Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helposti äänitettävä akustinen kitara
1
GrooverMan
18.09.2012 13:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa äänittäjät minkälaiset kitarat ovat olleet helposti äänitettäviä, ts. hyvä saundi on saatu ilman isompia mikityskikkailuja tai ekvalisointeja.

Kysyn koska oma, erittäin hyväsaundinen Yamaha on osoittautunut vaikeaksi äänitettäväksi. Joitain keskustelupalstoja luettuani aika moni muukin pitää näitä dreadnought-kitaroita hankalasti äänitettävinä. Toimivat livetilanteessa (jopa mikitettynä) hyvin, mutta äänitettäessä tulee helposti liikaa ala- ja yläpäätä keskialueiden kustannuksella.

P.s. olen kokeillut eri mikeillä, etuasteilla ja etäisyyksiltä/asennoista, eli ongelma johtaa ainakin osittain itse instrumenttiin.

I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
PJS
18.09.2012 13:18:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Kertokaa äänittäjät minkälaiset kitarat ovat olleet helposti äänitettäviä, ts. hyvä saundi on saatu ilman isompia mikityskikkailuja tai ekvalisointeja.

Kysyn koska oma, erittäin hyväsaundinen Yamaha on osoittautunut vaikeaksi äänitettäväksi. Joitain keskustelupalstoja luettuani aika moni muukin pitää näitä dreadnought-kitaroita hankalasti äänitettävinä. Toimivat livetilanteessa (jopa mikitettynä) hyvin, mutta äänitettäessä tulee helposti liikaa ala- ja yläpäätä keskialueiden kustannuksella.

P.s. olen kokeillut eri mikeillä, etuasteilla ja etäisyyksiltä/asennoista, eli ongelma johtaa ainakin osittain itse instrumenttiin.

000 koppaset on kuulemma tosi kivoi. esim. Martinin 000-28 oli äärimmäisen kiva skeba soittaa ja saundas hyvält ku kävin testaas.

Peace!
GrooverMan
18.09.2012 14:51:22

PJS: 000 koppaset on kuulemma tosi kivoi. esim. Martinin 000-28 oli äärimmäisen kiva skeba soittaa ja saundas hyvält ku kävin testaas.

Tätä vähän etukäteen uumoilin ja pelkäsin. Mennee Martinin hankkimiseks jossain vaiheessa, mulla akkari on kuitenkin pääasiassa just äänityskäyttöön.

PJS
18.09.2012 16:20:40

GrooverMan: Tätä vähän etukäteen uumoilin ja pelkäsin. Mennee Martinin hankkimiseks jossain vaiheessa, mulla akkari on kuitenkin pääasiassa just äänityskäyttöön.

Ei sitä kande pelätä. Mut siis ihan BS:ää on ettei Dreadnoughtit äänittyis ikinä kivasti. Mulla on itellä Kitarapajan juhlamalli HD28/D45 ja se ainakin äänittyy oikein kivasti, samoin kaverin japanivintage Gibson SJ200 klooni. esim. Neil Young äänittelee akkareitä vissiin just D45:llä ja D28:lla...

Peace!
Mikael
18.09.2012 16:47:53 (muokattu 18.09.2012 17:16:13)

Hyvä kitara on useammin helpompi saada kuulostamaan hyvältä kuin huonompi. Kaikille kitaroille pitää vaan etsiä ja löytää oikea paikka oikealle mikille. Oma 000-15 tuntuu itelle helpolta mut myös D-mallisten ja Jumbojenkin kanssa tulee ihan hyvin toimeen. Alamiddleä tai botena ei kannata pelätä, sen saa kyllä yleensä EQ:lla haltuun aika helposti.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
GrooverMan
18.09.2012 17:57:31

PJS: Ei sitä kande pelätä. Mut siis ihan BS:ää on ettei Dreadnoughtit äänittyis ikinä kivasti. Mulla on itellä Kitarapajan juhlamalli HD28/D45 ja se ainakin äänittyy oikein kivasti, samoin kaverin japanivintage Gibson SJ200 klooni. esim. Neil Young äänittelee akkareitä vissiin just D45:llä ja D28:lla...

Lompakko sitä oikeestaan pelkää.

Emmä tiedä, tää voi olla joku vaihe. Oon kuitenkin äänittänyt monentasoisia akkareita monenlaisiin juttuihin ja ollu tyytyväinen tuloksiin. Nyt vaan tuntuu että vaikka mitä tekis ni mä "kuulen" eq:n. Ehkä vaan täytyy odottaa että tää menee ohi :)

Mikael
18.09.2012 18:12:40 (muokattu 18.09.2012 18:12:57)

GrooverMan: Lompakko sitä oikeestaan pelkää.

Emmä tiedä, tää voi olla joku vaihe. Oon kuitenkin äänittänyt monentasoisia akkareita monenlaisiin juttuihin ja ollu tyytyväinen tuloksiin. Nyt vaan tuntuu että vaikka mitä tekis ni mä "kuulen" eq:n. Ehkä vaan täytyy odottaa että tää menee ohi :)

Riittävän hyvä EQ ja laveella kauhalla vaan ni ei ahista niin pahasti. Mikkiasettelu on toki avainsana...

Mikael
18.09.2012 18:31:15

Pallokuvioinen mikki on muuten isoille akkareille mainio valinta jos ei tartte äänittää muita asioita samalla. Voi mennä lähemmäs ilman proximityn vaikutusta.

AcLAc
18.09.2012 19:31:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen taiteillut vastaavien ongelmien (lue halpiskitaroiden) kanssa ja yllättävää kyllä... varsinkin kompatessa parhaaseen tulokseen olen päässyt isolla konkkaparilla seuraavanlaisella sijoittelulla. Eli, karkeasti eka mikki perinteiseen paikkaan nauhojen eteen kaikukopan linjasta aavistus kaulaan päin. Toinen mikki soittajan oikean korvan viereen ja suuntaus ensimmäiseen mikkiin. Ekan mikin asennolla haetaan soundit kohdalleen. Tällä katoaa se tunkkainen botne ja yläpääkin asettuu mukavasti :)

Minä kuljen, Herra ohjaa!
GrooverMan
18.09.2012 23:27:00 (muokattu 18.09.2012 23:27:33)

Mikael: Pallokuvioinen mikki on muuten isoille akkareille mainio valinta jos ei tartte äänittää muita asioita samalla. Voi mennä lähemmäs ilman proximityn vaikutusta.

Toi on muuten kokeilemisen arvonen juttu, kiitos vinkistä. ylipäänsä tässä on syytä palata ns. alkuun homman kanssa. Kitara on varsin hyvä ja saundi korvaan todella mainio, eli pakkohan se on pystyä tallentamaankin.

Itse asiassa saundi on toiminut hyvin kun äänitteessä ei ole paljon muuta kamaa, eli pelkistetyssä folk-tyyppisessä jutussa, mutta ongelma on tullut heti kun mukana on rummut, basso ja sähkökitaroita.

Kiitos muillekin vinkeistä, täytyy testata myös tota AcLAcin ehdottamaa metodia.

dewil
19.09.2012 11:22:45

Kokeileppa niinkin villiä mikitystä, että poimit sen skitan isokalvoisella, vähän niinkuin overityyliin. Eli panet sen pään korkeudelle, melkolailla yläpuolelle.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti