Muusikoiden.net
09.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ala-ääni piikittää ;)
1
Juhimuskeli
06.09.2011 15:23:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ongelma on kitaraa nauhoittaessa tämänhetkisen kappaleen eka ääni. otan sen alimmalta E-kieleltä ja se tärähtää särähtäen raidalle mutta muut sen jälkeen tulevat äänet tulee nätisti aaltoilevana perässä. mikä tähän voisi auttaa? tulee mieleen joku Low-cut juttu :D

eli putki faffari, siinä eessä noin 20cm päässä shuren 57 ja parin metrin päässä putkimikki ottamassa vähän kauempaa.

eli pitääkö vaan gainia puottaa äänikortista? siirtää shurea kauemmaksi? laittaa joku laite väliin? kompressori? vai mikä tuon alaäänen piikin lyhentäisi?

emukka
06.09.2011 15:37:12

Onko tämä ainoastaan tuolla tietyllä kielellä? Särähtääkö, vaikka olisi muu ääni? Onko kitara kunnossa?

18is9
06.09.2011 16:17:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluuko ääni muutenkin lujempaa vaiko vain äänitteellä?

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Juhimuskeli
06.09.2011 18:18:20

ainakin gainia pienentämällä hitusen, ongelma katosi, mutta en vielä nauhoitukseen asti päässyt.

ylemmät äänet ei tehneet tuota samaa. ensimmäinen matala räväkkä ääni vain piikitti.

ja kitara on kyllä ehjä :) kitara kaapista ääni tulee normisti ulos. jos se vain tuo shuren mikki ei kestä räväkkää nopeaa ulostuloa?

_Petri_
06.09.2011 18:46:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhimuskeli: -- ja kitara on kyllä ehjä :) kitara kaapista ääni tulee normisti ulos. jos se vain tuo shuren mikki ei kestä räväkkää nopeaa ulostuloa?

Kyllä se kestää. Kantsii koittaa pistää mikkiä myös lähemmäksi kaiutinta, 20 cm on jo aika paljon. Ja itse ongelmaan en kyllä keksi muuta syytä kuin että gainit on liian kovalla.

PROG OUT WITH YOUR FROG OUT
Juhimuskeli
07.09.2011 15:19:01 (muokattu 07.09.2011 19:09:47)

_Petri_: Kyllä se kestää. Kantsii koittaa pistää mikkiä myös lähemmäksi kaiutinta, 20 cm on jo aika paljon. Ja itse ongelmaan en kyllä keksi muuta syytä kuin että gainit on liian kovalla.

Joo, huomasin eilen vielä illalla kokeillessani, että ripaus gainia pienemmälle, korjasi tämän ongelman. se ensimmäinen ääni vaan räpsähtää vähän rajummin, kuin perässä tulevat joutuu vain nostamaan tasoja sitten jälkeenpäin.

Mitenkäs tuon nauhoituksen kanssa, kun nauhoitan kahdella mikillä, niin kannattaako nauhoittaa yhdelle raidalle stereona vai käyttää kahtakanavaa ja nauhoittaa samaan aikaan left ja right (ilmeisesti nauhoittaa nämä mikit eri omille raidoilleen) + pannata jälkeen päin toinen vasuriin ja toinen oikeaan VAI pitää pannasu keskellä? vai onko näillä mitään sen isompaa merkitysä?

hape
08.09.2011 12:20:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhimuskeli: Mitenkäs tuon nauhoituksen kanssa, kun nauhoitan kahdella mikillä, niin kannattaako nauhoittaa yhdelle raidalle stereona vai käyttää kahtakanavaa ja nauhoittaa samaan aikaan left ja right (ilmeisesti nauhoittaa nämä mikit eri omille raidoilleen) + pannata jälkeen päin toinen vasuriin ja toinen oikeaan VAI pitää pannasu keskellä? vai onko näillä mitään sen isompaa merkitysä?

Väkisinkin herää kysymys, että miksi ihmeessä äänität kahdella mikillä, jos et tiedä mitä niillä haluat tehdä? Äänitä yhdellä :D No kuites, jos mä äänitän sähköskittaa kahdella mikillä, niin äänitän molemmat omille monoraidoilleen ja pannaan ne sit samaan tai eri kohtaan riippuen mitä halutaan saada aikaseksi. Yleensä samaan kohtaan ja käsittelen niitä ikäänkuin yhtenä raitana laittamalla ne samaan groupiin jne.

http://www.thespyro.com
Juhimuskeli
08.09.2011 20:18:14

hape: Väkisinkin herää kysymys, että miksi ihmeessä äänität kahdella mikillä, jos et tiedä mitä niillä haluat tehdä? Äänitä yhdellä :D No kuites, jos mä äänitän sähköskittaa kahdella mikillä, niin äänitän molemmat omille monoraidoilleen ja pannaan ne sit samaan tai eri kohtaan riippuen mitä halutaan saada aikaseksi. Yleensä samaan kohtaan ja käsittelen niitä ikäänkuin yhtenä raitana laittamalla ne samaan groupiin jne.

Oukkei...kiitos :) no jostain on vaan jäänyt päähäni joku juttu, että kannattaa mikittää kahdella tai jopa kolmellakin mikillä faffari. kyllähän tuo sekavaksi menee, kun nyt tuolla on vasennalla raidalla sm57 ja oikea tuo tilaa antava ja leveyttähän tuo jotenkin antaa, kun pannaa ne vielä vasempaan ja oikeaan. jos molemmat jätän keskelle, niin ääni tuntuu niin kaukaiselta. eli jos en nyt väärin täysin ymmärtänyt, niin jos haluan kahdella mikillä nauhoittaa, niin vedän ne samaan raitaan (kuten ennenkin) ja siitä sitten tarvittaessa kopioin kahteen raitaan ja pannaan vasuriin ja oikeaan. mutta jotenkin siis tuntuu, etää keskelle noita ei kannata jättää.

tässä aina herää niinpaljon kysyttävää ja mietittävää, niin menee helpoisti nämä perus asiatkin jo sekaisin.mutta mielestäni ääni on ihan ookoo tein sen sitten niin tai näin, täytyy katsoa vaan, mikä on se simppelein tapa ja jää turha kikkailu pois.

Antti1
08.09.2011 20:23:17

Juhimuskeli: eli jos en nyt väärin täysin ymmärtänyt, niin jos haluan kahdella mikillä nauhoittaa, niin vedän ne samaan raitaan (kuten ennenkin) ja siitä sitten tarvittaessa kopioin kahteen raitaan ja pannaan vasuriin ja oikeaan.

Ymmärsit väärin. Ei ole mitään syytä käyttää stereoraitaa tässä tapauksessa, äänitä ne omille monoraidoilleen alusta alkaen.

Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
ReBeat
08.09.2011 20:33:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos äänittää kahdella mikillä niin siinä tulee vaihe-eroja jos mikit on eri etäisyydellä äänilähteestä. Etäisyydet eli vaiheet vaikuttaa siihen, että miltä kokonaissoundi kuulostaa kun soundit miksataan päällekkäin. Tapahtuu taajuuksien suodattumista, mikkien etäisyyksistä riippuen. Eli siinä on monta muuttujaa yhtä aikaa.

PIM
08.09.2011 20:35:17

Antti1: Ymmärsit väärin. Ei ole mitään syytä käyttää stereoraitaa tässä tapauksessa, äänitä ne omille monoraidoilleen alusta alkaen.

Ja ihan käytännön vinkkinä ennen kuin avaat tämän matopurkin: Googlaa "comb filter effect"

Antti1
08.09.2011 20:39:48

PIM: Ja ihan käytännön vinkkinä ennen kuin avaat tämän matopurkin: Googlaa "comb filter effect"

Jepaa ja tosta syystä varsinkin aloittelevan äänittäjän olisi syytä pitäytyä mahdollisimman pienissä mikkimäärissä, ainakin mitä tulee tuon kaltaiseen lähimikitykseen. Mun nähdäkseni ei ole mitään estettä sille, etteikö yksi ainoa mikki voisi tuottaa parhaan mahdollisen soundin. Kyse on vain oikean välineen valitsemisesta, sen tuntemisesta ja taidosta. Täytyy tietää jo etukäteen mitä tekee ja miksi, jottei tarvii vedellä fix it in the mix -periaatteella.

Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Juhimuskeli
09.09.2011 00:34:22 (muokattu 09.09.2011 01:21:06)

kiitos vinkeistä. dumppaan näin aluksi toisen mikin.

Juhimuskeli
09.09.2011 01:20:23 (muokattu 09.09.2011 01:21:21)

pienenä selvennyksenä vielä.
minun ohjelma antaa valita pareittain kanava vaihtoehdot (1 ja 2 - 3 ja 4 jne) niin saan tämän siis ilmeisesti monona nauhoitettua, kun unohdan sen toisen mikin ja kytken vain ykkös kanavaan mikin ja valitsen vaihtoehdon "left chanel"
kun tuo minun ohjelmani ei suoraan sano missään "mono" vaan ne 3 vaihtoehtoa on "stereo" "left chanel" ja "right chanel".

ei tuo soundi puoli mielestäni paha ollut, vaikka olen nauhoittanut noita mikkejä samaan aikaan stereona yhdelle raidalle. mutta erikseen eri raidoilla tuntui eroa kuuluvan, vai olikohan korvissa ja niiden välissä vikaa :D

hape
09.09.2011 08:43:39

Juhimuskeli: minun ohjelma antaa valita pareittain kanava vaihtoehdot (1 ja 2 - 3 ja 4 jne) niin saan tämän siis ilmeisesti monona nauhoitettua, kun unohdan sen toisen mikin ja kytken vain ykkös kanavaan mikin ja valitsen vaihtoehdon "left chanel"
kun tuo minun ohjelmani ei suoraan sano missään "mono" vaan ne 3 vaihtoehtoa on "stereo" "left chanel" ja "right chanel".

En tiedä mikä softa sulla on, mutta kyllä siellä jossain voi määrittää ne input busit että onko ne stereoita vai monoja. Ilmeisesti oletuksen ne on stereoita, mutta esim. Cubasessa inputit ja outputit voi säätää mieleisekseen kohdassa VST Connections. Nehän kandee laittaa itelle templateen vastaamaan oman interfacen sisään- ja ulostuloja ja kun normaalisti monoraidoille äänitellään niin ei ole mitään syytä käyttää input buseja stereona.

http://www.thespyro.com
oamkbonor
09.09.2011 08:54:51

Juhimuskeli: pienenä selvennyksenä vielä.
minun ohjelma antaa valita pareittain kanava vaihtoehdot (1 ja 2 - 3 ja 4 jne) niin saan tämän siis ilmeisesti monona nauhoitettua, kun unohdan sen toisen mikin ja kytken vain ykkös kanavaan mikin ja valitsen vaihtoehdon "left chanel"

ei tuo soundi puoli mielestäni paha ollut, vaikka olen nauhoittanut noita mikkejä samaan aikaan stereona yhdelle raidalle. mutta erikseen eri raidoilla tuntui eroa kuuluvan, vai olikohan korvissa ja niiden välissä vikaa :D

Kitaran voisin itse äänittää niin, että yksi mikki ja DIstä suorasignaali toiseen kanavaan. Suoralle voi tehdä haluttaessa jatkossa "juttuja" helpommin kuin vahvarisoundille ja saman soundin tallentaminen kahdella mikillä tuntuu turhalta, ellei sitten soittotilassa ole jotain erityistä mitä haluaa saada soundiin mukaan. Nuo pannaus ym. kysymykset tuntuvat oudoilta yhdestä komponentista puhuttaessa, mielestäni biisin kokonaisuus/tyyli/tunnelma määrittää palikoiden paikkasijoituksen miksauksessa.

Muovinen
19.09.2011 09:57:22

Niin ja sitten se ultimate-vinkki: kuuntele itse mikä kuulostaa parhaalta ja luota siihen! Jos kahden mikin otto on sulle liian vaikea pala purtavaksi miksauksen suhteen, niin käytä yhtä ja käytä sitä hyvin. Jos ei siltikään kuulosta hyvältä, niin vaihda mikin paikkaa, vahvarin säätöjä tai soittotatsia. Siinä sitä oppii!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti