Muusikoiden.net
03.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonit ja apua äänityshommiin
1
painofdespair
13.03.2012 23:19:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!

Tartteisin hieman apu mikrofonivalinnoissa ja muutenkin äänityshommien teossa.
Elikkäs on taas se aika vuodesta kun pitäisi alkaa äänittelemään ja nyt vihdoinkin ensimmäistä kertaa elämässäni olen ostamassa "kunnon" äänityslaitteistoa ja vielä pitäisi vähän ostaa.
Tämän hetkinen laitteistoni soittimien (kitarat, basso, rummut, laulu) äänittämiseen on tämä:
- Mikseri: Alesis Multimix Firewire 16
- Mikit: 3x Shure sm 58
3x Shure sm 57
1x Shure Beta 52A
- Ohjelma: Cubase 5
Onneton tuo kalusto on mutta pitäisi lisää hankkia. Tässä vähän ääninäytettä muutaman lainamikin kera: http://www.mikseri.net/artists/hotdog-plague/dreaming-away/496189/ parempaa laatua kaipaisin todella.

Mitä rumpumikkejä suosittelisitte? 8-mikseripaikkaa minulla on käytössä tällä hetkellä. Ainakin sm57:t ja beta52A kuuluvat niihin eli 4 paikkaa jo mennyt, vielä tomeille ja symbaaleille pitäisi keksiä jokin hyvä ratkaisu. Auttakaa minua.

Myös vinkkejä äänittämiseen kaipaan. Kuinka äänittää kitara hyvin, rummut? Pitääkö käyttää eristeitä ? yms.

Kiitokset sille joka jaksaa minulle vastata!

Antti1
14.03.2012 00:43:26 (muokattu 14.03.2012 00:44:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä et tartte mun nähdäkseni noiden mikkien lisäksi mitään muuta, kuin yhden tai kaksi konkkamikkiä. Mä ostaisin laajakalvoiset, koska niitä voi hyödyntää hyvin vähän kaikkeen laulusta haitariin asti. Rummut menee tomeja myöten Shureilla ihan hyvin, samaten kitarat ja bassot, jos siitä nyt haluaa jotain mikillä taltioida. Mikäli ei noilla mikeillä onnistu, niin on ikävä kyllä taidossa, näkemyksessä ja lähtösoundeissa vain vikaa.

Mitkä konkat, niin se riippuu hyvin paljon sun budjetista. Kuinka paljon olet valmis panostamaan kahteen mikkiin? 200€-300€ saa jo ihan kivan parin, oikein merkittävästi parempaan saa mun mielestä sitten jo laittaa enemmän kuin tuplaten kiinni. Jos aivan halvalla pitää mennä, niin Studio Projectsin konkat ovat kaikki ihan ok B1:stä alkaen.

"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
mattivuorela
14.03.2012 08:13:10

Tästä taitaa olla jo aika monta keskustelua käyty.... No mutta, noilla tosiaan pääsee jo pitkälle. Otappas netti käteen ja lukaset muutaman artikkelin aiheesta. Hyvä paikka alottaa olis varmaan => http://www.google.fi/search?q=rumpujen+mikitys Mikkejä tärkeempi asia on juurikin lähtösoundit ja se mitä niille hyville soundeille keksitään niiden pilaamiseksi.
painofdespair
14.03.2012 09:28:48

Antti1: Sä et tartte mun nähdäkseni noiden mikkien lisäksi mitään muuta, kuin yhden tai kaksi konkkamikkiä. Mä ostaisin laajakalvoiset, koska niitä voi hyödyntää hyvin vähän kaikkeen laulusta haitariin asti. Rummut menee tomeja myöten Shureilla ihan hyvin, samaten kitarat ja bassot, jos siitä nyt haluaa jotain mikillä taltioida. Mikäli ei noilla mikeillä onnistu, niin on ikävä kyllä taidossa, näkemyksessä ja lähtösoundeissa vain vikaa.

Mitkä konkat, niin se riippuu hyvin paljon sun budjetista. Kuinka paljon olet valmis panostamaan kahteen mikkiin? 200€-300€ saa jo ihan kivan parin, oikein merkittävästi parempaan saa mun mielestä sitten jo laittaa enemmän kuin tuplaten kiinni. Jos aivan halvalla pitää mennä, niin Studio Projectsin konkat ovat kaikki ihan ok B1:stä alkaen.

Jees, ois konkiks hakusessa nämä: http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5.htm, uskoisin että nuo on aika laadukkaat vehkeet?
Kiitokset vastauksesta!

htm
14.03.2012 10:00:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

painofdespair: Jees, ois konkiks hakusessa nämä: http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5.htm, uskoisin että nuo on aika laadukkaat vehkeet?
Kiitokset vastauksesta!

Niinkuin tuossa yllä oli puhetta, laajakalvoset konkat olis varmaan varmempi valinta, kuin pienikalvoset puikot. Sulta puuttuu nyt tosta se laulumikki. Esim NT-1 -parista (tai mainitut B1:t) saat laululle ja rumpuovereiks oivan setin (eikä niitä kahta tarvitse, mono-overikin voi riittää)

Toisaalta... On niitä lauluja vedetty 58:lla levylle asti ennenkin. Myös tolla 52:lla vois kokeilla. 58:t käy myös rumpujen overheadeiks ihan hyvin (mm. Larry Mullen jr). siihen voi sitten sen konkan ostaa tilamikiks, jos haluaa.

www.signumfreud.com
Antti1
14.03.2012 13:13:03

painofdespair: Jees, ois konkiks hakusessa nämä: http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5.htm, uskoisin että nuo on aika laadukkaat vehkeet?
Kiitokset vastauksesta!

NT5 on mun mielestä parhaimmillaan vähän lähempää mikittäessä, eikä niinkään koko setin overheadina tai tilamikkinä. Mä en ostaisi noita ainoaksi konkkapariksi.

painofdespair
14.03.2012 13:28:34

Antti1: NT5 on mun mielestä parhaimmillaan vähän lähempää mikittäessä, eikä niinkään koko setin overheadina tai tilamikkinä. Mä en ostaisi noita ainoaksi konkkapariksi.

Niin joo, meinasin noita oikeastaan vaan sillä kun saisin puoleen hintaan+budjekti ei ole mikään älyttömän suuri.
Kai nuo kumminkin symbaaleiden äänittämiseen toimisi ihan hyvin?

Antti1
14.03.2012 13:30:11

painofdespair: Niin joo, meinasin noita oikeastaan vaan sillä kun saisin puoleen hintaan+budjekti ei ole mikään älyttömän suuri.
Kai nuo kumminkin symbaaleiden äänittämiseen toimisi ihan hyvin?

Mun mielipide piilee jo lainauksessa yllä, mutta kun selkeästi olet päättänyt ne jo ostaa, niin osta vaan. ;) Kyllä niillä äänen talteen saa ja rumpusetin peltien kannalta oleelliset taajuudet taltioituvat.

hape
15.03.2012 16:28:24

Yhdyn edellisiin, että jos hankit vain yhden pari konkkia, osta ennemmin isokalvoset. Edellä mainittu SP B1 on mainio eikä maksa paljoa.

Sit jos hankit pienikalvoset, niin ennemin nämä http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm ku noi Rödet. Ovat muutaman euron halvemmatki :D Ei ne Rödetkään huonot ole, mutta noi on mun mielesta huomattavasti paremmat.

http://www.thespyro.com
anapena
15.03.2012 21:01:27

Noihin Oktavan runkoihin saa hankittua myöhemmin isommat kapselit, jos rupeaa siltä tuntumaan.

htm
16.03.2012 23:09:33

anapena: Noihin Oktavan runkoihin saa hankittua myöhemmin isommat kapselit, jos rupeaa siltä tuntumaan.

Tämä on muuten totta (tosin eivät ole halpoja), ja noilla oon ainakin kuorolaulua varsin onnistuneesti taltioinut jo niillä pienikalvoisilla vakiokapseleilla.

www.signumfreud.com
anapena
18.03.2012 11:23:32

htm: Tämä on muuten totta (tosin eivät ole halpoja), ja noilla oon ainakin kuorolaulua varsin onnistuneesti taltioinut jo niillä pienikalvoisilla vakiokapseleilla.

No ei ne kalliitakaan ole, kun ne jää sulle loppuelämäksi käyttöön...;)

Aki
06.04.2012 01:53:18

Jos ei mikkejä vielä tullut hankittua, niin mulla on noita mainittuja (uudemman polven) Studio Projects B1:siä 2kpl tarpeettomina. Käytetty lähinnä sen verran että testattu normaalisti toimiviksi, ja etten huomannut yksilöiden soundissa tai tasoissa eroja. Mukaan puiset kotelot, pidikkeet, ja pop-vaahtomuhvit.

Mikit Espoossa, pistä pikaviestiä jos kiinnostaa.

"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti