Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä edullisia mikrofoneja kotistudioon?
1 2
ATIA
15.12.2011 13:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Haluaisin edullisia ja käyttökelpoisia mikrofoneja kotistudioon. Tulee mieleen seuraavat tarkoitukset:
 
-Lauluun matalalle äänelle, sellainen jonka vaste on tasainen 70Hz alkaen. Perus lauluun.
 
-Kitara ja bassovahvistimien taltioimiseen kaiuttimen läheltä, vaste mielellään tasainen alhaalta alkaen 30Hz.
 
-Akustisen kitaran jne akustisten instrumenttien yhteydessä käytettäväksi.
 
-Huoneen äänikuvan nauhoittamiseen jne.
 
Mitä ehdottaisitte? Ja mitä neuvoja antaisitte näiden käyttöön?
 
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
 
T: at
 
kiiski
15.12.2011 15:34:44 (muokattu 15.12.2011 15:38:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on tasainen vaste ja on edullinen:
http://www.thomann.de/fi/behringer_ecm_8000.htm
 
Haittapuolena tuossa mittamikrofonissa on snadi epäherkkyys ja hieman kohinaa tulee mukaan. Hintaisekseen kuitenkin erittäin asiallinen jos tasainen taajuusvaste on hakusessa. Kalliimpia näkemyksiä aiheesta myy DPA ja Earthworks.
 
Oletko varma, että tarvitset tasaista taajuusvastetta? Esim. Shure SM57 on erittäin suosittu dynaaminen mikrofoni laulun ja sähkökitaran äänittämiseen ja sen taajuusvaste näyttää tältä:
http://www.shure.com/idc/groups/pub … ts/webcontent/rc_img_sm57_large.gif
 
htm
15.12.2011 19:08:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimille ainoaksi mikikis suosittelisin dynaamista, ja jos bassoa pitää saada, niin isokalvoinen sellainen, esim joku bassarimikki, jossa ei ole kauheeta valmista eq-käppyrää. Sillä saattaisi saada laulunkin hyvin nauhalle. Shuren SM7 ois varmaan tähän pätevä, mutta kallis.
Toki noille vois toimia joku sm57 + nauhamikki -kombo. Sm57 + T.bonen RB500 = n. 200€. Tuo ribboni on laululle oikein hyvä ja setti on hyvää isokalvoista halvempi.
 
Tilaan ja akustisille soittimille (jos tila on toimiva) vois käydä joku pallokuvioinen pienikalvonen konkka. Esim tuo mainittu ECM. Tai Oktavan 012 pallokapselilla, tai kaksi.
 
www.signumfreud.com
Mikael
15.12.2011 20:41:22 (muokattu 15.12.2011 21:17:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos välttämättä ei ole tarvetta useammalle mikille samanaikaisesti, niin mä panostaisin tossa tilanteessa mahdollisimman hyvään pariin pienikalvoisia konkkamikkejä - niillä kun voi äänittää hyvin ton kaiken. Esim jo manittu Oktava Mk-012 olis varmasti aika hyvä lähtökohta - tosin mä alottaisin herttaparista ja lisäisin pallokapseselit sit myöhemmin jos tuntuis olevan tarvetta.
 
Joku edes viitteellinen budjetti toki olis hyvä olla neuvoa kysyttäessä, sillä mikkejä on niin monen hintaisia ja edullinen on kovin monitahoinen sekä suhteellinen käsite.
 
Ns. bassarimikit on kaikki niin rajusti EQ:tettuja että niiden käyttö muihin tarkoituksiin on usein toivotonta tai ainakin arpapeliä. Ennemmin tosiaan joku yleispätevä dynaaminen kuten just SM7B tai MD421 jotka sopivat myös bassarille tarvittaessa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
ATIA
23.12.2011 13:10:51 (muokattu 23.12.2011 13:12:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Tässä on tasainen vaste ja on edullinen:
http://www.thomann.de/fi/behringer_ecm_8000.htm
 
Haittapuolena tuossa mittamikrofonissa on snadi epäherkkyys ja hieman kohinaa tulee mukaan. Hintaisekseen kuitenkin erittäin asiallinen jos tasainen taajuusvaste on hakusessa. Kalliimpia näkemyksiä aiheesta myy DPA ja Earthworks.
 
Oletko varma, että tarvitset tasaista taajuusvastetta? Esim. Shure SM57 on erittäin suosittu dynaaminen mikrofoni laulun ja sähkökitaran äänittämiseen ja sen taajuusvaste näyttää tältä:
http://www.shure.com/idc/groups/pub … ts/webcontent/rc_img_sm57_large.gif

 
Moi!
 
Kiitos kaikille avusta!
 
Toi Behringer vaikuttaa pätevältä. Se voisi sopia myös mun mittaus ja analysointi tarpeisiin.
 
Mulla on yksi vanha dynaaminen AKG D 50 S mikrofoni joka toimii oman äänen äänittämiseen mutta ei senkään vaste mene kovin alas. Ok ei sitä yleensä koskaan huomaa, mutta olis kiva että olis mikki jonka vaste ulottuis alemmas kun sitä tarvitsee.
http://www.akg.com/site/products/po … deid,2,_language,EN,view,specs.html
http://www.akg.com/site/products/po … id,2,_language,EN,view,diagram.html
 
T: at
 
kmh
23.12.2011 20:31:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis kai sä hyvä ihminen tajuat että se mittamikrofoni oli vitsi :D
 
Jos lähdetään rautalangasta vääntämään, niin ei ole mitään järkeä siinä, että mikrofonissa on tasainen taajuusvaste, yhtään sen enempää kuin että kitaran kaiutinkaapin taajuusvaste olisi tasainen. Mikrofoni muokkaa väistämättä ääntä, halusi sitä tai ei - miksei siis käyttää tätä vaikutusta hyväkseen?
 
Osasyy siihen miksi tuo D50s toimii hyvin äänen äänittämiseen on juurikin se ettei sen taajuusvaste ei ole tasainen! Se ei me kovin alas alas: se tarkoittaa mm. sitä, ettei se ota "pöhinöitä" talteen. Siinä on myös pieni noste siinä 3K-5K hujakoilla, joka auttaa siihen että saisi sanoista paremmin selvää.
 
Monissa mikeissä on erikseen high-pass -suodatin jolla voi säätää paljonko sitä bassoa päästetään läpi: jos sitä ei ole äänittäessä säätänyt sopivaan asentoon, saa sitten äänityksen jälkeen hakata päätä seinään.
 
No, jos nyt sitten vastattaisiin siihen itse kysymykseen: noin nyrkkisääntönä mikkejä on kolmea päätyyppiä: on pienikalvoisia konkkia, on isokalvoisia konkkia, ja on dynaamisia mikrofoneja.
 
Noin hyvin karkeasti yleistäen:
-pienikalvoiset konkat sopivat parhaiten jutuille joissa on paljon pientä detaljia - rumpujen overheadeiksi, viuluille, puupuhaltimille, pianon stereomikiksi, perkussioille, jne jne.
-Isokalvoiset konkat sopivat parhaiten jutuille, jotka kaipaavat lisälämmitystä: Laulu, akustinen kitara, saksofonit, trumpetit, rumpujen tilamikeiksi jne.
-Dynaamiset mikit sopivat kaikkeen, josta lähtee paljon volyymiä: laulajat, kitarakaapit, bassokaapit, rumpujen suoramikitykseen jne.
 
Oikeastaan kaikki sopivat vähän kaikkeen, riippuu siitä mitä hakee. Linkittämäsi D50s on dynaaminen mikrofoni, joka on suunniteltu laulajille sopiviksi.
 
Mitä ajattelit äänittää laulun lisäksi tulevaisuudessa, ja mikä on sun budjetti?
 
Yleisesti jos joku on hankkimassa ensimmäistä mikkiään soittimien nauhoittamista varten, hyvä perushankinta on Shuren SM57: se on kaikkialla maailmassa käytetty lavavasara, joka sopii melko hyvin vähän kaikkeen. Se on yksi maailman yleisemmin käytettyjä mikkejä, joka oikeastaan loistaa erityisen hyvin särökitarakaappien edessä. Sekään ei nauhoita erityisen hyvin bassotaajuuksia - mutta tarvitsetko sitä todella?
 
Mietipä vaikka sitä että olisit bassoa nauhoittamassa: yksi hyvä ratkaisu on ottaa di-boksista suora signaali ennen vahvistinta sisään, ja sitten mikittää bassovahvistin erikseen. Silloin se ettei mikki nauhoita niitä bassotaajuuksia erityisen hyvin ei edes haittaa, vaan on eduksi kun näitä kahta signaalia lähdetään sekoittamaan.
 
Jos kuitenkin olisit lähinnä nauhoittamassa akkaria, laulua, ja vahvistimia, niin varteenotettava hankinta olisi silloin joku laajakalvoinen konkka. Ongelma niissä taas on että halvat laajakalvoiset konkat tuuppaavat olemaan ihan kauheita ritsoja, ja hyvät maksavat rutosti. Itse olen ollut tyytyväinen studioprojectsin B1-mikkiin, mutta muut taas lyttäävät sen: Myös rode NT-1a on myös saanut hintaluokassaan kehuja. Paras tilanne on se, että pääsisit ihan tylysti vaan kokeilemaan että mikä sulle sopii ja mikä sun korviin kuulostaa parhaalta.
 
Yksi asia on kuitenkin saletti: työnnä ne taajuusvastespeksit hanuurisi, et tee niillä paskaakaan.
 
JPQ
24.12.2011 04:38:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikä ole korvanjkaan taajuusvaste tasainen ja sanoisin jos yhtään oletan oikein mittamikrofoni kuulostaa kamalalta koska eräät syntikat jossa hyvin "hifi ääni" =suora taajuusvaste on aika kamalia. ps. kestääkö mittamikit kaiken lisäksi yleensä vähemmän painetta vain meneelö metsään ?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
jPekka
24.12.2011 12:50:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: eikä ole korvanjkaan taajuusvaste tasainen ja sanoisin jos yhtään oletan oikein mittamikrofoni kuulostaa kamalalta koska eräät syntikat jossa hyvin "hifi ääni" =suora taajuusvaste on aika kamalia. ps. kestääkö mittamikit kaiken lisäksi yleensä vähemmän painetta vain meneelö metsään ?
 
Ihan käyttökelpoisia nuo ECM:t ovat. Olen itse käyttänyt joskus laulumikkinä (ei proximity-efektiä) ja ainakin jäsen Kivi muistaakseni kertoi kokeilleensa niitä rumpusetille ja saaneensa hyvää jälkeä.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
mhelin
24.12.2011 15:14:17 (muokattu 24.12.2011 15:45:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Jos välttämättä ei ole tarvetta useammalle mikille samanaikaisesti, niin mä panostaisin tossa tilanteessa mahdollisimman hyvään pariin pienikalvoisia konkkamikkejä - niillä kun voi äänittää hyvin ton kaiken. Esim jo manittu Oktava Mk-012 olis varmasti aika hyvä lähtökohta - tosin mä alottaisin herttaparista ja lisäisin pallokapseselit sit myöhemmin jos tuntuis olevan tarvetta.
 
Komppaan tuota ajatusta. Pienikalvoinen mikki tai pari. Oktavasta ei ole kokemusta, toinen samanlainen on Rode NT-5 pari tai yksittäinen mikki jos budjetti rajallinen (http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5_s.htm ) + omni kapseli tilasaundiin tai mittauskäyttöön tai missä kokee sen paremmaksi (http://www.thomann.de/fi/rode_nt450.htm ).
 
Noissa Ecm8000 ja vastaavissa mittamikeissä on melkoinen kohina (kapselista lähtöisin), ja vaatisi jonnin verran modausta äänityskäyttöön (modauksista juttua groupdiy.com forumilla, haku: http://www.groupdiy.com/searchresul … 8207ufv37ckv5od59t5%253BwwwRedirect ).
 
Pienikalvoinen mikki on lineaarisempi ja suuntakuvioltaan tasaisempi kuin isokalvoinen. Jotkut tuottajat käyttävät pienikalvoista myös pääasiallisena laulumikkinä. Toki tällöin pitää käyttää pop-filtteriä ihan normaalitapaan.
 
kiiski
25.12.2011 21:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Ihan käyttökelpoisia nuo ECM:t ovat. Olen itse käyttänyt joskus laulumikkinä (ei proximity-efektiä) ja ainakin jäsen Kivi muistaakseni kertoi kokeilleensa niitä rumpusetille ja saaneensa hyvää jälkeä.
 
Vaikka alunperin viestin vitsillä laitoinkin niin olen minäkin ECM:llä laulua taltioinut kun palloa tarvitsin. Rumpusetin mikitystäkin on tehty, mutta mikin elektroniikka tuntuisi limitoivan kovaa signaalia aika rajusti.
 
jPekka
25.12.2011 21:55:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Vaikka alunperin viestin vitsillä laitoinkin niin olen minäkin ECM:llä laulua taltioinut kun palloa tarvitsin. Rumpusetin mikitystäkin on tehty, mutta mikin elektroniikka tuntuisi limitoivan kovaa signaalia aika rajusti.
 
Joka tapauksessa olen muutamien muiden tavoin samaa mieltä siitä, että Oktava-pari olisi selkeästi parempi vaihtoehto. Erinomaisia kapineita, ja modulaarisuus (vaihdettavat kapselit) parantaa käyttökelpoisuutta sitä mukaa kun budjetti sallii.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Bowie88
02.01.2012 10:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin muutama kuukausi sitten Karma Micsin K-Micro Silver Bullet -mikkiparin.
Noista pikkukonkista oli varsin positiivinen arvio Sound On Sound-lehdessä.
Hintakaan ei tosiaan ole paha. Noin 25€ plus postit valmistajan nettisivuilta (USA).
Maksoin PayPalilla ja paketti tuli viikossa.
 
Rumpumikeiksi nuo ilmeisesti ovat parhaimmillaan, mutta olen käyttänyt akustisen ja skittavahvarin edessä. Kooltaan varsin näppärät, noin peukolonpään kokoiset.
 
Hyvät specsit löytyy firman sivuilta.
http://www.karmamics.com/shop/K-Micro-Matched-Pair.html
 
Ja tuossa mm. se SoundOnSound-artikkeli
http://www.karmamics.com/shop/Karma-Mic-Reviews.html#SilverBullet
 
mattim
15.01.2012 18:52:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bowie88: Tilasin muutama kuukausi sitten Karma Micsin K-Micro Silver Bullet -mikkiparin.
Noista pikkukonkista oli varsin positiivinen arvio Sound On Sound-lehdessä.
Hintakaan ei tosiaan ole paha. Noin 25€ plus postit valmistajan nettisivuilta (USA).
Maksoin PayPalilla ja paketti tuli viikossa.
 
Rumpumikeiksi nuo ilmeisesti ovat parhaimmillaan, mutta olen käyttänyt akustisen ja skittavahvarin edessä. Kooltaan varsin näppärät, noin peukolonpään kokoiset.
 
Hyvät specsit löytyy firman sivuilta.
http://www.karmamics.com/shop/K-Micro-Matched-Pair.html
 
Ja tuossa mm. se SoundOnSound-artikkeli
http://www.karmamics.com/shop/Karma-Mic-Reviews.html#SilverBullet

 
Tilasin noita kaksi paria koetteelle. 70 Euroa kokonaisuudessaan kustantaa. Tomivat oikeinkin hyvin yleissieppareina kunhan et koske mikkiin tai siirrä narua. Runkoääniä ei ole lainkaan vaimennettu.
 
Lahtari
16.01.2012 15:58:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tilasin noita kaksi paria koetteelle. 70 Euroa kokonaisuudessaan kustantaa. Tomivat oikeinkin hyvin yleissieppareina kunhan et koske mikkiin tai siirrä narua. Runkoääniä ei ole lainkaan vaimennettu.
 
http://www.ultimatemetal.com/forum/ … mics-k-micro-review-pics-clips.html
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
ATIA
08.02.2012 10:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Jos lähdetään rautalangasta vääntämään, niin ei ole mitään järkeä siinä, että mikrofonissa on tasainen taajuusvaste, yhtään sen enempää kuin että kitaran kaiutinkaapin taajuusvaste olisi tasainen. Mikrofoni muokkaa väistämättä ääntä, halusi sitä tai ei - miksei siis käyttää tätä vaikutusta hyväkseen?
 
Asioita voi lähestyä monella tavalla. Jonkun mielestä voi olla hyvä että mikki vaikuttaa taajuusvasteeseen. Jonkun toisen mielestä voi olla hyvä muokata se taajuusvaste muualla toisella tapaa. Jokaisen on tärkeintä tietää mikä tapa on itselleen mieluisin.
 
Yksi asia on kuitenkin saletti: työnnä ne taajuusvastespeksit hanuurisi, et tee niillä paskaakaan.
 
Kaikille asioille on paikkansa. Jotkut löytävät käyttöä esitetyn kaltaiselle tiedolle ja se voi olla heidän tarkoituksiinsa arvokas asia.
 
kmh
08.02.2012 10:16:39 (muokattu 08.02.2012 11:06:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Asioita voi lähestyä monella tavalla. Jonkun mielestä voi olla hyvä että mikki vaikuttaa taajuusvasteeseen. Jonkun toisen mielestä voi olla hyvä muokata se taajuusvaste muualla toisella tapaa. Jokaisen on tärkeintä tietää mikä tapa on itselleen mieluisin.
 
Ihmiset jotka kuvittelevat että tasainen taajuusvaste on se olennainen juttu ja että taajuusvastetta tulee muokata jälkikäteen voivat tosiaan käyttää sitä mittamikkiä, ja ottaa siitä kokemuksesta sitten opiksi ensi kertaa varten.
 
On olemassa ihan syy siihen miksei studiot ole täynnä mittamikkejä, ja se on se että tasainen taajuusvaste on täysin epäolennainen olennaisuus kun nauhoitetaan musiikkia eikä testisignaaleja. Jos yhtään epäilet, suosittelen että kokeilet prosessia mittamikillä ja muilla mikeillä ja vertailet miltä tuntui.
 
kiiski
08.02.2012 17:07:21 (muokattu 08.02.2012 17:10:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Kaikille asioille on paikkansa. Jotkut löytävät käyttöä esitetyn kaltaiselle tiedolle ja se voi olla heidän tarkoituksiinsa arvokas asia.
 
No niin joo, mutta ei näitä hommia kannata opiskella perse edellä puuhun. Jotkut metodit ovat tehokkaampia kuin toiset ja ainakin alkuvaiheessa kannattaa ottaa haltuun hyväksi havaitut keinot eikä kehitellä liikaa omia harhaisia "mitä jos"-tyylisiä (vaikkakin teoriassa toimivia) keinoja.
 
Näin kohteliaasti sanottuna.
 
EDIT: Behringerin mittamikrofonit ovat siis mielestäni laadukkaita muuhunkin kuin mittaamiseen, mutta en suosittele väin väkisin käyttämään niitä sovelluksiin joissa ne eivät jo itsessään soundaa hyvältä. Soundin pakottaminen johonkin muottiin jälkikäteen on usein hedelmätöntä.
 
kmh
08.02.2012 17:36:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Soundin pakottaminen johonkin muottiin jälkikäteen on usein hedelmätöntä.
 
Ja vaikka se tuottaisikin lopulta hedelmää on se niin vaivalloista ettei se yksinkertaisesti kannata. Mikkisijoittelu ja -valinta on olennainen taito äänityksessä, ja yleensä vielä kaiken lisäksi varsin hauska osa prosessia :)
 
-daali
08.02.2012 23:34:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko jotain kokemuksia/perusteltuja mielipiteitä Shure SM57:n lauluominaisuuksista. Olen hankkimassa laulu/yleismikkiä pieneen kotistudiontapaiseen. Siis lähinnä lauluun, myös akustisen kitaran ja kitaravahvarin mikitykseen.
 
Danko
08.02.2012 23:39:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-daali: Olisiko jotain kokemuksia/perusteltuja mielipiteitä Shure SM57:n lauluominaisuuksista.
 
Puhkusuojan kanssa varsin käyttökelpoinen. Toisaalta SM58:sta saa ruuvaamalla suojaverkon irti melko SM57:a vastaavan mikin.
 
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti