Muusikoiden.net
06.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Örinä-, murina-, rääkymislaulun miksaaminen?
1
Mysteria
13.09.2011 23:09:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kysyisin lyhyesti, että kun tämmöstä äänitetään, niin onko siihen omia kikkoja? Olen pari kertaa yrittänyt äänitellä jonkin näköistä, mutta jää hyvin kuivaksi ja hennoksi. Treeneissä tämä kuulostaa taas paljon paremmalta.

It's hard when you suck
jannu
13.09.2011 23:42:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitähän on hyvä lähteä että kerrot, mitä teet eri tavalla treeneissä verrattuna äänitystilanteeseen.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
jhakwe
13.09.2011 23:55:54 (muokattu 13.09.2011 23:56:58)

jannu: Siitähän on hyvä lähteä että kerrot, mitä teet eri tavalla treeneissä verrattuna äänitystilanteeseen.

Todennäköisesti kuuntelee sitä PA:n kautta helvetin kovassa melussa.

Leikki sikseen, ei siinä mitään kummempia taikuuksia ole. Useimmiten saapi kompuroida ihan reilulla kädellä lyttyyn, joskus on kiva pistää rinnalle sama raita särötettynä, henk. koht. mieluummin delayta (kannattaapi koklata yhtä lyhyttä ja yhtä pitkää) kuin reverbiä, ja jos reverbiä, niin maltilla ja mieluusti myös delayn perään. Tuplaaminen voi kuulostaa makeelta joissain jutuissa, mutta elä vedä överiksi. Sit jos on oikein seikkailullinen fiilis, niin vanhaa kunnon split harmonizer -kikkaa kehiin (muistaakseni ainakin Faderwearin guides-osiosta löytyy tästä sepustusta).

Nää on toki vaan kivoja mausteita. Perusjutuilla pääsee pitkälle, kun käyttää aikaa ja vaivaa siihen, että äänilähde (vokaaliveijarin suoritus) ja mikkivalinta ovat kunnossa.

http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Antti1
14.09.2011 00:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus toimii ihan hyvin vaan yksinkertaisesti 58 tai vastaava kouraan, snadisti etusesta säröä/muroa ja rec. Siihen päälle sitten kaikki mitä yleensäkin tossa tilanteessa: eq:lla alakerrasta mutaa pois ja hyvällä eq:lla ehkä jopa kaivelee ylemmiltä taajuuksilta jotain kivaa esiin. Tarvittaessa automaatiolla pahimmat dynamiikkaongelmat kuriin ja loppuja kiusataan sitten erilaisilla kompressiotavoilla, tarpeesta ja soundista riippuen.

Usein tuollainen örppäpörppä halutaan aggressiivisen kuuloiseksi, joten liikaa ei kannata kaikua siihen mukaan tunkea. Melko kevyellä "prosessoinnilla" mä olisin noissakin liikkeellä mieluusti.

Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
jhakwe
14.09.2011 00:09:37

Antti1: Joskus toimii ihan hyvin vaan yksinkertaisesti 58 tai vastaava kouraan,

Heh, fakta. 57 + kuolafilsu on näihin melko varma valinta jos valikoima on heikko. Oma kestosuosikki on SM7b, joka on kyllä mainio mikki muunkinlaisiin jollotuksiin.

Usein tuollainen örppäpörppä halutaan aggressiivisen kuuloiseksi, joten liikaa ei kannata kaikua siihen mukaan tunkea. Melko kevyellä "prosessoinnilla" mä olisin noissakin liikkeellä mieluusti.

Tätä en ihan varauksetta allekirjoita, etenkin jos se kuiva saundi pelottaa. Randy Blythe on hyvä esimerkki - pirun aggressivinen saundi, ja levyjen saundimaailma kuulostaa helposti korvaan kuivalta, mutta voksuja on prosessoitu melkein hyvän maun tuolle puolen. Sacramentin producer pack on ihan tsekkaamisen arvoinen näiltä tiimoilta, ja tais olla muuten juurikin 58 tolla levyllä äijän kädessä.

Huomattavasti vähemmän tulee (ainakin miun kohdalla, makujuttujahan nää aina on) ruuvattua jotain peruspätevää rock-laulajaa muppaloiden läpi kuin örisijää/huutajaa/kirkujaa.

Antti1
14.09.2011 00:14:14

jhakwe: Tätä en ihan varauksetta allekirjoita, etenkin jos se kuiva saundi pelottaa.

Tähän mun mielestä on hyvänä apuna saada laulajan ääni vähän "kosteammaksi" jotenkin. Tekee sit mitä vaan: syö kilon suklaata, juoksee maratoonin, leka viskiä tms. Kuolaa kurkkuun snadisti, niin korisee mukavammin. :)

Tämä tuli huomattua hyvin vanhan bändini kanssa, jonka laulajalla oli hurjan kuivan kuuloinen ja tietyllä tapaa käheän pihisevä ääni. Siihen piti aina keksiä jotain jippoja, mutta ylimääräinen efektointi ei ainakaan mun tekemänä auttanut pätkän vertaa.

Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
jhakwe
14.09.2011 00:31:02

Antti1: Tähän mun mielestä on hyvänä apuna saada laulajan ääni vähän "kosteammaksi" jotenkin. Tekee sit mitä vaan: syö kilon suklaata, juoksee maratoonin, leka viskiä tms. Kuolaa kurkkuun snadisti, niin korisee mukavammin. :)

Tämä tuli huomattua hyvin vanhan bändini kanssa, jonka laulajalla oli hurjan kuivan kuuloinen ja tietyllä tapaa käheän pihisevä ääni. Siihen piti aina keksiä jotain jippoja, mutta ylimääräinen efektointi ei ainakaan mun tekemänä auttanut pätkän vertaa.

Täähän se onki iso osa ääniurpoilun hauskuudesta - nappuloiden vääntely on helppoa, artistien vääntely helvetin hankalaa :)

jannu
14.09.2011 09:42:58

jhakwe: Täähän se onki iso osa ääniurpoilun hauskuudesta - nappuloiden vääntely on helppoa, artistien vääntely helvetin hankalaa :)

Joo, mutta artistien vääntely on ihan pikkasen verran palkitsevampaa ja lopputuloskin on yleensä törkeän paljon lähempänä musiikkia kuin nappuloita vääntämällä. :)

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
pimp
14.09.2011 10:32:05

Mysteria: Eli kysyisin lyhyesti, että kun tämmöstä äänitetään, niin onko siihen omia kikkoja? Olen pari kertaa yrittänyt äänitellä jonkin näköistä, mutta jää hyvin kuivaksi ja hennoksi. Treeneissä tämä kuulostaa taas paljon paremmalta.

Ei äänitykseen mitään kikkoja ole, mutta jos radikaalisti erilaista settiä tulee kuin treeneissä, niin sitten jotain kannattaa kokeilla.

Miten olet järjestänyt kuuntelut, kuuleeko laulaja erilailla itseään kuin treeneissä? Tuijottaako kaikki, kun vokalisti rääkyy?

Yks mikä vois auttaa olis, että pistät taustat tulemaan treenikämppävolumella pa:sta, jotta pääsee fiiwikseen. Jos laulaja huutaa suoraan mikkiin, niin vuodot ei niin kauhiasti haittaa. Ja tosiaan, 57 tai 58 käteen, eikä mitään konkkamikkiä popfilttereineen ständiin.

Words can hurt, you know
Kalmo
14.09.2011 13:14:07

Treenikämpällä tulee PA:sta sen verran matalaa potkua ja proximityä soundiin, että se toimii. Äänitys on sitten se, miltä laulusi oikeasti kuulostaa.
Pitää vain lisätä se, mitä PA tuo :o/.

Örinälaulajat eivät taida tehdä paljoa unplugged-keikkoja :o) ?

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mysteria
14.09.2011 16:44:49

Tännehän on tullut kommenttia, kiitoksia vinkeistä!
Elikkä tilanne on tämä, että meillä on kaks laulajaa bändissä. Itseäni olen vaan äänitellyt.

Äänityslaitteistona ollut vaan Line6:n laatikko ja sen Gearbox-ohjelma sekä Superluxin dynaaminen mikki.

Tekniikastani en tiedä, ja minua ei enää ujostuta huutaa yksinään kotona ollessani eli vika on mielestäni nyt siinä, että en osaa sen jälkeen tehdä äänelle oikeita juttuja, kun se on narulle saatu.

It's hard when you suck
sami_sumea
14.09.2011 21:46:42

Mysteria: Eli kysyisin lyhyesti, että kun tämmöstä äänitetään, niin onko siihen omia kikkoja? Olen pari kertaa yrittänyt äänitellä jonkin näköistä, mutta jää hyvin kuivaksi ja hennoksi. Treeneissä tämä kuulostaa taas paljon paremmalta.

Mulla on toiminu noissa 2 asiaa: oikee mikkivalinta (SM7) ja sopiva särö miksauksessa (oikeesti!). Helevetin pieni määrä laadukasta plate-kaikua (jotain 2% wettiä) istuttaa hyvin örinän taustaan.

...

http://www.soundreel.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti