Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pari kysymystä kotistudion akustoinnista..
1 2
cosmob83
03.05.2012 23:14:34 (muokattu 03.05.2012 23:15:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
Katselin jo tuota akustiikan perusteita faqia, mutta muutama asia jäi vielä auki. Eli minulla on pieni kotistudio makuuhuoneessani (Yamahan Hs50m monitoreina, ja Yamahan subbari tulossa. Hs50 ei riittänyt alapää toisto) ja tätä yrittäisin nyt vähän akustoida paremmaksi. Mitään rakenteellisia muutoksia en voi tehdä koska tämä on vuokrakämppä, joten aika yksinkertaisilla asioilla pitää selvitä. Tässä pientä faktaa tilasta:
 
- Huoneen koko on 272x430cm.
- Tällähetkellä monitorit osoittavat pituus-suunnassa n. 65cm päässä takaseinästä ja 77cm päässä kuuntelupisteestä (eli mun korvista)
- Huoneen seinät ovat peitetty jollain ihmeellisillä muovilevyillä (alla betonia) ja lattia on korkkimatto. Huoneen perällä on ikkuna (johon löytyy raskaat kangasverhot). Huoneessa myös peiliovinen kaappi, sekä iso parisänky.
- Huone ei ole ihan niin elävä kuin olohuone jossa parketti lattia ja betoniseinät. Johtuu varmaan noista rakennusmateriaaleista.
 
Treenikämpän akustoimisesta jäi yli muutama (4kpl) bassoansoja sekä joitakin paloja t-kaupan omaa akustiikka foamia. Tässä nyt niitä kysymyksiä:
 
1) Olen suunnitellut laittavani bassoansat kaiuttimien takana olevalle seinälle. 4kpl ei kuitenkaan riitä molemmissa nurkissa lattiasta kattoon. Onko siis korkeudella väliä? Laitanko lattiasta asti niin korkealle kuin menee, vai suurinpiirtein kaiuttimien korkeudelle?
 
2) Tiedän perusteen että noita akustiikka levyjä pitäisi laittaa suurinpiirtein niihin kohtaa seinää josta kaiuttimet näkyvät peilillä. Johtuen huoneen rakenteesta on toisella puolella huonetta peilikaappi, joka osuu sillätavalla hankalasti että sen kohdalle pitäisi tulla yksi levy. Haittaako jos levyt eivät ole symmetrisesti täysin vastakkain, vai riittääkö että ovat suurinpiirtein samalla alueella?
 
3) Kannattaisiko minun ennemmin laittaa noi akustiikka muovit seiniin (minulla on 4kpl 1mx1m palasia), vai pitäisikö kattoonkin laittaa yksi?
 
4) Omistan Ik Multimedian ARC ohjelman mukana tulleen mittamikrofonin. Onko jotain aloittelevalle akustoijalle suositeltavaa mittausohjelmaa jota voisi käyttää apuna akustiikka elementtien laittamisessa?
 
5) Muita mahdollisia vinkkejä aloittelevalle toopelle?
 
Kiitos ja kumarrus!
 
Edit: Lisättäköön että miksaan yleensä suhteellisen hiljaisella volumella. Desibelejä en osaa sanoa kun ei ole db mittaria.
 
anapena
04.05.2012 00:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee perusakustointia mitä pystyt/osaat, ja loput ARCilla. Näin niin kuin lyhyesti, nyt just ei jaxa pidemmästi...
 
AcLAc
04.05.2012 06:53:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83:
 
1) Olen suunnitellut laittavani bassoansat kaiuttimien takana olevalle seinälle. 4kpl ei kuitenkaan riitä molemmissa nurkissa lattiasta kattoon. Onko siis korkeudella väliä? Laitanko lattiasta asti niin korkealle kuin menee, vai suurinpiirtein kaiuttimien korkeudelle?
 
2) Tiedän perusteen että noita akustiikka levyjä pitäisi laittaa suurinpiirtein niihin kohtaa seinää josta kaiuttimet näkyvät peilillä. Johtuen huoneen rakenteesta on toisella puolella huonetta peilikaappi, joka osuu sillätavalla hankalasti että sen kohdalle pitäisi tulla yksi levy. Haittaako jos levyt eivät ole symmetrisesti täysin vastakkain, vai riittääkö että ovat suurinpiirtein samalla alueella?
 
3) Kannattaisiko minun ennemmin laittaa noi akustiikka muovit seiniin (minulla on 4kpl 1mx1m palasia), vai pitäisikö kattoonkin laittaa yksi?
 
4) Omistan Ik Multimedian ARC ohjelman mukana tulleen mittamikrofonin. Onko jotain aloittelevalle akustoijalle suositeltavaa mittausohjelmaa jota voisi käyttää apuna akustiikka elementtien laittamisessa?
 
5) Muita mahdollisia vinkkejä aloittelevalle toopelle?
 
Kiitos ja kumarrus!
 
Edit: Lisättäköön että miksaan yleensä suhteellisen hiljaisella volumella. Desibelejä en osaa sanoa kun ei ole db mittaria.

 
1. Laittaisin ne bassoansat etukulmiin alhaalta alkaen ja monitorit niiden läheisyyteen kuitenkin aivan etuseinään kiinni. Monitorien etäisyys toisistaan tulisi olla sama, kuin korviesi etäisyys monitoreista, eli tasasivuinen kolmiomalli.
 
2. Ensiheijastusten tappaminen akustointilevyllä onnistuu vaan, mikäli levy on oikeassa paikassa. Ei siis riitä, että ne on sielläpäin... on myös tärkeää, että kuuntelupiste on keskellä huonetta. Voiko siis kaappia siirtää ja laittaa levyn siihen oikeaan paikkaan.
 
3. Onko paksutkin foamit? No, sivuille yhdet ja kattoon toiset olisi hyvä.
 
4. Ohjelmasta voi olla vähän apua, mutta ilmankin tulee toimeen. On kuitenkin noin vähäisestä akustoinnista kysymys. Ensiheijastukset kuriin ja bassoansat kulmiin...
 
5. Subbarin sovittaminen voi olla haasteellista. Itse en laittaisi ollenkaan, mutta... paras paikka olisi keskellä, kuuntelupisteen edessä ja mielellään monitorien bassolinjan alapuolella. Huomio kuitenkin ne bassoansat kuuntelupisteen etukulmiin. Sohvaa, paksua mattoa ja kirjahyllyä peräseinään suosittelen.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
ejhfi
04.05.2012 08:39:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

5. Subbarin sovittaminen voi olla haasteellista. Itse en laittaisi ollenkaan, mutta... paras paikka olisi keskellä, kuuntelupisteen edessä ja mielellään monitorien bassolinjan alapuolella.
 
Subbarin paras mahdollinen paikka taitaa olla melko harvoin keskellä. Yksi hyvä vinkki, jolla subbarin paikkaa voi alkaa hakemaan, on sijoittaa aluksi subbari kuuntelupisteeseen, vaikka ihan tuolille asti. Tämän jälkeen reilusti lattialla konttaamalla alkaa hakea sitä kohtaa, jossa basso soundaa selkeimmin ja subbari siihen. Mittaamalla ja dipeillä voi vielä yrittää hienosäätää. Monttuja varmasti tulee, mutta näitä voi yrittää eliminoida sitten tilannekohtaisella akustoinnilla.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
dewil
04.05.2012 11:32:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni se ARC:n mikki ei oo taajuusvasteeltaan suora, vaan toimii samalla kopiosuojauksena softalle. Eli en mittailis sillä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
AcLAc
04.05.2012 13:39:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ejhfi: Subbarin paras mahdollinen paikka taitaa olla melko harvoin keskellä. Yksi hyvä vinkki, jolla subbarin paikkaa voi alkaa hakemaan, on sijoittaa aluksi subbari kuuntelupisteeseen, vaikka ihan tuolille asti. Tämän jälkeen reilusti lattialla konttaamalla alkaa hakea sitä kohtaa, jossa basso soundaa selkeimmin ja subbari siihen. Mittaamalla ja dipeillä voi vielä yrittää hienosäätää. Monttuja varmasti tulee, mutta näitä voi yrittää eliminoida sitten tilannekohtaisella akustoinnilla.
 
Joo, noinhan se yleensä menee ja kuuntelemalla se selviää. Ajattelin vaan, kun kysyjä kertoi miksaavansa pienillä voimakkuuksilla... oletettavasti monitorien leikkureita käytetään 80 tai 100 Hz, kun subi tulee käyttöön. Silloin subista voi tulla aavistuksen suuntaava ja yrittäisin hakea sen samaan linjaan monitorien kanssa nimenomaan tarkkuutta silmällä pitäen.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
pimp
04.05.2012 16:50:26 (muokattu 04.05.2012 16:51:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: ...Silloin subista voi tulla aavistuksen suuntaava ja yrittäisin hakea sen samaan linjaan monitorien kanssa nimenomaan tarkkuutta silmällä pitäen.
 
Miten siitä tulee suuntaava, jos yläpäiden alataajuutta rajoitetaan? Nyt kehoittaisin perehtymään akustiikkaan ja siihen minkä vuoksi subbaritaajuudet nimenomaan eivät ole suuntaavia.
 
Olennaisinta subuttimen sijoittelussa on saada subbari ja kaiuttimet soimaan samassa vaiheessa kuuntelupisteessä. Perussääntö tähän on, että subbari sijoitetaan lattialle hieman monitorilinjan taakse ja hieman sivuun. Vaihekytkimillä voi tietenkin saada toimimaan muutenkin.
 
Words can hurt, you know
AcLAc
04.05.2012 20:52:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pimp: Miten siitä tulee suuntaava, jos yläpäiden alataajuutta rajoitetaan? Nyt kehoittaisin perehtymään akustiikkaan ja siihen minkä vuoksi subbaritaajuudet nimenomaan eivät ole suuntaavia.
 
Olennaisinta subuttimen sijoittelussa on saada subbari ja kaiuttimet soimaan samassa vaiheessa kuuntelupisteessä. Perussääntö tähän on, että subbari sijoitetaan lattialle hieman monitorilinjan taakse ja hieman sivuun. Vaihekytkimillä voi tietenkin saada toimimaan muutenkin.

 
Noh, noh... kirjoitan kokemuksesta, en siitä, mitä genelecin sivuilla lukee. Alkuperäinen ehdotukseni olikin, että ei subia.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
cosmob83
05.05.2012 21:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille kommenteista. Arvostan sitä että jaksatte kommentoida näin perusjuttuja.
 
Itsekkään en aluksi subbaria ajatellut vaan toisia monitoreja, mutta sitten muutama arvostamani taho suositteli ennemmin subbaria kuin monitoreiden vaihtamista. Luulen että subbarin kanssa miksaamisessa on kyllä opiskelua.
 
AcLac: Peilikaappia ei valitettavasti mitenkään siististi pysty siirtämään. Joudun siis valitettavasti elämään sen kanssa että huoneen sivut eivät ole symmetriset. Kaiuttimet ja kuuntelupiste muodostavat ny jo kolmion keskenänsä. Luulen että tuota foamia taitaa olla treeniksella lisää (bassoansoja tosin ei ole enempää), joten taidan käydä hakemassa sitä muutaman palan lisää.
 
Minäkin olen muuten ymmärtänyt (mistä lie tulee) että subbarista tulevat taajuudet eivät ole kauhean suuntaavia vaan hajoaa ympäriinsä. Tuo konttailu on hyvä idea. Taidanpa syntikalla ohjelmoida matalia ääniä loopiksi ja konttailla ympäri huonetta kunhan se subbari nyt tulee ensiksi postissa. :)
 
Kiitos ja kumarrus kaikille!
 
Aki
07.05.2012 02:46:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: on myös tärkeää, että kuuntelupiste on keskellä huonetta.
 
Tarkoitat ilmeisesti sivusuunnassa keskellä huonetta, eli että vasempaan ja oikeaan seinään on sama matka? Syvyyssuunnassa keskelle huonettahan muodostuu se pahin huonemoodien kuoleentumiskohta. Siinä ei ole hyvä kuunnella.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
AcLAc
07.05.2012 10:45:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Tarkoitat ilmeisesti sivusuunnassa keskellä huonetta, eli että vasempaan ja oikeaan seinään on sama matka? Syvyyssuunnassa keskelle huonettahan muodostuu se pahin huonemoodien kuoleentumiskohta. Siinä ei ole hyvä kuunnella.
 
Joo, näin tarkoitin, eli sivussuunnassa keskellä huonetta. Tämä kyllä hahmottuu vastauksessa 1. kysymykseen.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
AcLAc
07.05.2012 11:38:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83:
 
AcLac: Peilikaappia ei valitettavasti mitenkään siististi pysty siirtämään. Joudun siis valitettavasti elämään sen kanssa että huoneen sivut eivät ole symmetriset.

 
Olen joskus taiteillut vastaavan ongelman kanssa ja siirrettävä dempattu särmi, eli seinäke sai toimia ensiheijastuksen tappajana. Oli ihan välttävä siihen hetkeen.
 
Minäkin olen muuten ymmärtänyt (mistä lie tulee) että subbarista tulevat taajuudet eivät ole kauhean suuntaavia vaan hajoaa ympäriinsä.
 
Tämä riippuu taasen jakotaajuudesta. Noiden sun käyttämiesi monitorien taajuusvasteesta käy ilmi, että subin jakotaajuuden voi joutua nostamaan melko ylös, mikäli haluat oikeasti tasaista ja luotettavaa alas ulottuvaa informaatiota. On huomioitavaa, että jo 70 Hz äänen lähteen tulosuunta on jo helposti kuultavissa.
 
Lisäksi, mikä on vahvistinten tehon, lineaarisuuden ja elementtien herkkyyden suhde toisiinsa? Vajaasti akustoidun huoneen ja tämän monimutkaisen yhdistelmän yhteinen toimivuus on arpapeliä... muuttujia on liikaa, enkä usko lopputulokseen jos kyseessä on miksaamiseen käytettävä studio, eikä kotiteatteri tms. En ole kenenkään vakavasti otettavan studiotyöskentelijän kuullut suosittelevan erillistä aktiivisubia harrastuskäyttöön.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
rintapek
07.05.2012 22:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni nois akustointi- innostuksissa kumminkin kandee pitää jalat maassa. Kun kyseessä on koti ja makuuhuone, niin se on kumminkin sen tilan pääasiallinen käyttötarkoitus.
 
Akustisesti optimaalisinta vois olla ripustaa sänky vaijereilla katosta 146,3 cm korkeuteen lattiasta ja samoin subi just siihen paikkaan, missä se on eniten jaloissa, mut jos ei kumminkaan.
 
Aina tietty hyvään voi pyrkiä, mut useinkaan ei hinnalla millä hyvänsä.
 
One kind of music only - the good kind
anapena
07.05.2012 23:15:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näi-o. Kotona maaston mukaan. Eri asia sitten, kun tehdään studio alusta alkaen vain siihen käyttöön.
 
cosmob83
10.05.2012 15:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, en ajatellut saavani tästä mun kotistudio huoneesta täydellistä, varsinkin kun vuokrattua kämppää ei voi loputtomasti muunnella, toisekseen tämän pitää palvella myös tätä toista funktiota; Eli toimia makuuhuoneena. Parhaani näissä tietyissä puitteissa yritän kuitenkin tälle tehdä. Tänään tulin tilauksesta subbari ja kaiutin ständit. Nyt vielä hakemaan treenikämpältä lisää tota akustiikka foamia ja huomenna laittelemaan ja katselemaan että miten tämä toimii. Jos ketään kiinnostaa, niin voin myöhemmin postailla mielipiteitä tuosta alapäästä, että miten se toimii. Koko ongelmahan lähti alkujaan siitä että noitten Yammujen alapää toisto ei riittänyt tarpeeksi alas, eli bassot piti miksata luurit päässä. Katsotaan paraniko vai huoneniko tilanne tästä.
 
anapena
11.05.2012 00:46:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla sitä ARCin softaa vai vain mikki?
 
cosmob83
11.05.2012 00:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko sulla sitä ARCin softaa vai vain mikki?
 
MOlemmat löytyy, tosin en muistanut/tiennyt tuollaista kopiosuojaus juttua siinä että se leikkaisi ylätaajuuksia pois, joten taidan pistää tilaukseen vielä Behringerin ecm8000 mikin (tai joku vastaava se oli). Suosittelivat sitä tuolla Home theatre shackin foorumeilla, ilmeisesti ihan hyvä. Ajattelin sitten tehdä pieniä mittauksia tuolla REW ohjelmalla (ilmainen). Tiedä sitten kuinka paljon siitä opin, mutta aina kannattaa yrittää. Niin ja Arcia tulen käyttämään kyllä loppuenlopuksi, ajattelin vain että mitä parempaan kuntoon huoneen saa (näillä rajoituksilla), niin sitä parempi.
 
Aki
11.05.2012 02:58:31 (muokattu 11.05.2012 03:01:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: taidan pistää tilaukseen vielä Behringerin ecm8000 mikin (tai joku vastaava se oli). Suosittelivat sitä tuolla Home theatre shackin foorumeilla, ilmeisesti ihan hyvä.
 
Jos se "kopiosuojaus" on vain korkeammilla taajuuksilla, sillä ei huonemoodien kannalta ole ratkaisevaa merkitystä. Huonetta akustoidessa ne suurimmat ongelmat ovat 40-300Hz:n alueella.
 
Mittamikeistä. Jossain muistaakseni olivat todenneet 38€:n Superluxin (joka valmistaa myös Behkun 45€:n mittamikin) paremmaksi. Ostin Superluxit, ja ainut huono puoli on se ettei mikrofoni mahdu mukana tulevaan pidikkeeseen. En tiedä miten on Behkun kanssa. Molemmissa on ilmeisesti yhtä korkea pohjakohina.
http://www.thomann.de/fi/superlux_ecm999.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_ecm_8000.htm
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
cosmob83
11.05.2012 20:45:29 (muokattu 11.05.2012 20:48:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, nyt on sitten säädelty subwooferia. Tuli konttailtua ympäriinsä potentiaalista sijoittelupaikkaa (laitoin subbarin kuuntelupisteen tuolille, ohjelmoin cubaseen siniaallon kulkemaan väliä 35-120hz). Mahdollisia sijoittelupaikkoja ei tilasta johtuen ollut kovinkaan monia, ja konttailu osoitti että suurinpiirtein keskellä soundi oli selkein. Tämän jälkeen homeshacking foorumilta hommatultta REW softalla ja Arcin mikillä mittailemaan huonetta. Subwooferin volan löytämisessä (metsästin mahdollisimman tasaista taajuusvastetta) meni parituntia. Oli aikamoista säätämistä. Ongelmaksi paljastui semmoinen asia että huoneessa on ilmeisesti 119khz-133khz kohdalla n. +6db töyssy. Itseasiassa syntikalla kun soittaa noita alueita niin tuntuu semmoista outoa resonointia. Tämän lisäksi 100khz kohdalla on -9db kuoppa. Säätelemällä subwooferin leikkaustaajuutta (eli missä kohden singnaali siirtyy Yamahan monitoreihin) yritän saada tuota kuoppaa pienemmäksi. Vaikutusta ei tullut kuitenkaan kuin noin 0.5-1,5db suuntaan tai toiseen. En oikein tiedä että mitä tuolle tekisi. Tämän lisäksi 2,45khz kohdalla on n. -8db kuoppa. Olin aika yllättynyt tuosta 2khz jutusta.
 
Lisäilin myös akustiikkafoamia tänään. Huone on ainakin ihan hiton kuuma, kun vetää paksut verhot ikkunoiden eteen. Johtuu ilmeisesti tuosta foamista kun ei ilma kierrä ollenkaan. :) TÄällä sitten on hyvä hikoilla ja haista koko kesän.
 
Referenssi musaa kuunnellessa tuli tunne että sain subwooferin istumaan jotensakkin äänikuvaan. Luin jostain että väärin säädetty subwoofer tuntuu selkeästi, kun idea olisi se että tuntuisi siltä että soundi tulee päämonitoreista ja alapää vain on täydempi. Yamahan omilla suositusäädöillä subwooferi tuli hyvin selkeästi esiin, onneksi omat säädöt taisivat onnistua paremmin. Ainut tuo 119-133khz töyssy häiritsee. Sen kuulee bassolinjoissa todella herkästi. Mietin että jos peittäisin mun puisen työpöydän jollain paksulla kankaalle, niin vähentäisiköhän se mahdollisesti jotain basso heijastusta (kaiuttimet ovat omilla ständeillänsä), kun jotenkin kuvittelen että toi pöytä saattaa resonoida. Tiedä sitten.
 
Olen suht tyytyväinen tuloksiin. Säätämistä varmaan vielä tulee riittämään ja luurit päässä pitää tarkastella asioita. Jos kuvittelen miltä tämä huone soundasi ilman noita foameja, kaiuttimet pöydällä ja ilman subbaria, niin tuntuu tämä askeleelta parempaan (erityisesti kun alapää kuuluu). Toisaalta tämä on ihan mutupohjalta, että vaikea sanoa mikä se faktinen parannus sitten oli (kun en tullut mittailleeksi huonetta paljaana).
 
Jos jollekkin herää hyviä ehdotuksia parannuskeinoihin, saa kertoa! Kiitos ja kumarrus neuvoista tähän asti. :)
 
Aki
11.05.2012 22:59:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se matalien taajuuksien resonanssi tulee luultavasti siitä kun ääni pääsee heijastelemaan sivuseinien välillä. Jos seinien etäisyys toisistaan on 2,72m, se vastaa 121Hz taajuisen äänen aallonpituutta (330m/s / 2,72m = 121Hz).
 
Noin pitkä ääniaalto ei välitä ohuista vaahtomuoveista yhtään, eli tuolle et pysty tekemään mitään muuta kuin yrittää sijoitella kaiuttimia ja kuuntelupistettä eri tavoin. Jos kuuntelupisteelle ei muita paikkoja ole, eikä isompaa rakentelua sovi tehdä, niin joudut vain elämään tuon resonanssin kanssa.
 
2,45KHz taajuuden aallonpituus on puolestaan 13,5cm, joka viittaisi siihen että ääni pääsee heijastumaan jostain kulkien 6,75cm pidemmän matkan, jonka takia 13,5cm mittaiset ääniaallot ovat korvan kohdalla vastavaiheessa. Eihän sulla ole kaiutinten tai kaiutin-korva-linjan välittömässä läheisyydessä jotain esineitä? Vai oisko niissä Yamahoissa vaan tollanen raakku jakotaajuuden tuntumassa?
 
Miten kaukana takaseinästä sun kuuntelupaikka on? Tuo 100Hz:n kuoppa saattaa hyvinkin pienentyä jos siirrät kuuntelupaikkaa tai kaiuttimia 20-30cm eteen tai taakse.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti