Muusikoiden.net
18.01.2017
Musamaailma | Crazy Days alepäivät 21.1.2017 asti 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuottaja Velhot
1 2
JoeCreb
30.05.2012 08:14:12 (muokattu 30.05.2012 08:16:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietääkö kukaan onko olemassa mitään sivua, jossa kuulla esim. rumpuja suoraan ilman mitään ja sitten käsiteltyinä? Erillaisia klippejä tai koko biisejä.

Olisiko edes kiinnostuneita, muita kuin minä. Olisi hienoa kuulla ja saada tietää miten muokata ja kuinka hyviä siinä ollaan. Siellä sais pätee jokainen omilla taidoillaan, eikä suurilla puheilla.
 
Sorry, toi otsikko jäi tosi huonoksi. Eikä sitä näköjään saa enään muutettua.
 
Kurb
30.05.2012 09:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Netissä pyörii aika paljon klassikkoalbumien moniraitoja. Sieltä voi käydä ihmettelemässä tuottajavelhojen kädenjälkeä.
 
Saatat kyllä pettyä siinä suhteessa, että pääsääntöisesti noi huippulevyt kuulostavat timantilta samalla hetkellä kun avaat feiderit - tuottajan känsäiset velhon kädet ovat tehneet taikansa sovituksen ja äänityksen aikana, miksauksessa ei tarvitse lähteä enää pelastusoperaatioihin.
 
Mutta helvetin mielenkiintoisiahan noi on. En nyt tähän hätään ehtinyt kaivamaan mitään linkkejä, mutta varmaan joku täällä tietää/muistaa paremmin kunnon sivustot.
 
pimp
30.05.2012 11:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Netistä löytyy vähän kaivamalla jotain klassikkoja ja ties mistä guitar herosta duunattuja raitoja, sekä sitten ihan uusia projekteja. Tämmönen löyty kun googelsin:
 
http://www.shakingthrough.com/stems
 
Words can hurt, you know
Danko
30.05.2012 12:30:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä Mike Seniorin kokoelma: http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk.htm
 
Osaan kappaleista on Sound on Sound -lehden Mix Rescue -artikkeli liitteenä, joihinkin koko Reaper-sessiotiedosto.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
JoeCreb
30.05.2012 13:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Täällä Mike Seniorin kokoelma: http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk.htm
 
Osaan kappaleista on Sound on Sound -lehden Mix Rescue -artikkeli liitteenä, joihinkin koko Reaper-sessiotiedosto.

 
Kuuleehan tässä kuinka maailma muuttuu, kun lisätään tavaraa. Mutta varsinaista pohjat raitaa, ja sitten samaa miksattuna ei ole?
 
JoeCreb
30.05.2012 14:01:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavallaan biisit demo ajaa saman, mutta tässä tapauksessa vaan on poistettu se studion vaikutus jättäen jäljelle Velhon teot..
 
Danko
30.05.2012 14:13:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeCreb: Kuuleehan tässä kuinka maailma muuttuu, kun lisätään tavaraa. Mutta varsinaista pohjat raitaa, ja sitten samaa miksattuna ei ole?
 
En ymmärrä, nuo on työstetty alkuperäisten raitojen pohjalta. "Lisäämättä tavaraa"
http://www.cambridge-mt.com/MikeSenior.htm#MixRescue
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
JoeCreb
30.05.2012 15:43:57 (muokattu 30.05.2012 15:44:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hämäsi vaan kun sattu kohdalle niitä "puheohjelmia"(Read:Rap, crap, what have you) ja etsin rock klippejä. Mutta tosiaan onhan siellä niitä. kiintoisia juttuja. Uskoisin silti, että ihan perus gtr, bass & dms pohjilla toi oli vaikuttavampaa.
 
L-studio
30.05.2012 17:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla on ainaskin Led Zeppelin II:n työvaiheessa:
http://rockrarecollectionfetish.blogspot.com/
 
Kandee olla nopee, edellinen vastaava blogi suljettiin aikaa sitten.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
JoeCreb
02.06.2012 09:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

v#%u sentään ny menee sit koko päivä Bonzoo kuunnellessa =) just tämänlaista hain. tiedätkö onko making of juttui muilta jossain piilossa.
 
L-studio
02.06.2012 13:12:29 (muokattu 02.06.2012 18:21:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raakaotoksia "klassikoista" on harvassa, melkein kaikki löytämäni n. 100 ranttuun makuuni sopivaa multitrackkia on hierottu esim. rockbandeissa ym. Studio out-takeja on siten tuhansia ellei miljoonia epävirallisia, ne on vaan yleensä stereoita joissa on joko pelkät pohjat tai sitten lähes kaikki. Haistelemalla löytää.
 
Mm. King Crimsonin surround mixeistä saa kyllä vaihekikkailemalla (vink vink) sun muilla poimittua kitarat, laulut, bassot, mellotronit ym. lähes kaikki kilkkeet omille raidoilleen. Etenkin Wetton oli aika reima mies silloin ennen, harmi ettei ollut enää vuosia sitten Tavalla, oli pakko poistua kesken ettei mennyt muistot pilalle, samoin teki moni muu.
 
On ne rockbanditkin aika opettavaisia soittajille ja studioväelle muutenkin. Porukoiden suut loksahtaa auki kun heitän kuunteluun jonkun Lemmyn Ace of Spades pelkät laulut, kun on simmut kiinni niin puuttu vaan röökin, hien ja viskin tuoksu, ellei sitä ole jo huoneessa ennestään.
 
Niih... meinas unohtua: lisää Bonzoa:
http://www.saladrecords.com/bonhamfiles.htm
Kompura saa kyytiä.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
GrooverMan
03.06.2012 00:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äärimmäisen mielenkiintoista kamaa toi Zep 2:n. Se mikä jäi mietityttämään noita kuunnellessa oli noi rumpuraidat. Siinä on drs left ja right, mutta noi panoroimalla ääripäihin ei tule fiilistä että siinä olis trad stereo-mikitys jaettuna kahdelle raidalle. Onko siis kyse varsinaisesta monorumpuraidasta ja tavallaan tilarumpuraidasta? En ehtinyt kovin tarkkaan tohon tutustua, mutta eka fiilis ettei toi ihan perus stereo-raidoista käy.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Groovi
03.06.2012 01:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta erillisten raitojen kuuntelu voi olla parhaimmillaan ehkä terapeuttista tai inspiroivaa, mutta ei niistä aivan äärettömästi oppia voi ammentaa. Soundi lähtee kuitenkin ruohonjuuritasolta, ja jos ei ole olemassa oikeaa lähtösoundia niin turha se on miksausvaiheessa koitaa sitä tyhjästä rakentaa. Pitäisi tietää miten asiat on alussa tehty, jotta ymmärtäisi miksi ne kuulostavat lopulta siltä miltä ne kuulostavat. Sitäkin enemmän pitäisi tietää että mihin ympäristöön ne yksittäiset soundit on miksattu.
 
Kopioimalla yksitellen kontekstin ulkopuolisia ja täysin instrumenttikohtaisia soundeja ei koskaan rakenneta parasta biisiä ja kokonaisuutta.
 
Matkimalla Bonhamin rumpusoudeja voidaan parhaimmillaan saavuttaa loistavasti kopioidut Bonhamin rumpusoundit, ei juuri muuta.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
GrooverMan
03.06.2012 10:03:22 (muokattu 03.06.2012 11:29:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Musta erillisten raitojen kuuntelu voi olla parhaimmillaan ehkä terapeuttista tai inspiroivaa, mutta ei niistä aivan äärettömästi oppia voi ammentaa. Soundi lähtee kuitenkin ruohonjuuritasolta, ja jos ei ole olemassa oikeaa lähtösoundia niin turha se on miksausvaiheessa koitaa sitä tyhjästä rakentaa. Pitäisi tietää miten asiat on alussa tehty, jotta ymmärtäisi miksi ne kuulostavat lopulta siltä miltä ne kuulostavat. Sitäkin enemmän pitäisi tietää että mihin ympäristöön ne yksittäiset soundit on miksattu.
 
No joo, ja niinpä niin. Toki jos joku kuvittelee näitä raitoja kuuntelemalla oppivansa tekemään "zeppelin saundia", niin metsään menee. Enemmän itse kuuntelen näitä arkeologin näkökulmasta, esim. just toi rumpujen asettelu/stereokuva on kiinnostavaa vuoden -69 äänitys- ja miksausestetiikan todistusaineistoa.
 
Siinä mielessähän nää ton ajan äänitteet on opettavaisia kenelle tahansa muusikolle, että niitä EI ole juurikaan käsitelty studiossa. Kaikki siis todellakin ja konkreettisesti palaa siihen lähtösaundiin, ja vielä pidemmälle, siihen soittajan tatsiin ja taitoon. Bonhamin soitto olis kuulostanu tolta käytännössä kaikilla muillakin mikitystavoilla kuin mitä tossa on käytetty.
 

Matkimalla Bonhamin rumpusoudeja voidaan parhaimmillaan saavuttaa loistavasti kopioidut Bonhamin rumpusoundit, ei juuri muuta.

 
Tuskin edes sitä.
 
EDIT: Jotenkin jäin tota "Bonham-saundia" miettimään. Kun kuuntelee Zeppelinin levyjä, huomaa että niillä on kaikilla erilainen rumpusaundi. Eri tilat, erilainen ekvalisointi, myöhemmillä erityyppisiä efektejä. Ja varmasti eri rummut. Kuitenkin aina Bonham kuulostaa Bonhamilta, tai vielä oikeammin Zeppelin kuulostaa Zeppeliniltä, koska eri elementit on sellasessa suhteessa toisiinsa että siitä tulee Zeppeliniä, ihan lähtien siitä biisienkirjoitusprosessista. Eli mitä tarkotan, on se ettei mitään Bonham-saundia äänitysteknisessä mielessä ole olemassakaan. On vaan Bonham joka tässä bändissä kuulostaa tällaiselta. Monet siitä tuntuu tykkäävänkin.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
L-studio
03.06.2012 13:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rummut on äänitetty ns. Bonham metodilla eli yksi överimikki ja bassari omille raidoilleen. Toki överi poimii sen bassarin mukaan. Huonekaiku tulee väkisinkin mukaan. Tämä on opettavaista kun tietää setin ja metodin, niin osaa tehdä sen ja sen kuulloista soundia näitä haluaville.
 
Sama pätee muihinkin juttuihin ja aina ei tarvitse lähteä tilanteesta nolla, kun soittajilla on usein omat soundimaailmansa jo valmiina tai haluavat sellaisen. Siitä on helpompi lähteä eteenpäin. Kyllä äänittäjä ja tuottaja kysyvät että millaista soundia haetaan ihan varmasti.
 
Näillä multitrack jutuilla tulee myös se soittaja esiin, kun esim laittaa Deep Purplen Higway Stariin rumpuihin Bonhamin soundit esim. Slaten rumpu triggerillä, rummut kuullostaa silloin Bonhamin setiltä mutta Ian Paice ei ja koko Higway Star saa uuden luonteen.
 
Näitä klassikoita on opettavaista mös muuntaa nykysoundimmaksi: bassoon lisää muroa, bassari napsuksi ym. Samaa voi tehdä vaikka Pagen kitaroille: lespaulittaa/marsuntaa niitä lisää. Itse tykkäsin eniten vaan laittaa rumpuja kovemmalle ja bassariin enemmän jytinää. Samaa mieltä ovat olleet myös näitä kuulleet.
 
Samalla ehkä oppii biisien tiukentamista mahdollisessa leikkausvaiheessa, jos näin haluaa.
 
Jos ei kokeile niin ei se pelkällä lukemisella ja asenteella tule.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Danko
03.06.2012 15:16:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Äärimmäisen mielenkiintoista kamaa toi Zep 2:n. Se mikä jäi mietityttämään noita kuunnellessa oli noi rumpuraidat. Siinä on drs left ja right, mutta noi panoroimalla ääripäihin ei tule fiilistä että siinä olis trad stereo-mikitys jaettuna kahdelle raidalle. Onko siis kyse varsinaisesta monorumpuraidasta ja tavallaan tilarumpuraidasta? En ehtinyt kovin tarkkaan tohon tutustua, mutta eka fiilis ettei toi ihan perus stereo-raidoista käy.
 
II on äänitetty useammassa paikassa, tässä kuvia eri mikityksistä:
 
Olympic, Lontoo: http://www.led-zeppelin.org/joomla/ … /stories/gear/banjo_mandolin_03.jpg
Mirror Sound, LA: http://img43.imageshack.us/img43/5599/1125328969.jpg
Atlantic, NY: http://www.led-zeppelin.org/joomla/ … ages/stories/news/lz20101110_01.png
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
L-studio
03.06.2012 17:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: II on äänitetty useammassa paikassa, tässä kuvia eri mikityksistä:

Aina oppii lisää, siis useamman mikin miksaus överikanavaksi ainakin noissa kuvissa.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
GrooverMan
03.06.2012 20:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman enemmän nyt tota pakkaa kuunneltua muutama huomio. Ainakaan Whole Lotta Lovessa ei ole ollut ns. Bonham-mikitys. Eikä pelkästään toi useampi overhead josta kuva linkitettiin, vaan mukana on selvästi ollut erillinen snare-mikki. Kun kuuntelee tota toista rumpuraitaa (kirkkaampaa) on snaressa eri tilavaikutelma kuin muissa rummuissa. Uskoisin että snaressa on ollut mikki josta signaalia on lähetetty kaikuhuoneeseen. Lisäksi selvästi tolla raidalla on summattuna bassarimikki, pelkkä overhead ei ikinä ottais bassaria noin botnekkaasti ja toisaalta selkeän napakasti. Toinen rumpuraita on mystisempi tapaus, selvästi se ei ole pelkkä bassariraita, koska snare tulee kovempaa kuin bassari. Kuulostaa oikeastaan samalta kuin se toinen rumpuraita jos siitä toisesta katkastaan low pass filterillä yläpäät jostain 2 kHz kohdalta. Erikoista. Pienellä testimiksauksella oli aika vaikea keksiä käyttötarkotusta tälle tumpulle rumpuraidalle.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
htm
03.06.2012 23:51:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joko en osaa, tai en vaan jostain syystä saa filuja ulos tuolta. Voisko joku filet ladannut ystävällisesti laittaa vaikka yv:tä?
 
www.signumfreud.com
Danko
04.06.2012 00:12:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Whole Lotta Love on Olympicilla äänitetty; kuvassa näkyy ainakin mono-overhead, virvelimikki ja kolmas riden alla, lattiatomin ja bassarin välimaastossa. Arvelisin 5-raidan ("Drum Left") olevan tuo oh-mikki, koska soinnissa on vähemmän atakkia ja vahvistimien vuotoäänet kuuluvat siinä suhteessa kovempaa. Toinen raita ("Drum Right") saattaisi olla nuo lähimikit summattuna.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti