneessa? Silleen tietty voi tilasaundia saada, olettaen että se toinen huone soi edes puoliks kelvollisesti.

 
Jeps melko vähällä mikkimäärällä menen. Mahdollisuus olisi kyllä mikittää jokainen tomi erikseen mutta pidän enemmän luonnollisesta soundista.
 
Kyselisin lähinnä sitä, kannattaako nuo minun halppis A.I.R mikit korvata jollain paremmalla. Kun huoneen akustiikka on sitä mitä se on, niin onko paremmista overheadeista niin paljon hyötyä että niihin kannattaisi tuhlata 300 euroa.
 
Huonetta on vähän vaikea lähteä akustoimaan ja minulle riittää kyllä yksi kunnon ambienssi joka on eri huoneessa.
 
Yksi vaihtoehto olisi se, että ostaisin toisen roden nt1a:n ja käyttäisin kahta rodea overheadeina ja nuo nykyiset halppikseni toimisivat joko tilamikkeinä, tai sitten hi-hat ja ride mikkeinä.
 
Jos jollain on ehdottaa mahd hyviä hinta/laatu suhteeltaan olevia OH mikkejä niin kertokaa toki.
 
Thomannilla olisi tollanen kun Oktava Mk 012-01 MSP2 stereopari hintaan 298 euroa. Tekeeköhän tollasilla mitään?
 
jannu
18.10.2012 17:54:23 (muokattu 18.10.2012 17:55:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degree: N
Soundeja ei ole miksattu mitenkään.
 
http://taskinen.kuvat.fi/kuvat/Sekalainen/Soundit/soundeja.wmv

 
Onko siis niin, että sä et ole säätänyt raitojen keskinäistä balanssia ja panoroinnit ovat keskellä? Lähtisin tuon näytteen perusteella ainakin veikkaamaan että homma on näin. Vaiheista johtuvalta ongelmalta siis omaan korvaan tuntuisi. Botnen saa katoamaan melko helposti, kun tollasen neljän metrin päässä olevan mikin kaappaamaa sekoittaa overeihin ja/tai lähimikkeihin. Etenkin jos koko pläjäys on "monona" keskellä. Sama homma overien ja lähimikkien kanssa.
 
Vaiheroista johtuvaa kampasuodatusta voi alkaa ratkomaan testailemalla mikkien sijoittelua ja suuntaamista, sekä tietysti jälkikäteen "väärästä päästä", eli kokeilla siirrellä tila- ja overiraitoja vaiheeseen haluamansa asian kanssa. Esim. sen tilaraidan kun siirtää kohdakkain bassarin kanssa, niin tod. näk. alakertaa alkaa löytyä ihan eri malliin. Tietysti lähtökohtana esim. overimikkien sijoittelussa on, että hahmottaa mitä haluaa mikeillä kaapata; Halutaanko pellit pääosaan vai settiä tasapainoisemmin vai jotain muuta eli mitä? Ja pläjäyksen kuunteleminen panoroituna helpottaa huomattavasti hahmottamaan mitä tapahtuu. Samoin kuin ongelmien paikallistaminen kannattaa aloittaa kuuntelemalla yhtä raitaa ja lisäämällä sitten yksi kerrallaan elementtejä ja samalla haistella missä vaiheessa kuvasta katoaa jotain ja lähteä korjaamaan asiaa sit siitä kohti.
 
Sit tietysti soundin ruuvaukset, eq:t, leikkurit, kompurat jne, mutta ne ovat siten taas oma hommansa nekin.
 
Sori, tosi ylimalkaista juttua tuli nyt. Mä en varsinaisesti kuullut ton näytteen yläkerrassa mitään erityisen "epätervettä".. Kuulosti suht järkevältä makuuhuoneäänitykseksi, kunhan noi alakerran kumoutumiset saa hoitoon. Itse en lähtisi tuossa tilanteessa mikkikaupoille, vaan hieroisin nykyisillä homman parempaan suuntaan, koska sun mikkikattauksessa ei sinäsä ole mitään vikaa.
 
EDIT: Joo, ne Oktavat ovat erittäin toimivat mikit, mutta kuten jo totesin... :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Degree
18.10.2012 19:07:09 (muokattu 18.10.2012 19:23:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Onko siis niin, että sä et ole säätänyt raitojen keskinäistä balanssia ja panoroinnit ovat keskellä? Lähtisin tuon näytteen perusteella ainakin veikkaamaan että homma on näin. Vaiheista johtuvalta ongelmalta siis omaan korvaan tuntuisi. Botnen saa katoamaan melko helposti, kun tollasen neljän metrin päässä olevan mikin kaappaamaa sekoittaa overeihin ja/tai lähimikkeihin. Etenkin jos koko pläjäys on "monona" keskellä. Sama homma overien ja lähimikkien kanssa.
 
Vaiheroista johtuvaa kampasuodatusta voi alkaa ratkomaan testailemalla mikkien sijoittelua ja suuntaamista, sekä tietysti jälkikäteen "väärästä päästä", eli kokeilla siirrellä tila- ja overiraitoja vaiheeseen haluamansa asian kanssa. Esim. sen tilaraidan kun siirtää kohdakkain bassarin kanssa, niin tod. näk. alakertaa alkaa löytyä ihan eri malliin. Tietysti lähtökohtana esim. overimikkien sijoittelussa on, että hahmottaa mitä haluaa mikeillä kaapata; Halutaanko pellit pääosaan vai settiä tasapainoisemmin vai jotain muuta eli mitä? Ja pläjäyksen kuunteleminen panoroituna helpottaa huomattavasti hahmottamaan mitä tapahtuu. Samoin kuin ongelmien paikallistaminen kannattaa aloittaa kuuntelemalla yhtä raitaa ja lisäämällä sitten yksi kerrallaan elementtejä ja samalla haistella missä vaiheessa kuvasta katoaa jotain ja lähteä korjaamaan asiaa sit siitä kohti.
 
Sit tietysti soundin ruuvaukset, eq:t, leikkurit, kompurat jne, mutta ne ovat siten taas oma hommansa nekin.
 
Sori, tosi ylimalkaista juttua tuli nyt. Mä en varsinaisesti kuullut ton näytteen yläkerrassa mitään erityisen "epätervettä".. Kuulosti suht järkevältä makuuhuoneäänitykseksi, kunhan noi alakerran kumoutumiset saa hoitoon. Itse en lähtisi tuossa tilanteessa mikkikaupoille, vaan hieroisin nykyisillä homman parempaan suuntaan, koska sun mikkikattauksessa ei sinäsä ole mitään vikaa.
 
EDIT: Joo, ne Oktavat ovat erittäin toimivat mikit, mutta kuten jo totesin... :)

 
Juuri niin. Mitään en raidoille tehnyt. Äänitin rummut ja exporttasin projektin.
 
Vaiheista en kauheasti tajua. Mä olen aina kokeillut aina kääntää vaiheet niin että kuulostaa parhaalta. :D
 
Tila on todellakin ongelmallinen. Ilman mikkejäkin pellit särähtää korvaan todella ilkeästi. Overeista saa leikkailla aina ihan ylimpiä taajuuksia etteivät peitä kaikkea alleen.
 
Varmasti näilläkin mikeillä pärjäisin mutta kun tekee mieli uutta musaroinaa niin täytyy yrittää perustella sitä itselleen jotenkin :).
 
Miksailin hieman tuota pätkää.
 
http://taskinen.kuvat.fi/kuvat/Sekalainen/Soundit/miksatut+soundit.wmv
 
Käänsin vaihteet basari ja huonemikistä.
 
Basari sai pikkasen EQ:ta.
OH:ista leikkasin ihan ylimmät pois
Huonemikki sai vähän kompuraa.
Masteriin laitoin kompuran.
OH:ita panoroin 45% vas ja oik.
 
Kattelin myös tasot kuntoon että saa mikkien balanssin hyvin.
 
Kovin paljoa enempää tosta en edes miksaa että luonnollisuus säilyy. Tykkään että äänitteessä rumpusetti kuulostaa samalta, miltä se voisi akustisestikkin kuulostaa.
 
Joskus olisi kiva että joku oikeasti osaava heppu miksaisi tällä mun systeemillä äänitetyn kaman. Tajuaisi miten paljon parempaa saisi aikaan, kun tajuaisi jostain jotain.
 
Olisiko tuossa äänitteesä korvinkuultavaa eroa jos mikkinä olisi laadukkaampaa kuin n.50e kpl maksavat konkkamikit?
 
Tässä mun äänitteessä soundit ei todellakaan ole mitkään hifit studiosoundit. Rummutkin on jo viritelty sellaisiksi että kovin cleania soundia on turha hakea.
 
Vähän rosoiset perus "jamittelusoundit" olisi tarkoitus saada mahd hyväksi.
 
RautiSa
18.10.2012 19:50:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degree: Joskus olisi kiva että joku oikeasti osaava heppu miksaisi tällä mun systeemillä äänitetyn kaman. Tajuaisi miten paljon parempaa saisi aikaan, kun tajuaisi jostain jotain.

 
Laitappa siis raidat johonkin saataville? Vaihehäpiältä tuo alakerran puuttuminen mun korvaankin kuulosti.
 
Degree
18.10.2012 20:41:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RautiSa: Laitappa siis raidat johonkin saataville? Vaihehäpiältä tuo alakerran puuttuminen mun korvaankin kuulosti.
 
https://www.dropbox.com/sh/ecpguwhco4a1nex/kbkr2kjvdG
 
darkus
18.10.2012 22:14:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degree: https://www.dropbox.com/sh/ecpguwhco4a1nex/kbkr2kjvdG
 
Kannattaa kokeilla raitojen siirtämistä softassa, jos vaiheet ei tunnu osuvan kohdalleen. Tietenkin aina parempi, jos vaiheet sais mahd lähelle oikein pelkästään mikkien sijoittelulla muttei oo aina ihan noin mustavalkoista.
 
Omien kokemuksien mukaan, enemmän mikkejä, isommat tsänssit että jossain kusee.
 
Toi raitojen siirtely on osoittautunu mulle helpommaks. Voi johtua kanssa ihan siitä, että oon ihan helvetin laiska nousemaan tuolista siirtämään jotain mikkiä, vaan ajattelen "ill fix it in the mix"
 
Siks mulla on tää kuva tulostettuna työpöydällä:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m73txlKVGL1rvh71go1_1280.png
 
Attack Attack, Were back again baby!
PIM
18.10.2012 22:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Kannattaa kokeilla raitojen siirtämistä softassa, jos vaiheet ei tunnu osuvan kohdalleen. Tietenkin aina parempi, jos vaiheet sais mahd lähelle oikein pelkästään mikkien sijoittelulla muttei oo aina ihan noin mustavalkoista.
 

 
Kertokaas nyt millä ne vaiheet saa kohdilleen mikkien sijoittelulla, jos overit on reilun metrin kauempana äänilähteestä kuin basarin tai virvelin lähimikki?
 
Tässä minuutissa värkkäämäni miksi, missä virveliraitaa on nykäisty silmämääräisesti 4ms eteenpäin ja vaihe käännetty ja basariraitaa siirretty 7ms eteenpäin.
 
http://dl.dropbox.com/u/2275904/PIM_drums.wav
 
darkus
18.10.2012 22:50:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3:1 sääntö. Ei tietenkään päde aina
 
Attack Attack, Were back again baby!
jannu
18.10.2012 23:15:10 (muokattu 18.10.2012 23:31:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kertokaas nyt millä ne vaiheet saa kohdilleen mikkien sijoittelulla, jos overit on reilun metrin kauempana äänilähteestä kuin basarin tai virvelin lähimikki?
 
No ei kai nyt kukaan tarkoitakaan, että ne vaiheet pitäisi saada absoluuttisen kohdilleen, sehän ei ihan noihin fysiikan lakeihin oikein taivu millään. Eihän kahta tai useampaa eri kohtiin sijoiteltua mikkiä saa keskenään vaiheeseen periaatteessa kuin yhteen elementtiin nähden kerrallaan.
 
Mutta mikkien sijoittelulla saa kyllä ne keskinäiset vaiheet askareltua niin että summa _kuulostaa_ olevan riittävän vähän päin helvettiä. :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
darkus
18.10.2012 23:32:31 (muokattu 18.10.2012 23:34:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kertokaas nyt millä ne vaiheet saa kohdilleen mikkien sijoittelulla, jos overit on reilun metrin kauempana äänilähteestä kuin basarin tai virvelin lähimikki?
 
Tässä minuutissa värkkäämäni miksi, missä virveliraitaa on nykäisty silmämääräisesti 4ms eteenpäin ja vaihe käännetty ja basariraitaa siirretty 7ms eteenpäin.
 
http://dl.dropbox.com/u/2275904/PIM_drums.wav

 
Tollanen summa mutikassa siirtely harvoin auttaa mitään.
Siirrä overit keskenään niin että virvelin transientti alkaa samasta kohtaa.
Siirrä sitten virveli sekä kaikki muut lähimikit overeiden kanssa nappiin.
Tilamikkiin älä koske. Pääset muuten nopeesti siitä tilavuuden fiiliksestä eroon.
 
Overit sololle. Sitten käyt yks kerrallaan lähimikit läpi, kuuntelet niitä overeita vasten ja käännät vaiheita. Helpottaa jos luuppaat jonkun kovan iskun, sillein kun tulis 16 osina tykitystä.
 
Tää ei oo ainoo tapa muuta ite teen näin.
 
Näin päästään jälkeenpäin suunnilleen siihen tilanteeseen, mihin mikkien sijoittelulla pyritään.
 
jannu: Eihän kahta tai useampaa eri kohtiin sijoiteltua mikkiä saa keskenään vaiheeseen periaatteessa kuin yhteen elementtiin nähden kerrallaan.
 
Näin mä oon asian ymmärtäny. Musta virveli on tärkein koska se kuuluu lähimikeistä kuitenkin tomeja ja basaria enemmän läpi, kun muut instrumentit on kans joukossa.
 
Attack Attack, Were back again baby!
jannu
19.10.2012 00:06:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakaan tällaisessa tapauksessa, jossa lähimikitettynä on ainoastaan bassari ja snare, en lähtis siirtelemään virveliä overeita kohti. Ainakaan, jos haetaan suht tasapainoista soundia. Virveli lyö otsaan "JYTYM!" ja tomit kolisevat huoneessa... ei tunnu hyvältä.
Tilan siirtely sit on vähän niitä suhteellisia hommia. Jos tila soi pitkään ja alakertaa löytyy, niin joskus saattaa olla ihan selkiyttävää kiskoa raitaa overeihin päin, eikä amme varsinaisesti katoa mihinkään.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Spedemix
19.10.2012 02:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaha. Tässä Speden iltapuhde: http://dl.dropbox.com/u/75970009/Rumpuspedeily_pikaMIX.m4a
 
Tosiaan tuo lähimikkien voima suhteessa kaukotomeihin on aika iso kysymysmerkki näissä raidoissa. Nyt laitoin overeita suosiolla kovemmalle. Ei raitojen siirtelyä; kaikkein muiden, paitsi OH:den polariteetit käänneetty ympäri (tällaista tää välillä on :D). Ei parallel-, eikä sidechainhömpötyksiä.
 
Eihän tässä mitään, ainoo mistä tuo alkaa jäädä kiinni on tosiaan siitä huoneen soinnin määrästä. Jää hieman kohmoiseksi. Lähimikeillehän voi sitten tehdä, mitä ikuna huvittaa.
 
Mulla on vähän sellainen käsitys, että vanhemman polven rumpusaundit on tehty sillä meizingillä, että itse rummut on aika lyhytsointisiksi dempattu ja huonekin erittäin kuiva. Lähtösaundi olisi pelkkä pöksähdys. Sitten tätä pöksähdystä ruvetaan saturoimaan nauhan voimalla oikein olan takaa. Jos rumpu olisi soiva (tai vielä pahempaa, huone) tulisi lopputuloksesta aika möykän kuuloista. Eli nyt niitä lompakoita teipaten rumpuihin :D
 
Sä (OP) olet maininnut, että hirveästi et halua tehdä rumputilalle mitään. Mutta mä pohdiskelisin, että se olis se asia joka tuntuu tässä tilanteessa olevan se kulmakivi. Yritä edes jotain tehdä asialle, jos suinkin on mahdollista; ehkäpä inan paksumpaa mattoa lattiaan, sohvaa rumpujen viereen (nostaa vähintäänkin fengsuita :D), jotain pientä.
 
Softapuolella suosittelisin tutustumaan nauhasaturaatiomallinnuksiin. Tai jos haluaa panostaa ihan oikeasti, nii vaikkapa ostaisi jonkun Otarin 1/4 tuuman stereoraiturin, jonka läpi pyörittelisi (äänittelyjen jälkeen) rumpuja aina pari raitaa kerrallaan. Nauhasaturaation puute tuollaisessa vanhemmassa musassa on vähän niin kuin menis talvella ulos ilman takkia: Jättää hieman kylmäksi. :D
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
jannu
19.10.2012 03:13:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohan tää aina vähän hassua raapia pelkkää rumpusettiä ilman kontekstia, mutta piti ittekin vähän kokeilla:
 
https://www.dropbox.com/sh/d9vax0rc … EDNZ/rumputestimix_enemmantilaa.mp3
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
maza
19.10.2012 08:21:55 (muokattu 19.10.2012 08:22:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutamia mietteitä aiheesta.
 
Noissa halvoissa konkissa on usein aivan liikaa yläpäätä. Oktavat ovat varmasti ihan hyvä ajatus övereiksi. Huonossa tilassa suuntakuvion kantsii olla se tavanomainen kardioidi (hertta); muuten kivalta soundaavat kasikuvioiset nauhamikit ei yleensä oikein toimi, kun poimivat liikaa tilaa.
 
Tilamikkinä mä käytän yleensä jotain dynaamista mikkiä. Erityisen hyväksi olen kokenut murmanskilaiselta kirpputorilta kahdella eurolla ostamani 60-lukulaisen Oktava MD-45:n. Jos jostain syystä tilassa on ollut konkka, sitä on joutunut ekuttamaan radikaalisti. Mä käytän yleensä vain yhtä tilamikkiä ja kompuroin sen todella tiukasti. Kanavaa ei tarvitse usein juurikaan edes avata miksausvaiheessa.
 
Jos vaihevirheet ärsyttävät, kantsii leikata muista kuin basarimikistä esim.
 
...ei perkele, tää hukkas mun postauksesta 90%. Kiitos. Palaan tähän ehkä myöhemmin.
PIM
19.10.2012 09:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Muutamia mietteitä aiheesta.
 
Jos vaihevirheet ärsyttävät, kantsii leikata muista kuin basarimikistä esim.

 
Eli tähän sitten joudutaan menemään kun raidat ei ole taimissa keskenään.
 
Mun nähdäksen monella aloittelijalla, mitä itsekin olen mitä suurimmassa määrin, ei ongelmana ole miten rumpusoundeihin saadaan enemmän tilaa vaan se, että miten basarista ja virvelistä saadaan napakammat, että ne lopullisessa miksauksessa tulee muun äänivallin läpi, ja tähän pääsee pienimmällä säätämisellä kun pistään raidat ensin kohdilleen ja sitten alkaa säätämään equjen ja levelien kanssa jos tuntuu että on tarvetta. Basarin kanssa nyt vielä selviää helpolla kun leikkaa overeista bassot pois, mutta virvelistä kun lähtee samantaajuisia ääniä kuin pelleistä niin sen kanssa joutuukin sitten kikkailemaan.
 
jannu
19.10.2012 10:15:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä overiraidoissa ei ollut liikaa yläpäätä. Sen sijaan tilaraidassa sitä oli sitten niidenkin puolesta.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Danko
19.10.2012 11:48:19 (muokattu 19.10.2012 11:48:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degree: Rummuista häviää kaikki potku alapäästä ja pellit ottavat korviin. Mitenköhän tätä voisi parantaa joillain halvoilla ratkaisuilla? (...) A.I.R:in halppiskonkat setin vasemmalla ja oikealla puolella jossain reilun 1,5 m korkeudessa.
 
Stingerit? Itse oon ainakin diggaillut, erittäin samanhenkinen mikki kuin C451. Kai olet kokeillut useampia eri sijoitteluita? Tomien jytinää saa siirtämällä oh:it setin päältä matalammalle setin taakse: http://www.soundonsound.com/sos/feb07/articles/qa0207_2.htm
 
e: Laitetaan samalla omakin ruuvaus: http://cl.ly/2s3l422I1n2W
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
PIM
19.10.2012 12:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko:
e: Laitetaan samalla omakin ruuvaus: http://cl.ly/2s3l422I1n2W

 
Mitäs säätöö tässä on tehty?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti