Muusikoiden.net
07.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen soundimaailma on hyvä teidän mielestänne?
1
Stargazers
25.06.2011 11:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa lueskelin tuota miksauskeskustelua ja aika paljon tuntui olevan mielipidettä että hyvillä kamoilla saa hyvää soundia. Tämähän toki järkeen käy, mutta mietityttämään jäi että pitääkö monetkin täällä hyvänä soundimaailmana sellaista puhdasta ja virheetöntä vai minkälaisesta väki oikein pitää?

Tämä lähinnä tuli mieleen kun olen itse huomannut että hyvin usein olen itse pitänyt enemmän nauhoituksista joiden äänimaailma on ns. "paska". Tietenkin tämä on täysin tapauskohtaista ja levykohtaista, mutta usein kuitenkin näin huomannut olevan.

Eli sellainen primitiivinen missä kuuluu suhinaa ja pöhinää siinä seassa ja jotka kuulostaa että bändi olisi tekemässä ensimmäisiä demojaan kasetille nauhoittaen. Jostain syystä vain sellainen äänimaailma tuntuu mielyttävän useasti enemmän. Ei aina toki. Kuitenkin monesti.

Esimerkiksi Nirvanan "Heart Shaped Box" home demo kuulostaa vain omaan korvaan oikein mukavalta soundillisesti. Jos on spotify niin löytyy sieltä http://open.spotify.com/track/6e6JJ4jz0TFW8MM3ng8Okg löytyy. Objektiivisesti analysoiden äänenlaatu on huono ja karu. Fiilispohjalta arvioiden se taas on aivan loistava. Siinä on jotenkin enemmän tunnelmaa (tietenkin omaan korvaani ja YMMV).

Samoin olen huomannut että kun vinyyliltä on kuunellut Uriah Heepin Sunriseä esim. niin siinä on vain "sitä jotakin". Paremmalla äänenlaadulla kuunneltunakin se on todella hieno kappale, mutta silti siinä ei ole enää "sitä jotakin". Olen pohtinut aihetta ja tullut tulokseen, että paskoilla laitteilla (huono vinyylisoitin) soundiin on tullut jotenkin pehmoisempi ja omaan korvaan iskevämpi soundi.

Sama tapahtunut myös Dingon kohdalla. Kasetilta kuunellen siinä oli vielä paljon enemmän tunnelmaa (toki hyvää settiä muutenkin!). Suhinat ja pöhinät mitä kasetilta tuli mukaan. Ja monen muun kohdalla käynyt samaa.

Tästä siis kysymkykseen: millainen soundimaailma teitä mielyttää? Onko se sellainen missä äänenlaatu on todella puhdas ja hyvä?

http://www.runosydan.net | http://www.jurppii.net | http://s.runosydan.net
Kalmo
25.06.2011 12:05:39 (muokattu 25.06.2011 12:13:11)

Sellainen, joka sopii kyseiseen musaan. Esim. countryssa ja hardcoredeathmetallissa on aika ilmiselvästi erilainen soundimaailma.

Tuo kysymys jättää niin paljon spekuloitavaa, ettei taida maksaa vaivaa. Mites sitten äärimmäisen puhtaasti ja hyvin äänitetty rutiseva räkäinen särinäskitta??

Kun kuuntelee Hurjan Hepin Sunriseä CD:ltä, pitää myös tietää, miten se CD on digitoitu, tai oikeastaan milloin. Sunrise julkaistiin alunperin vinyylinä, ja monet vinyyleiden digitoinnit on tehty ihan päin ahteria, etenkin silloin alkuvuosina.

Lisäksi vinyyliä kuunnellessa ratkaisee se, minkä tasoinen levysoitin on. Huipputason äänirasia, joka maksaa useita satasia, antaa täysin erilaisen äänen kuin kympin kivensiru.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
25.06.2011 13:05:26 (muokattu 25.06.2011 13:35:28)

Niinno. Tää on mielenkiintoista. Kymmenien tuhansien genelec-kuuntelu sadalla tonnilla rakennetussa tarkkaamossa voi olla kuulijalleen tavallaan yhtä hyvä kuin 60-luvun Philipsin monoradio keittiön ikkunalaudalla. Riippuu niin tilanteesta, kuulijasta, mielentilasta, musasta jne...Artistin hyvä tulkinta on aina hyvä, kamoista riippumatta. Jos musan pointsit ovat enempi hyvissä soundeissa, niin eihän sitä kuuntele sikakaan laitteistolla, joka ei pysty välittämään niitä.
Ja korvat/aivot tottuu käsillä olevaan ääneen aika nopeasti, varsinkin jos musa miellyttää.

ganesha
25.06.2011 20:29:52

Mullakin on hauska anekdootti aiheeseen liittyen:

Joskus 90-luvun puolivälin tienoilla lainasin kirjastosta Red Hot On Impulse-kokoelman, jolla oli mm. aivan loistava Oliver Nelsonin biisi Stolen Moments. Myöhemmin yritin metsästää levyä, tuloksetta - joten (tein syntiä, tunnustan) waretin sen, aika köpöisellä bitratella, kylläkin.

Noh, jokunen vuosi sitten Nelsonin originaalilevystä ilmestyi remasteroitu painos USA:ssa, joten tilasin rieskan samantien!

Jostain kumman syystä vain tuhnuisempi mp3 kuulostaa omiin korviin paremmalta kuin tuo remasteroitu CD-versio! (Vaikka uskoisin että remasterointi on tehty pieteetillä, koska kuitenkin melkoisen tuoretta kamaa) Harmikseni hävitin tuon waretetun mp3:n koska en ajatellut sitä enää kuuntelevani kun levy kopsahti postiluukusta. Nyt kuitenkin kaipailen tuota savuisempaa versiota aika ajoin :D Se tuntui tekevän biisille enemmän "oikeutta"

Tuolla kokkarilla oli muutenkin sen verran kurantteja esityksiä, että olen yrittänytkin niitä biisejä metsästellä - ja aika hyvällä menestyksellä, levyn helmistä ei puutu levyhyllystä enää kuin pari rieskaa, ja niidenkin hankkiminen on jäänyt lähinnä rahanpuutteesta kiinni...

http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
anapena
25.06.2011 21:33:28 (muokattu 25.06.2011 21:35:44)

Hmm. Pyydä jotain perusreiskaa tekemään siitä köpönen mp3, ja laittamaan se jonnekin nettiin. Itse siihen ei kannata ryhtyä, teet kuitenkin liian hyvän...vähän erilaisen saat, kun vedät sen jollekin vanhalle c-kassulle tarkoituksen mukaisella mankalla...

Groovi
25.06.2011 23:25:40

Mitä tarkoittaa "hyvillä kamoilla saa hyvää soundia"? Voisin kysyä että miksi ammattistudiot upottaa ensin fyrkkaa uusimpaan Pro Toolsiin ja sitten hankkii siihen kylkeen kovalla rahalla jotain 50-60 luvun analogitekniikkaa, etuasteita tjsp?

Nykyään käsitys "hyvä soundi" voi olla oikeastaan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä, mutta useimmin se tarkoittaa oikeita soundeja oikeassa asiayhteydessä. Niin rupisia, tunkkaisia tai "paskoja" soundeja ei olekaan, etteivätkö ne palvelisi asiaansa oikeassa yhteydessä.

Varsinkin harrastepiireissä on usein perspektiivi sumentunut sen vuoksi, että nykyään on jokaisen saatavilla sellaista tallennustekniikkaa jolla saadaan todella puhdasta soundia aikaan - ts. tallennusformaatti ei väritä siis soundia juurikaan. Sillähän ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että lopullinen äänite kuulostaisi jotenkin paremmalta kuin kellarissa 70-luvulla monona kelanauhalle vedetty materiaali.

"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Lapari
29.06.2011 21:33:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä biisi sanelee paljon,jos on huono biisi niin hyvät sounditkaan ei pelas-
ta sitä.Toisaalta jos on hyvä biisi niin huonot soundit ei sitä välttämättä pilaa.
Myös se että bändi/artisti toimii,niin se toimii vaikka
soundit eivät niin kohdallaan olisikaan ja taas päin vastoin.Tyylitaju sekä soittaessa ja
äänittämisessä/kautta miksaamisessa kanssa on aika tärkeää.Pitää tietää mitä hakee.
Sen olen huomannut että nää soundi jutut on vähän niinkuin muotiilmiöitä.Aikanaan esim.panorointi oli erillaista kun stereosoittimet vasta olivat tuloillaan kitarat toisella
puolella ja rummut ja basso toisella ym.Sen ajan nuoresta kuulostaa nämä hyvältä
vielä nykyäänkin,mutta taas tämän päivän nuoret,ehkä ihmettelevät asiaa.Äänitys
tilanteessahan on vaikea saada sen biisin vaatimaa fiilistä aikaan ja mun mielestä
se myös vaikuttaa siihen soundiin.Nuotiolla makkaranpaiston yhteydessä vedetty kitarasäestyksen mukana laulettu kappale kuulostaa hienolta ja fiilis on valtava,
mutta studiossa aivan p..seestä.Sekin on jännä juttu eri soittajissa kun esim. kaksi
kitaristia soittaa samalla kitaralla samoilla säädöillä,niin saattaa kuulostaa aivan erillaiselta.Oikeesti pitää luottaa vain itseensä ja seistä valintojensa takana.

mun kompressori on pajalla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti