Muusikoiden.net
06.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: marshal jcm 800 direct out
1
jerry80
23.08.2011 11:14:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on marshallin jcm 800 bass series putki nuppi ja 4x12 kaappi. ajattelin kotistudiolla käyttää nuppia etuasteena niin että vetäis d.i:stä piuhan mikseriin ja jättäisin kaapin pois kokonaan. yksi kaveri sanoi että se rasittaa pääteastetta.
nyt olen melkoisen epätietoisuuden vallassa.
pitääkö kaverini väite paikkaansa vai voinko käyttää pelkkää nuppia etuasteena?

J.Hollström
23.08.2011 11:44:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sillä putkinupilla joku valmistajan suosittelema kuorma (ts. kaappi tai keinokuorma) pitää olla takana ettei mee hommat vituixi.

jerry80
23.08.2011 11:54:26

mistäköhän kehittäisin semmosen keinokuorman kun täällä kertsissä ei viittis käyttää kaappia kun naapurin juopot herää krapulastaan?

J.Hollström
23.08.2011 11:59:07

Esim: http://www.custom-sounds.com/Weber-MiniMass-50W/fi

jerry80
23.08.2011 12:13:41

toi mun vahvistin on 100w mut eikös se pelittäis 50w jos otan pari pääte putkea pois. käytin sitä joskus sillee pitkän aikaa kun ei ollu varaa ostaa putkia:)

kivi
23.08.2011 12:22:04 (muokattu 23.08.2011 12:25:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jerry80: toi mun vahvistin on 100w mut eikös se pelittäis 50w jos otan pari pääte putkea pois. käytin sitä joskus sillee pitkän aikaa kun ei ollu varaa ostaa putkia:)

Toimiihan se. Joko kaksi keskimmäistä tai kaksi uloimmaista pääteputkea pois. Mutta kuorma pitää silti olla, ja putket puolittaessa kuorma tuplaantuu.

Onko JCM800:ssa sellainen direct out jonka voi kytkeä suoraan mikseriin? Epäilen vahvasti että ei, vaan jos joku direct out -lähtö löytyy kyseessä on todennäköisesti etuasteen jälkeen tehty splitti toisen, erillisen päätevahvistimen ajamiseen. Sellaisen jos laittaa mikseriin kiinni, nousee savua joka päästä.

Suosittelen H&K Red Box -DI-boksia joka laitetaan kaappipiuhaan kiinni. Sitten vaan patja lattialle ja Marshallin kaappi naamalleen siihen päälle niin pysyy volyymi kurissa. Jos siis haluat vahvistimen soundin.

Vahvistimen soundi voi kyllä olla kova pettymys suoraan styrkkarista. Se on aika lailla kaiuttimista kiinni, ilman elementtiä saattaa olla pientä sirinää ja pirinää kaikki se kaivattu särö. Mitä jos laittaisit kaapn naamalleen patjan päälle ja ujuttaisit mikin väliin?

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jerry80
23.08.2011 12:38:03

toi vois toimia. en tiedä siitä lähdöstä kun siinä lukee vaan että d.i.
oon mä joskus ottau siitä linja tulon mikseriin ja se pelitti ihan hyvin mutta se ei ehkä pitemmänpäälle oo kovin hyvä ratkaisu. täytyy yrittää miettiä mikä ois paras ratkaisu. toihan on yks kanavainen vahvistin ni säröt ja muut efektit pitää ottaa eri purkista.

jerry80
23.08.2011 12:47:11

se on vaa se juttu ku tykkään putki soundista ja toi line 6 pod xt floor pod on niin digitaalisen kuulonen vekotin että se tarvis jonkuu putkihärvelin perään. ja treeniksellä toi onkin pirun hyvä yhdistelmä mut kerrostalossa missä naapureitten puhekin kuuluu seinän läpi ni se on vähä hankalaa.

kivi
23.08.2011 14:59:21

jerry80: se on vaa se juttu ku tykkään putki soundista ja toi line 6 pod xt floor pod on niin digitaalisen kuulonen vekotin että se tarvis jonkuu putkihärvelin perään. ja treeniksellä toi onkin pirun hyvä yhdistelmä mut kerrostalossa missä naapureitten puhekin kuuluu seinän läpi ni se on vähä hankalaa.

Hmm. Mä veikkaan että sulla on siitä Podista joku presetti vaan päällä? Nimittäin, ainakin Pod Farmilla ja räkki-Podilla saa ihan asiallisia kitaroita joissa ei välttämättä oo juurikaan eroa oikeisiin. Siinä on kuitenkin seuraavanlainen trikki:

Kokeiles sellaista, että otat ihan tyhjän pankin, laitat siihen JCM800-mallinnuksen ja siitä nupit samalla tavalla kuin laittasit omasta vahvistimestas, ja sitten laitat kaappimallinnukseen 4x12"-kaapin ja mikiksi 57 lähelle grilliä ja sivuun keskeltä.

Eli teet kaiken niinkuin tekisit oikean vahvarin kanssa, ja sitten vasta kuuntelet. Älä sorru käyttämään mitään sellaisia laitteita joita et rautana laittaisi settiin, ja säädä kaikki niinkuin säätäisit rautaa. Varsinkin kaiut, chorukset ja lesliet ym. "aika- ja tilaefektit" kannattaa jättää kokonaan pois.

Auttoiko?

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Exhausted
23.08.2011 15:14:19

Veikkaan että tuo vahvarin D.I.-ulostulo ei sinällään saundaa kamalan hyvältä, koska siinä ei varmaan ole minkäänlaista tai ainakaan kunnollista kaiutinemulaatiota välissä. Särökitara voi siis olla melkoista sirkkeliä sen kautta. Ja vaikka se olisikin splitti toiseen pääteasteeseen tai efektilenkki tms. niin ei kai siitä nyt savua nousisi? Linjatasoisista signaaleista kuitenkin kyse? Eri asia sitten jos puhutaan kaiutinsignaaleista.
kivi
23.08.2011 16:30:30 (muokattu 23.08.2011 16:31:45)

Exhausted:
Ja vaikka se olisikin splitti toiseen pääteasteeseen tai efektilenkki tms. niin ei kai siitä nyt savua nousisi? Linjatasoisista signaaleista kuitenkin kyse? Eri asia sitten jos puhutaan kaiutinsignaaleista.

No jaa. Mulla on parissa vanhassa täysputkikoneessa jälkeenpäin modattu, direct out -merkitty lähtö, ilmeisesti Pasi Kiviojan tekemiä, ja niissä signaali on ihan kunnon voltteja, ei mitenkään linjatasoista. Oikeastaan niissä pitäisi kai lukea Slave Out tms. mutta lukeepa nyt näin.

Voi olla, ja varmaan onkin, että kysyjällä on laitettu joku tehovastus väliin niin että signaali on "käyttistä", mutta sellaista linjatason signaalia jota sopii kutsua linjatason signaaliksi ei noista bassmanin sukuisista putkikoneista (joita Marshallin JTM ja JMP -sarja ja siis myös JCM800 on) tuu mun ymmärtääkseni mistään kohti. Tai ei ainakaan etuasteen ja päättärin välistä.

Paitsi jos sinne on laitettu joku erillinen vaimennus. Mutta se on sitten taas toinen juttu kokonaan.

(Handsome Dick Manitoba)
tommiot
23.08.2011 17:08:43

kivi: No jaa. Mulla on parissa vanhassa täysputkikoneessa jälkeenpäin modattu, direct out -merkitty lähtö, ilmeisesti Pasi Kiviojan tekemiä, ja niissä signaali on ihan kunnon voltteja, ei mitenkään linjatasoista. Oikeastaan niissä pitäisi kai lukea Slave Out tms. mutta lukeepa nyt näin.

Voi olla, ja varmaan onkin, että kysyjällä on laitettu joku tehovastus väliin niin että signaali on "käyttistä", mutta sellaista linjatason signaalia jota sopii kutsua linjatason signaaliksi ei noista bassmanin sukuisista putkikoneista (joita Marshallin JTM ja JMP -sarja ja siis myös JCM800 on) tuu mun ymmärtääkseni mistään kohti. Tai ei ainakaan etuasteen ja päättärin välistä.

Paitsi jos sinne on laitettu joku erillinen vaimennus. Mutta se on sitten taas toinen juttu kokonaan.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2203pwrm.gif

Kyllä toi 2203 ihan linjatasoista kamaa näyttäis pukkaavan. Oletan että bassoversiossa on suunnilleen sama kytkentä.

kivi
23.08.2011 17:44:33

Moridin: http://www.drtube.com/schematics/marshall/2203pwrm.gif

Kyllä toi 2203 ihan linjatasoista kamaa näyttäis pukkaavan. Oletan että bassoversiossa on suunnilleen sama kytkentä.

Ok. Sitä voi sitten kokeilla, vaikka epäilenpä vahvasti soundia.

"Putket tai ei" ei loppujen lopuksi ole niin iso juttu, että se korvaisi muut kompromissit.

(Handsome Dick Manitoba)
tommiot
23.08.2011 17:56:21

kivi: Ok. Sitä voi sitten kokeilla, vaikka epäilenpä vahvasti soundia.

Ihan hyvältä se saundaa, kunhan on joku kaiutinmallinnus.

AcLAc
23.08.2011 21:57:35

jerry80: toi vois toimia. en tiedä siitä lähdöstä kun siinä lukee vaan että d.i.
oon mä joskus ottau siitä linja tulon mikseriin ja se pelitti ihan hyvin mutta se ei ehkä pitemmänpäälle oo kovin hyvä ratkaisu. täytyy yrittää miettiä mikä ois paras ratkaisu. toihan on yks kanavainen vahvistin ni säröt ja muut efektit pitää ottaa eri purkista.

Kyllä, itselläni oli samainen vahvistin. Sieltä d.i.- jakista on tullut otettua sekä PA- että myös kotistudiokäyttöön signaalia. Mielestäni se saundaa yllättävän hyvälle äänityksiä ajatellen.

Minä kuljen, Herra ohjaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti