Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikityksestä aiheutuva rätinä!?
1
Joex
16.04.2011 16:57:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli etuasteena käytetään ART Tube MP Studio V3 ja mikserinä Tascam DP-01. Esim Kitaran äänitys onnistuu ongelmitta. Mutta kun laitan akg AKG C3000 etuasteen kautta mikseriin ja haluaisin aloittaa nauhoituksen kuuluu heti mikin päälle laittaessa surinaa/rätinää taustalta. Joudun laittaa etuasteesta inputin ja outputin melkein täysille että kuulen kuulokkeista jotain ja samoin mikserin kuuloke liitännän volan ja mikin volumen säädön ainaki puoleen väliin että kuulen oman laulun samalla kun äänitän. Kun piisiä kuuntelee alusta missä on vain kitarat soundi on pehmeä mutta heti kun mikin pistää päälle ja sitä alkaa nauhottaa alkaa kuulua rätinää. Etuasteen "viisari" on koko aika ihan tapissa ei reagoi äänen voimakkuuksiin. Johtuuko tämä mikserin liitännöistä jotka ovat siis normi plugeja samallaisii ku kitaras. eli joudun käyttää sellaisia piuhoja että mikkiin tulee se xlr mis on 3 reikää mut sit se muuntaa sen sellaseks normi plugiks. Pystyiskö joku viisaampi kertoa mikä mättää. T. Joeks

Kalmo
16.04.2011 17:31:27 (muokattu 16.04.2011 17:49:14)

Onko phantom-virta päällä?
Oletko kokeillut vaiheenkääntöä (specsien mukaan ARTissa on phase shifter)?
ARTissa on myös eri input- ja gain-asetuksia. Oletko opiskellut ARTin käyttöohjeen kunnolla ja kokeillut eri vaihtoehtoja. Paha neuvoa, kun et kerro, mitä olet tehnyt.

Mihin sinä käytät sitä mikseriä, jos äänität vain yhden lähteen kerrallaan?
Kuulostaa siltä, että sinulla on yksinkertaisesti piuhat/kytkennät keturallaan.

Ei kai mikki ole output-XLR:ssä?

OK. Kävin vähän lukemassa tuon Tascam DP-01 specsejä. Tässä on nyt niin paljon kysyttävää ja selitettävää, etten jaksa ruveta. Tuohan on digitaalinen työasema, eikä mikään mikseri. Siinä on oma phantom power etc. En löytänyt mainintaa siitä, toimiiko se myös normaalina äänikorttina. Et ole edes maininnut, äänitätkö tietokoneelle vai Tascamille.

Ennen kuin annat tarkan kuvauksen tekemisistäsi, kytkennöistäsi. mikä piuha missäkin jne. en jaksa alkaa lypsämään. Sori.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Joex
16.04.2011 17:51:55

joo oon kokeillu painella niitä kahta nappulaa mitä siin on se auttaa vähän mutta ei tarpeeks. sit siin on se mist pystyy säätää minkälaistä ääntä haluu niiku pehmeempää tai nauhottaako lauluu vai kitaraa esim. eli toinen on se phantom ja toinen mistä puhuit ja piuha menee mikistä etuasteen inputiin ja lähtee ulos outista mikseriin. kun säädän etuasteen output/input hässäköitä niin rätinä lähtee pois mutta sit en kuule mitään. ja en nyt muista miten se asteikko siin meni mut jos se on vaik 1-10 ni mun pitää laittaa se sinne 8.5 et yli päätään kuulen mitää sit ku laittaa ysiin nousee ääni todella paljon. ja se viisari on koko aika tapissa se mua kummastuttaa. oletin et se reagois pienempiin ja kovempiin ääniin liikahtelemalla mutta eipähän liikahtele. tt joeks

Joex
16.04.2011 17:54:39

oon myös mikistä kokeillu laittaa sen leikkaamaan ja kaikki mitä oon keksiny oon yrittäny parhaani mukaan minimoida rätinän.

Einherjar
16.04.2011 18:31:25

Siis koska kyseessä on phantomilla toimiva mikki, niin mikin ja etusen välissä pitäisi olla xlr-xlr -piuha. Xlr-plugi ei välttämättä välitä phantomia terveesti läpi.

Etusesta sitten pitää varmaan ottaa se boostausnappi (+20dB) pois päältä ja hyvä on varmaan pudotella ensin in- ja out-voluumit vaikkapa puoleen väliin. Konkkamikit on sen verran herkkiä, ettei gainia yleensä ihan hirveänä tarvitse.

Muistaakseni TubeMP antaa signaalia ulos kummastakin rööristä, eli plugipiuhalla voi sitten yhdistää etusen nauhoittimeen ihan huoletta. Nauhurista sitten pitänee tökätä lini/mic-sisääntuloon ja säätää gainit "sopivan lujalle"

Jos TubeMP:n vu-mittarin neula sitten vieläkin löpsähtää heti oikealle, niin jossakin on kyllä oikea vika. Putki scheissena tai jotain vastaavaa. Nyt kuitenkin epäilisin enemmänkin piuhan olevan vikana/rikki

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Joex
17.04.2011 10:01:58

mikistä menee etuasteeseen xlr-xlr ... ulos taas xlr-plugi. oon kokeillu ottaa desibelei pois ja päälle ja sumplii mut piuhat on ainaki oikein. Eli pitääkö laittaa tilaukseen vaan uus etuaste. vituttaa kyl nii huolel ku ainaku olis pääsemässä tekee jotain ni törmää uuteen tekniseen ongelmaan. Loputonta taistelua. Eikai tohon vaikuta se että mikserissä ei ole mikille xlr paikkaa vaan pelkkä plugi. Et pitäiskö tolla masiinalla saada mikitettyä ihan kunnolla. Vai oonko taas ostanu jonku täyden suden jonka heitän koht partsilt alas! :D

Joex
17.04.2011 10:09:17

Entä olisko jotain vinkkiä antaa mikä efekti laite mun kannattais ostaa. Minkä sais tohon väliin. joku pari hubaa siihe vois laittaa vaihees mut efektei tarviisin. Tähän kokoonpanoon.

Konde
17.04.2011 10:22:48

Tuossa edellä jo mainittiinkin tuo johtojen ongelma. Jos olisin sinä, niin koettaisin vaihtaa johtoja. Miksi ihmeessä sulla on etuasteen ja raiturin välissä plugi-xlr? Eikös siihen kävisi pelkkä plugi-plugi? Ennen kun pistät uutta laitetta tilaukseen, niin ottaisin huomioon tämän johto-ongelman. Todennäköisyys sille, että laitteet on rikki on pienempi kuin sille, että johdossa tai johdon päässä on vikaa. Toki laitteistokin voi olla rikki, mutta tuo johtoasia on mun mielestä se ensimmäinen mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

StJerky
18.04.2011 13:34:58 (muokattu 18.04.2011 13:35:12)

Kalmo: OK. Kävin vähän lukemassa tuon Tascam DP-01 specsejä. Tässä on nyt niin paljon kysyttävää ja selitettävää, etten jaksa ruveta. Tuohan on digitaalinen työasema, eikä mikään mikseri. Siinä on oma phantom power etc.

Perusmallissa DP-01 ei ole phantomia eikä XLR liitäntöjä. Oletko Joex kokeillut vetää tavallisella plugi-plugi -piuhalla Artista Tascamiin?

Joex
19.04.2011 14:09:32

En varsinaisesti ole kokeillut plugi plugia. kun mun on kuitenki eka vedettävä joko xlr-plugi tai xlr-xlr etuasteeseen ni kelasin et xlr-xlr ja xlr-plugi ulos olis paras järjestely. Ekal kerral tosin laitoin kaks mikkii etusen kautta ja huomasin ettei ole tarpeeks piuhoi ni laitoin toisen mikin xlr-plugi ja ulos kitara piuhal.. eli eiks se ole sama plugi-plugi ja muistaakseni ihan sama kumman mikin aktivoin niin rätinää oli muistaakseni aina. en tosin ole nyt ihan saletti ja oon työmatkal enkä nyt juuri pääse kokeilee. Mutta prkl ku ahdistaa tää uus tekninen ongelma niin ajattelin kääntyä teidän viisaampien puoleen. Mun pääpointti täs oli nyt se että saahan tohon dp 01:een plugin kautta ylipäätään kunnolla mikitettyä vai onko toi ihan roska laite. Ostan paljo mieluummin uuden piuhan tai etuasteen ku uuden digimikserin. :D - Joex

StJerky
20.04.2011 14:47:39 (muokattu 20.04.2011 14:48:30)

Joex: kelasin et xlr-xlr ja xlr-plugi ulos olis paras järjestely.

Ei välttämättä. Minulla ainakin tuli rätinää tuollaisesta XLR-plugi-piuhasta joskus. Kokeile nyt vain sitä plugi-plugia. Se kun ei maksa mitään ja monoplugipiuhoja lienee sinullakin joka paikka täynnä.

t-ee-mu
25.04.2011 21:33:51

koitahan muistella eka mitä tapahtuu ja millon.

studioissa on patcbayt ja ne on plugeilla, ja niistä ajetaan mustanaamio virtaa täydella ja toimii..

sul o vaan säädöt vituillaa tai sit katoppas että mikerin ja etu astee phantonit kohtailee eikä vaa sillee että toises on päällä ja toises ei :) good luck for u..

tommiot
25.04.2011 21:43:48

t-ee-mu:
sul o vaan säädöt vituillaa tai sit katoppas että mikerin ja etu astee phantonit kohtailee eikä vaa sillee että toises on päällä ja toises ei :) good luck for u..

Ei, vaan phantom tietty päälle vaan siinä laitteessa, jossa mikki on kiinni...

t-ee-mu
25.04.2011 23:01:44

Moridin: Ei, vaan phantom tietty päälle vaan siinä laitteessa, jossa mikki on kiinni...

niinkö se menee? anteeksi olin väärässä. hyvä että korjasitte

ITTAM
26.04.2011 10:42:19 (muokattu 26.04.2011 18:30:29)

Ei koskaan phantomia patchbayn ( trs ) läpi

Matti

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti