Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miltä Fairchildin soundi kuulostasi omassa tuotannossasi?
1 2 3 4
Groovi
12.05.2012 13:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin on tietysti aivan väärin lähteä arvioimaan musiikin laatua teknisen toteutuksen perusteella, tai päinvastoin. Jos ei tykkää nykymusasta ja top10 hiteistä, niin se ei tarkoita sitä että negatiivinen musiikkielämys johtuisi paskasta miksauksesta. Tuskin se oma lempimusa kuulostaa siksi hyvältä että biisit on vedetty c-kasetille? Voihan ne Britney Spearsitkin vetää kelamankalle, mutta ei se musa siitä paremmaksi muutu.
 
Nykyään on hyvin nähtävissä mitä kehittynyt tekniikka on tuonut tullessaan. Monet hittibiisit on rakenneltu aika köyhästä musiikillisesta sisällöstä, ja timanttia koitetaan hioa entistä enemmän esiin vasta jälkituotannossa.
 
Tää näkyy siinä että monet uudet puolituntemattomat bändit kuulostavat levyllä aivan loistavilta, mutta live-veto voi olla ihan täyttä sontaa.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Pop Corn
12.05.2012 15:47:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Onko nykyinen top-10 eksponentiaalisesti parempaa musaa kuin Lennonin aikaan?
 
Jaa-a. Kumpi voittaa karhu vai leijona? Mikä minä olen sulle vastaamaan, multa luvut jäi kesken aikanaan.
 
Evoluution asteikolla sopivimmat ja sopeutujat menestyy. Ei välttämättä voimakkaimmat tai "parhaimmat". Ydinsodan voittajatkin olisivat kuulemma rotat.
 
.
Mikael
12.05.2012 16:46:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Tsekkaappa top tenit tänäpäivänä... on meinaan Mulinex-härpättimien kertaluvut vähän nousseet sitten Lennonin aikojen jälkeen.Etten sanoisi exponentiaalisesti.
 
Toisaalta yksittäisen (etenkin analogisen) Moulinexin indexi on vallan mennyt nolliin tällä tieomakoneiden ja plugareiden aikakaudella. Ennemminkin tuottajat ja miksaajat ovat ne jotka nykylistoilla ovat nostaneet osakkeitaan.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
12.05.2012 16:46:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Näinhän asia on, mut en mä silti näe tommoisessa palvelumahdollisuudessa mitn vikaa.
Eihän tota ole kenenkään pakko käyttää.
Jos halukkaat saavat joko todellista tai kuvitteellista ekstramojoa tuotoksiinsa edukkaasti, ni ei tos palvelussa ole mitn vikaa.
 
Itte en tosin ole ensimmäisenä jonossa, mut myöskään minua ei tippaakaan häiritte tommottisen palvelun olemassaolo.

 
No näinhän mä just sanoin! :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Pop Corn
12.05.2012 17:37:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Toisaalta yksittäisen (etenkin analogisen) Moulinexin indexi on vallan mennyt nolliin tällä tieomakoneiden ja plugareiden aikakaudella. Ennemminkin tuottajat ja miksaajat ovat ne jotka nykylistoilla ovat nostaneet osakkeitaan.
 
Kyllä kyllä, eihän ne purkit ja purnukat tai softat mitään issekseen (vielä ainakaan) tee.
 
Mutta kuten Groovi jo tuossa sanoikin "jälkityössä generoidut typerät jutut, efektit tai koukut" on se tämän päivän juttu. Ei sävellyksessä tai soitossa sinällään olevat jutut. Noihin ei vaan enää riitä ne perinteiset Fairchildit tai Pultecit vaan tarvitaan tunettajia ja muita uudenajan tehosekoittimia ja kikka kolmosia.
 
Mä en usko että George Martin tekisi (oman aikansa välineillä) tämän päivän (lady) gagasta enää _tämän päivän_ top-10 kamaa.
 
Pysyn siis kannassani Moulinexin indeksistä top-10 kamassa.
 
.
mukis
12.05.2012 22:38:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:
Mun tietääkseni noi Biitlössin kundit kenties Ringoa lukuunottamatta olivat hyvinkin vaativia tahtomaan asioita. Siin sit useampikin ääniäijä sai harmaita hiuksia ja pälvikaljua ihmetellessään, et miten noit tahtomisia vois teknisesti toteuttaa.

 
Oon kuullut monien sanovan, että Betlesillä olikin jo tuo sävellys ja soittopuoli hallussa, niin haettiin sit teknikoilta sitä viimeistä buustia lopputulokseen.
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
mukis
12.05.2012 22:58:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Niin on tietysti aivan väärin lähteä arvioimaan musiikin laatua teknisen toteutuksen perusteella, tai päinvastoin. Jos ei tykkää nykymusasta ja top10 hiteistä, niin se ei tarkoita sitä että negatiivinen musiikkielämys johtuisi paskasta miksauksesta. Tuskin se oma lempimusa kuulostaa siksi hyvältä että biisit on vedetty c-kasetille? Voihan ne Britney Spearsitkin vetää kelamankalle, mutta ei se musa siitä paremmaksi muutu..
 
Mä, kun luulen, et miksauksella on jonkunlainen rooli siinä, että en pidä juurikaan uudesta musasta - äänikuva vaan ängetään liian täyteen, ahdistavaa. Puhumattakaan loudnes waarista.
 
Esimerkkinä heittäisin rokin saralta Detroit Rock cityn - todella väljää koko ajan ja lopun nostatuksessa ensin rummut yksin, sit rummut ja yksi kitara! Siihen vielä toinen kitara. Ei ahdista, groovaa..
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
Groovi
12.05.2012 23:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Mä, kun luulen, et miksauksella on jonkunlainen rooli siinä, että en pidä juurikaan uudesta musasta - äänikuva vaan ängetään liian täyteen, ahdistavaa. Puhumattakaan loudnes waarista.
 
Esimerkkinä heittäisin rokin saralta Detroit Rock cityn - todella väljää koko ajan ja lopun nostatuksessa ensin rummut yksin, sit rummut ja yksi kitara! Siihen vielä toinen kitara. Ei ahdista, groovaa..

 
Ihan hyvä näkökulma, ja pitää kyllä monilta osin täysin paikkansa. On kuitenkin todetava että miksaaminen ja masteroiminen on kaksi eri asiaa. Eihän se miksaaja juokse sen loudness-warin perässä. Monet itseasiassa nimenomaan vihaavat sitä.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
jannu
13.05.2012 02:01:13 (muokattu 13.05.2012 04:02:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit pitäis myös tiedostaa, missä menee miksaamisen rajat. Kyllähän tietyt tuotannolliset ratkaisut monesti on tehty siinä vaiheessa kun miksaus alkaa; on tunetettu laulut, laitettu sämplet pannuihin, kitarat reamppailtu tai mitä nyt milloinkin. Samoin kuin masteriin menevää äänitettä harvemmin on tarkoitus "pelastaa" vaikka aiheesta jo joku moderni klisee on saatukin leivottua.
 
Mun mielestä on minkään projektin ulkopuolisen aika haljua alkaa syyttelemään äänittäjä, miksaajaa tai masteroijaa jostain "nykysoundista" tai yleensäkään soundista, kun lopulta se on yleensä juuri sitä mitä maksava asiakas -bändi/artisti/tuottaja/Frederik- on tilannu ja sitä kohti on alusta asti lähdetty etenemään. Ei se miksaaja yht'äkkiä puskista vaan päätä että nyt tästä proggiksesta tehdäänkin über-amerikkaa protools-rokkia, vaikka tilattiin Yölintua. Tai masteroija ensin konvertoi mp3:ksi ja länää koko paskaa L2:lla jos tarkoitus oli vähän pesaista EQ:lla ja Vari-Mu:ta perään että tulis kivaa ja nättiä.
 
Äänitteen teknisen toteutuksen ympärillä leijuu niin tunkkainen ja sakea mystiikan pilvi, että oikein kuvottaa. Kenellä olisi oikeasti kompetenssia ja uskottavuutta avata ikkuna ja päästää raitista ilmaa sisään niin, että edes musa-alalla toimivien aivoihin virtais happea sen verran, että kaikenlaisen nillittäminen jäisi enää korkeintaan "tietämättömän" kuluttajan etuoikeudeksi?
 
Sori, ahisti.
 
EDIT: Korjasin ajatushäröjä. Vaikka eihän nää ole mielipiteitä kummempia.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «