Muusikoiden.net
09.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cajon-rummun mikittäminen?
1
Harsu
10.07.2011 17:13:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas armon audiojumalat millä tavalla cajonia kannattaisi äänittää? Itsellä kun ei ole kokemusta, mutta ko. cajonissa ei ole omaa sisäistä mikkiä.

Ite aattelin dynaamista sin takareiän huulelle ja stereoparia päältä/etukenosta laajakalvokonkilla CAP tai AB? HÄ!?

JoKo
10.07.2011 17:19:25 (muokattu 10.07.2011 17:30:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen yleensä laittanut yhden mikin eteen ja toisen taakse. Stereota cajonissa ei oikeastaan ole muuta kuin se kaiku mikä huoneesta kajahtaa.

Itseasiassa CAP-mikitys voisi olla myöskin kokeilemisen arvoinen nyt kun mainitsit... Tai mikä tahansa stereomikitys mikä ei "hajoa" liikaa, sieltä takaahan tulee lähinnä se botnekas humahdus joten jollain sitä läpytystä on hyvä ottaa edestä.

Danko
10.07.2011 17:33:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=194985

"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
maza
11.07.2011 18:23:09

Äänittelin keväällä cajonia ja lueskelin näitä samoja ketjuja. Loppujen lopuksi päädyin ratkaisuun, jossa mulla oli reiässä Röde NT1a ja edessä stereoparina Sennheiser MKH40:t suunnilleen cajonin yläreunan korkeudella. Lisäksi laitoin vielä Beyerdynamic M69:n "snaremikiksi". Äänitettävässä cajonissa oli lisänä myös tuollainen tamburiinintapainen tikku, ja laitoin sille vielä erikseen Sennheiser MD441:n.

Miksausvaiheessa homma meni käytännössä niin, että suurin osa soundista tuli stereoparista ja tosta Rödestä sai sitten lisää jytinää / napsetta "basariin". M69:n soundi taas toi kokonaisuuteen lisää puumaisuutta, joka kuulosti musta tosi kivalta.

Kokeilin muistaakseni reikään myös AKG D12:sta, mutta Röde tuotti tässä tapauksessa miellyttävämmän tuloksen. SM57 oli kanssa kokeilussa etupuolella M69:n sijasta, mutta tykkäsin tosta enemmän.

http://kajastus.info/ -osoitteesta löytyvät kolme biisiä on kaikki äänitetty em. konstilla.

Joku jossain sanoi, että ei saa kikkailla liikaa, ettei cajon kuulosta rumpusetiltä vaan cajonilta. Mun mielestä homma riippuu kuitenkin täysin kontekstista ja useampi mikki antaa enemmän mahdollisuuksia soundin säätämisee miksausvaiheessa. Tässäkin tapauksessa kuitenkin olisin varmasti tullut toimeen pelkän stereoparin kanssa.

Mikkien asettelu on cajonin kanssa tosi kriittinen. Hain itse jokaisen mikin paikan suljettujen kuulokkeiden kanssa optimaaliseksi. Suosittelen tätä keinoa myös muille!
Harsu
30.07.2011 19:26:17

maza: Äänittelin keväällä cajonia ja lueskelin näitä samoja ketjuja. Loppujen lopuksi päädyin ratkaisuun, jossa mulla oli reiässä Röde NT1a ja edessä stereoparina Sennheiser MKH40:t suunnilleen cajonin yläreunan korkeudella. Lisäksi laitoin vielä Beyerdynamic M69:n "snaremikiksi". Äänitettävässä cajonissa oli lisänä myös tuollainen tamburiinintapainen tikku, ja laitoin sille vielä erikseen Sennheiser MD441:n.

Miksausvaiheessa homma meni käytännössä niin, että suurin osa soundista tuli stereoparista ja tosta Rödestä sai sitten lisää jytinää / napsetta "basariin". M69:n soundi taas toi kokonaisuuteen lisää puumaisuutta, joka kuulosti musta tosi kivalta.

Kokeilin muistaakseni reikään myös AKG D12:sta, mutta Röde tuotti tässä tapauksessa miellyttävämmän tuloksen. SM57 oli kanssa kokeilussa etupuolella M69:n sijasta, mutta tykkäsin tosta enemmän.

http://kajastus.info/ -osoitteesta löytyvät kolme biisiä on kaikki äänitetty em. konstilla.

Joku jossain sanoi, että ei saa kikkailla liikaa, ettei cajon kuulosta rumpusetiltä vaan cajonilta. Mun mielestä homma riippuu kuitenkin täysin kontekstista ja useampi mikki antaa enemmän mahdollisuuksia soundin säätämisee miksausvaiheessa. Tässäkin tapauksessa kuitenkin olisin varmasti tullut toimeen pelkän stereoparin kanssa.

Mikkien asettelu on cajonin kanssa tosi kriittinen. Hain itse jokaisen mikin paikan suljettujen kuulokkeiden kanssa optimaaliseksi. Suosittelen tätä keinoa myös muille!

Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Mitenkäs vaiheen kanssa käy jos just heittää mikin etu- ja takapuolel, onko havaintoja?

eetuss
15.08.2011 13:27:42

Livenä on joskus tullut käytettyä DPA:n pallokuvioista nappimikkiä teipattuna niin että se on reiän keskellä. En tiedä onko tuosta varsinaista hyötyä studiossa.

Ei se tästä..
maza
15.08.2011 17:15:17

Harsu: Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Mitenkäs vaiheen kanssa käy jos just heittää mikin etu- ja takapuolel, onko havaintoja?

Olinpa tuossa reissussa niin oli ketju jäänyt huomioimatta... Tuohon pätee tasan yksi sääntö: kuuntele, kuulostaako paremmalta vaihe käännettynä vai ei. Muistaakseni itse leikkelin alapäitä sen verran muista mikeistä, että en tainnut edes kääntää vaihetta ja silti soundasi hyvältä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti