Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Raskaahkot ja erottelevat kitarasoundit
1 2 3
helma29
23.09.2012 21:04:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi gurut!

Kertokaa, miten yo soundit saa aikaiseksi; en nyt tarkoita mitään Rammstein-soundeja, mutta vaikka Rautiaisen ja Mustasch:in tuotokset.

Käytetäänkö perinteisiä kitaravahvistimia, vai erityisiä plugareita?
Entä mikitys?

Varmaankin etuasteetkin, nauhoituskalustossa, näyttelevät merkittävää osaa?

Tiedän, että yo kitarasoundit eivät oikeasti ole raskaat, vaan hyvinkin ohuet ja bassokitaran kanssa saadaan tämä "illuusio" aikaiseksi, mutta..

Odotan innolla vastauksianne!

/ Pappa
 
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
jannu
23.09.2012 21:30:58 (muokattu 23.09.2012 21:35:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne soundit monesti ovat varsin tuhteja: Nykyään ei enää aivan älyttömästi tunnuta harrastavan semmoista Nirvanan Nevermind-tyylistä bassohuijausta. Voin olla väärässäkin.
 
Jos mikittämällä tekee, niin useampi kapula kaapin eteen, vaiheet kuntoon ja säröä niin vähän kuin soundi sietää. Omalla kohdalla toimivia yhdistelmiä ovat olleet:
 
- 2 x (Shure)SM57
- SM57 + (Sennheiser)MD421
- SM57 + (Beyerdynamic)M201
 
Kaikkiin voi lisätä esim jonkun halpisribbonin mukaan jos haluaa alakertaan pöhinää.
 
Jos korvat, sisu ja kalusto antaa myöten, niin noi voi summata raitojen säästämiseksi niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista. Mutta soundi pitää olla silloin hierottu melkolailla loppuun.
 
Ja sitten tuplataan, triplataan ja vielä vaan lisää, niin johan murjoo.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
samic
23.09.2012 22:45:15 (muokattu 23.09.2012 22:46:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

helma29: Moi gurut!

Kertokaa, miten yo soundit saa aikaiseksi; en nyt tarkoita mitään Rammstein-soundeja, mutta vaikka Rautiaisen ja Mustasch:in tuotokset.

Käytetäänkö perinteisiä kitaravahvistimia, vai erityisiä plugareita?
Entä mikitys?

Varmaankin etuasteetkin, nauhoituskalustossa, näyttelevät merkittävää osaa?

Tiedän, että yo kitarasoundit eivät oikeasti ole raskaat, vaan hyvinkin ohuet ja bassokitaran kanssa saadaan tämä "illuusio" aikaiseksi, mutta..

Odotan innolla vastauksianne!

/ Pappa

 
Hyvä vahvari+kaappi,hyvä kitara ja hyvä soittaja...kaapin eteen 1 hyvä mikki(esim 57) ,ei tarvi miljoonaa mikkiä...sit joku semihyvä etuaste.
Tuplauskitara pikkasen vähemmällä säröllä...mun mielestä 2 komppiraitaa on riittävästi.
Vähemmän on enemmän :)
 
http://www.facebook.com/snaudioproductions
Spedemix
23.09.2012 23:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Kyllä ne soundit monesti ovat varsin tuhteja: Nykyään ei enää aivan älyttömästi tunnuta harrastavan semmoista Nirvanan Nevermind-tyylistä bassohuijausta. Voin olla väärässäkin.
 
Olen samaa mieltä tästä. Kyllä niissä kitaroissa on mielestäni botnet tallella (joskin niitä tietenkin pidetään aisoissa).
 
Uskaltaisin väittää, että yleensä kyseessä on oikea kitaravahvari (Eikös se Dual Rectifier ole sellainen "varma nakki" hevihommissa?), mallinnuksia käytetään todennäköisemmin poikkeustilanteissa (logistiset- ja budjettisyyt varmaan lähinnä).
 
99% tapauksissa mikitys on sm57+avec. (421, 414, U87, T-bone ribbonkin toimii mainiosti). Pointti useammassa mikissä on siis häivyttää yhden mikin leimaava saundi; sm57:n resonanssi sijaitsee n. 6 kHz:n kohdalla ja tätä resonanssia "pehmitetään" toisella mikillä. Tosi tärkeää on laittaa mikit just, eikä melkein kohilleen, ettei vahvari kuulosta flangerilta.
 
Yks juttu mikä on ollu mun aika iso ase särökitaran saundin asettamiseen on rajut ylähyllykorostukset. Joskus tulee laitettua jopa 15 dB:n ylähyllykorostus 8 kHz:n. Kitaran ilkeys ei sijaitse täällä alueella vaan lähempänä 4 kHz:ä, jota tulee yleensä vähän tiputettua kompensointimielessä. Kitara rupeaa kuulostamaan siltä, kuin siihen tulisi lisää säröä (harmonisiahan tässä korostellaan :D). Tää raju EQ:tus toimii paremmin jos siinä kitarassa on tosiaan lähtökohtaisesti inan vähemmän säröä, kuin tekis mieli laittaa.
 
Nyt kun kirjoitin tämän ajatuksen tähän niin idea tän takana rupes jossain määrin selkiytymään ennestään: Halutaan säröinen, mutta silti selkeä ja iskevä kitarasaundi. Laittamalla lisää säröä saundi menee vain lisää mössöksi, etenkin botne, mutta yläpäätä korostamalla pysyy saundi selkeänä, botne iskevämpänä mutta saadaan säröisemmän saundin crispiys.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
jannu
24.09.2012 13:04:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic: Hyvä vahvari+kaappi,hyvä kitara ja hyvä soittaja...kaapin eteen 1 hyvä mikki(esim 57) ,ei tarvi miljoonaa mikkiä...sit joku semihyvä etuaste.
Tuplauskitara pikkasen vähemmällä säröllä...mun mielestä 2 komppiraitaa on riittävästi.
Vähemmän on enemmän :)

 
Ihan hyviä pointteja. Sitten päästään siihen, onko 57 hyvä mikki, ainakaan yksinään. Ja 2-3 mikkiä kaapin edessä on myös melko kaukana miljoonasta. :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
samic
24.09.2012 16:31:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Ihan hyviä pointteja. Sitten päästään siihen, onko 57 hyvä mikki, ainakaan yksinään. Ja 2-3 mikkiä kaapin edessä on myös melko kaukana miljoonasta. :)
 
Kyl yhellä 57 tai 58 saa kaiken tarvittavan mitä kysymyksessä haettiin.
Monesti laitan 57,58 tai i5+ 414,sm7 tai ribbonin,mut mixauksessa sit monesti kakkosmikit jää mutelle.
Miljoonalla hain sitä et monet luulee ettei yhellä mikillä saa mitää aikaseksi...spiidiltä oli pointti toi väritys toisella mikillä...
 
http://www.facebook.com/snaudioproductions
jannu
24.09.2012 17:18:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic:
Miljoonalla hain sitä et monet luulee ettei yhellä mikillä saa mitää aikaseksi...spiidiltä oli pointti toi väritys toisella mikillä...

 
Aivan, asiaa kyllä.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Ambitus
24.09.2012 20:26:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sen välttämättä tartte olla "the real thing". Meshuggahin kaverit kertoo hieman työmetodeistaan:
 
http://www.youtube.com/watch?featur … yer_detailpage&v=3LO4JQQiA3Q#t=345s
 
Ei tuo välttämättä ole kaikille sopivaa, mutta mikäs siinä jos homma toimii ja levyjä tulee ulos. Itse en välttämättä lähtis Cubasella vääntää kitarasoundia :D
 
Itse tulee nykyään käytettyä eniten Royerin 121:stä ja sen seuraksi SM57/58/201 riippuen kaapista ja vahvistimesta. Mä en oikein ymmärrä, miksi moderneihin kitarasoundeihin tuupataan ja buustataan niitä yli 8kHz:n taajuuksia, kun kitarakaiuttimen taajuusvaste alenee dramaattisesti 5kHz:n jälkeen. Lopputuloksena yleensä täysin epärealistinen kitarasoundi. En nyt tarkoita sitä, että soundin pitäisi olla täysin tumppu. Jos vaikka puhutaan Marshallin komerosta G12 V30 tötteröillä ja sen edessä SM57, tulee piikkitaajudet ja purevuus vääjäämättä 2-4 kHz:n väliin, niiden yläpuolelle jäävät taajudet ovat vain ilmaa. Ei siellä 4 kilon yläpuolella enää mitään iskua tai napakkuutta ole, siellä on vain sirinää mikä tukkii buustattuna esim.overheadien kaistan.
 
Tässä näyttää kaveri hieman mallia perusasioista:
http://en.audiofanzine.com/homestudio/medias/a.play,m.7030.html
Niille jotka eivät tiedä tyyppiä, kannattaa tutustua. Wagenerilla on muutama oikein hyvä jippo onnistuneeseen särökitarasoundiin.
 
studio
24.09.2012 23:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka 57 tai AKG 414 tai mikä vaan mikki eteen, niin vähän säröä kuin sielu (ja soittajan taito ja uskallus) antaa periksi. Kitaristille kunnon tatsi ja vireinen kitara (sekä hvvä biisi), niillä pärjää ja hyvin. Ei ole rakettitiedettä. Asenne kohdilleen kitaristille, soittoa ei pitsin-nypläystä.
 
dewil
24.09.2012 23:28:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi vagenerin 2 identtistä mikkiä monokaapin elementtien eteen, ei ihan avautunut.
Hyvältähän se toki soundas, mutta eiks saman olis saanu yhdelläkin?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Ambitus
25.09.2012 00:14:06 (muokattu 25.09.2012 00:17:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Toi vagenerin 2 identtistä mikkiä monokaapin elementtien eteen, ei ihan avautunut.
Hyvältähän se toki soundas, mutta eiks saman olis saanu yhdelläkin?

 
Asia alkaa 2:20 kohdalta
 
http://www.youtube.com/watch?v=gmSvO-AA5EU&feature=relmfu
 
Suosittelen katsomaan koko sarjan läpi, jos studio-ja kitarahommat kiinnostaa.
 
GrooverMan
25.09.2012 10:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Vähemmän on enemmän :)

 
http://www.youtube.com/watch?v=QHZ48AE3TOI
 
Ja takki :)
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
GrooverMan
25.09.2012 10:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic: Kyl yhellä 57 tai 58 saa kaiken tarvittavan mitä kysymyksessä haettiin.
Monesti laitan 57,58 tai i5+ 414,sm7 tai ribbonin,mut mixauksessa sit monesti kakkosmikit jää mutelle.
Miljoonalla hain sitä et monet luulee ettei yhellä mikillä saa mitää aikaseksi...spiidiltä oli pointti toi väritys toisella mikillä...

 
Vakavasti puhuen oon täysin samaa mieltä tästä.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Kallekorvola
25.09.2012 14:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli pitkän aikaa vaikka minkälaisia kikotuksia, tupla- ja triplamikityksiä jne... Sitten tuli taloon pari Royerin R-121:stä. Niillä sitten teenkin yleensä yksinään, tai poikkeustapauksissa esim. SM57:n, 201:n tai 414:n kanssa.
 
Yks hyvä on kanssa Audio-Technican 4047. Silläkin tulee joskus tehtyä.
 
Ton multimikityksen ongelma on mulle just ne kahden mikin keskinäiset vaihehommat. Vaikka kuinka säätäis, ei siitä täydellistä saa. Ja yleensä on kiire, eli pitää ottaa se suht varma ja nopea vaihtoehto käyttöön.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
darkus
16.10.2012 07:50:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Mulla oli pitkän aikaa vaikka minkälaisia kikotuksia, tupla- ja triplamikityksiä jne... Sitten tuli taloon pari Royerin R-121:stä. Niillä sitten teenkin yleensä yksinään, tai poikkeustapauksissa esim. SM57:n, 201:n tai 414:n kanssa.
 
Yks hyvä on kanssa Audio-Technican 4047. Silläkin tulee joskus tehtyä.
 
Ton multimikityksen ongelma on mulle just ne kahden mikin keskinäiset vaihehommat. Vaikka kuinka säätäis, ei siitä täydellistä saa. Ja yleensä on kiire, eli pitää ottaa se suht varma ja nopea vaihtoehto käyttöön.

 
Tohon vaihe ongelmaan on ihan ihan hyvä kikka muttei aukoton sekään.
 
1. Etsi molemmille mikeille paikat solona.
2. Käännä etuasteesta kakkosmikin vaihe ympäri
3. Syötä vahvistimeen ääntä (valkoinen kohina paras, mutta älkää ajako sitä liian lujaa.)
4. Kuuntele molempia mikkejä luureista samalla kun siirrät kakkosmikkiä elementistä poispäin.
5. Kun löydät paikan jossa kohina katoaa kuulokkeista, jätä mikki siihen.
6. Käännä vaihe takaisin. Nyt mikit ovat keskenään vaiheessa.
 
Silloin kun kakkosmikille on ollut tarvetta, on se ollut mulla aina joku TLM103 tilamikkinä. Fredman tyyliin oon kuitenkin mikinnäny useasti ja joskus tolla kikalla saa vaiheet ihan täydellisesti ja joskus vähän vähemmän, kannattaa kokeilla.
 
Ite käytän ihan yhtä SM57:aa, on axis.
 
Attack Attack, Were back again baby!
darkus
16.10.2012 07:58:47 (muokattu 16.10.2012 08:01:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittajalle, soiton tarkkuus on kaiken a ja o. Träkkäyksessä lyhyet punch init, tarvittaessa alle tahti. Keskity siihen että soitto on täysin priimaa, iskut on kovia, transientit ja sun muut peakit selkeitä ja dempatut kohdat dempattuja. Varmista ettei chuggauksissa ylimääreiset kielet soi taustalla.
 
Tee itselles lupaus ettet äänitä mitään lopullista ilman uusia kieliä. Kielisetti per biisi/4tuntia soittoa. Tähän käy jotkut halvat daddariotkin, kaikki kielet kuitenkin kestää sen pari tuntia ennenkuin kirkkaus häviää.
 
Älä käytä yli 3m piuhaa jos haluut kirkkaan soundin. Lyhyempi = parempi.
 
Suosittelen äänittämään kitarat DI:nä jolloin mahdollisuus peukaloida matskua jälkeenpäin. Tässä vaikuttaa myös käytetty DI boksi sekä ADDA muunnin.
Mikillä äänittäessä etuaste harvoin värittää soundia liikaa, ellei ole ihan hirveän halpa tai hirveän kallis laite.
 
Soundien puolesta, käytit sitten mallintavia plugareita tai vaikka reamppaisit hyvillä kamoilla, niin sen DI:n laatu määrittelee 95% sun kitarasoundista.
 
Bassokitaran tone määrittelee sit sen miten se sun kitaras istuu miksaukseen.
 
EDIT: raskas särö ilman jonkinlaista boostia middle-alueelle on musta hullua. Tubescreamer käyttöön. Maxon OD808 on suosittu ja hyvä, bad monkey edullinen ja ibanezin 808 klassikko.
 
Attack Attack, Were back again baby!
Kallekorvola
16.10.2012 10:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tohon vaihe ongelmaan on ihan ihan hyvä kikka muttei aukoton sekään.
 
Noilla ohjeilla, ja riittävällä ajalla päästään monesti tosi lähelle optimaalista vaihetta, mutta *täydellinen* siitä ei tule millään. Kaksi kapselia kun ei voi sijaita samassa fyysisessä pisteessä. Vaihe-ero tulee. Ehkä pieni, mutta ainakin mä usein kuulen sen ja sen negatiiviset vaikutukset, ja siksi teen mielummin yleensä yhdellä mikillä.
 
Tosta kohinasta mikin paikan etsimisessä... Mä käytän vaal.pun. kohinaa, tai vahvistimen omakohinaa. Ei oo niin rapean kuuloista... : )
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
jannu
16.10.2012 12:26:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus:
Älä käytä yli 3m piuhaa jos haluut kirkkaan soundin. Lyhyempi = parempi.

 
No tää nyt on samaa osastoa kuin hifi-harrastajien vinkit legopalikoista piuhan ja lattian välissä.
 
Suosittelen äänittämään kitarat DI:nä jolloin mahdollisuus peukaloida matskua jälkeenpäin. Tässä vaikuttaa myös käytetty DI boksi sekä ADDA muunnin.
Mikillä äänittäessä etuaste harvoin värittää soundia liikaa, ellei ole ihan hirveän halpa tai hirveän kallis laite.

 
Mä taas suosittelen opettelemaan tuotannon suunnittelun ja äänittämisen lähtökohtaisesti niin hyvin että jälkikäteen tarvitsee peukaloida matskua mahdollisimman vähän. Voi sen DI:nkin ottaa ja reamppailla tai whatever jälkikäteen, jos ei vaikka ole jotain haluttua lelua saatavilla äänitystilanteessa, mutta noin lähtökohtaisesti ruohonjuuritason proggiksessa ei oikeastaan ole kovin paljon suurempaa ajantuhlausta kuin alkaa säätämään kitaran DI-signaalin kanssa.
 
Ja tuossa mitä sanot etuasteen värittämisen ja hinnan korrelaatiosta ei ole mitään järkeä.
 
Bassokitaran tone määrittelee sit sen miten se sun kitaras istuu miksaukseen.
 
Avaisitko tätä ajatusta hieman lisää?
 
EDIT: raskas särö ilman jonkinlaista boostia middle-alueelle on musta hullua. Tubescreamer käyttöön. Maxon OD808 on suosittu ja hyvä, bad monkey edullinen ja ibanezin 808 klassikko.
 
Tai jos ei ole rahasta pulaa, niin ostamalla Diezelin voi jättää noi purkit kotiin. :) Mutta tosta middlestä oon samaa mieltä.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Exhausted
16.10.2012 13:15:39 (muokattu 16.10.2012 13:31:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Aloittajalle, soiton tarkkuus on kaiken a ja o. Träkkäyksessä lyhyet punch init, tarvittaessa alle tahti. Keskity siihen että soitto on täysin priimaa, iskut on kovia, transientit ja sun muut peakit selkeitä ja dempatut kohdat dempattuja. Varmista ettei chuggauksissa ylimääreiset kielet soi taustalla.
 
Mielestäni juuri tämä on pielessä nykyajan metallimusassa. Tietysti tyylilajista riippuen saatetaan tarvita kellontarkkaa editointia ja punchausta, mutta yleensä kyllä pitkät otot pienine vaihteluineen ja hälyäänineen - jopa virheineen - tuovat musaan eloisuutta ja yllätyksellisyyttä.
 
Omat teesini itse aiheeseen:
- Tiukat tuplaukset
- Jos kaksi eri henkilöä soittaa samaa riffiä, varmistettava, että soittavat riffin samalla tavalla (ellei ole tarkoituksenmukaista, että soittavat eri tavalla). Tarvittaessa jopa vain toinen kitaristi hoitaa kaikki rytmikitarat. Tämä kuitenkin ottaen huomioon yllä olevan kommenttini hälyäänistä yms.
- Säröä vähemmän kuin normaalisti käyttäisi
- Säröbassolla saa vahvistettua riffivallia yllättävän paljon
- Kitaroissa saa olla reilusti middleä
- Erityyppisten säröjen yhdisteleminen (esim pedaalisärö ja putkisärö) joko samassa tai rinnakkaisissa saundeissa voi toimia
- Jos soitetaan välillä isoja sointuja tai näppäilyjä, kannattaa sekaan äänittää sama osa puhtaalla tai puolirosoisella saundilla ja miksata sitä sekaan vain hieman, ettei se erotu itsenäisesti, mutta lisää sävelten selkeyttä
Kallekorvola
16.10.2012 14:55:32 (muokattu 16.10.2012 14:58:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu:Mä taas suosittelen opettelemaan tuotannon suunnittelun ja äänittämisen lähtökohtaisesti niin hyvin että jälkikäteen tarvitsee peukaloida matskua mahdollisimman vähän. Voi sen DI:nkin ottaa ja reamppailla tai whatever jälkikäteen, jos ei vaikka ole jotain haluttua lelua saatavilla äänitystilanteessa, mutta noin lähtökohtaisesti ruohonjuuritason proggiksessa ei oikeastaan ole kovin paljon suurempaa ajantuhlausta kuin alkaa säätämään kitaran DI-signaalin kanssa.
 
Ja tuossa mitä sanot etuasteen värittämisen ja hinnan korrelaatiosta ei ole mitään järkeä.

 
Mä oon Jannun kans samaa mieltä tosta, et hommat alkaa mennä puihin jos lähtökohtasesti re-ampataan. Mistä sitä äänittäessä edes tietää millaseks kokonaisuus muodostuu, jos äänitettäviksi tarkoitetut sounditkin tehdään vasta myöhemmin. Miten kitarat istuu rumpuihin tai bassoon? Ei voi tietää, kitarasoundi tulee vasta myöhemmin... Päätökset käytettävästä soundista pitäis olla olemassa jo paljon ennen miksauksen alkua.
 
Voi tosta re-amppaamisesta olla iloakin, esim. vuotojen eliminoinnin jne kanssa (tai esim. sillon kun "just se" vahvistin ei ollut käytettävissä äänitysten aikaan), mut kyllä toi soundipuoli pitäs saada jo äänittäessä niin kondikseen, että edes ym. korrelaatioseikat ovat selkeästi havainnoitavissa. Ja tehokkaampaahan on aina äänittää ns. "valmista kamaa".
 
Mäkään en ymmärtänyt tota juttua etarin värityksen ja hinnan suhteista, ainakaan noin yleistävällä tasolla... Värittävä etari värittää, värittämätön ei niin paljon. Enemmän se on käytetystä teknologiasta kii kun hinnasta.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti