Muusikoiden.net
06.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Räkkietuasteiden vaihto mikseriin & AD/DA-muutimeen, järkevääkö?
1
Aazi
28.07.2011 15:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidemmän aikaa tässä miettinyt jo josko vaihtaisi oman pikkupajan äänityslaitteistoa, siirtyen tällähetkellä kokonaisvaltaisesta ITB miksauksesta osittain mikseriä vääntelemään.
 
Paketti tällähetkellä on siis RME FF800 ja Mackien onyx 800R 8ch etuasteet adatilla.
tuo 12 mikkietuastetta yhteensä, riittää nyt ja riittänee jatkossakin mainiosti.
 
Fyysisten liukujen ja eq potikoiden vääntely kuitenkin tuntuisi luontevammalta ja passiivisummaus on askarruttanut mieltä, josko siitä jotain iloa prosessiin olisi.
 
Uudeksi laitteistokokoonpanoksi olisi muodostumassa seuraavanlainen kattaus:
RME FF800 pysyisi interfacena
Ferrofish A16 MKII AD/DA -muunnin (muita vastaavia 16in/16out ratkaisuja n. 1000e hintaluokassa?)
sekä mikseriksi Midas Venice 320 (tiedetään, livetiskihän tuo pohjimmiltaan on, mutta laajempi master osio/routtausmahdollisuus ei tulisi tarpeeseen), kun moinen nyt lähistöllä olisi tarjolla hyvään hintaan ja laadullisesti lienee varsin hyvä.
 
Homman kulku olisi siis Midas -> AD -> RME -> DAW
Efektointi ITB
Summaus sitten Midaksella
 
RME:ssä olisi 8in/8out analogista, joten 24 kanavaa saisi suuntaansa pykälään.
 
Kuulostaako homma missäänmielessä järkevältä? Lähinnä kysymykseen tulee äänenlaadulliset tekijät. Onko Midaksessa paremmat etuasteet mitä nuo mackien ovat? Onko sillä passiivisummauksella oikeasti jotain vaikutusta tässä prosessissa?
 
Muitakin tuon midaksen hintaluokassa olevia tiskejä voi toki ehdottaa, mikäli parempiakin vaihtoehtoja on olemassa.
 
tommiot
28.07.2011 16:46:08 (muokattu 28.07.2011 16:46:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten se mökä sit tulee takas pöytään softasta? Luulis että tape returnit helpottais asiaa, ja niitähän ei tossa tiskissä oo.
 
Toinen juttu mitä tulee mieleen tosta tiskistä, niin puolparametrisillä equilla on vähän köyhää vedellä...
 
Ootko harkinnut, että hommaisit vaan kunnollisen kontrollerin?
 
Ja otsikon kysymykseen: Mun mielestä tossa hommassa ei oo yhtään mitään järkeä, mut mä oonkin tottunu tekee koneella hommat... :)
 
Aazi
28.07.2011 18:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Miten se mökä sit tulee takas pöytään softasta? Luulis että tape returnit helpottais asiaa, ja niitähän ei tossa tiskissä oo.
 
Toinen juttu mitä tulee mieleen tosta tiskistä, niin puolparametrisillä equilla on vähän köyhää vedellä...
 
Ootko harkinnut, että hommaisit vaan kunnollisen kontrollerin?
 
Ja otsikon kysymykseen: Mun mielestä tossa hommassa ei oo yhtään mitään järkeä, mut mä oonkin tottunu tekee koneella hommat... :)

 
Inputteja mikeille en tosiaan tarvii kuin sen 12 maksimissaan kerralla mitä nytkin on. Niistä kanavista direct outeilla lähtö koneelle ja mökän koneelta vois ohjata takaisin loppuihin tyhjiin kanaviin. Jos sit tarvitsis miksausvaiheessa lisää kanavia summarummailuun, ni se olis armotonta patchbayn runkkaamista kyllä.
 
nimim. kontrolleri olis kyl kiva
 
mattivuorela
28.07.2011 18:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presonuksen StudioLive 16 vois olla passeli kone, toimii interfacena samalla ja muuntimet on valmiina ja saat silti vääntää nupikkaa. Kannattaa tutustua.
 
-matti | teknikoiden.net
ossifx
28.07.2011 23:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Miten se mökä sit tulee takas pöytään softasta? Luulis että tape returnit helpottais asiaa, ja niitähän ei tossa tiskissä oo.
 
Toinen juttu mitä tulee mieleen tosta tiskistä, niin puolparametrisillä equilla on vähän köyhää vedellä...
 
Ootko harkinnut, että hommaisit vaan kunnollisen kontrollerin?
 
Ja otsikon kysymykseen: Mun mielestä tossa hommassa ei oo yhtään mitään järkeä, mut mä oonkin tottunu tekee koneella hommat... :)

 
Voihan sen tietty toteuttaa silleen, että tuo nuo kaikki 24 käytössä olevaa kanavaa Daw:sta pöytään ja mastermix stereona takaisin. Loppuihin korttien sisääntuloihin voi sitten kytkeä nuo onyxin etuasteet ja mitä ikinä lystää ja nauhoittaa suoraan Daw:hon.
Tosin tässä mallisssa jää nuo Midaksen etuasteet käytön ulkopuolelle.
Jos niitä haluaa käyttää, niin taitaa mennä patchbay kikkailuksi.
 
Etuna tietty on, että Daw:ssa voi käytään suosikki plugareita ennenkuin signaali lähtee pöytään, joten tarkemmat egutukset voi tehdä vaikka koneen sisällä ja hakea sitten haluamilleen raidoille hieman "väriä" noista Midaksen eguista. Ja myös mahdolliset tarvittavat automaatiot voi piirrellä normaaliin tapaan ennenkuin signaali lähtee ulos.
 
Ja voihan silti tuossa systeemissä miksata edelleen kokonaan boksin sisällä tarvittaessa, jolloin tiski ajaa silloin monitorikontrollerin virkaa.
 
Itse olen sitä mieltä että oikean tiskin kanssa työskentely on hemmetisti hauskempaa puuhaa, kuin hiiren kanssa kikkailu tai controllerilla boksin sisällä työskentely, mutta niin makuasioita nämä, joten niistä kauheasti tuskin kannattaa kiistellä. Jokainen tehköön niinkuin parhaakseen näkee ja tuntuu itselleen sopivalta systeemiltä.
 
Esp
29.07.2011 00:05:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Miten se mökä sit tulee takas pöytään softasta? Luulis että tape returnit helpottais asiaa, ja niitähän ei tossa tiskissä oo.
 
On siinä. Tape in ja tape out löytyy, tosin rca-liittimillä.
 
Tossa Midaksessa on ihan pätevä eq:t ja etuasteet hintaansa nähden. Puoliparametrinen eq on ihan riittävä suurimmassa osassa tilanteita mitä eteen tulee. Eipä SSL:n tiskissäkään pysty säätämään esim. ylä- ja alapään q-arvoa ja silti sillä pärjää ihan hyvin :P (no joo, SSL on vähän eri sarjaa). Jos tarvii tehdä jotain kirurgioperaatioita, ne voi hoitaa edelleen softan sisällä.
 
Täh?!?
Lennu
29.07.2011 01:47:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midaksen direct outit on sitten defaultina post-fader. Että muistaa sitä ostaessa sitten modauttaa sen, jos siitä ei tykkää (kuka tykkää?)
 
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
ITTAM
29.07.2011 01:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.musicstore.de/en_EN/FIM/ … T_-Allen-Heath-R24M-Set-/art-REC335
 
Myy kaikki ja osta kerralla koko paketti -on analoginen ja on kontrolleri moottori liuilla ja muuntimetkin löytyy
 
Matti
 
Hanok
29.07.2011 11:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän siinä oikeassa mikserissä oma viehätyksensä on. Oleellinen kysymys kai on kuinka hyvä/kallis mikseri pitää hankkia että päästään myös soundillisesti plussan puolelle. Toftin mikserit ovat käsittääkseni aika sopivia sekä hinnan että toimintojen puolesta pienemmän studion käyttöön.
 
Sellainen asia pisti silmään että aloitusviestissä puhuttiin passiivisesta summauksesta mutta kuitenkin käyttöön oli ajateltu mikseriä. Kyllä kai Venice kuitenkin summaa aktiivisella piirillä? Analogisesta summauksesta on toki kyse, ehkä tarkoitit sitä?
Pauli Lappalainen
29.07.2011 12:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä työpaikalla on kokoonpanona Yamaha DM2000 ja siitä optisena tietokoneelle 16 sisään/ulos. Sitten on lisäksi vielä 48-raitaa RADAR24 kovalevytallentimia TDIF väylien perässä.
 
Tuossa systeemissä on ainakin miljoona eri työtapa mahdollisuutta ja konfiguraatiota, mutta kun projektit tuppaavat olemaan melko kiireisiä opiskelija-/kurssihommia niin aika lailla tietokone ja hiiri hommina kaikki tulee tehtyä.
Mikseri toimii näppärästi kuunteluiden rakentelussa ja etuasteena, mutta miksaukset tulee tehtyä miltei aina hiirellä vaikka tuo pöytä toimisi Nuendon kontrollerinakin. Opoikkeuksena yli 16 kanavan liveäänitykset, jotka memevät suoraan kovalevytallentimille ja siita fileinä DAWiin miksaukseen.
Aiemmin oli vastaava systeemi Soundcraft Ghost 32 pöydän kanssa, mutta silloin nuo DAW:t olivat vasta alkutaipaleellaan ja tuo pöytä+24 raitaa kovalevytallenninta oli melko nopea show.
 
Tärkeintä tuossa hommassa on löytää oma työskentelytapa jolla hommat sujuvat jouhevasti. Se mikä se milloinkin on, sitä ei varmmaan kukaan osaa sanoa ennen kuin testaa ja kokeilee. Ratkaisu riippuu myös siitä, millaisia projekteja on tekemässä. Editoinnin, samplejen, efektien, uusintaottojen tarpeet ratkaisevat melko paljon miksausteknisten juttujen lisäksi.
 
Aazi
29.07.2011 14:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Oleellinen kysymys kai on kuinka hyvä/kallis mikseri pitää hankkia että päästään myös soundillisesti plussan puolelle. Toftin mikserit ovat käsittääkseni aika sopivia sekä hinnan että toimintojen puolesta pienemmän studion käyttöön.
 
Tämä on tosiaan varsin oleellinen seikka. Kun pari kiloeuroa ainakin saa moiseen setuppimuunnokseen laittaa, pitäisi siitä olla soundillisestikin hyötyä.
Toftin ATB pöytiä oon kuola valuen katsellut, on vaan senverran hinnoissaan, ettei ihan rahkeet riitä.
 
Hanok: Sellainen asia pisti silmään että aloitusviestissä puhuttiin passiivisesta summauksesta mutta kuitenkin käyttöön oli ajateltu mikseriä. Kyllä kai Venice kuitenkin summaa aktiivisella piirillä? Analogisesta summauksesta on toki kyse, ehkä tarkoitit sitä?
 
Analogistapa hyvinkin. Ajatusjumitus.
 
Kallekorvola
30.07.2011 13:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Kyllähän siinä oikeassa mikserissä oma viehätyksensä on. Oleellinen kysymys kai on kuinka hyvä/kallis mikseri pitää hankkia että päästään myös soundillisesti plussan puolelle.
 
Tämä on tärkeä pointti. Mikserin hankkiminen ei yksinään ole kovin autuaaksitekevä juttu. Pitäisi myös tietää mitä sillä mikserillä soundiin hakee. Suht halvallakin voi päästä alkuinvestoinnista, jos soundi-ihanteena sattuu olemaan vanhempi koulukunta säröineen ja värityksineen (esim. joku muhjusoundisempi 70-luvun tiski), käy hyvä tuuri ja on rahaa oikealla hetkellä (eli ennenkuin myyjä tajuaa myyvänsä vanhaa legendalautaa pilkkahintaan) ja on taitava käsistään (noissa vanhemmissa laudoissa tuppaa esiintymään aika ajoin "pikkuvikoja"). Kannattaa myös ottaa huomioon, että pelkkä analogisummaus ei aina riitä "analogisoundiin". Usein siinä tarvitaan myös vaihteleva määrä analogista outboardia (kompurat jne)... Myös laitteiston I/O:n määrä alkaa olla ratkaisevassa asemassa.
 
Iso tiski muuten vaikuttaa myös miksaamon akustiikkaan. Useimmiten negatiivisesti. Tämä fakta unohtuu monelta usein.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti