Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksaus vinkkejä
1 2
mct76
12.08.2012 10:15:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olisi edessä levyn miksaus. Yhtä biisiä olen nyt miksaillut kokeilumielessä muutaman päivän ja korvat alkavat jo puuroutua.

Ottaisin mielelläni vastaan kommenttejä / ehdotuksia miksausta koskien.

Biisi löytyy masteroituna osoitteesta:

http://www.mikseri.net/artists/evory/battlefield-mastered/518577/

ja masteroimatta:

http://www.mikseri.net/artists/evory/battlefield/518578/

Kiitos

Spedemix
12.08.2012 10:41:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Nyt olisi edessä levyn miksaus. Yhtä biisiä olen nyt miksaillut kokeilumielessä muutaman päivän ja korvat alkavat jo puuroutua.

Ottaisin mielelläni vastaan kommenttejä / ehdotuksia miksausta koskien.

Biisi löytyy masteroituna osoitteesta:

http://www.mikseri.net/artists/evory/battlefield-mastered/518577/

ja masteroimatta:

http://www.mikseri.net/artists/evory/battlefield/518578/

Kiitos

No pari juttua tulee mieleen. Ensinnäkin miten tuossa masteroidussa versiossa voi olla noin hitosti enemmän kaikua? Mä sanoisin, että tuollaiset masterin kaiuttamiset on erikoistapauksia. Kaipa mä ehdottaisin, että hoitais kaiuttamiset (ne vähäiset joita tämmöiseen musaan edes kuuluu) suosiolla miksausvaiheessa.

Jos se on mahdollista niin peltien saundit vois ehkä vaihtaa vähän miehekkäämpiin :D Nyt siellä soi koko biisin läpi splash :D Virvelin vois yrittää saada vähän lisää botnea, voisit kokeilla korostaa 200 Hz virvelikanavasta. Jos se on mahdollista rumpusoftassa, niin rumpujen lähimikkien vaihetsekkaus suhteessa "overheadeihin" vois vielä kerran tarkistaa (SN top tuntuu yleensä toimivan parhaiten, kun se on vastakkaisessa polariteetissa suhteessa overeihin, Sn bot sitten Topin kanssa vasta vastavaiheeseen, eli se jää yleensä samaan OH:n kanssa. Toivottavasti tästä sai jotain selvää :D)

Lisäksi laulua voi surutta kompuroida lisää, nyt se vähän pomppaa esiin. Muutenhan tuo kuulosti oikein mainiolta. Kitarat saundaa hyviltä.

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
mct76
12.08.2012 10:52:41

Spedemix: Ensinnäkin miten tuossa masteroidussa versiossa voi olla noin hitosti enemmän kaikua?

Mielenkiintoista...en ole lisännyt kaikua masteroinnissa. Täytyy nyt kuitenkin vielä varmistaa asetuksista ettei sitä todella ole. Tarkoitus ei ainakaan ollut sitä laittaa

Jos se on mahdollista niin peltien saundit vois ehkä vaihtaa vähän miehekkäämpiin :D Nyt siellä soi koko biisin läpi splash :D

Täytyypi miettiä jos vielä vaihtelisi "peltejä"

Virvelin vois yrittää saada vähän lisää botnea, voisit kokeilla korostaa 200 Hz virvelikanavasta.

Tuota virveliä kuuntelin itsekin, että on vähän turhan ohut ja terävä

Jos se on mahdollista rumpusoftassa, niin rumpujen lähimikkien vaihetsekkaus suhteessa "overheadeihin" vois vielä kerran tarkistaa (SN top tuntuu yleensä toimivan parhaiten, kun se on vastakkaisessa polariteetissa suhteessa overeihin, Sn bot sitten Topin kanssa vasta vastavaiheeseen, eli se jää yleensä samaan OH:n kanssa. Toivottavasti tästä sai jotain selvää :D)

Rumpusoftassa ei ole oikeastaan mitään ihmeämpiä säätöjä. Täytyy miettiä josko vaihtais toiseen softaan. Nyt käytössä Sonarin oma rumpusofta ja Drum Kit From Hell soundipankki.

Lisäksi laulua voi surutta kompuroida lisää, nyt se vähän pomppaa esiin.

Testataampa tuota lisäkompressointia.

Kiitos kommenteista!

Kalmo
12.08.2012 10:59:12

mct76: Mielenkiintoista...en ole lisännyt kaikua masteroinnissa. Täytyy nyt kuitenkin vielä varmistaa asetuksista ettei sitä todella ole. Tarkoitus ei ainakaan ollut sitä laittaa

Kiitos kommenteista!

Kompressointi käytännössä lisää kaikua, kun kaiunhännät nousevat esiin.
Eli voisiko olla, että masterointikompura on tuonut kaiut pintaan?

Aika usein radiossakin kuulee biisejä, joista on ihan varma, että ei taatusti ole levyllä tuollaista kaikua, mikä tarkoittanee sitä, että joidenkin radioasemien lähetyskompressointi myös voi pilata äänitteitä, joista ei ole erillistä radio-mix versiota.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jannu
12.08.2012 18:51:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: (SN top tuntuu yleensä toimivan parhaiten, kun se on vastakkaisessa polariteetissa suhteessa overeihin, Sn bot sitten Topin kanssa vasta vastavaiheeseen, eli se jää yleensä samaan OH:n kanssa.

Selventäisitkö vähän tätä ajatuksenjuoksua? Missä tapauksissa ylävirppa toimii hyvin ollessaan sekä overien että maton kanssa vastavaiheessa? Itse en keksi juuri mitään tällaista tilannetta, mutta toisaalta mä olen vain mä.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Spedemix
12.08.2012 20:07:19

jannu: Selventäisitkö vähän tätä ajatuksenjuoksua? Missä tapauksissa ylävirppa toimii hyvin ollessaan sekä overien että maton kanssa vastavaiheessa? Itse en keksi juuri mitään tällaista tilannetta, mutta toisaalta mä olen vain mä.

Joo, se oli vähän huonosti selitetty :D

Tarkoitin nimenomaan sitä, että kaikki (sn top, bot ja OH) ovat "vaiheessa" keskenään. Eli "maximum botnea" haetaan. 99% tilanteissa kannattaa flipata Sn Topin polariteetti suhteessa OH:hin (jos lähdetään tietenkin siitä olettamuksesta, että mikään mikeistä tai piuhoista ei itsekseen kääntele polariteettia), muuten snaren botne kumoutuu (mulla tää otanta on ollut 100%, mutta ainakin teoriassa joissain tosi korkeissa pikkolovirveleissä lyhyt aaltomuoto saattaisi keretä taipumaan takaisin samalla puolelle OH:iden kanssa, varsinkin jos OH:t sattuisivat olemaan tosi korkealla). Sen lisäksi kun halutaan (yleensä), että Sn Bot on vastakkaisessa polariteetissa Topin kanssa, sille ei sitten tarvitse tehdä mitään.

Kaikissa moniraitarumpusoftissa (joita olen miksannut) on Sn Bot käännetty ympäri, jolloin Sn+OH kombinaatio syö Snaren botnea pois.

Huoh, enpä tiedä selventääkö tuokaan asiaa :/

jannu
12.08.2012 20:27:57

Spedemix: Joo, se oli vähän huonosti selitetty :D

Tarkoitin nimenomaan sitä, että kaikki (sn top, bot ja OH) ovat "vaiheessa" keskenään. Eli "maximum botnea" haetaan. 99% tilanteissa kannattaa flipata Sn Topin polariteetti suhteessa OH:hin (jos lähdetään tietenkin siitä olettamuksesta, että mikään mikeistä tai piuhoista ei itsekseen kääntele polariteettia), muuten snaren botne kumoutuu (mulla tää otanta on ollut 100%, mutta ainakin teoriassa joissain tosi korkeissa pikkolovirveleissä lyhyt aaltomuoto saattaisi keretä taipumaan takaisin samalla puolelle OH:iden kanssa, varsinkin jos OH:t sattuisivat olemaan tosi korkealla). Sen lisäksi kun halutaan (yleensä), että Sn Bot on vastakkaisessa polariteetissa Topin kanssa, sille ei sitten tarvitse tehdä mitään.

Kaikissa moniraitarumpusoftissa (joita olen miksannut) on Sn Bot käännetty ympäri, jolloin Sn+OH kombinaatio syö Snaren botnea pois.

Huoh, enpä tiedä selventääkö tuokaan asiaa :/

Ei se selvennä.

No softista en tiedä, mutta... No joo, ymmärrän sun ajatuksenjuoksun kyllä, mutta kyllähän asia on ilmaistu selkeämmin niin että tällaisessa tapauksessa se etuasteen tai mikserin kanavan polariteettinamiska auttaa kääntämään signaalin polariteetin nimenomaan "oikein päin" toiseen signaaliin nähden, sillä vastakkainen polariteetti tuppaa kumoamaan aallon jos signaalit ovat samassa vaiheessa.

Polariteetinkääntönappula ei määritä onko polariteetti vastakkainen ja on lopulta aivan sama kummassa asennossa se nappula on, jos lopputuloksen signaalien keskinäinen polariteetti ja vaihe natsaavat halutulla tavalla.

Sori, pakko saivarrella, koska mielestäni esitit asian nurinkurisesti ja varsin hämäävästi.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Spedemix
12.08.2012 23:11:59

jannu: Ei se selvennä.

No softista en tiedä, mutta... No joo, ymmärrän sun ajatuksenjuoksun kyllä, mutta kyllähän asia on ilmaistu selkeämmin niin että tällaisessa tapauksessa se etuasteen tai mikserin kanavan polariteettinamiska auttaa kääntämään signaalin polariteetin nimenomaan "oikein päin" toiseen signaaliin nähden, sillä vastakkainen polariteetti tuppaa kumoamaan aallon jos signaalit ovat samassa vaiheessa.

Polariteetinkääntönappula ei määritä onko polariteetti vastakkainen ja on lopulta aivan sama kummassa asennossa se nappula on, jos lopputuloksen signaalien keskinäinen polariteetti ja vaihe natsaavat halutulla tavalla.

Sori, pakko saivarrella, koska mielestäni esitit asian nurinkurisesti ja varsin hämäävästi.

Joo. Mulle on varsinkin virveliasia jotenkin iskoistunu verkkokalvolle ehdottomaksi aaltomuotoa tuijottaessa: Virveli on mulle "oikein päin", kun sen aaltomuoto alkaa paineminimillä (koska ekana kapula työntää kalvon poispäin mikistä). Jostain syystä meinaa ajatella asiat "oikeina", kun niitä kelaa "lähtököhdista" ennen manipulaatiota. Ehkei pitäisi :D

Mutta joo, olet oikeassa. Tosiasiahan on se, että vaiheensiirtoahan ei edes kuule itsekseen, ainoastaan vasta sitten, kun sitä ruvetaan summaamaan muuhun asiaan ja tämä on se millä on oikeasti väliä.

atheos
12.08.2012 23:33:46 (muokattu 12.08.2012 23:44:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo komppi-crash kuulostaa vähän siltä kun ostoskärry työnnetään voimalla sinne kärryjonon jatkoksi. Paitsi botnea on vähemmän. Itse koittaisin tehdä sille jotain. Muuten mitä rumpuihin tulee niin vähän lisää napakkuutta, vaikka aavistus napsua basariin ja jotain n. 200Hz snareen.

"Puhtaat" laulut jäävät vähän jalkoihin ja tuo rankempi laulu on taas turhan pinnassa. Tai oikeastaan kertseissä laulubalanssi on ihan OK kun taas säkeistöista pudottaisin tasoja. Silti kompressoida voisi ehkä vähän lisää kaikin puolin.

Samoin kitaroissa on turhan kliininen ja pehmeä soundi omaan makuun, vähän kaivaisin enemmän kiukkua soundiin ylämiddleistä.

EDIT:
Jaa niin vaiheet. Vaiheet kuunnellaan korvalla; jos vaiheenkääntö huonontaa soundia, ei käännetä vaihetta. Overeissa ei ole mitään sääntöä, ainoa nyrkkisääntö vaiheenkäännössä on tosiaan tuo että jos äänilähde mikitetään molemmilta puolilta yhtä kaukaa, ovat signaalit vastavaiheessa keskenään.

Toki jos haluaa kaiken just eikä melkein niin sitten ottaa kiintopisteeksi vaikka snaren ja vaiheistaa kaikki raidat sen kanssa, esim. jos overimikki on 1,5m päässä snaresta niin se on noin 4-5ms jäljessä lähimikitettyä soundia (1ms per 34cm). Ei tarvitse välttis laskea tai mitata, riittää kun katsoo miten aaltomuodot menee. Sitten vaan vetää overiraitoja sen verran taaksepäin että ovat kohdallaan.

Laulaja on lyömäsoitin.
Danko
12.08.2012 23:48:40

Spedemix: Tosiasiahan on se, että vaiheensiirtoahan ei edes kuule itsekseen, ainoastaan vasta sitten, kun sitä ruvetaan summaamaan muuhun asiaan ja tämä on se millä on oikeasti väliä.

Tänään ei ollut kuin yks mikki snarella, ja lähtökohtaisestihan se summattuina overeihin olis vastakkaisessa vaiheessa. Työtapaeroja - itse vaiheistan OH- ja tilaraidat siirtämällä niitä, tänään vasenta overiraitaa 2ms ja oikeaa 3ms aikaisemmaksi. http://cl.ly/image/391Z3o3R1b3t

"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Spedemix
13.08.2012 01:26:14

Danko: Tänään ei ollut kuin yks mikki snarella, ja lähtökohtaisestihan se summattuina overeihin olis vastakkaisessa vaiheessa. Työtapaeroja - itse vaiheistan OH- ja tilaraidat siirtämällä niitä, tänään vasenta overiraitaa 2ms ja oikeaa 3ms aikaisemmaksi. http://cl.ly/image/391Z3o3R1b3t

Mahtavaa, että joku muu jaksoi ottaa kuvan tästä. Työstin tässä hiljattain projektia, jossa tuottaja pyysi tekemään samanlaista viivästysshowta. Itse yleensä menen tyytyväisenä vain polariteetinkäännöllä ja mahdollisella snaren (viive)keskittämisellä OH:issa.

kivi
13.08.2012 04:12:44

Spedemix: (SN top tuntuu yleensä toimivan parhaiten, kun se on vastakkaisessa polariteetissa suhteessa overeihin, Sn bot sitten Topin kanssa vasta vastavaiheeseen, eli se jää yleensä samaan OH:n kanssa. Toivottavasti tästä sai jotain selvää :D)

Lisäksi laulua voi surutta kompuroida lisää, nyt se vähän pomppaa esiin.

Hmm?

Jos mä nyt ymmärrän mitä sä haet tällä, niin kuulostaa siltä että sä haet snaresta jotain taajuutta joka on tai ei ole suhteessa siihen mikä on overheadien etäisyys snaresta. Nää asiat voi halutessaan selvitellä vaikkapa laskemalla haluttujen taajuuksien aaltomuotojen pituuden senttimetreinä ja sitten mittanauhan kanssa laittaa mikit niin että overien etäisyys snaren lyöntikohdasta vastaa sekä haluttua snaren peakia, että overien kesken snaren sijaintia stereokuvassa. Vähän hörhöltähän tuo kuulostaa, mutta oman kokemuksen mukaan kuulostaa paremmalta kuin samansuuntaisten mikkien vaiheenkäännöillä leikkiminen. Alamikin vaihe käännetään jotta kapseli liikkuisi samaan suuntaan kuin muissakin mikeissä.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Spedemix
13.08.2012 10:39:44

kivi: Hmm?

Jos mä nyt ymmärrän mitä sä haet tällä, niin kuulostaa siltä että sä haet snaresta jotain taajuutta joka on tai ei ole suhteessa siihen mikä on overheadien etäisyys snaresta. Nää asiat voi halutessaan selvitellä vaikkapa laskemalla haluttujen taajuuksien aaltomuotojen pituuden senttimetreinä ja sitten mittanauhan kanssa laittaa mikit niin että overien etäisyys snaren lyöntikohdasta vastaa sekä haluttua snaren peakia, että overien kesken snaren sijaintia stereokuvassa. Vähän hörhöltähän tuo kuulostaa, mutta oman kokemuksen mukaan kuulostaa paremmalta kuin samansuuntaisten mikkien vaiheenkäännöillä leikkiminen. Alamikin vaihe käännetään jotta kapseli liikkuisi samaan suuntaan kuin muissakin mikeissä.

No periaatteessa jos asian kanssa haluaisi olla tarkka, niin sitten rupeaisi mittailemaan. Mutta siitä voi kovin paljon ylimääräistä hommaa, jos session joka biisissä on vaikkapa eri vireinen virveli (tulee yleensä viriteltyä snare korkeammalle, mitä nopeampi biisi). Lisäksi siinä on tosiaan se, että jos ei halua pyöräyttää snare toppia ympäri vahvistaakseen snaren botnea (puhun siis virvelin fundamentaalisista, jotka lipsahtavat tuonne 170-230 Hz alueelle riippuen vireestä), OH:t pitäisin sijoittaa toudella korkealle.

kivi
13.08.2012 11:15:52

Spedemix: No periaatteessa jos asian kanssa haluaisi olla tarkka, niin sitten rupeaisi mittailemaan. Mutta siitä voi kovin paljon ylimääräistä hommaa, jos session joka biisissä on vaikkapa eri vireinen virveli (tulee yleensä viriteltyä snare korkeammalle, mitä nopeampi biisi). Lisäksi siinä on tosiaan se, että jos ei halua pyöräyttää snare toppia ympäri vahvistaakseen snaren botnea (puhun siis virvelin fundamentaalisista, jotka lipsahtavat tuonne 170-230 Hz alueelle riippuen vireestä), OH:t pitäisin sijoittaa toudella korkealle.

Puhutaanko me nyt asiasta jonka sä kuulet, vai asiasta jonka sä näet katselemalla aaltoja ruudulla? (Koska esimerkiksi raitojen siirteleminen etäisyyksien kompensoimiseksi on todella arveluttava idea). Setin pitäis soida kaikkine heijastuksineen, vaihe-eroineen ja resonansseineen, ja snaren alemman piikin pitäis kuulua ihan sillä että sille raivaa tilaa. Yllättäen myös overeiden nostaminen turhaan aiheuttaa käytännössä joskus just niitä ongelmia joita sen pitäis poistaa.

Ootko kokeillut laittaa snareen kylkimikkiä? Sillä vois ratkaista ongelman. Samoin vaihtamalla dynaamiset snaremikit johonkin sopivaan painetta kestävään konkkaan. En edelleenkään usko tuohon vaiheenkääntöön saman suuntaisissa mikeissä (syntyy erilaisia diagonaalisia äänikuvia, joissa ääni menee vasen-oikea-etuala-taka-ala -kuvion sijaan vaikkapa takavasemmalta etuoikealle), mutta jos se toimii niin sitten se varmaan on se soundi jota haet.

Tietysti, jos se hommaan istuu niin vaiheita voi muutenkin käännellä ihan fiilispohjalta, koska kampasuodatus on todella hieno tapa equttaa.
:-)

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Spedemix
13.08.2012 12:46:44

kivi: Puhutaanko me nyt asiasta jonka sä kuulet, vai asiasta jonka sä näet katselemalla aaltoja ruudulla? (Koska esimerkiksi raitojen siirteleminen etäisyyksien kompensoimiseksi on todella arveluttava idea). Setin pitäis soida kaikkine heijastuksineen, vaihe-eroineen ja resonansseineen, ja snaren alemman piikin pitäis kuulua ihan sillä että sille raivaa tilaa. Yllättäen myös overeiden nostaminen turhaan aiheuttaa käytännössä joskus just niitä ongelmia joita sen pitäis poistaa.

En edelleenkään usko tuohon vaiheenkääntöön saman suuntaisissa mikeissä (syntyy erilaisia diagonaalisia äänikuvia, joissa ääni menee vasen-oikea-etuala-taka-ala -kuvion sijaan vaikkapa takavasemmalta etuoikealle), mutta jos se toimii niin sitten se varmaan on se soundi jota haet.

Noniin, Popcornit esiin... :D

Pääasiassa kyseessä on kuuloasia, jota näköaisti tukee, kun tuijottelee aaltokäyriä. En siis itsekkään diggaile tuosta raitojen siirtelemisestä (varsinkaan siitä, että laittaa kaikki "samaan aikaan", kuulostaa kovin kaksiulotteiselta), teen sitä ainoastaan ongelmatilanteissa (basarimikkien keskinäinen botne ei ihan matchaa, ja joskus jotain lattiatomia tarttee viivästää inan, koska pelkkä polariteetinkääntö ei riitä 100% terveeseen summaukseen OH:iden kanssa).

Tuo saman-suuntainen kiinnitti mun huomion: Tosiaan sn top ja bot ovat vastakkais-suunnassa, joten notta niistä saa botnekkaan summauksen, toinen pitää kääntää ympäri. Näinhän me kaikki uskallamme olettaa. OH ja Sn top ovat samansuuntaisia, mutta johtuen niiden välisestä etäisyydestä juuri tuo 200Hz:n alue tuntuu kumoutuvan niiden summauksessa (johon snaren botne siis osuu, mulla aika usein tomit näyttää toimivan ilman, että niiden polariteetteja tarttee pyöritellä suhteessa OH:ihin). Kääntämällä Snare Topin polariteetti tuo 200 Hz saadaan takaisin summaukseen. Teoriassa asian voisi myös tehdä silleen, että poistaisi OH:ista kaiken 200 Hz:n, mutta kaikki eivät välttämättä halua tehdä niin, ja aika harva tekee sellaista (itse en ole koskaan todistanut tällaista) varsinkaan äänitysvaiheessa.

Eli jos otetaan tällainen meikäläisen käytännön elämän pikaversio ilman filosofointeja: Saan raidat miksutettavaksi, tai teen soundcheckiä rumpuäänityksissä. Ekana soolotan OH:n ja Sn Topin. "Onpas jotenkin nihkeästi botnea vaikka jompaakumpaa soolottamalla kuulostaa ihan "normaalin botnekkaalta"" Käännän Sn Topin vaiheen ja "Wuhuu! Botne is Back!". Tarkistan vielä Sn Botin lisäämällä sen soppaan ja koska käänsin jo Topin ympäri näiden kolmen asian summaus snaren suhteen kuulostaa jo yhtä tykiltä, kuin mikä tahansa CLA:n miksaus. :D Ja yleisö (asiakkaat) hurraa!

kivi: Tietysti, jos se hommaan istuu niin vaiheita voi muutenkin käännellä ihan fiilispohjalta, koska kampasuodatus on todella hieno tapa equttaa.
:-)

Teoriassahan koko moderni rumpuänitysshow on aikamoista kampasuodatusta; asioita mikitetään eri etäisyyksiltä (OH, Amb, ynnä muut pakolliset vessa-/persemikit) Joten tällä vaiheenkääntöoperaatiolla lähinnä muutetaan sitä kampasuodatuksen laatua.

kivi: Ootko kokeillut laittaa snareen kylkimikkiä? Sillä vois ratkaista ongelman. Samoin vaihtamalla dynaamiset snaremikit johonkin sopivaan painetta kestävään konkkaan.

Laiskuudesta johtuen lainaan itseäni Gearslutzista liittyen tohon kylkimikkiasiaan:

"I experimented with the side snare micing few years ago for some time and had very different results. While the sound of the snare itself sounded really nice (kind of like top/bottom mic blended together with little less low end) the leakage made it unusable in most situations. I came to the conclusion later that with micing the shell you basically get what's leaking from the heads (and everywhere else), without the added fullness of proximity effect. It is comparable to micing a guitar cabinet from side."

Very different results liittyy vastaukseen jossa kaveri sanoo, että kylkimikityksellä tulee vähemmän vuotoja, kuin Sn Botilla. Itse tulin vastakkaiseen lopputulokseen.

Yleensä noille "äänenpainetta kestäville" konkkamikeille (ainoa realistinen vaihtoehto, joke tulee mieleen, on 414) löytyy rumpuasioissa niin paljon muutakin käyttöä, ei ole tullut kokeiltua. Uskoisin tosin, että tässä tilanteessa se ei muuta sitä botnesummauksen laatua. Minulla on joskus ollut hankaluuksia summata sm57 ja 414 basarissa, johtuen SM57:n sisäisestä hipass-filtteristä joka luonnollisesti kääntää sitä botnen vaihetta, sekoittaen botnen summausta mutta tässä ongelman keskikohtana on ollut 40-50 Hz:n taajuudet, eikä esim. tuo 200Hz.

kivi
13.08.2012 13:26:27

Spedemix: Noniin, Popcornit esiin... :D

En siis itsekkään diggaile tuosta raitojen siirtelemisestä (varsinkaan siitä, että laittaa kaikki "samaan aikaan", kuulostaa kovin kaksiulotteiselta), teen sitä ainoastaan ongelmatilanteissa (basarimikkien keskinäinen botne ei ihan matchaa, ja joskus jotain lattiatomia tarttee viivästää inan, koska pelkkä polariteetinkääntö ei riitä 100% terveeseen summaukseen OH:iden kanssa).

Biisin tempoon taimattu ryhmäkompura tai sidechain-kompura on musta ihan mainioita tapoja korjata äänten alkuja ja loppuja siirtelemättä varsinaista aaltomuotoa.

Laiskuudesta johtuen lainaan itseäni Gearslutzista liittyen tohon kylkimikkiasiaan

Ymmärrän. Ehkä mekin on juteltu tästä tai jostain samanlaisesta asiasta tuolla tai Wombissa jokus 5-15 vuotta sitten? ;-D

Nykyään oon keskittynyt vaihteeksi ihan muihin taidehommiin, ja pakko sanoa että loma tekee hyvää, kun esikoislevystäkin tuli joku aika sitten kuluneeksi 30 vuotta. Varjopuolena se, että en juuri ole seurannut mitä nykyään tehdään, satunnaista radionkuuntelua ja lehdenlukua lukuunottamatta. Mutta aika aikaa kutakin.

Parhautta,
Kivi

(Handsome Dick Manitoba)
cozmo
14.08.2012 23:24:36 (muokattu 14.08.2012 23:25:58)

Spedemix: Mahtavaa, että joku muu jaksoi ottaa kuvan tästä. Työstin tässä hiljattain projektia, jossa tuottaja pyysi tekemään samanlaista viivästysshowta. Itse yleensä menen tyytyväisenä vain polariteetinkäännöllä ja mahdollisella snaren (viive)keskittämisellä OH:issa.

Just tätä aihetta eilen ja tänään pohdinkin. Mä kyllä lähtisin siis tekemään (ja usein teenkin) ton toisinpäin, tuntuisi oudolta pistää ainakaan eri määrää viivettä eri overikanaviin. Voisi olettaa, että menee pahemmin metsään joltain muulta osin. Ja sit toisaalta aika vaikeaa saada niihin viiveaika jolla bassari ja tomitkin summaisi nätisti.

Eli siis klassisäänityksistä lainatulla ajatuksella viivästäen "tukimikkiä" pääparin tasoon. Mä oon jo pitkään käyttänyt overiasetelmia, jotka on joko symmetrisiä bassari-virveli -akselin poikki (eli tavallaan vinossa settiin nähden) tai sitten mittaamalla mikkipiuhalla tai muulla sama etäisyys virvelistä kumpaankin mikkin. Sen päälle mun on ollut ainakin helppo ruveta rakentamaan sitä soundia. Musta ainakin tuo vaiheiden pyöritteleminen on toisiksi paras ratkaisu, ja toimii silloin kun ei ole muutakaan. Mutta toi viivästäminen toimii paremmin, koska mulla on sellanen fiilis, että iskun transientti toistuu tarkemmin, eli soundi ns. selkiytyy. Loogista ainakin, kun miettii, että lähtötilanteessa perille pääsee ensin lähimikki ja sitten overi.
Noilla ajoilla (2-6mS) mistä on kyse, se saattaa hyvinkin olla vaan kuvittelua, mutta ainakin itelle on tullut hyvä fiilis.

Virvelin molemmat kanavat, bassari ja satunnaisesti tomit on käsittelyn kohteena. Just eilen päädyin viivästämään haikkamikkiäkin, kun tuntui fiksummalta se soundi viivästettynä kuin viive bypassilla.

Ambienssiraitoja en lähde sotkemaan viivepelleilyyn mukaan, ja jos muutan ajoitusta, niin sitten jostain muusta kuin vaiheeseen liittyvästä syystä.

Ja teen siis tempun viiveplugarilla (pt:n time adjuster), enkä siirtelemällä asioita timelinellä, koska siten on helpompi vertailla ratkaisun todellista vaikutusta prosessoimattomaan.

- N

nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Spedemix
16.08.2012 12:04:51

cozmo: Just tätä aihetta eilen ja tänään pohdinkin. Mä kyllä lähtisin siis tekemään (ja usein teenkin) ton toisinpäin, tuntuisi oudolta pistää ainakaan eri määrää viivettä eri overikanaviin. Voisi olettaa, että menee pahemmin metsään joltain muulta osin. Ja sit toisaalta aika vaikeaa saada niihin viiveaika jolla bassari ja tomitkin summaisi nätisti.

Mä oon jo pitkään käyttänyt overiasetelmia, jotka on joko symmetrisiä bassari-virveli -akselin poikki (eli tavallaan vinossa settiin nähden) tai sitten mittaamalla mikkipiuhalla tai muulla sama etäisyys virvelistä kumpaankin mikkin. Sen päälle mun on ollut ainakin helppo ruveta rakentamaan sitä soundia. Musta ainakin tuo vaiheiden pyöritteleminen on toisiksi paras ratkaisu, ja toimii silloin kun ei ole muutakaan. Mutta toi viivästäminen toimii paremmin, koska mulla on sellanen fiilis, että iskun transientti toistuu tarkemmin, eli soundi ns. selkiytyy. Loogista ainakin, kun miettii, että lähtötilanteessa perille pääsee ensin lähimikki ja sitten overi.
Noilla ajoilla (2-6mS) mistä on kyse, se saattaa hyvinkin olla vaan kuvittelua, mutta ainakin itelle on tullut hyvä fiilis.

Mjoo, tuo OH:iden keskinäinen viivästely tulee mulla käyttöön lähinnä muiden äänittämissä projekteissa (Yritän itsekkin äänittäessä pitää huolta siitä, että snare ja kick pysyvät keskellä juuri samoin keinoin kuin kirjoitat. Simppeleitä, mutta tehokkaita ratkaisuja) ja niissäkin oikeastaan vaan silloin, kun yleissaundia kuunneltaessa tulee sellainen fiilis, että snare on nyt jotenkin vähän keturallaan. Mutta täytyy myöntää, että jos rupean siirtelemään OH:ita keskittääkseni snaren, ei kyllä tule kiinnitettyä lainkaan huomiota muihin pönttöihin..... :/ Täytyy pitää mielessä kun asia tulee seuraavan kerran vastaan.

cozmo: Eli siis klassisäänityksistä lainatulla ajatuksella viivästäen "tukimikkiä" pääparin tasoon.

Joo, näinhän klasarijäbät on mullekkin opettanut. Toisaalta jos sallit kevyen haastelun täältäpäin :), niin klasariäänittäjäthän tosiaan keskittyy pääasiassa noihin stereopariasioihin. Mehän myöskin uskalletaan arvata, että meidän kuulemisen fokus sijaitsee niissä asioissa, jotka tulee lujaa ekana (ainakin tässä vasen/oikea kuulemisessa asia on näin), siksihän tuo tukimikkien viivästeleminen klasarihommissa on todella perusteltua; vältetään nurinkurinen saundi. Mutta ainakin itselläni näissä moderneissa musatyyleissä tuo miksaamisen painopiste rummuissa (ja instrumenteissa ylipäänsä) on siirtynyt (noista stereotekniikoista) yhä enemmän ja enemmän lähimikkipainotteisemmaksi. Overhead on enemmän tuollainen pääparin ja peltimikkien hybridiratkaisu. Voisi siis pohdiskella, että nuita rumpujen lähimikkejä ei ehkä välttämättä kannattaisi viivästellä OH:iden tasolle, jotta fokus säilyisi niissä. Mutta tää on tällaista pohdiskelua vaan :) (ja sit rupes jo aivot surraamaan, että pitäiskö tuolla perusteella klasariäänityksissä viivästää tukimikit pääparista JÄLKEEN, notta fokus painottuisi pääpariin..... :P)

cozmo: Virvelin molemmat kanavat, bassari ja satunnaisesti tomit on käsittelyn kohteena. Just eilen päädyin viivästämään haikkamikkiäkin, kun tuntui fiksummalta se soundi viivästettynä kuin viive bypassilla.

Ambienssiraitoja en lähde sotkemaan viivepelleilyyn mukaan, ja jos muutan ajoitusta, niin sitten jostain muusta kuin vaiheeseen liittyvästä syystä.

Joo, itsekkin huomannu että ambienssien polariteettinappuloiden käänteleminen ei paljoa asioita muuta (ehkä joissain polvenkorkuisissa lähemmissä ambiensseissa saattaisi basarin botne hieman muuttua). Mulla on pari kertaa ollu onnea tosi kaukaisten ambienssien aikaistuksella; haluaa ultrahuoneisen saundin, mutta ilman kuultavaa flamia kiitos :)

cozmo: Ja teen siis tempun viiveplugarilla (pt:n time adjuster), enkä siirtelemällä asioita timelinellä, koska siten on helpompi vertailla ratkaisun todellista vaikutusta prosessoimattomaan.

Nyt mennään taas aika pitkälle toisaalle, mutta tuossa time adjusterissa on mulla vähän sellainen kysymerkki liittyen sen viiveeseen ja käyttöön ADC:n kanssa. TA:ssahan on neljän samplen viive (ainakin 44.1 sample ratella). Ts. kaikki muut raidat viivästyy tuolla määrällä heti, ku eka TA pamautetaan kehiin. Mulla on jotenkin epäselvää, että jos tarttis viivästää jotain asiaa vaikkapa 30 samplea, niin pitäisköö Adjusteriin laittaa 26, 30, vai 34 samplen viive, jotta osutaan oikeaan. Tän (henkilökohtaisen) epäselvyyden takia siirtelen vaan surutta raitoja :D

cozmo
16.08.2012 12:18:04 (muokattu 17.08.2012 02:17:40)

Spedemix: ...

Joo, näinhän klasarijäbät on mullekkin opettanut. Toisaalta jos sallit kevyen haastelun täältäpäin :), niin klasariäänittäjäthän tosiaan keskittyy pääasiassa noihin stereopariasioihin. Mehän myöskin uskalletaan arvata, että meidän kuulemisen fokus sijaitsee niissä asioissa, jotka tulee lujaa ekana (ainakin tässä vasen/oikea kuulemisessa asia on näin), siksihän tuo tukimikkien viivästeleminen klasarihommissa on todella perusteltua; vältetään nurinkurinen saundi. Mutta ainakin itselläni näissä moderneissa musatyyleissä tuo miksaamisen painopiste rummuissa (ja instrumenteissa ylipäänsä) on siirtynyt (noista stereotekniikoista) yhä enemmän ja enemmän lähimikkipainotteisemmaksi. Overhead on enemmän tuollainen pääparin ja peltimikkien hybridiratkaisu. Voisi siis pohdiskella, että nuita rumpujen lähimikkejä ei ehkä välttämättä kannattaisi viivästellä OH:iden tasolle, jotta fokus säilyisi niissä. Mutta tää on tällaista pohdiskelua vaan :) (ja sit rupes jo aivot surraamaan, että pitäiskö tuolla perusteella klasariäänityksissä viivästää tukimikit pääparista JÄLKEEN, notta fokus painottuisi pääpariin..... :P)

Hyviä pointteja! Musiikkityyli ja haluttu lopputulos nuo ratkaisut sitten lopulta sanelee. Juuri tuosta syystä tukimikit klasarissakin saattaa jäädä viivästämäti, jos pitää saada joku asia enempi esille.

Joo, itsekkin huomannu että ambienssien polariteettinappuloiden käänteleminen ei paljoa asioita muuta (ehkä joissain polvenkorkuisissa lähemmissä ambiensseissa saattaisi basarin botne hieman muuttua). Mulla on pari kertaa ollu onnea tosi kaukaisten ambienssien aikaistuksella; haluaa ultrahuoneisen saundin, mutta ilman kuultavaa flamia kiitos :)
Totta tuokin.

Nyt mennään taas aika pitkälle toisaalle, mutta tuossa time adjusterissa on mulla vähän sellainen kysymerkki liittyen sen viiveeseen ja käyttöön ADC:n kanssa. TA:ssahan on neljän samplen viive (ainakin 44.1 sample ratella). Ts. kaikki muut raidat viivästyy tuolla määrällä heti, ku eka TA pamautetaan kehiin. Mulla on jotenkin epäselvää, että jos tarttis viivästää jotain asiaa vaikkapa 30 samplea, niin pitäisköö Adjusteriin laittaa 26, 30, vai 34 samplen viive, jotta osutaan oikeaan. Tän (henkilökohtaisen) epäselvyyden takia siirtelen vaan surutta raitoja :D
Oon samaa itekin joskus miettinyt. Tosin ihan surutta naputtelen sinne haluamani samplemäärän, kun ei se pahimmillaankaan oo kun millisekuntin osia pielessä.

- N

Edit: piti kirjoittaa alunperin millisekuntin osia, mutta kirjoitin "millisekuntin pielessä"

nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Esp
16.08.2012 12:52:11

Spedemix:

Sen raidan viiveenhän näkee sieltä alhaalta, ja siinä on kaikki mahdollinen viive otettu huomioon.

Täh?!?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti