Muusikoiden.net
10.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Kuoppaa" laululle miksauksessa
1
Juutas
09.12.2011 19:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, olen kokeneemmilta kuullut, että laululle kannattaisi tehdä "kuoppaa" muitten soittimien kustannuksella miksausvaiheessa (sen sijaan, että nostaa laulun volyymiä). Olen testaillut ja mielestäni jotain aikaan saanutkin, mutta nyt ajattelin kysellä miten arvon herrasväki itse asian hoitaa.

Eli: mihin soittimiin ja taajuuksiin sitä kuoppaa kannattaa tehdä ja kuinka paljon? Pysytttekö heittämään jotain tiettyjä hertzi- ja desibelilukemia mitä taajuuksia pitäisi laskea ja kuinka paljon? Tarkoitan siis sellaisia mistä voisi aloittaa kokeilemisen (keskiarvo omista projekteistanne tms.) - jokainen biisi on tietenkin oma tapauksensa jne. Tiedän, mutta kysyn silti. ;) Niin ja sanottakoon, että tässä tapauksessa kyseessä on mieslaulaja jostain baritonin ja tenorin välimaastosta ja kokoonpano on perinteistä rummut, basso, kitaraa ja koskettimia osastoa. :)

Kiitos vinkeistä!

Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
kmh
09.12.2011 21:33:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taajuus- ja desibeliarvot ovat niin tapauskohtaisia että niitä on oikeasti turha kysellä, homma tehdään korvakuulolta.

Ensisijaisesti kyseessä on sovituksellinen asia, eli pidetään sovitusvaiheessa huolta siitä että laululle jää kyllin tilaa. Ensisijainen ase on siis se, että ollaan soittamatta ja toissijainen se että soitetaan jotain muuta, niin ettei astuta laulajan varpaitten päälle.

Jos kuitenkin sovitusvaihe on jo ohi, voi miksausvaiheessakin tätä sovitusta harrastaa, taas ensisijaisesti mute-napilla. Jos jokin osa häiritsee liiaksi laulua, leikkaa se pois. Jos se ei toimi, voidaan tehdä laululle sijaa mm. eq:lla. Ensiksi siis löydetään se soitin tai ne soittimet jotka häöiritsevät laulua. Sen jälkeen etsitään se häiritsevä taajuusalue boostaamalla EQ:ta, ja kun on löydetty se mahdollisimman häiritse taajuusalue, leikataan sitä sitten pois.

Noin ainakin minä teen :)

Einherjar
09.12.2011 21:39:48

Jos tuntuu hankalalta löytää kuopalle sopivaa kohtaa, niin aja kaikki muut soittimet ryhmään ja laulu suoraan masteriin. Sitten sinne ryhmään tökkää parametrinen eq ja semi-leveällä leikkauksella ala kokeilemaan mistä kohtaa löytyy suurimmat ongelmat. Sillä voi löytää suhteellisen helposti sellaiset ongelmakohdat, joita ei tule välttämäti muutoin ajatelleeksi.
Ryhmään ei sitä eq:ta sitten välttämättä kannata jättää, vaan pikemminkin sitten karsia sieltä kanavista sitten niitä tavaroita jotka sillä ryhmä-eq:lla tulivat eniten leikatuksi.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
cosmob83
10.12.2011 00:57:37

Joo, pitkälle samoilla linjoilla aikaisempien kommentoijien kanssa. Keskenäisesti kyse on sovitusongelmasta. Miksaillessani omaa bändiäni olen kärsinyt samaisesta ongelmasta, ja paras lääke siihe on ollut yksinkertaisesti leikata häiritsevät soittimet pois (jos stereokuvassa ei riitä tilaa). Kuullostaa radikaalilta, mutta loppupeleissä kuullostaa paremmalta. Jos pitäisi ryhtyä eq:ttamaan tavaraa pois, niin sitten miettisin että mikä on minkäkin soittimen funktio suhteessa sitten siihen että miten se törmää lauluun. Eniten kait ongelmaa tulee jos laulaja on baritoni ja on kyse perus kitararokista, silloin kait liikutaan turhan paljon samoilla alueilla.

Jos ja kun pitää ruveta eq:ttamaan tavaraa pois laulun edestä (ja tämä mielestäni viimeisin vaihtoehto), niin mietin tosi tarkkaan että mitä mikäkin soitin tuo. En mieti niinkään että miten ne soittimet soundaa hyvältä, vaan miten ne tukee kokonaisuutta.
Onko kitaroiden tarkoitus olla perkussiivisia (takapotkut zäkzäk juttuja) vai tuoda bodya. Sitten vaan se epäoleellisin pois ja sitä kautta laululle tilaa.

Jos haluat eq:ttaa ja hertsit tuntuvat vielä arvoituksellisilta, niin voxengon ilmainen analysaattori on hyvä. Se näyttää hertsien lisäksi myös sävelet, joten voit vähän leikkailla melodian ja sointukierron mukaan.

Niin ja itse mielummin leikkaisin yksittäisiä soittimia kuin jotain soitingruuppia. Jos kyse on hillitystä korjauksesta niin ei sitä viitsi lekalla lähteä korjaamaan. :)

kimkorho
10.12.2011 06:50:31 (muokattu 10.12.2011 06:52:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainittujen sovituksen ja mute-napin jälkeen seuraavana itselläni on työkaluista käytössä volume-automaatiot.

www.theindigo.fi
Groovi
10.12.2011 11:35:09

Jos tiellä on esim. isot vallikitarat, niin yks kikka on sidechain-kompura. Ajat laulukanavat kitarabussissa olevan kompuran sidechainiin ja vallikitarat kyykkää tieltä aina kun lauluraidalta tulee tavaraa.

"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
kmh
10.12.2011 13:06:59

Groovi: Jos tiellä on esim. isot vallikitarat, niin yks kikka on sidechain-kompura. Ajat laulukanavat kitarabussissa olevan kompuran sidechainiin ja vallikitarat kyykkää tieltä aina kun lauluraidalta tulee tavaraa.

Tuo on musta aina tuntunut vaikealta koska raja huomaamattoman ja tehokkaan kyykkäyksen ja naurettavan ylilöydyn kyykkäyksen välillä tuntuu olevan hiuksen hieno :)

Jaava
10.12.2011 13:11:32

kmh: Tuo on musta aina tuntunut vaikealta koska raja huomaamattoman ja tehokkaan kyykkäyksen ja naurettavan ylilöydyn kyykkäyksen välillä tuntuu olevan hiuksen hieno :)

Näinhän se on kaikessa. Varsinkin kompressoinnissa. Jos sen selkeästi kuulee, sitä on liikaa.

Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
dewil
10.12.2011 15:01:17

Panoroinnilla saa kanssa siivoiltua tauhkaa laulun tieltä stereokuvassa.
Kolmenkilon paikkeilla on ylensä laulun selkeys. Sinne kannattaa jättää tilaa... tarvittaessa.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Lennu
10.12.2011 15:13:47

kmh: Tuo on musta aina tuntunut vaikealta koska raja huomaamattoman ja tehokkaan kyykkäyksen ja naurettavan ylilöydyn kyykkäyksen välillä tuntuu olevan hiuksen hieno :)

Sama homma. Volumeautomaatio on kivampi, vaikka siinä onkin enemmän käsityötä.

"Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen
Juutas
12.12.2011 12:43:12

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille - erittäin hyviä ja käyttökelpoisia pointteja, joista osa sellaisia mitä ei olisi itse tullut edes ajatelleeksi!

Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
theguru_
13.12.2011 01:17:44

Aloita miksaus sillä, että teet laulusaundin ja laitat sen tarpeeksi kovalle. Sen jälkeen raavit muut sinne alle. Harvoin mun täytyy tehdä erikseen mitään leikkauksia laulua varten. Yläpäätä kun ei tunge jokapaikkaan lisää niin yleensä se laulu tulee tarpeeksi. Ja jos sulla on balanssiongelma miksauksessa niin miksaa viimeiseksi ne rummut sinne. -0.3 dbfs bassarista ja virpasta ei ole kauheasti hyötyä, tai harvemmin niitä kukaan on hyräillyt kadulla.

Maksan 300e+alv / päivä.
kmh
13.12.2011 09:50:39

Hmmm, mä lähden siitä että kun laittaa rumpujen, basson ja laulun balanssit kohdilleen, pitäisi biisin olla jo sinne päin: sen jälkeen miksauksessa sovitetaan muut elementit niitten ympärille. Ainakaan mitään dramaattisia muutoksia en tee rumpu/basso/laulu-akselilla alun tasosäädön jälkeen.

Laulu (tai yleisemmällä tasolla melodia) tietysti on se kungingas jonka ehdoilla kaikki tehdään, mutta vaikka rumpujen ja basson soundi ei ole (yleensä) se mitä hyräillään, määrittelevät ne silti biisin luonteen ja tunnelman.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti