Muusikoiden.net
10.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpuluureihin efektoitu ääni Cubasesta
1
Stombba
25.08.2012 23:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt palaa hihat, tai paloi jo..

Eli mikitetyt rummut cubaseen ja siellä miksaus, mutta en saa kuulumaan editoituja raitoja mpukuulokkeista vaan soundi on "kuivaa" suoraan mikeistä.

Direct Monitoring juttuun tuo ilmeisesti liittyy?
Äänikorttina "toistaiseksi" Lexicon Omega, onko tämä juuri se vika vai olenko vain onneton löytämään Cubasen puolelta vikaa.

Mac OSX on käyttiksenä ja Cubasen "Direct Monitoring" on harmaana, eli en pääse siihen vaikuttamaan.

Eli ideana tässä kaikessa on saada rumpuluureista kuulumaan säädetyt raidat jotta soittaminen on mielekkäämpää =) Auttakaa ken osaa.

Ja samalla jos tuo Lexicon on se ONGELMA niin saa suositella äänikorttia jossa 8 sisääntuloa ja jotta noiden samanaikainen nauhottaminen on mahdollista ilman ONGELMIA.

Mietin vaan että tämänhän pitäisi olla ihan peruskauraa jos ajatellaan esim laulajaa, eihän senkään luureihin tule kuivaa kiljuntaa ??

SYLETTÄÄ ..tana

jannu
26.08.2012 22:55:48 (muokattu 26.08.2012 23:14:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kautta reitität signaalin softasta siihen soittajakuunteluun? Onko tuossa Omegassa joku ohjaussoftamikseri ja saako siihen liitettyä efektejä? Direct monitoringhan on sitä varten että sisään tulevaa signaalia voidaan kuunnella ilman latenssia, myös jo valmiiksi äänitetyn ja prosessoidun kamppeen rinnalla.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Stombba
27.08.2012 07:58:43

jannu: Mitä kautta reitität signaalin softasta siihen soittajakuunteluun? Onko tuossa Omegassa joku ohjaussoftamikseri ja saako siihen liitettyä efektejä? Direct monitoringhan on sitä varten että sisään tulevaa signaalia voidaan kuunnella ilman latenssia, myös jo valmiiksi äänitetyn ja prosessoidun kamppeen rinnalla.

Eli mulla lähtee Omegan kuulokelähdöstä takaisin rumpuluureille ääni.

Esim jos taustalla pyörii softasyna niin se tulee oikein mutta rumpusoundit tulevat raakana.

Idea tässä on vain se että saisi jo valmiiksi kanavoille esiasetetut efektit kuulumaan luureista.

jannu
27.08.2012 13:31:21

Niin, siis ne rumpuraidat ovat nimenomaan sitä reaaliaikaista soittoa, eikö? Jos sulla on direct monitoring päällä, niin ei tule onnistumaan. Cubasessa on kanavissa se pieni pyöreä kaiuttimen näköinen ikoni, jota painamalla saat kuuluville äänitettävän raidan plugareineen, mutta direct monitoringin ollessa päällä huomaat melkoisen kampasuodatusmylläkän, latenssin määrästä riippuen jopa viiveen signaalissa.

Toivottavasti ei mennyt yli hilseen.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Öyvind
27.08.2012 14:38:37

Onhan Omegan Monitor Mix -potikka kaakossa elikkästä Playback-kohdassa?

kivi
27.08.2012 18:37:13 (muokattu 27.08.2012 18:37:55)

Stombba:
Esim jos taustalla pyörii softasyna niin se tulee oikein mutta rumpusoundit tulevat raakana.

Idea tässä on vain se että saisi jo valmiiksi kanavoille esiasetetut efektit kuulumaan luureista.

No noin pitääkin olla. Jos haluat kuunnelle efektejä reaaliajassa, saat kaikki latenssit mukaan, ja se on jo ihan toinen purkillinen matoja - soittotilanteessa jopa 1 millisekunnin viive saattaa häiritä. Oikeastaan ainoa ratkaisu jonka keksin, on että reitität sen kuuntelun jonkun rautaefektin kautta ja yrität löytää sieltä jotain vastaavaa - samoja efektejä joita käytät ohjelmassa et saa latenssitta kuulumaan sisäänsoittotilanteessa.

(Ja sitten se ajattelemisen aihetta -pointti: Ehkä lähtösoundissa olisi vielä hiottavaa jos kuivan soundin kanssa soittaminen on ongelma?)

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
27.08.2012 19:36:13 (muokattu 27.08.2012 20:23:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: No noin pitääkin olla. Jos haluat kuunnelle efektejä reaaliajassa, saat kaikki latenssit mukaan, ja se on jo ihan toinen purkillinen matoja - soittotilanteessa jopa 1 millisekunnin viive saattaa häiritä. Oikeastaan ainoa ratkaisu jonka keksin, on että reitität sen kuuntelun jonkun rautaefektin kautta ja yrität löytää sieltä jotain vastaavaa - samoja efektejä joita käytät ohjelmassa et saa latenssitta kuulumaan sisäänsoittotilanteessa.

Mä olinkin ihmetellyt miksi kaikki nykyään sanoo ettei mikserillä tee äänityksissä mitään, kun kaikki hoituu koneella. Minä kun olin tottunut hoitamaan mikserin kautta laulukaiun äänittäessä. Muunmuassa. Siis semmoisen kaiun joka auttaa siinä laulaessa mutta ei tallennu.

Nyt mun uudessa systeemissä ei ole (vielä) mikseriä mukana ja silti laulutkin on onnistuneet, tosin välillä otan sen laulun kuuntelun Logicin kautta kaikuineen. Tärkeää on ettei kuunteluun tule samaa signaalia kahta kautta, ettei tule sitä kampasuodatusta.* Viivettä tulee joka tapauksessa ja riippuu hommasta miten se vaikuttaa soittosuoritukseen.

Mä en tiedä rummuista. Tulee mieleen että joskushan efekteillä on ihan oleellinen vaikutus siihen miten pitää soittaa, niinkuin sähkökitaran kanssa. Onko tässä jotain semmoista?

* Kaiun ja muut viivetyyppiset efektit voisi tietysti ottaa DAW:in kautta kuunteluun, ja itse signaalin suoraan, jos näkisi vähän enemmän vaivaa. Kaiku ja viiveet ehkä vähiten kärsii latenssista. Mutta tuo siis minun laulukaikujuttuun.

Tämän ketjun aloittajan perusongelma taisi kuitenkin olla, kuinka ylipäänsä nuo eri reititykset tehdään äänikortilla ja DAWilla.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
kivi
27.08.2012 20:47:40

Klezberg:
Nyt mun uudessa systeemissä ei ole (vielä) mikseriä mukana ja silti laulutkin on onnistuneet,

Mikäs sulla on äänikortti? Monissa kotistudiokäyttöön tarkoitetuissa "äänikorteissa" (lainauksessa koska ne on tavallaan myös etuasteen ja kuulokevahvistimen yhdistelmiä) cue-kuuntelu tulee jo raudan kautta jolloin latenssi ei ole ongelma.

* Kaiun ja muut viivetyyppiset efektit voisi tietysti ottaa DAW:in kautta kuunteluun, ja itse signaalin suoraan, jos näkisi vähän enemmän vaivaa. Kaiku ja viiveet ehkä vähiten kärsii latenssista. Mutta tuo siis minun laulukaikujuttuun.

Joo, Pro-Tools -maailmassa jossa latenssinkorjaus ei ole automaattinen asia, on kautta aikojen ollut tapana jättää kaikujen latenssit korjaamatta jos kaiuku tulee raudasta, ja sillä tavalla rakentaa pientä viivettä kuivan ja kaiutetun signaalin väliin.

Tämän ketjun aloittajan perusongelma taisi kuitenkin olla, kuinka ylipäänsä nuo eri reititykset tehdään äänikortilla ja DAWilla.

Riippuu ihan äänikortista. Kannattaa kokeilla eri kuunteluasetuksia, myös sitä "tapemachine styleä".

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
27.08.2012 20:57:11 (muokattu 27.08.2012 21:08:57)

kivi: Mikäs sulla on äänikortti? Monissa kotistudiokäyttöön tarkoitetuissa "äänikorteissa" (lainauksessa koska ne on tavallaan myös etuasteen ja kuulokevahvistimen yhdistelmiä) cue-kuuntelu tulee jo raudan kautta jolloin latenssi ei ole ongelma.

Joo, tiedän toki nämä jutut. Tuossa Presonus Firestudiossa on ohjelma jolla voi tehdä noita rautatason miksauksia. Mä vain koen hankalaksi sen että tuo äänikortin sisäinen mikseri oli tietsikan ruudulla sen DAW:in lisäksi. Lisäksi sen kautta en saa sitä laulukaikua, vaikka mulla onkin erillinen hardiskaiku, kun interfacesta loppuu outputit. Tästä (macbook + logic + presonus) ei pitänyt tulla mun pääasiallista systeemiä, mutta näyttää kuitenkin tulevan. Helpoin olisi ottaa mikseri tähän mukaan, se lojuu nyt käyttämättömänä ja siinä on efektilaitekin josta saa sen kaiun. Mutta tuossa Presonuksessa tuntuu olevan miellyttävämmät etuset. Eli, niinkuin yleensä, kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Kyse on sitten optimin hakemisesta. Ainakin yritän välttää lisäostoksia.

PS. Mulla oli eka varsinainen äänittelyäänikortti 8-kanavainen ISIS vuodesta 1999 alkaen, siinä mä reititin sen inputin mihin mikkietunen oli kytketty suoraan yhteen outputtiin, joka meni kaikulaitteelle ja sieltä takaisin kortille, josta kuunteluun.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Stombba
29.08.2012 22:30:30

Juups siis hyvää keskustelua =)

Siis varsinainen ongelma on juuri tuo että haluaisin kuunteluun "nappeihin" saman soundin joka tulee esimerkiksi nauhoituksen jälkeen studiomonskuista.

Tosiaan ja tuo soundi vaikuttaa ainakin itsellä aika pitkälti soittotuntumaan. Eli verrataan että paukutellaan kannuja paljaalla korvalla / peltoreiden läpi... ja peltoreiden läpi soittaminen on smoothimpaa =)

Jos laitan biisin luureista ja jyskään päälle "kovilla" soundeilla niin siitä vaan puuttuu se jokin kun taas jos luureista tulisi basari botnella ja muutoinkin setti olisi balanssissa olisi soittaminen kivvooo.

kivi
29.08.2012 22:40:13

Stombba: Juups siis hyvää keskustelua =)

Siis varsinainen ongelma on juuri tuo että haluaisin kuunteluun "nappeihin" saman soundin joka tulee esimerkiksi nauhoituksen jälkeen studiomonskuista.

Tosiaan ja tuo soundi vaikuttaa ainakin itsellä aika pitkälti soittotuntumaan. Eli verrataan että paukutellaan kannuja paljaalla korvalla / peltoreiden läpi... ja peltoreiden läpi soittaminen on smoothimpaa =)

Jos laitan biisin luureista ja jyskään päälle "kovilla" soundeilla niin siitä vaan puuttuu se jokin kun taas jos luureista tulisi basari botnella ja muutoinkin setti olisi balanssissa olisi soittaminen kivvooo.

Kokeiles riittääkö se, että ajat bassaria luureihin. Se on aika yleinen ongelma ja sen ratkaisu.

Tuo latenssi on sellainen juttu, että ihan niitä samoja soundeja et saa, ellet aja niitä jostain erillisraudasta.

(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
29.08.2012 22:42:34 (muokattu 29.08.2012 22:44:39)

Stombba: Juups siis hyvää keskustelua =)

Niin, mulla käsittääkseni onnistuu vastaava, mutta Logic Prolla. Äänikortin oma monitorointi pois ettei ääni tule sen kautta kuivana korviin. Ja Logicissa päälle. Vastaavaa juttuahan tarvitaan jos halutaan käyttää kitaravahvarisimulaatiota. Mutta viivettä siis tulee kun ääni kiertää DAW:in ja efektien kautta korvaan, ja tästähän täällä oli jo puhetta.

Mutta miten tuo juuri sun Cubasella ja äänikortin ajureilla menee, vai onko jokin syy ettei onnistuisi, sitä en osaa sanoa.

PS. Kivelle: voihan se olla ihan hyvä jokaisen opetella hahmottamaan ja tekemään nuo reititykset, ja kokemaan sitten itse ne latenssit, näkemään toimiiko vaiko ei. Vaikka ei toimisikaan.

kivi
29.08.2012 22:59:41

Klezberg:
PS. Kivelle: voihan se olla ihan hyvä jokaisen opetella hahmottamaan ja tekemään nuo reititykset, ja kokemaan sitten itse ne latenssit, näkemään toimiiko vaiko ei. Vaikka ei toimisikaan.

Ja voihan se olla ettei kysyjää joku pikkulatenssi häiritsekään :-D

Juu, totta kai kannattaa kokeilla.

(Handsome Dick Manitoba)
HateHalon
31.08.2012 16:50:56

En kerkeä tutkimaan specsejä, mutta onko äänikortissasi sisäänrakennettuja efektejä direct monitorointia varten?

ne on latenssitonta monitorointia varten.

www.halondesign.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti