Muusikoiden.net
09.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä ison kuuloisten kitaroiden äänittämiseen?
1 2
mokoma palikkaköökinklopinklappi
24.05.2011 14:23:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi tarkoitus tehdä vähän metallimusiikkiin liittyviä äänityksiä ja toiveena olisi saada mahdollisimman isot kitarasoundit nauhalle.
 
Kamat on mitä on, mutta millä vinkeillä näistä saadaan mahdollisimman paljon irti?
 
Vahvistimena:
Line6 Spider
 
Mikki:
Audix OM3
 
Eli kuinka asetan mikrofonin vahvistimen eteen, miten särötettyä ym. ääntä kannattaisi hakea vahvistimesta ja minkälaista jälkituotantoa raidoille kannattaa tehdä?
 
Pähkinänkuoressa, kuinka saada eniten irti näillä vehkeillä?
 
GROTESQUE GALLERY - HC-Doom Crew http://www.myspace.com/grotesquegallery SUBLIMAATIO http://www.myspace.com/sublimaatio
Antti1
24.05.2011 14:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mokoma palikkaköökinklopinklappi: Pähkinänkuoressa, kuinka saada eniten irti näillä vehkeillä?
 
Äänitä di-boksin tai instrumentille sovitetun liitännän kautta puhdas signaali suoraan kitarasta tietokoneelle ja käytä mallinnuksia apuna. Kannattaa tarkistaa LePou:n tekeleet, ne ovat ilmaisia ja hyviä.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Kalmo
24.05.2011 19:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavan soundin rakentamisessa 1+1=3.
 
Eli lopputulos on enemmän kuin osiensa summa. Jos kehität maailmankokoisen kitarasoundin, se on miksauksessa todennäköisesti käyttökelvoton.
 
Normaalisti kitaroista equtetaan ala tai/ja yläpään soundeja reilusti pois. Se isous tulee sterokuvan ja tuplausten kautta. 5 x maltillinen soundi = mahtava soundi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
pimp
24.05.2011 20:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisättäköön vielä, että iskevä kitarasoundi tulee aika paljon rummuista ja bassosta.
 
Words can hurt, you know
Lenoldinho
24.05.2011 22:55:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pimp: bassosta.
 
pimp: bassosta.
 
pimp: bassosta.
 
pimp: bassosta.
 
pimp: bassosta.
 
Ja kitaroista saa leikata alapäätä pois aika surutta.
Antti1
24.05.2011 22:58:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun tähän bassoon kerran päästiin, niin miten te äänitätte kitaraa hyvin tukevan basson? Miltä se mielestänne soundaa, onko heittää pätkää bändin joukossa ja yksinään?
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
pimp
25.05.2011 00:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Nyt kun tähän bassoon kerran päästiin, niin miten te äänitätte kitaraa hyvin tukevan basson? Miltä se mielestänne soundaa, onko heittää pätkää bändin joukossa ja yksinään?
 
Se sitten taas riippuu siitä miltä kitara kuulostaa. Usein se soundi varmaan haetaan ihan kohdilleen vasta miksausvaiheessa, mutta livenä soitettaessakin kitaran ja basson pitäisi toimia yhdessä. Eli kyse on osin sovituksesta.
 
Heviriffittelyssä, jossa kitara täyttää suuremman osan taajuuskaistasta, basso sen sijaan rajataan kapeammalle. Eli ihan alas ja ehkä vähän yläpäätä. Ja kitaraa hyvin tukevan basson soittaa tarpeen vaatiessa rytmikitaristi.
 
Words can hurt, you know
Esp
25.05.2011 01:56:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Nyt kun tähän bassoon kerran päästiin, niin miten te äänitätte kitaraa hyvin tukevan basson? Miltä se mielestänne soundaa, onko heittää pätkää bändin joukossa ja yksinään?
 
Teen huomenna esimerkin, tänään ei pysty kun asiakas nukkuu tarkkaamossa :D
 
Vaikka tuossa aiemmin mainitussa "hyvä kitarasoundi lähtee bassosta ja rummuista" lauseessa on tottakin, lähtee hyvä kitarasoundi kuitenkin hyvästä kitarasoundista. Uskomatonta, mutta totta!
 
Nuo "alapäätä voi leikata surutta" yms. kannattaa unohtaa ihan huolella, mitään ei koskaan kannata leikata surutta. Leikkaa vain se mitä tarvitsee leikata. Nyrkkisäännöt on ihan kivoja, mutta ne ovat kuitenkin vain yleensä jonkun toisen mielipiteitä. Hyvä soundi noin yleisestikin ottaen kun on aika henkilökohtainen asia, minkä useat ihmiset kokevat eri tavoilla.
 
Iso soundi noin yleisesti lähtee siitä, että eri instrumenteille on sovituksessa jätetty tilaa soida, tai niille tehdään miksauksessa tuota tilaa soida. Ihmiskorva kuulee asioita tietyltä väliltä ja siihen väliin tuo informaatio tarvitsee mahduttaa. Yksinkertainen konsepti, jonka käsittämiseen menee tolkuttomasti aikaa ja oppimiseen elinikä. Siis oikeasti oppimiseen, soundikäsitykset kehittyvät jatkuvasti ja pääasiassa innovaatio nykymusiikissa perustuu äänenvärin muokkaamiseen, jotta soiva äänikuva olisi jotain mikä kuulostaa ennenkuulumattomalta.
 
Noilla alkuperäisen postaajan käytössä olevilla laitteilla lähtisin vain ennakkoluulottamasti kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja. Kyllä sen yleensä kuulee, kun se "oikea" soundi löytyy ja jos se ei löydy noista laitteista, niin tervetuloa kerhoon. Täydellistä soundia etsii moni muukin.
 
Täh?!?
Mikael
25.05.2011 08:50:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp:ltä hyvää asiaa. Sovitus ratkaisee yleensä eniten.
 
Noista tuplauksista/tripauksista/jne... mä oon sitä mieltä että ne pikemminkin pienentävät soundia ja sen lisäksi tekevät yleensä soitosta nuhjuisemman/sohjoisemman kuuloista, syövät kaiken tilainformaation täyttämällä kaikki raot ja näin ollen pienentävät ihan kaikkea.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Muovinen
25.05.2011 10:19:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:Noista tuplauksista/tripauksista/jne... mä oon sitä mieltä että ne pikemminkin pienentävät soundia ja sen lisäksi tekevät yleensä soitosta nuhjuisemman/sohjoisemman kuuloista, syövät kaiken tilainformaation täyttämällä kaikki raot ja näin ollen pienentävät ihan kaikkea.
 
Omien yritysten ja erehdysten kautta oon tullut aikalailla samanmoisiin päätelmiin ja nykyään raskaammankin soundin tekemisessä pyrin pärjäämään korkeintaan tuplaamalla oton. Lisäksi bassolla on erittäin tärkeä osa raskasta kitarasoundia.
 
Ihan turha yrittää tehdä yhdellä kitarasoundilla kaikkea, vaan pitää malttaa odottaa miltä kokonaisuus kuulostaa. Saattaa olla että joutuu palaamaan prosessissa takaisinpäin ja tekemään jotain uudestaan, mutta elämä on. Noilla sun kamoilla on osansa soundin muodostumisessa, mutta ei suinkaan sitä suurinta. Se on aina soittajalla.
Danko
25.05.2011 11:38:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Noista tuplauksista/tripauksista/jne... mä oon sitä mieltä että ne pikemminkin pienentävät soundia ja sen lisäksi tekevät yleensä soitosta nuhjuisemman/sohjoisemman kuuloista, syövät kaiken tilainformaation täyttämällä kaikki raot ja näin ollen pienentävät ihan kaikkea.
 
Jos tuplaukset tekee täysin samalla soundilla, käy juurikin noin et levitysefektin sijaan keskelle summautuu iso mono; vaihtamalla kitaraa, vahvistinta, kaappia, mikkiä tai edes plektraa sointi- ja atakkialueet eivät osu päällekkäin ottojen kesken. Vielä jos panoroinnit pitää L-C-R-linjoilla, väleihin jää enemmän tilaa laulu- ja rumpukaiuille.
 
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
Mikael
25.05.2011 12:59:28 (muokattu 25.05.2011 13:15:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ja meinaan just sitä, että kun samaa asiaa soitetaan moneen kertaan ja laitetaan päällekäin, niin ne iskujen attackit ei ikinä oo kuitenkaan aikajanalla ihan samassa kohdassa. Sit kun on vaikka kolmekin kertaan (puhumattakaan enemmästä) melkeen sama asia joiden iskut on melkeen samassa kohtaa, niin menee attackit sohjoksi ja nuottien väliset tauot täyttyy erimittaisilla hännillä. Lisäksi toi yleensä aiheuttaa enenevän EQ:tuksen tarpeen vähän kaikkeen kun jotkut taajuusalueet (yleensä ylä- ja alamiddle) rupeavat olemaan tukossa, mikä taas johtaa todella helposti soundin pienenemiseen ja muovistumiseen.
 
Tuplaus on mielestäni siis nimenomaan tarkan ja taitavan soittajan hyvin harkittua hommaa, eikä niinkään oikotie isoon soundiin.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
25.05.2011 14:59:25 (muokattu 25.05.2011 15:21:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mokoma palikkaköökinklopinklappi:
Eli kuinka asetan mikrofonin vahvistimen eteen, miten särötettyä ym. ääntä kannattaisi hakea vahvistimesta ja minkälaista jälkituotantoa raidoille kannattaa tehdä?
 
Pähkinänkuoressa, kuinka saada eniten irti näillä vehkeillä?

 
Säädä vahvistin niin että se kuulostaa hyvältä. Laita mikki lähelle kaappia osoittamaan keskelle kartiota kohtisuoraan edestä. Säädä gain mikkietusesta niin että huiput on n. -6db äänityssoftassa. Soita hyvin.
 
Tällä pitäis päästä jo todella pitkälle. Halutessasi voit kokeilla muuttaa mikin paikka viemällä sitä lähemmäs kartion reunaa tai kääntämällä sen kulmaa kaiuttimeen nähden. Kokeilemalla selviää miten soundi muuttuu. Yleensä ihan keskeltä tulee eniten yläpäätä mikä ainakin mun mielestä on useimmiten hyvä asia raskaammassa matskussa. Pääsääntö on kuitenkin: kuuntele ja kokeile ja luota omiin korviin.
 
Sit kun oot äänittänyt niin vaihtoehtoja on niin paljon että mitään yksiselitteistä ei oikeen voi sanoa. Yleensä mulla on kitarakanavassa ainakin kompura (tai useampia) ja eq. Efekteistä ainakin särö, dealy ja jonkinmoinen tila/kaiku toimii usein hyvin.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
jPekka
25.05.2011 16:28:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein särösoundien kohdalla toimii - erityisesti tuplatessa - se, että ruuvataan soundi kohdalleen niin että särö kuulostaa hyvältä. Ennen äänittämistä säröä vähennetään kolmanneksella ja puolella.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Esp
25.05.2011 23:39:49 (muokattu 25.05.2011 23:40:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Nyt kun tähän bassoon kerran päästiin, niin miten te äänitätte kitaraa hyvin tukevan basson? Miltä se mielestänne soundaa, onko heittää pätkää bändin joukossa ja yksinään?
 
http://sevikaudio.com/esimerkit/
 
Kas noin, tuossa on vähän soivia esimerkkejä (nimet kertonee mistä on kysymys, ja nuohan saa tuolta koneelleen painamalla "save as" jne., kyllä te tiedätte...). Mukana hieman grafiikkaa joka valoittaa, että mitä siellä oikein soi.
 
Täh?!?
pimp
26.05.2011 10:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: http://sevikaudio.com/esimerkit/
 
Kas noin, tuossa on vähän soivia esimerkkejä (nimet kertonee mistä on kysymys, ja nuohan saa tuolta koneelleen painamalla "save as" jne., kyllä te tiedätte...). Mukana hieman grafiikkaa joka valoittaa, että mitä siellä oikein soi.

 
Erittäin hyvä esimerkki, grafiikat ja kaikki. Itsekkö soitit?
 
Words can hurt, you know
Antti1
26.05.2011 12:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: http://sevikaudio.com/esimerkit/
 
Kas noin, tuossa on vähän soivia esimerkkejä (nimet kertonee mistä on kysymys, ja nuohan saa tuolta koneelleen painamalla "save as" jne., kyllä te tiedätte...). Mukana hieman grafiikkaa joka valoittaa, että mitä siellä oikein soi.

 
Kiitos mainiosta esimerkistä! Tämänkaltaiset rykäisyt kertovat ainakin mulle paljon enemmän, kuin pitkäkään sanallinen teoretisointi siitä miltä jokin soundi kuulostaa.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
-septimisti-
28.05.2011 04:24:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin yön (ei enää edes niin pimeinä) tunteina tilityksenomainen kysymys kanssakaiffareille.
 
Kun niitä kitaroita soitellaan päällekkäin, niin onkos tyypeillä olemassa jotain selkeää logiikaa sille, miten niitä erilaisia saundeja ladotaan kasaan, vai mennäänkö ihan mutu-fiiliksellä puolisokkona tasoristeykseen ja toivotaan parasta?
 
Kysyn siksi, koska itse käytän edellä mainittua toikkaroivaa toimintamallia.
 
Tietysti jos ajatellaa vaikka tilannetta, että kaksi kitararaitaa nakuttavat älyttömän hienoa ja tiukkaa riffiä laidoillaan tsägällä valituilla soundeilla, niin keskelle tuleva tilulii-osuus säkeistöt jakavan rumpufillin päälle vedetään kirkkaan raastavalla midletreble-soundilla jne. Mutta entä sitten ne muut. Millä tavoin haette keskenään (ja vielä basson & muun roippeen) kanssa matchaavia soundeja, vai haetteko edes tarkoituksella mitenkään toisistaan sen isommin poikkeavia kitarasoundeja?
 
Entä sitten jos päällekkäin ladotaan vielä useampia ottoja niihin elämää suurempiin kitaramuureihin? Yksi otto pienellä säröllä bass-namiska kaakossa, toinen vähän isommalla säröllä bass-nuppi nollassa middle ja presence täysillä ja kolmas jne jne?
 
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Lennu
28.05.2011 08:03:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-septimisti-: Näin yön (ei enää edes niin pimeinä) tunteina tilityksenomainen kysymys kanssakaiffareille.
 
Kun niitä kitaroita soitellaan päällekkäin, niin onkos tyypeillä olemassa jotain selkeää logiikaa sille, miten niitä erilaisia saundeja ladotaan kasaan, vai mennäänkö ihan mutu-fiiliksellä puolisokkona tasoristeykseen ja toivotaan parasta?
 
Kysyn siksi, koska itse käytän edellä mainittua toikkaroivaa toimintamallia.
 
Tietysti jos ajatellaa vaikka tilannetta, että kaksi kitararaitaa nakuttavat älyttömän hienoa ja tiukkaa riffiä laidoillaan tsägällä valituilla soundeilla, niin keskelle tuleva tilulii-osuus säkeistöt jakavan rumpufillin päälle vedetään kirkkaan raastavalla midletreble-soundilla jne. Mutta entä sitten ne muut. Millä tavoin haette keskenään (ja vielä basson & muun roippeen) kanssa matchaavia soundeja, vai haetteko edes tarkoituksella mitenkään toisistaan sen isommin poikkeavia kitarasoundeja?
 
Entä sitten jos päällekkäin ladotaan vielä useampia ottoja niihin elämää suurempiin kitaramuureihin? Yksi otto pienellä säröllä bass-namiska kaakossa, toinen vähän isommalla säröllä bass-nuppi nollassa middle ja presence täysillä ja kolmas jne jne?

 
Yleensä se on kuitenkin kitaristin sovitustekninen asia. Eli se soittaa eri asemasta, eri soundilla jne. Muuten se on just tuota Mikaelinkin mainitsemaa EQ:tuksen tarvetta, mikä ei kyllä munkaan mielestä sais olla ihan se lähtökohta. Mutta jengi nyt tekee aina niin erilailla, lopputuloshan se ratkasee. Voi tuotakin kokeilla, mutta kivistä suota ennustan.
 
Internet-Tosikko.
tender.insanity
28.05.2011 10:10:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä äänitän usein neljä raitaa kitaroita, eli kaksi ottoa aina stereona omille raidoilleen. Boss GT-8:sta stereovahvarimallinnus niin, että molemmissa kanavissa hiukan erilainen EQ ja kaiutinsimu sekä hivenen viivettä aina toiseen kanavaan. Tiedä sitten onko tuo hyvä tapa, mutta näin on tullut tehtyä.
 
Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti