Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaaliraiturin osto
1 2 3
rintapek
07.04.2012 14:22:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Älä yliajattele juttuja. Nämä ovat ihan loogisia.
 
Minun on vaikea uskoa, etteikö PT:n helpissä olisi esim. tutoriaaleja näiden perusasioiden neuvomiseksi. Niiden kanssa kannattaa painia, vaikkei englanti täysin sujuisikaan.

 
Muistaakseni joskus on ollut DAW- kursseja (Digital audio workstation) kuin myös PT- kursseja joissain oppilaitoksissa. Googlaamalla löytynee?
 
Ja jos ei, niin veikkaan, että ihan Siluetin lähinurkilta löytyy joku, joka tulee sopivalla korvauksella pistämään kotipajansa pystyyn ja kädestä pitäen näyttää miten homma menee ihan alusta aina CD:n polttamiseen ja MP3:n tekemiseen. Yks lauantaipäivä siinä saattaa vierähtää, mut väitän, että toi tulee himputisti halvemmaksi kuin raiturin hankinta.
 
One kind of music only - the good kind
Klezberg
07.04.2012 17:35:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Älä yliajattele juttuja. Nämä ovat ihan loogisia.
 
Jos sinulla on esim. viisi laulu- tai rumpuraitaa, joille haluat saman delayn tai kaiun, niin reitität ne samalle Bus-raidalle, johon laitat efektit. Ja siitä edelleen Master-raidalle. Näin sinun ei tarvitse käyttää joka raidalle omaa efektiä, ja säästät tietsikan tehoja.

 
Jep, kaiku on hyvä esimerkki bussin käytöstä. Ei siinä ole vain tehonsäästöstä kysymys. Otetaan kaiku joka luo sen tilan jossa musiikki soi, ja laitetaan eri soitinraitoja sinne SENDillä kutakin sopivassa määrin. Raita kuuluu silloin suoraan ilman kaikua, ja kaiun kautta siinä määrin kuin SENDiä on avattu. Kun eri soittimet menevät samaan kaikuun, ne kaikuvat siellä yhdessä, niinkuin luonnollisessa tilassakin, eikä kukin erikseen jos joka raidalla on oma kaiku.
 
Bussia tarvitaan myös semmoisessa tilanteessa, että usempi soitin halutaan esim. kompressoida yhdessä. Silloin raidat reititeään menemään pelkästään bussiin, jossa sitten on kompressori, jonka kautta yhdistetyt ja kompressoidut raidat sitten menevät master-väylään.
 
Ikävä kyllä en käytä Protoolsia, joten en osaa tarkkaan käyttää tässä protoolsin termejä. Mutta nämä kaksi tapaa ovat ihan jokapäiväistä hommaa miksatessa, myös rautavärkeillä. Niissäkin reititetään ääntä tarpeesta riippuen kanavassa olevien efektien kautta, tai viemällä ääntä kanavasta aux-säädöllä johonkin väylään, tai reitittämällä koko kanava jonkin väylän kautta masteriin.
 
Mutta jos et ole kaivannut tämmöisiä, niin eihän niitä ole pakko softankaan kanssa käyttää.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
silhouette
07.04.2012 17:36:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa olen katsellut aikaisemmin googlettamalla noita ProTools-kursseja kaverini neuvosta ja ihan oikeassa olet, koska kyllä niitä tosiaankin järjestetään. Se vaan tyssäsi minulle liian pitkiin matkoihin. Muuten kyllä ihan hyvä ja varteen otettava juttu. :)
 
Ja mitä tulee tuohon "lauantain viettämiseen ProToolsin parissa" niin tunnen kyllä erään kaverin joka hallitsee aika suveneeristi kaikki äänittämisen salata ja oliskohan ollut niin, että hän on opiskellut äänitarkkailijaksi. Ainut vaan, että se kaveri on aika kiireinen, vaikkakin kyllä on neuvonut minulle kaikin sen (lue: vähän) mitä nyt osaan. Tuokin kyllä erittäin hyvä ehdotus/ajatus, kiitoksia vaan :)
 
Aina voi yrittää.
rintapek
07.04.2012 17:52:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Itse asiassa olen katsellut aikaisemmin googlettamalla noita ProTools-kursseja kaverini neuvosta ja ihan oikeassa olet, koska kyllä niitä tosiaankin järjestetään. Se vaan tyssäsi minulle liian pitkiin matkoihin. Muuten kyllä ihan hyvä ja varteen otettava juttu. :)
 
Ja mitä tulee tuohon "lauantain viettämiseen ProToolsin parissa" niin tunnen kyllä erään kaverin joka hallitsee aika suveneeristi kaikki äänittämisen salata ja oliskohan ollut niin, että hän on opiskellut äänitarkkailijaksi. Ainut vaan, että se kaveri on aika kiireinen, vaikkakin kyllä on neuvonut minulle kaikin sen (lue: vähän) mitä nyt osaan. Tuokin kyllä erittäin hyvä ehdotus/ajatus, kiitoksia vaan :)

 
Se vaan kandee pitää mielessä, et ystävät on niitä, joita voi hyötykäyttää pitkällä tähtäimellä just sen verran kuin itte on valmis olemaan hyötykäytettävissä. Ystäviä ei hyväksikäytetä.
 
Tapsa Rautalapio sen parhaiten kertoo:
Hammaslääkäri: - "oisit Tapsa ottanu kitaran mukaan, ni voisit laulaa meille jotain."
Tapsa: - "oisit ottanu poran mukaan, ni saatais kaikkien hampaatkin kuntoon."
 
One kind of music only - the good kind
silhouette
07.04.2012 18:01:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Se vaan kandee pitää mielessä, et ystävät on niitä, joita voi hyötykäyttää pitkällä tähtäimellä just sen verran kuin itte on valmis olemaan hyötykäytettävissä. Ystäviä ei hyväksikäytetä.

 
Mistä sulle sellainen ajatus tuli mielleen, että saattaisin hyväksikäyttää ystävääni? Ei millään pahalla, kyllä minun ja tuon mainitsemani kaverin ystävyys on mielestäni aivan aitoa sekä molemminpuolista. Ja kyllä ystäviltä pitää uskaltaa kysyä asioita jos he ymmärtävät paremmin asioita mitä ei itse osaa/hallitse. Niin minä sen näen, enkä tosiaan näe kysymisessä mitään huonoa :)
 
Aina voi yrittää.
rintapek
07.04.2012 18:14:58 (muokattu 07.04.2012 18:16:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mistä sulle sellainen ajatus tuli mielleen, että saattaisin hyväksikäyttää ystävääni? )
 
Edelleenkään ei tosiaankaan millään pahalla. Mut jos on vaik lääkäri, ni löytyy taatusti serkun kummin kaimoja, jotka kaipaa diagnoosia tai reseptiä just kesken rippijuhlien.
 
Jos tiedossasi on pätevä äänimikko, niin pyydä häntä apuun, mut hänen ehdoillaan.
Hyvällä tuurilla selviät hommasta saunaillan kustannuksilla.
 
One kind of music only - the good kind
kiiski
08.04.2012 11:25:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen, että rintapek viittasi siihen klassiseen tilanteeseen, jossa tietokonetta näpräävälle tutulle ei makseta työstä, koska "se kun tykkää tehdä." Vaikka toisaalta kenellekään ei tulisi mieleenkään pyytää tuttua putkaria avaamaan viemäreitä ilmaiseksi.
 
Enkä siis sano, että teillä olisi tämä tilanne :)
 
Klezberg
08.04.2012 14:52:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä noista väylistä (busseista). Yksinkertaisessa mikserissä tai raiturissa saattaa olla efektilaite, ja sitten kanavissa/raidoissa säätö (send tai aux) jolla saa sitä raitaa kytkettyä efektille.
 
Silloin se efektilaite on ikäänkuin yksi väylä jossa on kiinteästi se efektilaite kiinni.
 
Raiturisoftassa väyliä voi luoda ihan oman tarpeen mukaan. Aluksi vaikka niin että tekee yhden väylän, johon laittaa kaikuefektin, ja sitten raidoilta avaa sendiä sinne sen verran kuin kunkin raidan haluaa kaikuvan.
 
Mutta kun väyliä voi luoda useita ja niihin voi laittaa useita efektejä peräkkäin, niin mahdollisuuksia on paljon. Esimerkiksi jos haluaa tuplata kitararaidan, niin alkuperäisen raidan voi panoroida vasemmalle, sitten luoda väylän jossa on viive ja jonka panoroi oikealle, ja sitten säätää kitararaitaa menemään sopivassa määrin sinne väylään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
silhouette
08.04.2012 18:48:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin tällaisen huutonetistä:
 
http://www.huuto.net/kohteet/boss-b … ording-studio-kayttamaton/214816392
 
Olisko tuo raituri kannattava ostos? Käsittääkseni tämä on ollut käyttämättömänä 2-vuotta, joten voiko se käyttämättömyys jollain tavalla vahingoittaa tuota raituria? Olen vaan joskus kuullut, että sellainen voi olla mahdollista. Ja, mikäköhän tälle raituirille voisi olla optimaalinen hinta? Kiitoksia jos jaksatte sanoa vielä tähän "viisaamman mielipiteenne".
 
Aina voi yrittää.
anapena
08.04.2012 18:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kamojen hintoja voisi arvioida myös ebayn mukaan. Lähinnä saksan(.de)- ja englannin(.co.uk)maalta. Aloittamassasi toisessa ketjussa oli tarjolla vähän järeempikin. Ja muusikoidennetin torillakin käy yleensä hyvä kuhina.
 
Ziggy Bubba
08.04.2012 19:03:11 (muokattu 08.04.2012 19:05:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin tosiaan aloitin nauhotteluhommat raitureilla, koska se vaan oli simppelimpi tapa päästä hommissa alkuun, että sinällään ymmärrän aloittajan tilanteen.
 
Mutta kannattaa tosiaan varautua siihen, että ns. valmiin kuuloista tavaraa voi olla vaikeampi saada aikaan. Tai ainakin se efektien sun muiden käyttö on omasta mielestä suorastaan vaikeampaa kuin koneella. Puhumattakaan yhtä aikaisten efektien määrästä tai laadusta.
 
E: omasta mielestä ehkä helpoin nauhoitussysteemi on Garageband ja sitä kautta Applen koneet. Hopeisesta omenasta voisi saada suht edukkaasti esim. käytetyn iMacin, tai ainakin suht halvalla. Mutta tuo toki isompi ostos jo..
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Klezberg
08.04.2012 19:12:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kamojen hintoja voisi arvioida myös ebayn mukaan. Lähinnä saksan(.de)- ja englannin(.co.uk)maalta. Aloittamassasi toisessa ketjussa oli tarjolla vähän järeempikin. Ja muusikoidennetin torillakin käy yleensä hyvä kuhina.
 
Jep. Huutonetissä kannattaa olla varovainen. Myyjillä on välillä aivan epärealistiset odotukset kamojen arvosta. Lähtöhinta voi houkutella mutta todellisuudessa hintavaraus on laitettu ties minne.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
08.04.2012 19:18:14 (muokattu 08.04.2012 19:20:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Itsekin tosiaan aloitin nauhotteluhommat raitureilla, koska se vaan oli simppelimpi tapa päästä hommissa alkuun, että sinällään ymmärrän aloittajan tilanteen.

 
Minäkin aloitin raiturilla, neliraitaisella kasettinauhurivärkillä joskus -89. Siinäkin oli muuten aux-bussi, johon sai kytkettyä ulkoisen efektilaitteen. Pidin siinä kaikulaitetta. Jos pitäisi kaikesta muusta luopua, niin kaiusta viimeisenä. Äänittäessä on hyvä saada laulu korviin kaiun kanssa, ja miksatessa sitten sillä liimataan erikseen äänitetyt soundit yhteen, ikäänkuin ne olisivat samassa tilassa.
 
Sinänsä laitteiden kanssa värkätessä saattaa oppia noita juttuja, joita sitten voi hyödyntää softienkin kanssa, ja yleensä ilman laitteissa tyypillisiä rajoituksia. Toisaalta ne softat sitten tuntuvat mutkikkailta, kun ne on tehty niin monipuolisiksi.
 
Kyllä minulla edelleen on mielessä, että josko hankkisi R16:n äänittelykäyttöön.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Tympee Huttunen
08.04.2012 19:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Löysin tällaisen huutonetistä:
 
http://www.huuto.net/kohteet/boss-b … ording-studio-kayttamaton/214816392
 
Olisko tuo raituri kannattava ostos? Käsittääkseni tämä on ollut käyttämättömänä 2-vuotta, joten voiko se käyttämättömyys jollain tavalla vahingoittaa tuota raituria? Olen vaan joskus kuullut, että sellainen voi olla mahdollista. Ja, mikäköhän tälle raituirille voisi olla optimaalinen hinta? Kiitoksia jos jaksatte sanoa vielä tähän "viisaamman mielipiteenne".

 
Tuo äänittää muuten vain kaksi raitaa kerralla, eli esim. rumpujen äänittämiseen tuo Zoom olisi parempi vaihtoehto. Muuten tuo Boss vaikuttaa kyllä asialliselta peliltä.
 
Itselläni on tuo R16 ja olen ollut todella tyytyväinen laitteeseen. CD-asemaa siinä ei tosin ole, mutta hieman harkitsisin sen tarpeellisuutta. Itse ostin tuon pelkästään sen takia, etten jaksanut ainaista tappelua tietokoneen softien kanssa. Lisäksi tietokoneella on aina se loputon suo plugareiden ja äärettömien raitojen suhteen.
Ziggy Bubba
08.04.2012 19:30:03 (muokattu 08.04.2012 19:34:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on myös R16, jota käytän rumpuäänityksiin treenikämpällä. Tommosellakin pääsee kyllä vauhtiin, mutta kyllä tuossakin se valikkohelvetti nyppii - vaikka en edes ns. raskaampaa työstöä tuolla teekään. Roudattavana äänityslaitteena aivan passeli ja varsinkin halpa.
 
E: varsinaisena äänitysvehkeenä mulla on 5v iMac ja Logic 8. Äänikortti on Apogee Duet.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
silhouette
08.04.2012 20:39:02 (muokattu 08.04.2012 20:39:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Erittäin asiallista meininkiä :)
 
Ja joo: ehkä kallistun tuon Zoomin R16 puoleen. Ja päätökseen vaikuttaa myös se, että ilmeisesti siinä taitaa lisäksi tulla Thomannilta kylkiäisinä Cubase LE 4:n jos oikein ymmärsin? Se on kyllä sitten eri asia, että miten tuon Cubasen ja raiturin yhteiskäyttö käytännössä toimii, mutta eiköhän se ole opittavissa. Silti kuulisin ihan mielelläni ajatuksia ja mietteitä Cubasesta, varsinkin juuri tuosta LE 4:sta.
 
Aina voi yrittää.
Ziggy Bubba
08.04.2012 20:49:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Okei, kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Erittäin asiallista meininkiä :)
 
Ja joo: ehkä kallistun tuon Zoomin R16 puoleen. Ja päätökseen vaikuttaa myös se, että ilmeisesti siinä taitaa lisäksi tulla Thomannilta kylkiäisinä Cubase LE 4:n jos oikein ymmärsin? Se on kyllä sitten eri asia, että miten tuon Cubasen ja raiturin yhteiskäyttö käytännössä toimii, mutta eiköhän se ole opittavissa. Silti kuulisin ihan mielelläni ajatuksia ja mietteitä Cubasesta, varsinkin juuri tuosta LE 4:sta.

 
Eihän sun perusäänittelyssä ole mikään pakko tuota Cubasea käyttää. Jotain efektejä löytyy mun muistin mukaan myös Zoomista itestään. Eli periaatteessa voi tehdä demo-henkisen äänityksen ihan Zoomilla yksinään.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Mr. Crowley
09.04.2012 17:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Okei, kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Erittäin asiallista meininkiä :)
 
Ja joo: ehkä kallistun tuon Zoomin R16 puoleen. Ja päätökseen vaikuttaa myös se, että ilmeisesti siinä taitaa lisäksi tulla Thomannilta kylkiäisinä Cubase LE 4:n jos oikein ymmärsin? Se on kyllä sitten eri asia, että miten tuon Cubasen ja raiturin yhteiskäyttö käytännössä toimii, mutta eiköhän se ole opittavissa. Silti kuulisin ihan mielelläni ajatuksia ja mietteitä Cubasesta, varsinkin juuri tuosta LE 4:sta.

 
Mulla tuli tuon Zoomin kylkiäisenä Cubase LE5, Thomannilta. En ole kyllä sitä käyttänyt, joskus aikoinaan käytin vähän aikaa LE1:stä. Zoomin sivuilla näytti olevan vertailu, jossa on mukana LE4.
 
http://www.zoom.co.jp/products/cubasele4/ (Rullaile alas.)
 
Steinbergin sivuilta taas löytyy vertailu, jossa on mukana LE6.
 
http://www.steinberg.net/en/product … s_downloads/feature_comparison.html
 
LE5:sen tiedotkin varmaan lyötyvät jostain. Ehkä se on jossakin nelosen ja kutosen välimaastossa. Kyllähän nuo LE-versiot aina rajoittuneita ovat, mutta niilläkin pystyy tekemään monia asioita. Ainakin pääsee tutustumaan Cubaseen, mutta muitakin ohjelmia on.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Klezberg
09.04.2012 18:09:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Kyllähän nuo LE-versiot aina rajoittuneita ovat, mutta niilläkin pystyy tekemään monia asioita. Ainakin pääsee tutustumaan Cubaseen, mutta muitakin ohjelmia on.
 
Voisi kuvitella, että rajoittunut ohjelma olisikin paikallaan, jos aikaisemmin ohjelmien monipuolisuus on häirinnyt tutustumista.
 
Kun tässä oli niistä busseista/väylistä puhetta, niin Cubasessa homma menee vähän erilailla.
 
Siinä on efektiraitoja, jotka vastaavat sitä että väylää käytetään monen raidan yhteisenä efektinä, siis vaikka että efektinä on kaiku, ja eri raidoilta laitetaan haluttu taso menemään sinne kaikumaaan.
 
Ja sitten siinä on ryhmäraitoja (group) joilla raitoja voidaan yhdistää kokonaan ja käsitellä sitten yhtenä kokonaisuutena, jos vaikka haluaa rummut ja basson ajaa saman kompressorin läpi.
 
Nämä vastaavat niitä tapoja käyttää bussia, joita minä ja joku toinen tässä selitettiin, mutta Cubasessa näille kahdella tavalle on oma raitatyyppinsä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
rintapek
09.04.2012 19:22:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Voisi kuvitella, että rajoittunut ohjelma olisikin paikallaan, jos aikaisemmin ohjelmien monipuolisuus on häirinnyt tutustumista..
 
Ja jos rajoitteneisuus tarkoittaapi sitä, et käytössä on "vain" 64 raitaa, ni en mä sitä kovin rajoitteiseksi kutsuisi.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «