Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laajakalvoisista konkkamikeistä
1
Soppe
10.02.2003 21:53:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on siis törmätty aiheeseen josta meikäläinen ei tiedä sitten mitään. Ei minun budjeteilla vielä ole arvokkaampien mikkejen kanssa puuhasteltu. Etsin kyllä haulla muttei tullut kovin tyydyttäviä vastauksia.
 
Nyt sitten tuli tarvis hyvän yleismikin (laulu/sähkö -ja akustinen kitara/basso(kin) ostoon. Joten haluaisin kokeneemmilta ihan käytännön kokemusta esim. siitä, miten paljon hinta vaikuttaa laatuun. Kannattaisiko siis suosiolla säästää 500 ekiä ja ostaa joku Rode, vai ostaa 100 eurolla joku huokeampi ja sitten myöhemmin kamojen lisääntyessä käyttää sitä esim. overheadina/tilamikkinä jne.
Eli lähinnä siis mikkien hinta/laatusuhteesta haluaisin tietää, kun budjetti on tiukilla.
 
Luultavasti sitten jonkun hyvän etuasteen hankkiminen voisi myös olla viisasta. Tähän asti on pärjätty pöydän ja äänikortin omilla etusilla. Niistäkin jos olisi teillä jotain sanottavaa.
 
Tähän en ehkä niinkään halua mitään "se ja se on hyviä muut kakkoja älä osta niitä hyihyi" -kirjoituksia. Vaan jotain hyviä ohjenuoria mikin ja etuasteen valintaan.
 
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
kivi
10.02.2003 22:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>Kannattaisiko siis suosiolla säästää 500 ekiä ja ostaa joku Rode, vai ostaa 100 eurolla joku huokeampi ja sitten myöhemmin kamojen lisääntyessä käyttää sitä esim. overheadina/tilamikkinä jne.
 
>jonkun hyvän etuasteen hankkiminen voisi myös olla viisasta. Tähän asti on pärjätty pöydän ja äänikortin omilla etusilla. Niistäkin jos olisi teillä jotain sanottavaa.

 
Eipä kannata välttämättä, koska kun viitsii kuunnella ja vertailla, saa noista halvoistakin isokapselisista valittua niiden todella vaihtelevasta laadusta poimien mahdollisesti ihan kilpailukykyisen yksilön.
 
99 euron TSM MT87 on ainakin mun käytössäni löytänyt pysyvän kodin suunnilleen samoissa hommissa, mihin mulla ei oo varaa ostaa ikiomaa Neumann U87 tai U89 -mikkiä:-)
 
Ja hyvälle mikille löytyy taatusti käyttöä sittenkin, kun kaappi on täynnä kalliita hirmumikkejä.
 
Hyvä etunen mielellään kompressorilla on kyllä pakko-ostos, se pitää sanoa. Tai - sehän on kiinni siitä, mikä pöytä sulla on. Mutta itse olen sitä mieltä, että oikein valittu, mielellään putkietunen, on jotain mihin voi luottaa pahassakin paikassa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
n/a
10.02.2003 22:14:54
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minähän en paljoa tiedä, mutta siihen käsitykseen olen tullut, että signaaliketjun alkupää on kaikkein tärkein.
 
Tärkein on esittäjä ja esitys (ehkä mukaanlukien tila yms.), ja siitä seuraavaksi tärkeysjärjestyksessä tulevat mikrofoni, etuaste, kompressori, A/D-muunnos ...
 
(no joo, joku voisi tässä sanoa, että BIISI on tärkein, mutta... heh)
 
Osta hyvä mikki vaan heti. Näppituntumalta sanoisin, että et tule katumaan päätöstä. :) Jos materiaalisi on äänittämisen arvoista, se kannattaa taltioida hyvillä mikeillä.
 
Juuri nyt saa parista alan liikkeestä Röden NT 1000 -mikkiparia (siis 2 kpl) about 500-550 euron hintaan. En rupea mainostamaan, joten liikkeiden edustajat sanokoon itse HEP ja kertokoon tarkemman hinnan samalla. Joka tapauksessa tuo hinta on niin posketon pläjäys, että taju pois. T-kaupan kappalehinta 330€, että revi siitä huumoria. Kappalehinta Suomessa joskus ollut 3000mk.
 
Röden NT1000:ssa on kirkas hyvin erottuva yläpää, joka tuo laulun hienosti ja paksusti esiin. Hintaisekseen TODELLA hyvä mikki.
 
Siitä seuraava parempi mikki lienee esim. Neumann TLM 103, mutta hinta onkin sitten jo moninkertainen.
 
Roberto
10.02.2003 22:17:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minähän en paljoa tiedä, mutta siihen käsitykseen olen tullut, että signaaliketjun alkupää on kaikkein tärkein.
 
Valitettavasti (?) signaaliketjussa jokainen osa-alue on yhtä tärkeä. Tärkein on tietty se biisi; jos se on tarpeeksi hyvä signaaliketjulla ei o mitn väliä.
 
Soppe
10.02.2003 22:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs suuntakuvio noissa NT1000:ssa on?
 
Sitten vielä kysyisin, että minkähintasta etusta voi pitää laadukkaana/tarkotukseen sopivana, kun yleensä nuo putkietuset vaikuttavat maksavan minimissään sen tuhat ekiä, mikä on aiiiikalailla paljon.
 
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
Roberto
10.02.2003 22:38:11 (muokattu 10.02.2003 22:39:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs suuntakuvio noissa NT1000:ssa on?
 
Kardioidi
 
Sitten vielä kysyisin, että minkähintasta etusta voi pitää laadukkaana/tarkotukseen sopivana, kun yleensä nuo putkietuset vaikuttavat maksavan minimissään sen tuhat ekiä, mikä on aiiiikalailla paljon.
 
Ennenkuin kukaan ehtii, kerron seuraavaa:
 
Älä osta DBX:n minipre:tä, mitään Behringer laitetta, Altoa, Samsonia, Symetrixiä, Ranea, Alesista, ym. roipetta.
 
Etusessa ei välttämättä tarvitse olla putkea. Usein halvimmat putkietuset kuulostavat huonommilta kuin samanhintaiset trankkuvehkeet. Perus-ok etusia tekevät esim. LAAudio, Presonus (ei kaikki mallit tosin), Focusrite, DBX, FMR audio, TLAudio, SPL, ym. Eikä maksa hirveitä.
 
kivi
10.02.2003 22:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun yleensä nuo putkietuset vaikuttavat maksavan minimissään sen tuhat ekiä, mikä on aiiiikalailla paljon.
 
No ihan tuosta alle kahdensadan euron hintaluokasta löytyy Art Tube Mp mikä on vissiin ihan ok, ja sitten se pöytämallinen dbx-putkietunen.
 
Itse tykkään kovasti Art Tube Pacista, joka maksanee alle neljäsataa euroa. Optinen eristys, putkikompura, phantomsyöttö ja vaiheenkääntö.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
n/a
10.02.2003 22:43:07
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti (?) signaaliketjussa jokainen osa-alue on yhtä tärkeä. Tärkein on tietty se biisi; jos se on tarpeeksi hyvä signaaliketjulla ei o mitn väliä.
 
Tarkoitin, että alkupäästä pitää hommaa rakentaa, koska alkupään huonoutta on vaikea pelastaa, mitä kauemmas mennään. Toki nykyään on kaiken maailman autotunet ja mic-modelerit (tulee mieleen erään suomalaisen lauluntekijän laulun sanat "parfymoidaan paskaa"), mutta miksi tehdä asiat vaikeasti? :)
 
Roberto
10.02.2003 22:53:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

se pöytämallinen dbx-putkietunen.´
 
No tää on just se minipre... juttelin tän vehkeen suunnitelleen tyypin kanssa ja se sanoi että olishan siitä paremmankin saanu, mutta ei saanu maksaa yli 120 usd ovh.
 
Olisivat halunneet nostaa jännitettä, muttei ollut rahaa parempiin muuntajiin eikä häiriösuojaukseen, budjettilaitetta kun olivat tekemässä. Se sanoi mulle itse, että älä osta sitä, se on oikeesti aika paska :)
 
kivi
10.02.2003 22:54:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki nykyään on kaiken maailman autotunet ja mic-modelerit
 
Siitä me varmaan ollaan ihan yhtä mieltä, että signaalitie pitää pitää puhtaana, lyhyenä ja laadukkaana. Ja mic modeller ei kuulu mun sanavarastooni (autotune vain tarvittaessa). Mutta.
 
Isokapseliset konkkamikit on yksilöitä kaikki. Halvasta on vaikea löytää helmiä siinä kuin kalliista, mutta sen tasoisia mikkejä kuin monet "merkkimikit" keskimäärin on, löytää kyllä kun vähän etsii.
 
Postimyynnistä en halpaa ostaisi. Mutta kunnollisen kuuntelun jälkeen kyllä. Seuraavaksi vois hakea pari 80 euron isokapselista Samsonia aggressiivisempaan overhead-käyttöön - niissä näyttäis olevan samaa 6-8 kilon rokkia kuin AKG C1000S:ssä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
10.02.2003 22:55:43 (muokattu 10.02.2003 22:56:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se sanoi mulle itse, että älä osta sitä, se on oikeesti aika paska :)
 
Uskon tuon, ja samanlaista kuulopuhetta on tullut vastaan. Sen sijaan pöytämallin Arteista on ihan toista kokemusta. Vaikkei ne kans mitään Pendulumeja oo - eipä välttämättä edes Focusriteja.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kepuli
11.02.2003 10:33:20
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Kannattaisiko siis suosiolla säästää 500 ekiä ja ostaa joku Rode, vai ostaa 100 eurolla joku huokeampi....
 
Itse joku aika sitten hankin tämän TSM87:an, otin nipullisen testiin(suurkiitos tutulle myyjälle!) ja valkkasin parhaan, erot oli luvattoman suuria ja paras mikki olikin ihan käypän kuuloinen. MUTTA rinnakkaisvertailussa n.1000euron Rode NTV:seen Roden sointi oli vielä aivan toiselta planeetalta. Oikotietä onneen en ole vielä löytänyt.
 
Teemu Tee
11.02.2003 11:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Älä osta DBX:n minipre:tä, mitään Behringer laitetta, Altoa, Samsonia, Symetrixiä, Ranea, Alesista, ym. roipetta.

 
Ai millä ihmeen perusteella DBX Minipre kuuluu samaan joukkoon noiden kanssa???
 
Ihmettelen vaan oikein tosissaan, kun laite on saanut todella hyviä arviointeja joka puolella (musiikkilehdet, käyttäjät jne.). Samaan hintaluokkaan ei ole kertakaikkiaan tarjolla ARTin lisäksi juuri mitään! Voisitkohan perustella kantasi, olisi mukava kuulla?
 
Jos vertailukohtana käytetään jotain 500-1000e:n vehkeitä, ollaan todella metsässä. Sama kuin vertaisi vaikka Roden NT1:stä Neukkariin. Tai Mackien perusmikseriä Midakseen.
 
Jos haussa on pelkkä etuaste, rahaa hankintaan alle 200e ja tavoitteena saada kotistudioon tai pikkupajalle soveltuva laite, en miettisi kahdesti.
 
Laitearvostelupuolelta voi lukea artikkelini laitteesta.
 
Nimimerkillä Minipreen tyytyväinen omistaja.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
Roberto
11.02.2003 17:06:54 (muokattu 11.02.2003 17:07:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai millä ihmeen perusteella DBX Minipre kuuluu samaan joukkoon noiden kanssa???
 
Luepa tuolta ylempää... t. nimimerkki Minipre:tä joskus katsellut.
 
Soppe
11.02.2003 18:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wääk. Nyt kyllä alkaa näyttää jo vielä mutkikkaammalta tuo ostosten tekeminen.
Tuo on kyllä erittäin hyvä juttu, että pääsee mikkejä testaamaan, mutta tänne susirajalle tuskin tilaavat viittä mikkiä kokeiltavaksi.
Budjetista voisin senverta sanoa, että periaatteessa se on 300-400 ekiä (siis mikki+etuaste) mutta jos on jotain todella laadukasta hieman enemmällä kahisevalla saatavilla, niin kyllä se siitä vähän venyy. Sitte tosin venyy myös ostoajankohta, mutta se ei liene niin paha juttu kuin vitutus, joka seuraa heräteostoksista.
 
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
Ukko
11.02.2003 19:41:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki nykyään on kaiken maailman autotunet ja mic-modelerit
Autotunesta sen verran että kunnolla pieleen mennyttä laulua ei autotunella pelasteta. Melodynellä sen sijaan onnistuu. Mikkimallintajalla ei tee suuriakaan. Saattaa se muuttaa kalliin mikin halvan kuuloiseksi mutta ei toisin päin.
 
n/a
11.02.2003 20:52:53
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kunnolla pieleen mennyttä laulua ei autotunella pelasteta.
 
Jos menee oikein huolella päin metsää, niin voihan siitä aina kasata jotain ns. päivänpoppia. Eikös niissä ole nykyään autotunet täysillä?
 
Teemu Tee
12.02.2003 12:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Luepa tuolta ylempää... t. nimimerkki Minipre:tä joskus katsellut.

 
Kyllä, luin toistamiseen. Tää on kai sitten näitä makuasioita. Olen jutellut useammankin käyttäjän kanssa ja saanut ennen ostoa kuin myös hankintani jälkeen positiivista palautetta. Mm. eräs pro-studiohemmo käyttää kahta tuommoista ulkoäänityksissä ja tyytyväisenä tulokseen.
 
Ottaisin kyllä mielellään jonkun todellisen laatupelin tyyliin 1000-2000e, mutta Minipree hintaluokassa ei tämäntasoisia oikein ole. Behringerin mikserin etuasteiden sijasta pikku-DBX toimii kuitenkin (alhaisesta jännitteestään yms. huolimatta) aika jees ;-)
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «