Muusikoiden.net
05.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sooloprojeti valmistui, tarinaa
1
18is9
27.11.2011 15:26:14 (muokattu 27.11.2011 15:27:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollakulla oli ketju täällä kotimeiningillä tehdystä levystä, mutten pikahaulla löytänyt sitä joten teenpä sitten oman. Eli aloin tuossa pari vuotta (!) sitten värkkäämään pöytälaatikkoon kertyneistä biiseistä levyä, ja hauska projektihan siitä tuli. Äänittelin sillä periaatteella, että rahaa en juuri käytä, mutta koitan kuitenkin tehdä niin hyvin kuin pystyn tai osaan. Soittelin kaikki instrumentit itse, kaverini kävi laulamassa ja masteroitin koko höskän Virtalähteellä heinäkuussa.

Äänitysinterfacena toimi PreSonuksen Firestudio Tube ja äänityspaikkana bändin treenikämppä ja meikän makuuhuone.

Mitähän tähän nyt osaisi kertoa.. Rummut äänitin treeniksellä ja virveli oli se joka loppupeleissä vastusti kovasti. Äänitin sen kolmella mikillä ja vain SM57 yläkalvolta jäi lopulliseen äänitykseen. Virppana toimi 70-luvun Supra. Basari ei ole kuin 18" kooltaan, mutta istui miksaukseen minusta ihan jees vaikka pelkäsin kyllä muuta. Tomeissa ei ole alakalvoja :). Kitarat vedin kolmella mikillä, kaksi elementtien edessä ja yksi kauempaa. Aavistus tuota ambienssimikkiä jäi jopa lopputuotokseen. Basson vedin linjaan ja SansAmpin etusen läpi. Syntsat linjaan, osa putkietusten läpi. Aitoa 80-luvun kamaa.

Miksaus oli kokemus sinänsä, tämä oli minulle ihka ensimmäinen ei-niin-demotasoinen projekti, joten kokemattomuus varmasti kuuluu lopputuloksesta. Virppa oli hankala, ja kitarat kirisivät kanssa vaikka miten ekvalisoi. Syntsat eivät vieläkään ihan istu kokonaisuuteen, sawpadejä olisi varmaan pitänyt ekuttaa enemmän. Basso-osasto taipui jotenkin helpommin, varsinkin Oberheimin synabasso kyllä puri mukavasti, samaten laulu oli aika jees jo ihan tuolleen.

Mutta kokonaisuutena olen ihan tyytyväinen, hyvä kun sain tehdyksi!

Kommentteja? Kysymyksiä?

http://www.youtube.com/watch?v=ILbJzjeXRjs&feature=youtu.be

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Mr. Crowley
27.11.2011 16:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiireisenä vastaan muutaman biisin jälkeen. Hemmetin hyvän kuuloista jälkeä näin kuulokkeet päässä kuunnellen. Musiikkiityyli ei ole aivan omani, muuta arvostan kovasti panostustasi. Ison työn olet tehnyt. Synia on aina mukava kuunnella. Yleisesti ottaen soundit kuulostavat oikein hyvältä ja laulajakin on hiton hyvä. Oikein mallikasta!

se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Rumpalisti
27.11.2011 17:23:37

Sen verran mukavan kuuloista kamaa että liimauduin koneen äärelle kuuntelemaan koko levyn. :) Hienoa työtä!

Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
Kaakatus
27.11.2011 18:19:13

Kuuntelin levyn läpi ja pistin heti uudestaan soimaan, loistavaa settiä!

Sen sijaan että pitäisin miksausta amatöörimäisenä on se mielestäni varsin miellyttävän kuuloinen. Soittaminen oikeasti kuuluu verrattuna tukkoon kompressoituun äärikliiniseen nykytuotantoon. Vaikka varmasti osaisit jo itsekkin sanoa mitä mahdollisesti tekisit toisin, jos aloittaisit alusta, niin en koe silti mitään elementtiä häiritseväksi. Tälläisenään tämä kuullostaa personaalliselta. Ostan heti levyn jos jostain on painotuotetta saatavana!
Otettakoon tämä kirjoitus nyt ihan puhtaasti amatöörin fiilistelynä. :)

Soitetaan nopeammin kuin osataan.
18is9
27.11.2011 20:35:57

Minulla on noita jokunen CD:nä pahvilaatikossa olohuoneessa. Postittelen levyarvioita varten promoja joskus tässä tulevaisuudessa, voin laittaa lätyn halukkaille samalla samalla, joten laittakaa osoite YV:llä. Tosin jos satamäärin alkaa tulla pyyntöjä niin sitten pitää miettiä uudstaan :D.

Tarkoitus olisi laittaa myös zippi jakoon jossa olisi wavvina biisit, niistä voi sitten poltella jokainen levyn itse. Pitäsi vaan saada nettisivut ensin tehtyä...

-septimisti-
27.11.2011 21:20:16

Mielenkiintoista lukea tällaisesta, koska itselläni on jossain vaiheessa vastaava projekti ajankohtainen. Siksipä olisi mielenkiintoista kuulla muiden työmetodeista ja muusta.

Kuinka tiiviiseen tahtiin teit hommia, kerroit että pari vuotta meni, tai oikeastaan miten tehokkaasti sait käytettyä hommaan laittamasi ajan? Menikö hommat tuplaksi ja triplaksi - demoäänityksen demoäänityksiksi? Miten paljon viilasit itse sävellyksiä projektin aikana? Teitkö ylipäätään jonkinlaista selkeää suunnitelmaa esimerkiksi paperille.

Äänititkö biisi kerrallaan, vai ns. isossa läjässä instrumentti kerrallaan?

Ja tietty, mitä tekisit esimerkiksi näiden seikkojen osalta toisin?

Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
18is9
27.11.2011 21:42:34 (muokattu 27.11.2011 21:45:38)

Jes, hyviä kysymyksiä. Biiseistä oli raakademot olemassa ennen kuin aloitin äänittämään. Niissä oli oikeastaan kaikki valmiina lauluja ja sooloja myöten ja midirummut. Yksi biisi tosin oli semmoinen jonka jätin tuotettavaksi äänitysvaiheessa. Noiden demojen ja klikin päälle sitten äänitin rummmut ja muut instrumentit sitten rumpujen päälle.

Käytin äänityksiin noin viikon per instrumentti, ja tein kaikki biisit aina yhden instrumentin osalta kerralla valmiiksi. Treenasin esim. kitaraosuuksia rumpuäänistysten jäkeen muutaman kuukauden, niin että tiesin että osaan soittaa kaiken narulle suht lyhyessä ajassa. Ainoa mitä jouduin säätämään jälkeenpäin oli syntsat, en saanut miksatessa Andromedan bassoa ja oikeaa bassoa tarpeeksi samanlaisiksi, joten jouduin äänittämään synabassot kokonaan uusikisi. Ja laulut äänitin itse ensin, mutta korvat vuosivat verta kuunnellessa joten pyysin Margitin apuun.

Tein projektisuunnitelman paperille asti, että muistan mitä pitää tehdä ja osaan valmistella sessiot etukäteen (lainailla mikkejä ja kitarakaappeja sun muuta). Minulle tuommoinen työskentely sopi oikein hyvin, vapaa-aikaa kului pari täyttä lomaviikkoa kitaroiden ja rumpujen kanssa ja sitten pidempiä viikonloppuja muilla instrumenteilla. Riippuu varmaan luonteesta, mutta minulla toimi hyvin. Nimenomaan halusin ettei homma mene hieromiseksi äänitysten kanssa, vaan että teen kerralla kuntoon ja sillä sipuli, ja sitten taas taukoa. Biisejä en enää äänitysvaiheessa tuottanut, paitsi tietysti esim. basson kanssa improvisoin paikka paikoin ihan vapaasti.

Miksaaminen oli se pisimpään levällään ollut työvaihe, ja hankala oli päättää että milloin se on valmis vai vieläkö hinkkaan jotain. Aikaa siihen meni ehkä kolme kuukautta, mutta välissä oli viikkojen taukoja jolloin en edes kuunnellut koko systeemiä.

Jos ja kun alan tekemään seuraavaa projektia, niin harkitsen vakavasti yhden ulkopuolisen luottohenkilön ottamista mukaan tuottajaksi. Itse oli vaikeaa päättää onko joku otto riittävän hyvä tai onko soundi yleensäottaen siellä päinkään.

Groovi
17.12.2011 23:43:49 (muokattu 18.12.2011 10:47:55)

Mahtava homma, en kyllä pahoittaisi mieltäni jos vastaavanlaisia projekteja ilmaantuisi enempikin?

Yleis-soundista sen verran, että loppumiksauksessa tai oikeastaan masteroinnissa ei olisi haitannut jos joku olisi ollut hereillä ja karsinut sen kaiken "sirkkelin" pois tästä äänimaailmasta. Melko kylmä ja nasaali on lopputuotos siihen nähden että masterin on vääntänyt ammattimies.

Huomattavasti lisää putkea, ruttua ja lämpöä soundiin niin tämäkin musiikki olisi saanut arvoisensa puitteet.

Edit: siis tämä ei tarkoita että lopputuloksessa olisi varsinaisesti jotain "vikaa" vaan että mitä voisi seuraavalla kerralla tehdä vielä paremmin.

"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
virtalahde
18.12.2011 11:33:40

Groovi: Yleis-soundista sen verran, että loppumiksauksessa tai oikeastaan masteroinnissa ei olisi haitannut jos joku olisi ollut hereillä ja karsinut sen kaiken "sirkkelin" pois tästä äänimaailmasta. Melko kylmä ja nasaali on lopputuotos siihen nähden että masterin on vääntänyt ammattimies.

Täytyy aina muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lähtösoundin luonnetta ei pysty masteroinnissa muuttamaan, se tulee sieltä aina läpi. Loppujen lopuksi johonkin suuntaan resonoiva äänimaailma on mukavempi kuunnella kuin väkisin johonkin muottiin taivutettu äänimaailma. Kokonaiskuvaa muokatessa on niin helppo keskittyä jonkun soundin yksityskohtaan ja unohtaa se kokonaiskuva.

Lämpöä. säröä ym. ilmaisuja käytetään ihmeen usein masteroinnin yhteydessä, mutta särö masterissa ei useimmiten kuulosta hyvältä. Tein vuosia hommia putkisäröisemmillä laitteilla, ja pikku hiljaa olen mennyt aina vain kliinimpään suuntaan.

Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
dewil
18.12.2011 13:15:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täähän on hyvän kuuloista kamaa. Eniten tuossa lopputuloksessa varmaan kuuluu tuo presonus, kun erinomaisilla etuasteilla raitoihin olis saanut enemmän liha luitten ympärille. Nyt kaikkia elementtejä vaivaa lievä ohuus.

Sikäli se keskiäänisirkkeli ei tässä ole miusta paha. Se kekkarit vaan on enemmän framilla, kun alapäästä puuttuu lämpöä ja (no 360p youtube, huoh, ) yläpää ei ole kauhean raikas.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
arc
18.12.2011 13:47:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan hattua, samanlaisia projektihaaveita pyörii itselläkin päässä

All of these vultures hiding right outside my door.
Groovi
18.12.2011 13:56:01

virtalahde: Täytyy aina muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lähtösoundin luonnetta ei pysty masteroinnissa muuttamaan, se tulee sieltä aina läpi. Loppujen lopuksi johonkin suuntaan resonoiva äänimaailma on mukavempi kuunnella kuin väkisin johonkin muottiin taivutettu äänimaailma.

Varmasti aivan totta. Eipä sitä masteroinnissa pysty tuomaan sekaan jotain sellaista mitä miksauksessa ei ole ollut alkuunkaan. Ja korostan edelleen, lopputulos ei todellakaan ole sooloprojektiksi huono, vaan koitin antaa rakentavaa palautetta seuraaviin projekteihin. Olen huomannut että itse kuuntelen mielummin negatiivista palautetta kuin vuolaita kehuja, koska negatiivisen palautteen perusteella pystyy kehittymään taas vähän eteenpäin.

"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
virtalahde
18.12.2011 14:12:49

Groovi: Varmasti aivan totta. Eipä sitä masteroinnissa pysty tuomaan sekaan jotain sellaista mitä miksauksessa ei ole ollut alkuunkaan. Ja korostan edelleen, lopputulos ei todellakaan ole sooloprojektiksi huono, vaan koitin antaa rakentavaa palautetta seuraaviin projekteihin. Olen huomannut että itse kuuntelen mielummin negatiivista palautetta kuin vuolaita kehuja, koska negatiivisen palautteen perusteella pystyy kehittymään taas vähän eteenpäin.

Ilman muuta. Ja kaikessa voi aina kehittyä. Suosikkitapa itseni kiduttamiseen on kuunnella backup-kovaleviltä parin vuoden takaisia projekteja.

Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
18is9
18.12.2011 19:00:46

Groovi: Huomattavasti lisää putkea, ruttua ja lämpöä soundiin niin tämäkin musiikki olisi saanut arvoisensa puitteet.

Olen samaa mieltä, ja siitäkin olen samaa mieltä että masteroinnissa on liian myöhäistä enää korjata sitä että ko. asiat uupuvat miksauksessa. Musiikin kannalta tämä tietysti olisi huutanut oikeasti lämpimiä etusia ja vähän ruvelle ohjattua nauhuria, mutta nollabudjetilla kun mentiin niin tuo ei oikein ollut vaihtoehto kun keneltäkään en ko. vermeitä saanut lainaksi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti