Muusikoiden.net
05.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivit studiomonitorit 200-300e:lla
1 2
Oosk
12.09.2011 04:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaa kotistudiota olisi tarkoitus alkaa pikkuhiljaa kyhäilemään ja seuraavana olisi äänentoiston investointi. Budjetti olisi suurinpiirtein otsikon mukainen. Ehdotelkaa ja suositelkaa hinta/laatu -suhteeltaan hyviä monitoreja. Alla muutama mitä olen Saksasta tutkaillut:
 
http://www.thomann.de/fi/esi_near_08_classic.htm 219,-
http://www.thomann.de/fi/maudio_bx8a_deluxe.htm 259,-
http://www.thomann.de/fi/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor.htm 285,-
2x http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs50m.htm 298,-
 
Onko kellään kokemuksia kyseisistä monitoreista? Itseä eniten houkuttaa kaksi ylintä lähinnä hintansa puolesta. ESIstä luin jotain negatiivisia kokemuksia että soundi olisi kuulemma "purkkimainen" muihin esim. Behringereihin verrattuna, en sitten tiedä.
 
Casio on
12.09.2011 11:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta listaltasi ottaisin Yamahan tai Behringerin - olisivat soundin takia luultavasti varmempi valinta.
Täältä myös lisää vaihtoehtoja:
http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … php?main_page=index&cPath=3_437_438
 
Humanoid
12.09.2011 12:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Behkun 2030A:lle ääni täältä. Toiminu moitteetta jo vuosikaudet.
 
aanipaja
12.09.2011 12:17:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nuo Esit ollut nyt ehkä puoli vuotta, aika kovassa käytössä ja olen niihin kovasti tyytyväinen. Ainakin mulla toistokäyrä on todella suora M-Audio Fast Track Ultra interfacella.
 
Oosk
12.09.2011 16:08:12 (muokattu 12.09.2011 16:09:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muilla kokemuksia Eseistä, yleisestikkin? Tai sitten noista M-audion vehkeistä. Suositelkaa ihmeessä lisää monitoreja.
 
pimp
12.09.2011 18:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se perussuositus taitaa edelleen olla behringer. Eseistä en ole mistään kuullut mitään hyvää, joten en lähtisi kokeilemaan, kun behrut on noin kovin halvat.
 
Words can hurt, you know
Hypetreme
13.09.2011 09:26:28 (muokattu 13.09.2011 09:26:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa löytyy nuo Yamahan HS50M-kaiuttimet ja todella tyytyväinen olen ollut niihin. Ainoa huono puoli on pieni basson puute, mutta ainakin itselleni on riittänyt hyvin.
 
Jackson DXMG w/ Seymour Duncan SH-6- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- M-Audio Profire 610- Yamaha HS50M
aanipaja
13.09.2011 13:02:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, pitäisi kuitenkin erottaa toisistaan kaksi asiaa: Musan kuuntelu ja musan luotettava miksaus. Oikein hienolta kuulostavat kajarit eivät välttämättä sovi miksaamiseen, jos ne toistokäyrää vääristävät. Sellaiseen miksaukseen ei voi luottaa, paitsi jos tuntee ne kajarit NIIN hyvin, että osaa ottaa huomioon vääristymät. Ei kovin pro'ta kuitenkaan. Mitä suorempi toisto, sen helpompi/luotettavampi miksaus.
 
Teijo K.
13.09.2011 13:15:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aanipaja: Niin, pitäisi kuitenkin erottaa toisistaan kaksi asiaa: Musan kuuntelu ja musan luotettava miksaus. Oikein hienolta kuulostavat kajarit eivät välttämättä sovi miksaamiseen, jos ne toistokäyrää vääristävät. Sellaiseen miksaukseen ei voi luottaa, paitsi jos tuntee ne kajarit NIIN hyvin, että osaa ottaa huomioon vääristymät. Ei kovin pro'ta kuitenkaan. Mitä suorempi toisto, sen helpompi/luotettavampi miksaus.
 
Tuossa nyt ollaan hankkimassa monitoreja sellaisella budjetilla, että suora toistokäyrä on vähän utopistinen ajatus. Ihan aavistelen että tuolta pohjalta se tila miinoittaa kuuntelun roudasi sinne sitten millaiset kajarit tahansa. Kyse lienee harrastuksesta, jolloin riittävä kuuntelu on ihan vaikka hyvä kotistereot. Mutta riittävän kuuntelun tuollaiseen tarkoitukseen saa myös vaikka noilla Behkuilla.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
varakeef
13.09.2011 13:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aanipaja: Niin, pitäisi kuitenkin erottaa toisistaan kaksi asiaa: Musan kuuntelu ja musan luotettava miksaus.
 
Minusta ei pitäisi erottaa. En ole koskaan kärsinyt musiikin kuuntelusta hyvillä monitoreilla hyvässä tilassa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
aanipaja
13.09.2011 13:50:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta ei pitäisi erottaa. En ole koskaan kärsinyt musiikin kuuntelusta hyvillä monitoreilla hyvässä tilassa.
 
Totta virkat, mutta aika monet vaan tykkää kuunnella niin, että diskantit kihisee ja bassot jytisee...Mutta kaiketi kuitenkin ymmärsit mitä tarkoitin..?
 
L.Ruoska
14.09.2011 06:05:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on KRK Rokit RP5:t elit 5-tuumaiset Rokitit.
http://www.thomann.de/fi/krk_rp5_g2_rokit.htm
 
Otin noiden kanssa A-B vertailuun Adamin A3X. Työpöydälle 8-tuumaiset on aivan liian massiiviset, esteettisesti murhaavat ja liian lähellä korvaa joten femmat saa riittää mulle kokonsa puolesta.
 
Tästä nyt on vuoden verran aikaa, mutta tässä on lyhyesti se mihin lopputulokseen tulin:
 
KRK:
+reippaanpuoleisesti bassoa monitoreiksi, ihan nautinnollista myös kuunnella musaa
+halvemmat
-virtakytkin takana, tulee helposti sohittua EQ ja volumepotikoita
 
ADAM:
+linkkitoiminto, väännät volumea yhdestä niin säätyy molemmat (ei sinänsä väliä kun säädän sitä aina interfacesta tai softasta)
+virtakytkin edessä!
L.Ruoska
14.09.2011 06:08:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, jotenkin postasi vain puolet siitä mitä kirjoitin, tässä loput:
 
ADAM:
+linkkitoiminto, väännät volumea yhdestä niin säätyy molemmat (ei sinänsä väliä kun säädän sitä aina interfacesta tai softasta)
+virtakytkin edessä!
L.Ruoska
14.09.2011 06:09:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaha, joku ihmemerkkejä sisältävä smailis katkaisee näemmä sen postin ja täällä ei editti toimi. Kokeillaas nyt vielä:
 
ADAM:
-terävä, munaton soundi
 
Eli KRK voitti puhtaasti äänensävyn tähden. Näistä lähtee bassoa tosi mukavasti, ei tarvii luureja kun bassokitaraa miksaa. Adameissa alapää jäi tyypilliseen hintaluokkansa viisituumaisten tapaan arvailun varaan. Muita vaihtoehtoja oli mm. Yamahan ne pienet perusskobet, HS50(?), jotka kuulostaa mun korvaani suorastaan loukkaavalta. Varmaan niillä mestarit miksaavat mutta liian karu ääni ei vain houkuttele totuttelemaan moiseen soundiin.
 
KRK:t voi testata muistaakseni stadissa DLX:llä. Vertasin niitä siellä mm. pienempiin Geneleceihin. Olisin tietysti budjetin salliessa ottanut Genelecit ihan pelkästään niiden statuksen vuoksi mutta ei näiden soundia kyllä hävetä tartte tälleen harrastelijaluokassa. Ei kaduta hankinta, näillä taidoilla riittää vallan erinomaisesti.
oamkbonor
14.09.2011 08:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan monitoreja on kehuskeltu pitkin keskustelupalstoja ja HS-sarja vaikuttaa varsin pätevältä. NS10ejä kun ei enää meinaa mistään saada niin täytyy tyytyä näihin HS-sarjaisiin. Itsellä hankintalistalla nuo HS80:t.
Toistoaluehan saisi alkaa jo 20Hz, ovat isot pojat kertoneet, mutta eiköhän harrastuspohjalta pääse alkuun tuolla HS80:n 42Hz alkavalla toistollakin.
 
Antti1
14.09.2011 09:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Yamahan monitoreja on kehuskeltu pitkin keskustelupalstoja ja HS-sarja vaikuttaa varsin pätevältä. NS10ejä kun ei enää meinaa mistään saada niin täytyy tyytyä näihin HS-sarjaisiin. Itsellä hankintalistalla nuo HS80:t.
 
NS10:t nyt muutenkin on vähän erikoisemmat työkalut, eivätkä missään mielessä neutraalit studion tarkkailukajarit. HS ei ole ollenkaan samaan suuntaan, en menisi ihan äkkiä vertailemaan keskenään.
 
Toistoaluehan saisi alkaa jo 20Hz, ovat isot pojat kertoneet, mutta eiköhän harrastuspohjalta pääse alkuun tuolla HS80:n 42Hz alkavalla toistollakin.
 
Toistoalueen "alku" on varsin kyseenalainen infopläjäys. Se ei kerro juuri mitään oikeastaan mistään. Täytyy tietää vaimentuman määrä ja bassovasteen yleinen taso yms. Moni kaiutin toistaa tosi alas asti, mutta äänenpaine muuhun toistoalueeseen verrattuna on häviävän pieni.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Mikael
14.09.2011 10:27:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Toistoalueen "alku" on varsin kyseenalainen infopläjäys. Se ei kerro juuri mitään oikeastaan mistään. Täytyy tietää vaimentuman määrä ja bassovasteen yleinen taso yms. Moni kaiutin toistaa tosi alas asti, mutta äänenpaine muuhun toistoalueeseen verrattuna on häviävän pieni.
 
Näin juuri ja omasta mielestäni on ainakin tarkkailuhommissa jyrkästi laskeva vaste sen jälkeen kun esim -3db on saavutettu. Näin voi luottaa paremmin siihen että se mitä kaiuttimesta tulee on luotettavaa. Loivasti laskeva vaste on ongelmallisempi sillä buustaamalla eq:lla sen alimmankin botnen saa kyllä esille ko. kaiuttimilla mutta näin miksauksen taajuusbalanssi on päin brinkkalaa.
 
Koitin vähän tutkiskella noiden esimerkkitapausten vasteita mutta yllättäen M-Audio, Behringer ja ESI eivät esitä mitään mittaustuloksia, eivätkä edes sitä millä alueella ilmoitettu taajusvaste vaste seilaa. Yamahan taajuusvasteen yhteydessä on ilmoitettu vain -10db mikä ilmeisesti kertoo vain sen missä kohtaa on ilmoitettu alarajataajuus. Esim Genelec ilmoittaa taajuusvasteet +/- 2,5 db:n tarkkuudella ja +/- 3 db on hyvin yleinen muoto.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
14.09.2011 10:32:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta ei pitäisi erottaa. En ole koskaan kärsinyt musiikin kuuntelusta hyvillä monitoreilla hyvässä tilassa.
 
Mustakaan ei lähtökohtaisesti pitäisi, mutta sit taas toisaalta on kyllä levyjä jotka liian hyvässä kuuntelussa kuulostavat sietämättömiltä vaikka musa sinänsä olis ihan superia ja tuhnulla himakuuntelulla jopa mahtavaa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mhelin
14.09.2011 12:57:13 (muokattu 14.09.2011 13:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Näin juuri ja omasta mielestäni on ainakin tarkkailuhommissa jyrkästi laskeva vaste sen jälkeen kun esim -3db on saavutettu. Näin voi luottaa paremmin siihen että se mitä kaiuttimesta tulee on luotettavaa. Loivasti laskeva vaste on ongelmallisempi sillä buustaamalla eq:lla sen alimmankin botnen saa kyllä esille ko. kaiuttimilla mutta näin miksauksen taajuusbalanssi on päin brinkkalaa.
 
Koitin vähän tutkiskella noiden esimerkkitapausten vasteita mutta yllättäen M-Audio, Behringer ja ESI eivät esitä mitään mittaustuloksia, eivätkä edes sitä millä alueella ilmoitettu taajusvaste vaste seilaa. Yamahan taajuusvasteen yhteydessä on ilmoitettu vain -10db mikä ilmeisesti kertoo vain sen missä kohtaa on ilmoitettu alarajataajuus. Esim Genelec ilmoittaa taajuusvasteet +/- 2,5 db:n tarkkuudella ja +/- 3 db on hyvin yleinen muoto.

 
Kaikissa kaiuttimissa jotka toimivat bassorefleksiperiaatteella vaste laskee jyrkästi eli 24 dB/oktaavi kotelon viritystaajuuden alapuolella. Tämän lisäksi kaikissa kunnollisissa aktiiivimonitoreissa on vähintään toisen asteen (12 db/oktaavi) tai jyrkempi ylipäästösuodin joka leikkaa bassot tuon viritystaajuuden alapuolelta jottei elementti rikkoudu. Suljetuissa koteloissa taajuus laskee vain 12 db/oktaavi, mutta vaste alkaa laskea jo ylempää kuin elementin Fs, mutta menee siis alemmas periaatteessa vaikka kuinka alas, mutta sähköisellä korjauksella liiketoisto loppuu alemmilla taajuuksilla mikä rajoittaa käytössä olevaa äänenpainetta.
 
Kaikki pienessä kotelossa olevat about 5" kaiuttimet joiden bassotoisto kuulostaa isolta ovat epäilyttäviä tapauksia. Bassotoisto on saatu kuulostamaan isolta virittämällä kotelo suhteellisen ylös korkealla Q-arvolla jolloin myös ryhmäviive kasvaa ja toisto on yksinuottinen ja jälkisointi julmetun pitkä. Tällaisilla miksatessa bassotoistosta tulee munaton ja subbarin kanssa kuunneltuna alimmilla taajuuksilla saattaa soida mitä tahansa epävireisiä bassoääniä.
 
5" suljettu on aika hyvä kun sitä korjataan sähköisesti Linkwitz-transformin tapaisella kytkennällä kunhan ei vaadita kaiuttimilta liian isoja äänenpaineita. Vielä parempi ratkaisu teknisesti olisi servo (tyyliin dspeaker.com, http://www.dspeaker.com/fi/tuotteet/dspeaker-servo-300pro.shtml ). Pelkällä EQ:llakin suljetusta saa käyttökelpoisen vasteen. Kaiuttimien sijoittaminen ja akustiikka on tietysti ratkaiseva asia joka tapauksessa.
 
Loivasti laskeva vaste on ongelmallisempi sillä buustaamalla eq:lla sen alimmankin botnen saa kyllä esille ko. kaiuttimilla mutta näin miksauksen taajuusbalanssi on päin brinkkalaa.
EQ:lla korjaamisella tarkoitetaan nimenomaan kuunteluketjun ekvalisointia / kalibrointia (mielellään mittamikillä, kuuntelemalla tuttua matskua yms.) eikä miksattavan materiaalin ekvalisointia, vai?
 
Oosk
14.09.2011 19:05:32 (muokattu 14.09.2011 19:08:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvennän vähän, eli olen opiskelija ja kyseessä on harrastus ihan omaksi iloksi, eikä tila mihin kaiuttimet ovat tulossa luultavasti omaa niille ideaalista akustiikkaa. Tarkoitus olisi saada muokattua/miksattua musiikkia luotettavammin kuin tämän hetkisillä 50e:n tietokoneen 2.1 kaiuttimilla, ja näin tavoitteena on hommata sellaiset kaiuttimet missä olisi nykyisiin verrattuna huomattavasti suorempi toistokäyrä ja budjettiin nähden tietysti mahdollisimman suora.
 
Nyt monet ehkä ymmärtävät paremmin minkä takia en tässä vaiheessa ala investoimaan kaiuttimia jotka ovat ~500e per kpl. Ja jos tässä vaiheessa olisi varaa panostaa moiseen, luultavasti käyttäisin rahat vaikkapa uuteen kitaraan tai vahvistimeen sillä kuitenkin se musiikin soittaminen on ensimmäisellä sijalla intohimojen joukossa, jonka jälkeen tulee vasta coverien ja omien sähellysten nauhoittaminen ja muille jakaminen.
 
Motivaattorina äänentoistoon panostamiseen on toiminut turhautuminen nykyisiin, kun miksatut raidat on kuulostanut täysin erilaiselta kuunneltuna toisesta lähteestä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti