Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Psykoakustiikkaa peliin?
1 2
Juutas
13.08.2011 23:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, törmäsin seuraaviin härpäkkeisiin netin ihmeellisessä maailmassa ja mietin, että olisiko noista iloa kotimiksauksessa tai masteroinnissa:
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_su9920_sonic_ultramizer.htm
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_sx_3040.htm
 
Yksi arvostelu Sound on Soundissa ainakin hehkutti noita kovasti hinta-laatusuhteessa käyttökelpoisiksi peleiksi..
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
anapena
14.08.2011 00:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri noita en ole kokeillut, mutta vähän vastaavia jonkin verran.
Mitähän sitä sanoisi...kyllä noita varovasti annosteltuna voi käyttää.
Kaikkien muiden asioiden pitää olla ensin kunnossa, noita voi ajatella pienenä esanssina, mausteena, ei varsinaisena raaka-aineena tai työkaluna.
Osaamista ja näkemystä pitää olla, jotta tuollaisella vehkeellä saa kestävää matskua aikaiseksi. Helposti annostelee liikaa, kuulostaa nyt just hyvältä, ensi viikolla miksaus alkaa haista pahalle ja loppujen lopuksi ei sitä enää kehtaa kuunnella...
Hintahan noissa ei ole paha. Käytettynä jokin vanhempi versio?
 
stnprkl
14.08.2011 02:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Moro, törmäsin seuraaviin härpäkkeisiin netin ihmeellisessä maailmassa ja mietin, että olisiko noista iloa kotimiksauksessa tai masteroinnissa:
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_su9920_sonic_ultramizer.htm
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_sx_3040.htm
 
Yksi arvostelu Sound on Soundissa ainakin hehkutti noita kovasti hinta-laatusuhteessa käyttökelpoisiksi peleiksi..

 
http://www.rane.com/pi14.html
 
Tollasen sä (tai oikeestaan kaikki) tarviit.
 
Viltsu audiokantaja
Juutas
14.08.2011 09:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: http://www.rane.com/pi14.html
 
Tollasen sä (tai oikeestaan kaikki) tarviit.

 
Oletko kokeillut kytkeä tuon korvien väliin? ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
L-studio
14.08.2011 12:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän nämä Aural Exciterit tullessaan -80 luvun alussa tänne asti aiheutti pienen sensaation studioissa. Tuntui että oli aikaisemmin kuullut kaiken persiljatukot korvissa, mutta kyllä hymy hyytyi aika nopeasti kun huomattiin että studioitten hifi-kuuntelu on aivan eriasia kuin anttilan halpisstereoissa ja autojen jytäpurkeissa, voi sattua vaikka mitä tahattomia korostuksia.
On niitä käytetty maltillisesti jo iät ja ajat mm. Paul McCartneyn ja muiden lätyissä hyvinkin paljon.
Laitteilla häröily tms on sitten eriasia, käyttö jopa suotavaa.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Numb
14.08.2011 12:50:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin on tuntunut siltä, että nämä exciter -tyyppiset häristimet loppujen lopuksi helposti paskoo soundin. Jos niitä on liikaa, niin tuntuu, että soundi rupeaa ratisemaan hampaissa. Voipi olla aivan mahtavuutta kun on se akustisen kitaran raita soolotettuna, mutta ei se sitten lopullisessa miksauksessa toimikaan.
 
Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol
varakeef
14.08.2011 16:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin, että noilla saattoi olla järkevää käyttöä silloin, kun nauha söi yläpäätä demostudioissa 80-luvun lopulla. Ja silloinkin sitä kihinää laitettiin aina liikaa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jhakwe
14.08.2011 18:27:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaavilla vehkeillä voi maltillisesti käytettynä saada ihan kivoja juttuja aikaan. Yleensä homma vaan menee pahasti överiksi, ja Ulin exciterit, widenerit, shennaniganit ja orgasmatorit ovat kyllä koko lailla viimeisiä laitteita, joita himamasterointiketjuun lähtisin suosittelemaan.
 
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Juutas
14.08.2011 19:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Vastaavilla vehkeillä voi maltillisesti käytettynä saada ihan kivoja juttuja aikaan. Yleensä homma vaan menee pahasti överiksi, ja Ulin exciterit, widenerit, shennaniganit ja orgasmatorit ovat kyllä koko lailla viimeisiä laitteita, joita himamasterointiketjuun lähtisin suosittelemaan.
 
No tästäpä päästäänkin jatkokysymykseen eli mitä sitten suosittelisit? ;) Ei sillä, mitäänhän sitä ei pakosti tarvitse ja plugareilla saa yhtä sun toista aikaiseksi, MUTTA jos rautaa alkaisi kotiin hankkia, niin mistä liikkeelle?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Lenoldinho
14.08.2011 21:52:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: No tästäpä päästäänkin jatkokysymykseen eli mitä sitten suosittelisit? ;) Ei sillä, mitäänhän sitä ei pakosti tarvitse ja plugareilla saa yhtä sun toista aikaiseksi, MUTTA jos rautaa alkaisi kotiin hankkia, niin mistä liikkeelle?
 
No toi on ehkä vähän väärä lähtökohta että rautaa hankitaan raudan hankkimisen takia. Tai ylipäätään ostetaan koska se on kivaa. Kannattaa miettiä mitä omalla setupilla ei vaan voi tehdä yhtä helposti/hyvänkuuloisesti kuin jollain hardwarella. Itse en ole vielä sellaista heikkoa lenkkiä löytänyt (no joku äänikortti ja kontrollerit ehkä mutta siis).
Juutas
14.08.2011 22:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lenoldinho: No toi on ehkä vähän väärä lähtökohta että rautaa hankitaan raudan hankkimisen takia.
 
No voi jösses...
 
Tai ylipäätään ostetaan koska se on kivaa. Kannattaa miettiä mitä omalla setupilla ei vaan voi tehdä yhtä helposti/hyvänkuuloisesti kuin jollain hardwarella.
 
Tämä jos mikä on paradoksi - miten voi tietää mikä on helpompaa/hyvänkuuloista hardiksella jos ei sellaista entuudestaan omista tai ole päässyt kokeilemaan! :D Kaikki meistä eivät ole äänialan opiskelijoita, omaa kaveripiiriä jolla on kaapit väärällään rautaa jota pääsee testailemaan tai muuten vain jollain selittämättömällä tavalla omaa jumalaista tietämystä siitä missä kohtaa softa on rautaa kuumempaa ja päinvastoin... Kun kyse on harrastuksesta, niin kyllä se fiilis on aika ykkösasia tekemisessä: vanhan liiton miehenä on kivempi väännellä nappuloita kuin napsutella hiirellä - niin kauan kuin päästään tyydyttävään lopputulokseen. Mutta toiset tykkää tyttärestä ja toiset serkun kaimasta...
 
Ja ehkä se on vain kiva keskustella erilaisista laitteista jos siinä vaikka samalla oppisi jotain tähdellistä äänittämisestä, miksaamisesta tahi elämästä - ei tarvitse heti maanantaina rynnätä kauppaan. You know?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
kivi
14.08.2011 23:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: No tästäpä päästäänkin jatkokysymykseen eli mitä sitten suosittelisit? ;) Ei sillä, mitäänhän sitä ei pakosti tarvitse ja plugareilla saa yhtä sun toista aikaiseksi, MUTTA jos rautaa alkaisi kotiin hankkia, niin mistä liikkeelle?
 
No tietysti erinomainen optokompura on se mikä erottaa "oikean" äänitteen halpiksesta. Esimerkiksi LA2A on mun nähdäkseni sellainen elementti, jonka kanssa tulee heti parempaa, ja joku opto kannattaa hankkia niin pian kuin varaa vain on.
 
Seuraava olennainen "laite" on sitten passiivinen 5-alueinen parametrinen EQ, kylpuhuonelaatoista muurattu "echo chamber" tai kunnollinen plate-kaiku. Kaikki sellaisia, ettei niitä ihan heti korvaa plugarilla.
 
Ja joo, mulla on niin aidot Aphex Aural Exciter ja BBE Sonic Maximizer kuin myöskin Behkun halpa Edison jossain, mut enpä nyt ihan heti muista koska olisin vuoden 1994 jälkeen niitä tarvinnut. Yleensäkään mistään laitteista ei ole iloa ennen kuin kuuntelut (tarkkaamotila ja kaiuttimet siellä) on vimosen päälle luotettava, mieluisia ja niitä on useita vähän erilaisia (hifimpien kajarien lisäksi kannattaa olla huonompiakin, alan standardit: genelecit, yamahat, auratonet ym. puolustavat paikkaansa siinä, että niiden kautta kuulee tutuilta levyiltä sen mitä levyn miksaaja on kuullut ja oppii sitä kautta millaisia ratkaisuja voisi itse lähteä hakemaan...). ;-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
L-studio
15.08.2011 00:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja se vanha kikka: ajaa haluttava äänitetty uudelleen esim kitarastyrkkarin, studiomonitorien, lepan tms läpi ja äänittää se ja sekoittaa se mixiin, halutuin määrin ja eq-messiin, tietenkin.
Näin saa lisää harmonia-ääniä siihen alkuperäiseen.
Rupea ruven päälle, jeees!
 
Niin...
Kuten Kivi totesi, ei näitä juuri enää käytetä, itsekkin 2000-luvun alussa viimeksi.
Näin jazz-proge-lätyillä.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Lenoldinho
15.08.2011 00:56:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: No voi jösses...
 
Tämä jos mikä on paradoksi - miten voi tietää mikä on helpompaa/hyvänkuuloista hardiksella jos ei sellaista entuudestaan omista tai ole päässyt kokeilemaan! :D Kaikki meistä eivät ole äänialan opiskelijoita, omaa kaveripiiriä jolla on kaapit väärällään rautaa jota pääsee testailemaan tai muuten vain jollain selittämättömällä tavalla omaa jumalaista tietämystä siitä missä kohtaa softa on rautaa kuumempaa ja päinvastoin... Kun kyse on harrastuksesta, niin kyllä se fiilis on aika ykkösasia tekemisessä: vanhan liiton miehenä on kivempi väännellä nappuloita kuin napsutella hiirellä - niin kauan kuin päästään tyydyttävään lopputulokseen. Mutta toiset tykkää tyttärestä ja toiset serkun kaimasta...
 
Ja ehkä se on vain kiva keskustella erilaisista laitteista jos siinä vaikka samalla oppisi jotain tähdellistä äänittämisestä, miksaamisesta tahi elämästä - ei tarvitse heti maanantaina rynnätä kauppaan. You know?

 
Juujuu ymmärrän kyllä pointin ja tunnekin kuulostaa tutulta :D mutta itsekin hardwarea jonkun verran omistaneena ja erinäisissä käsittämättömiä rautakasoja omaavissa studioissa muutaman biisin myös osittain hardwarella miksanneena voin sanoa että ainakaan oma workflow tai saundi ei ole kyllä millään tavalla parantunut raudan käytöstä. Ja myös todella kovien tekijöiden työntekoa esim Seawolfilla ja Finnvoxilla jonkun verran seuranneena voin sanoa että ainakin omien kokemusten mukaan se rauta on kyllä nykyaikana miksausvaiheessa aika pitkälti koristeena... äänitys ja masterointi sitten erikseen. Mutta toiset tykkää tyttärestä ja toiset serkun kaimasta...
 
Tietysti hyvän analogisyntikan soittaminen on törkeen siistiä mutta sitten kun pitää tehdä musiikkia niin jostain syystä ne plugarit on aika kovassa käytössä. Mutta nää on tosi mutu-asioita ja just sen takia tosi vaikea oikeasti antaa vinkkejä siitä mistä hardwaresta voisi olla sulle hyötyä. Jos on.
dewil
15.08.2011 10:52:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rautaan tarvii investoida, niin nykyaikana se meinaa sijoittamista signaalitiehen. Hyvä mikki ja etunen on äänitysvaiheessa ne, joilla niitä ihmeitä tehdään.
 
Muuten jos metalliin on pakko sijoittaa, vaikkei tiedä miksi ja mihin, investoisin kultaan. Se pitää ihan hyvin arvonsa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
15.08.2011 13:13:27 (muokattu 15.08.2011 13:16:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Jos rautaan tarvii investoida, niin nykyaikana se meinaa sijoittamista signaalitiehen. Hyvä mikki ja etunen on äänitysvaiheessa ne, joilla niitä ihmeitä tehdään.
 
Muuten jos metalliin on pakko sijoittaa, vaikkei tiedä miksi ja mihin, investoisin kultaan. Se pitää ihan hyvin arvonsa.

 
Kullan hinnasta en tiedä kun ei oo ees kultapaikkoja hampaissa, mutta mikki+etunen -kysymys on loppupeleissä enemmän tietoa kuin rahaa, ja tarjoaa äänittämisen viimeiset jokamiesluokan high-endin linnakkeet.
 
Esitänpäs seuraavassa muutaman väitteen ihan kiusallani:
 
-Kaikki dynaamiset mikit ovat samanlaisia, ne on vain vaimennettu eri lailla, ja joissakin on kevyempi kela/magneettiyhdistelmä. Ilman vaimennusta ne ihan kaikki soundaavat kakalta, mutta "huononkin" mikin vaimennusta voi muuttaa.
-Kondensaattorimikrofonia tarvitaan sen nopeuden vuoksi, ja koska se reagoi pieneenkin äänenpaineeseen. Kuitenkin euron hintainen japakiinalainen 3,5V elektreettikapseli reagoi yhtä nopeasti tai nopeamminkin kuin $$$ saksalainen tai tanskalainen "aito" 48V konkka.
-"Hyvä" etuaste voidaan toteuttaa ihan millä osilla tahansa. Se ei tarvi putkea, germaniumia, FETiä tms. vaan sisääntuloimpedanssin (=kuorman) joka on säädettävissä välillä 1x ja 10x siihen kytketyn mikrofonin impedanssiin nähden (eli maksimimäärästä tehoa maksimimäärään jännitettä). Jos kuorma on oikea, etuaste on riittävän hyvä melkein miten vain toteutettuna.
-Mikä tahansa ääntä poimiva elementti kelpaa mikiksi, puhelimen hiilikapselista irtokovaääniseen. Toistoon tarkoitettujen elementien kanssa joutuu kuitenkin kikkailemaan maadoitukset ja häiriösuojaukset kuntoon.
-Niin $$$ tarkkailukovaäänisten huulikartioita kuin $$$ ribbon-mikrofoneja on tehty studiossa syödyn pähkinäsuklaalevyn foliosta. Jos tietää mitä pitää saada aikaan, osat voivat olla vaikka kuinka improvisoituja.
-Sen rinnalla, miten soitto onnistuu ja mikä on soittofiilis, on ihan kutun sama, millä se äänitetään, kunhan joku pyydys on auki aina kun tarvitaan.
 
;-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Esp
15.08.2011 13:29:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Kullan hinnasta en tiedä kun ei oo ees kultapaikkoja hampaissa, mutta mikki+etunen -kysymys on loppupeleissä enemmän tietoa kuin rahaa, ja tarjoaa äänittämisen viimeiset jokamiesluokan high-endin linnakkeet.
 
Esitänpäs seuraavassa muutaman väitteen ihan kiusallani:
 
-Kaikki dynaamiset mikit ovat samanlaisia, ne on vain vaimennettu eri lailla, ja joissakin on kevyempi kela/magneettiyhdistelmä. Ilman vaimennusta ne ihan kaikki soundaavat kakalta, mutta "huononkin" mikin vaimennusta voi muuttaa.
-Kondensaattorimikrofonia tarvitaan sen nopeuden vuoksi, ja koska se reagoi pieneenkin äänenpaineeseen. Kuitenkin euron hintainen japakiinalainen 3,5V elektreettikapseli reagoi yhtä nopeasti tai nopeamminkin kuin $$$ saksalainen tai tanskalainen "aito" 48V konkka.
-"Hyvä" etuaste voidaan toteuttaa ihan millä osilla tahansa. Se ei tarvi putkea, germaniumia, FETiä tms. vaan sisääntuloimpedanssin (=kuorman) joka on säädettävissä välillä 1x ja 10x siihen kytketyn mikrofonin impedanssiin nähden (eli maksimimäärästä tehoa maksimimäärään jännitettä). Jos kuorma on oikea, etuaste on riittävän hyvä melkein miten vain toteutettuna.
-Mikä tahansa ääntä poimiva elementti kelpaa mikiksi, puhelimen hiilikapselista irtokovaääniseen. Toistoon tarkoitettujen elementien kanssa joutuu kuitenkin kikkailemaan maadoitukset ja häiriösuojaukset kuntoon.
-Niin $$$ tarkkailukovaäänisten huulikartioita kuin $$$ ribbon-mikrofoneja on tehty studiossa syödyn pähkinäsuklaalevyn foliosta. Jos tietää mitä pitää saada aikaan, osat voivat olla vaikka kuinka improvisoituja.
-Sen rinnalla, miten soitto onnistuu ja mikä on soittofiilis, on ihan kutun sama, millä se äänitetään, kunhan joku pyydys on auki aina kun tarvitaan.
 
;-D

 
Tästä tuli jotenkin mieleen tämä soundin luonnollisuus. Se on jo pitkään vaivannut minua. Mitä luonnollista musiikissa on, tai musiikin tallentamisessa? Terminä ymmärtäisin paremmin realistisen, mutta yleisesti kuitenkin puhutaan luonnollisesta. Onko se jotenkin luonnollista, että muutetaan ilman värähtelyä jännitteen vaihteluksi?
 
Joo, mietin näitä asioita välillä ihan liikaa ja semiotiikka on kivaa, mutta silti tuo on jotenkin sellainen termi, mikä ei vain mahdu minun päähäni.
 
Täh?!?
Niq
15.08.2011 13:33:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:
-Sen rinnalla, miten soitto onnistuu ja mikä on soittofiilis, on ihan kutun sama, millä se äänitetään, kunhan joku pyydys on auki aina kun tarvitaan.
 
;-D

 
Nyt yks oleellinen unohtui, ehkä soiton jälkeen oleellisimmista: nimittäin se soittoväline, eli äänilähde ja sen tarkoituksenmukaisuus (ei siis välttämättä hyvyys). Kyl hyväsoundinen soitin osaavan soittajan käsissä on vaikee pilata millään toimivalla äänitysvälineellä.
 
kivi
15.08.2011 13:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Tästä tuli jotenkin mieleen tämä soundin luonnollisuus. Se on jo pitkään vaivannut minua. Mitä luonnollista musiikissa on, tai musiikin tallentamisessa? Terminä ymmärtäisin paremmin realistisen, mutta yleisesti kuitenkin puhutaan luonnollisesta. Onko se jotenkin luonnollista, että muutetaan ilman värähtelyä jännitteen vaihteluksi?
 
Joo, mietin näitä asioita välillä ihan liikaa ja semiotiikka on kivaa, mutta silti tuo on jotenkin sellainen termi, mikä ei vain mahdu minun päähäni.

 
Luonnollisuus on määritelmä josta puhutaan vasta lopputuloksen yhteydessä. Matka siihen on joka kerta erilainen, ja saattaa vaatia rajua työstämistä ja erikseen aika torsoiksi karsittuja ääniä.
 
Nykyään on ikävän vähän luonnollista musiikkia, joten ei ihme, jos se määreenä kuulostaa oudolta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Danko
15.08.2011 13:39:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Tästä tuli jotenkin mieleen tämä soundin luonnollisuus. Se on jo pitkään vaivannut minua. Mitä luonnollista musiikissa on, tai musiikin tallentamisessa? Terminä ymmärtäisin paremmin realistisen, mutta yleisesti kuitenkin puhutaan luonnollisesta. Onko se jotenkin luonnollista, että muutetaan ilman värähtelyä jännitteen vaihteluksi?
 
Varsinkaan rock-soundin kohdalla, joka on ollut prosessoitua aina Elviksen slapback-delaysta lähtien. Laitteet, joita käytettiin aluksi kompensoimaan analoginauhurin äänenlaatua, tulivat itse osaksi soundi-ihannetta.
 
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti