Muusikoiden.net
07.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Referenssimusaa
1
AcLAc
15.04.2012 11:43:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HEI. Lueskelin pitkään tuota FAQ- masterointi forumia, joka harhaili välillä kuuntelutottumuksiin ja nostalgisiin bändeihin.. heräsi ajatus; Onko täällä kerätty minkäänlaista kotistudion referenssimusa- galluppia genreittäin ja ehkä karkeasti aikakausittain (ehkä nimekkäitä konkarituottajia)? Jos ei, niin sellainen yksinkertainen listaus voisi olla oiva työkalu harrastajalle. Sehän on selvää, että kaikilla on omat mieltymykset, mutta jos löydettäisi jonkunlainen solidaarisuuden siemen, niin.. "Un pour tous, tous pour un".

Onko mielenkiintoa, ideoita tai kommenttia?

Minä kuljen, Herra ohjaa!
djtremolo
15.04.2012 22:11:20 (muokattu 15.04.2012 22:12:09)

Steely Danin "Two against nature" ja Toton tuotanto nousee aika usein esille kun tämmöisistä asioista on ollut puhetta. Samaten kuin Beatles, vaikka sitä en itse menisi allekirjoittamaan.
Michael Jacsonin Thriller lienee myös näitä suuren yleisön tunnustamia referenssituotoksia.

If I seem super human, I have been misunderstood.
Deino
15.04.2012 22:49:12

Rage Against The Machine - S/T

varakeef
16.04.2012 08:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djtremolo: Steely Danin "Two against nature" ja Toton tuotanto nousee aika usein esille...

En tiedä mistä tämä juolahti mieleeni, mutta... Tärkeintä on, että äänitettävä artisti vihaa äänittäjän suosikkireferenssilevyä ja että äänittäjä muistaa riittävän usein luoda sessioon tunnelmaa tällä suosikillaan.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
AcLAc
16.04.2012 09:14:15 (muokattu 16.04.2012 09:25:41)

Toton tuotanto nousee aika usein esille kun tämmöisistä asioista on ollut puhetta. Samaten kuin Beatles, vaikka sitä en itse menisi allekirjoittamaan.
Michael Jacsonin Thriller lienee myös näitä suuren yleisön tunnustamia referenssituotoksia.

Hyvä. Toto on vaikuttanut niin kauan ja paljon lättyä, onko jotain ehdotusta refrenssilevyksi? Beatlesin soundi on tosiaan mainitsemisen arvoinen.

Isot mustan musiikin tuntijat suosittelee; Sharon Jones & The Dap Kings (100 days 100 nights) ja itseäni provosoi nykyaikaisen bluesin taituri Robbie Robertson - How To Become Clairvoyant.

jannu
16.04.2012 10:52:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saisiko hieman tarkennusta: referenssiksi mille?

djtremolo
16.04.2012 12:17:04

Saisiko hieman tarkennusta: referenssiksi mille?
Tää on hyvä kysymys. Referenssihän kannattaa mun mielestä valita ainakin läheltä sitä genreä, mitä ollaan tekemässä ja nimenomaan sellainen levy, minkä soundista itse tykkää. Ja voihan sitä artistin kanssa jutella olisiko jotain yhteistä levyä, joka miellyttää kumpaakin osapuolta.
Marginaalimusan käyttäminen referenssinä ei mun mielestä ehkä ole ihan paras ajatus. Jos sitä referenssiä ei suurin osa ihmisistä tunne entuudestaan, niin sen pohjalta keskusteleminen voi olla vaikeaa.

If I seem super human, I have been misunderstood.
AcLAc
16.04.2012 12:34:23

jannu: Saisiko hieman tarkennusta: referenssiksi mille?

JOO, hyvä, kun otit puheeksi. Ajattelin ihan kotistudioon puhtaasti laadulliseksi esimerkiksi. Kyllähän ammattilaisen tuottama musiikki on yleneensäkin hyvää ja siinä on jo harrastajalle esimerkkiä, mutta genrensä helmiä olisi hienoa kuunnella... juuri niitä, mitkä vaan omaa sitä jotain ja erottuu.

Esim. jos haluaisin oikein vanhaa hyvää bluesia kuunnella oppiakseni äänitystekniikkaa, soundia, kikkoja tms, enkä ole kuitenkaan bluesia niin monipuolisesti kuunnellut... niin, kysellessä bluesin kuluttajilta käy, että jokainen kertoo vaan sen mieliartistin. Onhan sekin hyvä lähtökohta. Pitäisi varmaan kysyä bluesin tuottajilta, heillä on jo ihan eri näkökulma asiaan. En vaan tunne yhtään bluesin tuottajaa. Mutta, täällä voi olla montakin melko pätevää tuottajanalkua ja heillä voi olla omat esimerkkinsä. Näitä kuulisin mielellään.

Toisaalta, voihan tämä olla niitä asioita, mitkä pidetään omana tietonaan, kuten hyvät puolukkamaastot :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti