Muusikoiden.net
06.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oletteko käyneet äänittämässä Kirjaston musiikkistudioissa?
1
the-Antero
06.08.2012 14:02:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens

Kysynpä teiltä studio m.nettiläisiltä että onko teistä kukaan hyödyntänyt Helmet-kirjastojen tarjoamia musiikkistudiopalveluita? Näitähän löytyy Espoosta Sellon kirjastosta sekä Helsingistä Kirjasto 10:stä ja Myllypuron mediakirjastosta.

Jos olette äänittäneet näissä jotain niin olisi kiva kuulla kommentteja. Millaisia kamoja näissä on. Onko henkilökunta avustanut hyvin tai välttävästi edes. Lähinnä positiivisia ja negatiivisia kokemuksia. Onko ylipäätään hyvä että kirjastoista löytyy tällaista toimintaa joka on vieläpä ilmaista veronmaksajille.

Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Lenoldinho
06.08.2012 14:30:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellossa kävin aikanaan pariin otteeseen vääntämässä kun ei himassa pystynyt syystä tai toisesta tekemään. Siellä noita käyttäjäpaikkoja on rajattu määrä ja voi olla, että joudut odottamaan kuukauden pari. Tykkäsin kyllä tosi paljon. Simppeli setup ja ei mikään ihan loistavasaundinen huone mutta hyvin äänieristetty. Pystyi siis kuuntelemaan riittävillä voimakkuuksilla ja kamat olivat varsin kunnossa.

Löytyi mm. Genelecin 8050A-pari, Mac Pro (jossa ainakin Logic Studio, muistaakseni myös Reason), CME:n kontrollerikiippari, ihan jees joku Edirolin äänikortti, Røden NT-1A jne... Eli kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa ja tutustumassa. Mun mielestä todella siistiä, että kirjastot käyttää varmasti varsin rajattua budjettiaan mahd laajasti ja osaavat muuttua ajan mukana. Sekä Kirjasto 10, että Sellon kirjasto tästä hyvinä osoituksina.

Disclaimerina tosta kamalistauksesta, toi oli muistaakseni vuonna 2009 joten tilanne on voinut muuttua.
Yrms
07.08.2012 14:56:21 (muokattu 07.08.2012 15:04:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suoritin Sellon musaosastolla sivarin 2010-2011 ja oli kyllä aika paljon mulla vastuuta tosta studiosta. Simppeleihin asioihin saa kyllä opastusta mutta ei siellä muuten henkilökunta paljoa ainakaan silloin tiennyt. Laitteistonta oli ainakin silloin Mac Pro, Logic 8, Edirol FA-101 äänikortti, Genelec 8050 A (menee aika hukkaan niin huonossa huoneessa) ja RODEN nt1 ja nt3 mikit.

Kone oli tuhannen jumissa koska käyttäjiä on niin tajuttomasti ja vapaita aikoja saa kysellä monta viikkoa etukäteen. Mieluiten maanantaina klo 8.

Eniten tuolla käy/kävi paikallista nuorisoa "räppäämässä" eli youtubesta joku tausta 130dB voimakkuudella ja sit rikotaan paikat.

Why do edit
Demo Harrison
09.08.2012 15:29:02

Kirjaston 10:n siitä varsinaisesta studiopuolesta en osaa sanoa. Yhdessä vaiheessa ramppasin portastudio repussani siellä digitaalipiano-huoneessa, lähinnä juuri pianoa lisäämässä raidoille tai sitten kirjaston Squier-bassoa (silloin kun ei ollut vielä omaa). Parin tunnin aikoja antoivat ja kovasti tuntui olevan tunkua varauskirjassa. Fenderin kitaracombokin löytyi ainakin viimeksi sieltä pianohuoneesta, mutta enpä ole sitä toistaiseksi kokeillut; itseni tuntien tuskin selviytyisin kitaraäänityksistä kahdessa tunnissa, vaikka olisi mikit ja vireet miten paikallaan.

"Näitä laulan joita tiiän..."
the-Antero
10.08.2012 08:27:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta, tuo kahen tunnin varausaika tuntuu melko lyhyeltä... Onko noihin mahdollista saada pidempiä aikoja? Vai onko tuo kaksi tuntia tiukka?

Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Demo Harrison
10.08.2012 12:29:19 (muokattu 10.08.2012 12:31:02)

Onhan se kahden tunnin aikaikkuna tosiaan vähän ahdas, ellei ole heti kotoa lähtiessä juttu valmiina päässä. Ja eihän se tosiaan aina mene niin, että painan rec-nappia, luikautan narulle ja sitten taas menox, niinkuin ei-musikaaliset puolisot/kaverit ehkä joskus kuvittelevat toisaalle vaatiessaan.

Tässä ilmeisesti päivitettyä tietoa kymppikirjastosta.
http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kirjasto10/studio/

Ja studiota pääsee nykyään varaamaan näemmä netissäkin eikä pelkästään kirjaston tiskiltä. Pitänee kokeilla joskus kun on asiaa sinne.

Niin, se on tuo soitto- ja musiikinkuunteluhuone, jota olen tähän asti käyttänyt. En tiedä digitaalipianoista (saati pianon soittamisesta) paljoa, mutta olen tykännyt tuosta Yamaha Clavinovasta.

"Näitä laulan joita tiiän..."
B-P Music
15.08.2012 11:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokemusta on 10 kirjastosta ja Sellosta.

Sellon lähellä asuin aikoinaan ja tuli siellä käytyä pari kertaa kuussa nauhoittelemassa yleensä laulua. Himassa kun ei ole niin hiljaista hetkeä, että saisi laulut purkkiin. Itselläni on myös Logic, joten homma toimi hyvin kun otti vaan ulkoisella kovalevyllä himassa nauhoitetut taustat mukaan. Miinuksena Sellosta voi sanoa sen, että tosiaan siellä on (tai oli ainakin pari vuotta sitten oli) rajattu käyttäjämäärä jostain syystä. Sisäpiiriin kun pääsi, niin sai oman tunnuksen ja oikeuden varata studiota. Muistaakseni kuukauden verran olin jonossa ennen kuin sain tunnukset.

10 kirjastossa on paljon fiksumpi systeemi. Netistä voi varata kirjastokortilla max. 4 tunnin vuoron. Yhden vuoron voi varata kerrallaan ja sitten kun se on käytetty voi varata uuden. 10 Kirjastossakin softana ainakin Logic. Sielläkin olen käynyt vain lauluja purkittamassa ja kirjaston mikkejä aina käyttänyt.

Täältä muuten löytyy biisejä, joihin olen tänä vuonna käynyt laulajan kanssa nauhoittamassa laulut juuri 10 kirjastossa. En ole mikään mestari noissa studiohommissa, mutta mielestäni ihan ok kotidemoja kirjastonkin kamoilla saa aikaan:
http://www.facebook.com/pages/Marle … 361007230582941?sk=app_178091127385

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti