Muusikoiden.net
10.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua biisin miksaukseen:
1
Hunting Eagle
01.12.2011 18:09:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kotona alkanut harrasusmielessä tekemään musiikkia, mutta kaikki biisini kuulostavat tasapaksulta. Sen huomaa hyvin kun katsoo jomman kumman biisin ääni aaltoa. Se on melkein piikkisuora koko kappaleen ajan, kun muissa biiseissä ääniaalto on enemmän sahalaitainen.

Voiko liian monen intrumentin käyttö tai compressointi vaikuttaa äänen latteuteen.
Huomasin, että olen usein vetänyt master volumen noin 10dB alaspäin ja nostanut joidenkin instrumenttien ääntä compressoinnilla. Voisiko tällä olla jotain merkitystä kappaleen tasapaksuisuuteen?

Numb
01.12.2011 18:15:27 (muokattu 01.12.2011 18:16:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hunting Eagle: Olen kotona alkanut harrasusmielessä tekemään musiikkia, mutta kaikki biisini kuulostavat tasapaksulta. Sen huomaa hyvin kun katsoo jomman kumman biisin ääni aaltoa. Se on melkein piikkisuora koko kappaleen ajan, kun muissa biiseissä ääniaalto on enemmän sahalaitainen.

Jos se on suoraa pötköä, niin kappaleessa ei ole dynamiikkaa. Eli se on tasapaksu.

Voiko liian monen intrumentin käyttö tai compressointi vaikuttaa äänen latteuteen.
Huomasin, että olen usein vetänyt master volumen noin 10dB alaspäin ja nostanut joidenkin instrumenttien ääntä compressoinnilla. Voisiko tällä olla jotain merkitystä kappaleen tasapaksuisuuteen?

Älä nosta äänen voimakuutta kompressorilla. Käytä niitä kanavien liukuja siihen. Kompressorin tarkoitus on juuri tasoittaa huippuja ja laaksoja - ja projektissasi on tainnut käydä niin liiankin kanssa.

Kokeilepas miksata näin: otat kaikki efektit, myös kompressorit, pois. Panoroit kaiken keskelle. Miksaat liukuja käyttämällä niin, että kaikki kuuluu kivasti monona. Sitten teet tarvittavat panoroinnit. Ja siinä onkin perusmiksaus.

Sen jälkeen ryhdyt hinkaamaan yksittäisiä raitoja, esimerkiksi ekvalisaattorilla, kompressorilla ja kaiuilla, ja hiot jo tekemääsi tasojen säätöä, jos se vaikkapa kompuran jäljiltä on tarpeen.

Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
Hunting Eagle
01.12.2011 18:40:47 (muokattu 01.12.2011 18:43:58)

Kiitos avusta, joo biisi on tasapaksua pötköä eli on suoraa viivaa sellaset pari minuuttia sitten ääni nousee kovemmaksi ja taas suoraa viivaa.

Otin kaikki compressorit pois ja miksasin kaiken uudelleen master volumen ollessa nollassa ja sain kappaleen kuulostamann jo paljon selkeämmältä.

Pystyisitkö vielä valaisemaan minua mitä kappaleen dynamiikalla tarkoitetaan? =)

18is9
01.12.2011 19:01:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hunting Eagle: Pystyisitkö vielä valaisemaan minua mitä kappaleen dynamiikalla tarkoitetaan? =)

Sitä, kun kuuntelee Jethro Tullin Thick as a Brickiä ja säätää volan sopivalle alun kitaraa ja laulua kuunnellessa, ja rumpalin lyödessä ekat paukautukset rappaukset tippuu katosta :D.

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Hunting Eagle
01.12.2011 19:45:38

Nyt on miksattu uudelleen ja kuulostaa ihan kuulostaa älyttämän paljon paremmalta.
Kiitos avusta!

puusormi
02.12.2011 15:34:30 (muokattu 02.12.2011 15:35:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hunting Eagle: Nyt on miksattu uudelleen ja kuulostaa ihan kuulostaa älyttämän paljon paremmalta.
Kiitos avusta!

3 vinkkiä, joilla itse pääsen pitkälle harrastelumiksauksissani:

1) Kompressori on vikuri peli, käytä vain jos kuulet sille oikeasti tarvetta. Sitten kun vähän oppii, niin voi kompressoida enemmänkin, ilman että tulee aina sysipaska.

2) Sama pätee eq:hun. Ja aluksi et sitten laita mihinkään korostuksia (siis minkään kaistan gainia plussan puolelle). Leikkailet vaan.

3) Pistä volaa kaiuttimista / audio interfacestä / mikseristä tai mistä stereoraitasi nyt sattuukin kulkemaan matkalla kaittumille / kuulokkeille. Jos tuntuu, ettei miksaus soi tarpeeksi lujaa, käännä vielä lujemmalle, Älä pistä kaikkia liukuja tappiin ja kompuroita joka kanavaan vain saadaksesi volaa. Sitten lopuksi, kun on homma kasassa, pilaat paletin limiitterillä, mutta et ennen. Limitteriin pätee myös 1) ja 2).

Saapiko lähettää terveisiä?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti