Muusikoiden.net
11.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CUBASE 5 Vari Audio
1
JPSilk
16.08.2011 10:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan miten cubase 5 vari audion segmentit toimivat. Niillä voi muuttaa laulettuja sävelkorkeuksia vetämällä ylös tai alas ja pituuksia voi vaihtaa.

Saako äänenkorjauksen pois päältä(ja jos niin mistä), jotta voi verrata kuivaa ääntä "paranneltuun". Kun jonkun raidan on kerran ajanut läpi jäävät segmentit sinne. Tarkoittaako tämä siis että ääni jää käsitellyksi häh..

Mikä funktio on segmentin sisällä ja osittain ulkopuolelle jäävällä käyrällä ja voiko sitä muokata?

Yleisesti ottaen tarpeeseen tulisi pieni opastus siitä mitä vari audio tekee kun raidan ajaa sinne sisään ja segmentit on muodostettu. Olen yrittänyt lukea manuaalia, mutta ei silti mee jakeluun, joten kiitos sille joka jaksaa auttaa.

kivi
16.08.2011 13:46:52

JPSilk: Tietääkö kukaan miten cubase 5 vari audion segmentit toimivat. Niillä voi muuttaa laulettuja sävelkorkeuksia vetämällä ylös tai alas ja pituuksia voi vaihtaa.

Saako äänenkorjauksen pois päältä(ja jos niin mistä), jotta voi verrata kuivaa ääntä "paranneltuun". Kun jonkun raidan on kerran ajanut läpi jäävät segmentit sinne. Tarkoittaako tämä siis että ääni jää käsitellyksi häh..

Mikä funktio on segmentin sisällä ja osittain ulkopuolelle jäävällä käyrällä ja voiko sitä muokata?

Yleisesti ottaen tarpeeseen tulisi pieni opastus siitä mitä vari audio tekee kun raidan ajaa sinne sisään ja segmentit on muodostettu. Olen yrittänyt lukea manuaalia, mutta ei silti mee jakeluun, joten kiitos sille joka jaksaa auttaa.

Kannattaa ensin ottaa raidasta kopio, ja sitten muokata sitä kopiota. Aivan kuten Autotunen ja Stretchin kanssa pelatessa, korjailtua ja korjaamatonta raitaa voi sitten miksailla keskenään niin ei tule "korjailun soundia" sellaisiin kohtiin joissa pärjäisi ilmankin.

Joskus kannattaa myös ottaa ylimääräinen malliraita-kopio jota käyttää pelkkään leikkelyyn, karusti vaan konsonantit oikeille kohdin, ja sitten katsoo sieltä mallia mille kohti pitää saada käyrän piikit ja kuopat VariAudiolla venytellen ja puristaen. Kun raita on halutussa timessä, voi malliraidan tuhota.

Vinkki: laita muokattavat ja muokkaamattomat raidat omaan folder trackiinsa, niin näyttö ei oo täynnä työmaa-aluetta :-D

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JPSilk
22.08.2011 09:51:20 (muokattu 22.08.2011 09:58:41)

kivi: Kannattaa ensin ottaa raidasta kopio, ja sitten muokata sitä kopiota. Aivan kuten Autotunen ja Stretchin kanssa pelatessa, korjailtua ja korjaamatonta raitaa voi sitten miksailla keskenään niin ei tule "korjailun soundia" sellaisiin kohtiin joissa pärjäisi ilmankin.

Joskus kannattaa myös ottaa ylimääräinen malliraita-kopio jota käyttää pelkkään leikkelyyn, karusti vaan konsonantit oikeille kohdin, ja sitten katsoo sieltä mallia mille kohti pitää saada käyrän piikit ja kuopat VariAudiolla venytellen ja puristaen. Kun raita on halutussa timessä, voi malliraidan tuhota.

Vinkki: laita muokattavat ja muokkaamattomat raidat omaan folder trackiinsa, niin näyttö ei oo täynnä työmaa-aluetta :-D

Kun avaa lauluraidan vari audiossa, niin suorittaako ohjelma heti kun segmentit ovat muodostettu jonkinlaisen korjauksen koko raitaan? Haluaisin pystyä vertaamaan kuivaa ja korjattua raitaa. Ajatuksena on myös korjata vain selkeät sävelkorkeus virheet jotka itse kuulen eikä ajaa koko raitaa läpi. Onko tämä mahdollista ja jos niin miten? Nyt en ole varma, että vaikuttaako ohjelman alussa muodostamat segmentit raitaan ollenkaan vai pitääkö ne vielä erikseen ajaa jollain käskyllä.

kivi
22.08.2011 12:50:54

JPSilk: Kun avaa lauluraidan vari audiossa, niin suorittaako ohjelma heti kun segmentit ovat muodostettu jonkinlaisen korjauksen koko raitaan? Haluaisin pystyä vertaamaan kuivaa ja korjattua raitaa. Ajatuksena on myös korjata vain selkeät sävelkorkeus virheet jotka itse kuulen eikä ajaa koko raitaa läpi. Onko tämä mahdollista ja jos niin miten? Nyt en ole varma, että vaikuttaako ohjelman alussa muodostamat segmentit raitaan ollenkaan vai pitääkö ne vielä erikseen ajaa jollain käskyllä.

En tiedä, vaikka veikkaan että "segmentit" on sitä miten ohjelma näkee yksittäisen laulunuotin, jota sitten voidaan muokata eri suuntiin. Kaikki nuo asiat on kuitenkin ratkaistavissa ottamalla raidasta kopio ennen muokkauksen ajamista.

Jos kuulet selkeitä sävelkorkeusvirheitä lauluraidalla, laula uudestaan. Se on loppupeleissä paljon helpompaa ja paremman kuuloista. Mieluummin 10 ottoa laulua ja niistä leikattu yksi eheä raita kuin laulun virittäminen jälkeenpäin. Aina tää vain ei ole mahdollista, ja joskus muokkaus on oma taiteellinen tehokeinonsa, siksi tarvitaan työkalu. Mä olen koostanut köörejä vaikka mistä ravintola-asiakkaiden mölinästä
:-P

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JPSilk
25.08.2011 15:37:09

kivi: En tiedä, vaikka veikkaan että "segmentit" on sitä miten ohjelma näkee yksittäisen laulunuotin, jota sitten voidaan muokata eri suuntiin. Kaikki nuo asiat on kuitenkin ratkaistavissa ottamalla raidasta kopio ennen muokkauksen ajamista.

Jos kuulet selkeitä sävelkorkeusvirheitä lauluraidalla, laula uudestaan. Se on loppupeleissä paljon helpompaa ja paremman kuuloista. Mieluummin 10 ottoa laulua ja niistä leikattu yksi eheä raita kuin laulun virittäminen jälkeenpäin. Aina tää vain ei ole mahdollista, ja joskus muokkaus on oma taiteellinen tehokeinonsa, siksi tarvitaan työkalu. Mä olen koostanut köörejä vaikka mistä ravintola-asiakkaiden mölinästä

Osuit naulan kantaan tossa laulujutussa. Oon tossa mielessä samaa koulukuntaa et mikään ei korvaaa hyvin nauhoitettua laulua. Oisin vaan halunnut testata hienoviritystä hieman eli en olisi käyttänyt kuin pariin kohtaan.

Aalimupina
31.08.2011 01:09:30 (muokattu 31.08.2011 01:10:04)

kivi: Jos kuulet selkeitä sävelkorkeusvirheitä lauluraidalla, laula uudestaan. Se on loppupeleissä paljon helpompaa ja paremman kuuloista. Mieluummin 10 ottoa laulua ja niistä leikattu yksi eheä raita kuin laulun virittäminen jälkeenpäin. Aina tää vain ei ole mahdollista, ja joskus muokkaus on oma taiteellinen tehokeinonsa, siksi tarvitaan työkalu. Mä olen koostanut köörejä vaikka mistä ravintola-asiakkaiden mölinästä

Sinänsä tämä ei aiheeseen hirveästi liity, mutta joskus tulkinta voi olla niin timanttista, että muutaman äänen virittäminen on paljon parempi vaihtoehto kuin se, että leikkaa ja liimaa toisesta otoksesta ne muutamat falskit äänet.

kivi
31.08.2011 13:04:51

Aalimupina: Sinänsä tämä ei aiheeseen hirveästi liity, mutta joskus tulkinta voi olla niin timanttista, että muutaman äänen virittäminen on paljon parempi vaihtoehto kuin se, että leikkaa ja liimaa toisesta otoksesta ne muutamat falskit äänet.

Joskus tulkinnan kuuluu olla jossain muussa kuin tasavireisen järjestelmän asteikossa. Itse asiassa useimmiten.
:-)

(Handsome Dick Manitoba)
Aalimupina
31.08.2011 22:23:09

kivi: Joskus tulkinnan kuuluu olla jossain muussa kuin tasavireisen järjestelmän asteikossa. Itse asiassa useimmiten.
:-)

Hyvin kirjoitettu!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti