Muusikoiden.net
05.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CD/DVD kompressio?
1
51sth
11.03.2012 08:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, kysymys kuuluu, että kun poltetaan CD audio levy niin tapahtuuko siinä kompressiota joka vaatii masterin laiton -0,3 desibeliin? Eli tämänkö verran CD levy itsessään voimistaisi audiota?

Toinen kysymys: Jos näin on niin tämä kait sitten on käsittääkseni työskentelyvaihe, joka tulee vasta masteroidessa ottaa huomioon, eikä miksauksessa, jossa tilaa jätetään masteroinnille sitten reilummin?

51sth
11.03.2012 08:50:44

Niin ja piti kysymäni vielä tosiaan, että minkälainen vastaava tsydeemi on DVD levyllä?

Jooba
11.03.2012 11:01:05 (muokattu 11.03.2012 11:01:46)

51sth: Niin ja piti kysymäni vielä tosiaan, että minkälainen vastaava tsydeemi on DVD levyllä?

Digitaalimaailmassa äänen maksimi taso on 0db. Kaikki sen yli menevä osa raksuu ja poksuu ikävästi (lue erittäin ärsyttävästi). Masteroinnissa asetetaan limitterit pakottamaan korkeammat äänen dynaamiset vaihtelut tasolle x eli tässä tapauksessa vaikka tuo sinun -0.3. Kyllä ne voi ajaa sinne -0.1 astikin. Miksaukseen jätetään reilusti tilaa masteroijalle.

Sitten tämän kautta kysymykseesi. Kun digitaalinen tieto on vain dataa niin miten luulet, että jonkin sortin kompressio tapahtuu bitille kun sen tallentaa cd-levylle? Tiedoston pakkaaminen on asiana eri juttu ja sekään ei vaikuta ääneentasoon, vain laatuun. Analogimaailmassa on nauhakompressiot, ei digi.

EDIT: DVD:n voit ratkaista itse. Mieti mitä eroa on CD:llä ja DVD:llä.

Exhausted
11.03.2012 12:19:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tasot menee digitaaliseen nollaan, niin etenkin vanhemmilla CD-soittimilla voi esiintyä epämiellyttäviä ääniä. Kyllähän monia nykylevyjä valitettavasti masteroidaan ihan sinne piikkiin asti, mutta periaatteessa se ehdoton -0,1 dB pitäisi tosiaan riittää.
Kalmo
11.03.2012 14:46:02

Olen antanut asiantuntijoiden kertoa itselleni, että jos wav on tarkoitus muuntaa MP3:ksi, niin siinä täytyy olla headroomia vähintään tuo 0,3 dB, miel. 0,5 dB, muuten valmis MP3 klippaa.

Itse CD:n poltossa en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään kompressiosta.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jooba
11.03.2012 15:32:54

Kalmo: Olen antanut asiantuntijoiden kertoa itselleni, että jos wav on tarkoitus muuntaa MP3:ksi, niin siinä täytyy olla headroomia vähintään tuo 0,3 dB, miel. 0,5 dB, muuten valmis MP3 klippaa.

Itse CD:n poltossa en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään kompressiosta.

Voisitko antaa hieman enemmän tietoa aiheeseen headroomia vähintään -0,3db muuten mp3 clippaa?

Pauli Lappalainen
11.03.2012 20:34:16

Se joka klippaa on paikka jossa signaali muutetaan digistä analogiseksi, eli DA-muunnin ja sen jälkeiset filtteripiirit.

Kalmo
11.03.2012 23:09:44

Pauli Lappalainen: Se joka klippaa on paikka jossa signaali muutetaan digistä analogiseksi, eli DA-muunnin ja sen jälkeiset filtteripiirit.

Ilmeisesti myös MP3 konversio voi nostaa tasoja, koska olen lukenut useita ammattilaisten foorumikeskusteluja tapauksista, joissa -0,3 dB:iin tai kovempaa limitoidut wavit tuottavat yli 0 dB:n meneviä MP3:ia, joissa on korvin kuultavia virheitä.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
lurkki
12.03.2012 20:03:24

Ukko Orban heittää suht kovia lukuja kehiin. Vastapuolella Aphexilla on ihan samat jorinat - hallittu särökäyttäytyminen pakatussa audiossa vaatii niin paljon headroomia että mä en viitsi niitä tässä edes mainita ;)

http://www.orban.com/brochures/whit … igital%20Transmission%20Systems.pdf

Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Aki
13.03.2012 00:50:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ilmeisesti myös MP3 konversio voi nostaa tasoja, koska olen lukenut useita ammattilaisten foorumikeskusteluja tapauksista, joissa -0,3 dB:iin tai kovempaa limitoidut wavit tuottavat yli 0 dB:n meneviä MP3:ia, joissa on korvin kuultavia virheitä.

Jep, -0,2dB tapaa vielä mennä ämpärinä punaselle. Ylipäänsä limitoitu materiaali pomppaa konvertoidessa vähän lujemmaksi. Lisäksi tietysti huonot DA-konvertterithan saattaa rutista rumasti jo noinkin lähellä nollaa. Mulla on tapana masteroida maksimissaan -0,3dB:hen, ja jos ääni menossa videolle niin reilustikin alemmas.

"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti