Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konserttiflyygelin äänitys
1 2
-jss-
12.01.2012 09:50:15 (muokattu 12.01.2012 09:56:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Miten lähtisitte rakentamaan äänitystä näissä esimerkkitilanteissa. Äänitys suoraan konserttitilanteessa, pitää saada suoraan purkkiin ekalla kerralla.
 
Hyväkuntoinen Steinway-C, akustisesti kovassa, ahtaassa, mutta neutraalissa ympäristössä
Loppuun kulunut, himmeä-ääninen Steinway-D pehmeässä, avarassa, akustisesti miellyttävässä salissa
Yamaha-C, uusi, erittäin kova sointi, akustisesti kovassa ympäristössä, jossa pitkä ja sekava jälkikaiku
 
Millaista mikitystekniikkaa / mikrofoneja suosittelisistte?
 
kmh
12.01.2012 10:33:46 (muokattu 12.01.2012 10:35:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä "perusreseptejä" on useampia.
 
Yksi vaihtoehto on xy-stereopari, mielellään pienikalvoisilla konkilla, joka asetetaan "kaaren" sisäpuolella, suurinpiirtein yhtä etäällä kannesta ja koskettimista: http://i.imgur.com/s1I0Y.png
 
Toinen vaihtoehto on sijoittaa molemmat mikit kannen alle, toinen diskattipuolelle ja toinen bassokieliä päin: http://i.imgur.com/ilZtD.png
 
Tietty sen xy-parin voi sijoittaa myös kannen sisäpuolelle rokkisoundia varten: http://i.imgur.com/Vy8yk.png
 
Ja jos halutaan klassisempaa ääntä, niin soitetaan stereopari vaikkapa kolmen metrin päähän pianon ulkopuolelta, siellä missä se nyt sattuu kuulostamaan hyvältä. Myös pianistin takaa ja olan yli voi koettaa äänittää.
 
Riippuu täysin siitä millaista ääntä haetaan. Kannen sisäpuolelta saa enemmän kirkkautta ja sellaista "pop-soundia", mutta myös vasaraääniä ja muita hälyjä tulee enemmän. Pianon ulkopuolelta saa pehmeämpiä sävyjä. Paras ratkaisu on vain pyytää pianistia soittamaan materiaalia, ja sitten kierretään pianoa korvat höröllä kunnes löytyy hyvä balanssi, ja sitten isketään ne mikit siihen.
 
Mikään ei estä myöskään sitä että yhdistäisi esim. lähimikkejä kannen alla ja tilamikkiä.
 
Mainitsemaasi käyttötarkoitusta ajatellen paras tekniikka lienee iskeä se stereopari pianon ulkopuolella sopivassa paikassa. Jos sulla on sopiva esivahvistin, voit kuunnella mikkejä kuullokkeiden läpi kun etsit paikkaa ja vaeltaa ympäri salia stereopari tikun nokassa kunnes kuulostaa oikealta.
 
anapena
12.01.2012 11:46:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko konserttitilanteessa pelkkä pianisti äänessä vai mahdollisesti muitakin artisteja samaan aikaan?
 
-jss-
12.01.2012 11:59:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko konserttitilanteessa pelkkä pianisti äänessä vai mahdollisesti muitakin artisteja samaan aikaan?
 
Vain pianisti. Näillä pitäisi mennä
 
EDIROL R-4 PRO + 2 x AKG C 451 B ja 2 x AKG C414 XLS
 
kmh
12.01.2012 12:12:24 (muokattu 12.01.2012 12:18:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla eväillä ja spekseillä laittaisin 451:t lähimikeiksi ja 414:t tilamikeiksi, molemmat stereopareina. Se että millainen stereopari ja mihin ne sijoittaa on taas eri kysymys :)
 
Oletan, että kyseessä on enemmän tai vähemmän klassista materiaalia? Jos ajatuksena on että tilamikki on pääasia ja lähimikit tuovat vain lisäkirkkautta, aloita etsimällä tilamikeillä hyvä paikka ja pistä seuraavaksi lähimikit sopivaan paikkaan.
 
Jos taas ajatus on että lähimikit tuovat sitä kirkasta pianoääntä, niin teet toisin päin ja sijoitat tilamikit niin että ne tuovat sopivasti ambienssia.
 
Makukysymys pitkälti.
 
-jss-
12.01.2012 12:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Noilla eväillä ja spekseillä laittaisin 451:t lähimikeiksi ja 414:t tilamikeiksi, molemmat stereopareina. Se että millainen stereopari ja mihin ne sijoittaa on taas eri kysymys :)
 
Oletan, että kyseessä on enemmän tai vähemmän klassista materiaalia? Jos ajatuksena on että tilamikki on pääasia ja lähimikit tuovat vain lisäkirkkautta, aloita etsimällä tilamikeillä hyvä paikka ja pistä seuraavaksi lähimikit sopivaan paikkaan.
 
Jos taas ajatus on että lähimikit tuovat sitä kirkasta pianoääntä, niin teet toisin päin ja sijoitat tilamikit niin että ne tuovat sopivasti ambienssia.
 
Makukysymys pitkälti.

 
Ohjelmisto on klassinen. Tilamikit ovat vaikeimmat sijoittaa viimeisessä vaihtoehdossa ja helpoimmat keskimmäisessä, sillä flyygelin + akustiikan yhdistelmä on jälkimmäisessä aivan hirveä. Täytyy varmaan mennä sen kohdalla puhtaaeen lähimikitykseen. Backuppina on käytettävissä myös 2-kanavainen Fostex FR-2LE.
 
anapena
12.01.2012 13:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla mahdollisuutta soundcheckiin? Vai pitääkö tehdä lennosta ihan kylmiltään? Jos näin, niin laittaisin vain yhden parin siihen flyygelin kaaren tuntumaan. Etäisyyttä ehkäpä 0-2 metriä. Vaikka 414silla, niin voi suuntakuviota vaihtaa. Hyvässä akustiikassa palloa, huonossa herttaa...asetelma ehkä sisäänpäin käännetty NOS? Korkeus silleen, että on siinä keilassa mikä tulee flyygelin suunnasta kansi auki.
 
-jss-
12.01.2012 13:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko sulla mahdollisuutta soundcheckiin? Vai pitääkö tehdä lennosta ihan kylmiltään? Jos näin, niin laittaisin vain yhden parin siihen flyygelin kaaren tuntumaan. Etäisyyttä ehkäpä 0-2 metriä. Vaikka 414silla, niin voi suuntakuviota vaihtaa. Hyvässä akustiikassa palloa, huonossa herttaa...asetelma ehkä sisäänpäin käännetty NOS? Korkeus silleen, että on siinä keilassa mikä tulee flyygelin suunnasta kansi auki.
 
On mahdollisuus, mutta tietysti ilman yleisöä, mikä muuttaa kovan salin akustiikan aivan erilaiseksi. Tilamikkien sijoittelu on jonkun verran arpomista, ainakin ensimmäisellä äänityskerralla. Pitäisi tuntea salin akustiikka paremmin.
 
kmh
12.01.2012 14:07:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä siis kyseessä kolme eri esitystä, joista olisi tarkoitus saada suht ehjä kokonaisuus? Onko tässä kyseessä kolme eri esitystä, jotka saavat kuulostaa villistikin erilaiselta?
 
Vai onko kyseessä yksi esitys, ja tarjolla on kolme paikkaa vaihtoehtoina?
 
dewil
12.01.2012 14:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tila on paska, niin vedät vain lähimikeillä ja taiot tilan hyvästä moulineksistä jälkeenpäin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Einherjar
12.01.2012 14:46:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo R-4 toiminut tarvittaessa pattereilla?
Pistä pianisti soittamaan, tempaise luurit päähän ja säädä 414:t pianon läheisyyteen sopivasti nappaamaan ikäänkuin "pääparina". Sitten ota 451:t ja laita ne esim. xy-pariksi yhteen telineeseen, irroita r-4 juoksukuntoon pattereilla, huitele mikkien, luurien ja nauhurin kanssa ympäriinsä salissa ja kokeile löytää sopivaa ambienssia ja/eli paikka mikkeille.
Jos saleista ei ole kokemusta, niin ensimmäistä kertaa on vähän hankalaa tehdä ilman ylimääräistä huitomista. Kannattaa yrittää käyttää vaan mahdollisimman paljon omia korvia ja testaamalla sijoitella mikkejä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
-jss-
12.01.2012 15:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Onko tässä siis kyseessä kolme eri esitystä, joista olisi tarkoitus saada suht ehjä kokonaisuus? Onko tässä kyseessä kolme eri esitystä, jotka saavat kuulostaa villistikin erilaiselta?
 
Vai onko kyseessä yksi esitys, ja tarjolla on kolme paikkaa vaihtoehtoina?

 
Yksi esitys, kolme eri paikkaa vaihtoehtoina.
 
dewil
12.01.2012 16:15:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se a. vaihtoehto ei ole mikään siivouskomero, niin ehdottomasti se.
Lähtösoundia on hankalampi muokata jälkikäteen, kuin tilaa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
pimp
12.01.2012 18:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas en oikein tajuu miten steinway kuluu loppuun. Ootko varma, ettei se ero ekaan tuu siitä miellyttävästä tilasta? En tosin tiedä mikä ero on D:llä ja C:llä kään.
 
Words can hurt, you know
Danko
12.01.2012 19:33:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pimp: En tosin tiedä mikä ero on D:llä ja C:llä kään.
 
C (nyk. lähinnä B:tä) on pienempi versio D:stä, aikansa "semi-concert grand".
 
Itse ottaisin vaihtarin B, kansi auki lyhyemmälle tikulle, C414:t herttana CAP-asetelmaan kaaren kohdalle (http://db.tt/4tUhgDVz ) ja C451:llä joku kiva tilamikitys, ehkäpä NOS.
 
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
anapena
13.01.2012 00:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: C (nyk. lähinnä B:tä) on pienempi versio D:stä, aikansa "semi-concert grand".
 
Itse ottaisin vaihtarin B, kansi auki lyhyemmälle tikulle, C414:t herttana CAP-asetelmaan kaaren kohdalle (http://db.tt/4tUhgDVz ) ja C451:llä joku kiva tilamikitys, ehkäpä NOS.

 
Rupesin tässä miettimään, että mikähän se olikaan se mikkiasetelma mitä tarkoitin aiemmin CAP vai NOS...? Enivei, mikit noin 30 sentin päähän toisistaan vähän sisäänpäin käännettynä siten, että suuntakuvioiden kuviteltu leikkauspiste on edessä ehkäpä reilun 30 sentin päässä. Vasen mikki osoittaa oikeastaan oikealle ja oikea vasemmalle. Panoroinnit myös siten. Mikkien väliset etäisyydet ja kulmat on mun mielestä aina tapauskohtaisia ja vapaasti tekijän säädettävissä. Etäisyys äänilähteeseen ja haluttu stereovaikutelma muuttavat asetuksia. Ei ole ehdotonta oikeaa taikka väärää. Haluat enempi tilaa, vie kauemmas, vaihda suuntakuviota. Lisää vaihevirhettä tai "surroundia", vie mikkejä kauemmaksi toisistaan. Enempi left-right-juttua, käännät mikkien välistä kulmaa isommalle. Näin niinku karkeesti sanottuna. XYssä mua risoo vähän se monomaisuus, kun ei oo yhtään vaihevirhettä, tylsää siis. ORTFssä taas saattaa mikit osoittaa jossain tilanteessa jopa vähän ohi itse kohteesta. Kunhan sulla on kaksi samanlaista mikkiä symmetrisesti toisiinsa nähden aseteltuna, niin sulla on jokin jo keksitty stereoasetelma, tai niiden välimuoto eli olet keksinyt uuden! Eikun patentoimaan...ja poikkeuksena tietty M/S tai joku eksoottisempi Soundfield vaimitäniitä nyt olikaan?
 
Ehkä tämä oli joillekin tuttua kauraa, mutta tunsinpa taas tarvetta selostaa...
 
Ja sitä vaihevirhettä voi tulla myös liikaa, tosi leveä stereokuva kuulostaa makeelta, mutta jälkeenpäin voi ruveta kaduttamaan.
 
kmh
13.01.2012 11:14:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän takia stereomikkejä sijoitellessa kuunnellaan tulosta monona samalla kun liikutellaan mikkejä
 
anapena
13.01.2012 14:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Tämän takia stereomikkejä sijoitellessa kuunnellaan tulosta monona samalla kun liikutellaan mikkejä
 
Mononappi on mammareille! Ei vaan, oikeasti äänimiehen hyvä ystävä:) On sen käyttö tosin vähän lipsunut, kun ei monotoistin ole enää se yleisin vehje loppuketjussa.
 
kmh
13.01.2012 16:26:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaateliikkeet ovat oikeastaan nyt se suurin yksittäinen paikka jossa kuulee järjestään kaiken monona, eli se ei tosiaankaan ole yleinen tilanne. Se että vaiheongelmat aiheuttavat epätoivottujajännyyksiä taas on huomattavan yleistä. Jos mikit on eri korvissa niitä ei välttämättä kuule, mutta jos mikit on monona ne vaiheongelmat kuulee heti, ja siinä vaiheessa kun mikkejä siirrellään niin ongelma on vielä suhteellisen helppo korjata. Mieluummin niin kuin että miksausvaiheessa hakkaa päätä seinään :)
 
pimp
13.01.2012 16:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Vaateliikkeet ovat oikeastaan nyt se suurin yksittäinen paikka jossa kuulee järjestään kaiken monona,
 

 
Nyt menee offtopikiks, mutta mites baarit ja yökerhot? En ole dj-hommia tehnyt, niin en tiiä, että onko niissä stereota?
 
Words can hurt, you know
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti