Muusikoiden.net
07.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erillisiä miksauksia radiota varten?
1
Kalmo
07.04.2011 13:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko forumilaisilla kotimaan kokemuksia sellaisesta, että biisin miksaus/masterointi ei toimi radiossa lainkaan, vaan kanavan käyttämä kompressointi on tuhonnut soundin, kun ei ole ollut erillistä miksausta radiokäyttöön?

Ulkomaan forumeilla olen toistuvasti törmännyt tällaisiin keskusteluihin, ja joissain posteissa on sanottu muutoksen ollen niin ison, että ulos tullutta mölinää ei olisi halunnut tekemäkseen tunnustaa.

Asia ei koske minua, mutta olen utelias. Kuinka yleistä täällä on erillisten radiosinglejen teko, tai se, että singlet ylipäätään masteroidaan erilailla, koska nimenomaan niitä levitetään radiotoimituksiin?

Joskus radiosta kuulee tuttuja biisejä, joista voisi vaikka vannoa, että ei se kyllä oikeasti tuolta kuulosta. Esim. joillain kanavilla joidenkin Kaija Koon biisien kaiku
nousee niin pintaan, että se häiritsee. Tällainen efekti olisi juuri tyypillistä jo aika tappiin kompressoidun, valmiin tuotteen lisäkompressoinnille.

Toista se oli ennen. 70-luvulla radio oli vielä useimmille se parhaan äänenlaadun lähde, josta sai vinyylit kotiin vuosipalkan hintaisilla vehkeillä soitettuna, ja loppu oli omista vimpaimista kiinni.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Danko
07.04.2011 14:26:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Optimitilannehan olisi, että jokaista radiokanavaa varten tehtäisiin oma masteri kulloinkin käytössä olevan lähetinprosessorin mukaan. Prosessointi aiheuttaa viivettä, jolloin radiotoimittajat eivät voi kuunnella kuin prosessoimatonta signaalia, ja koska nykyisin ammattinimike 'äänitarkkailija' on radiopuolelta kustannussyistä poistettu, on ihan Herran kädessä mitä eteenpäin lähtee. Pahimmillaan limitterit Digitan mastoissa alkaavat haukkaamaan, ja silloin tulee tuo erityisen karu soundi.

http://www.omniaaudio.com/downloads … ank-foti-robert-orban-june-2001.pdf

"Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." -Jouni Kesti
Kalmo
07.04.2011 14:42:48 (muokattu 07.04.2011 14:46:50)

Kiitos hyvästä artikkelilinkistä. Kopioin sen talteen.

On se paradoksaalista. Meikäläinen ystävineen on elänyt suurimman osan musiikinkuunteluelämästään pähkäillen, että kunpa laadukas äänentoisto ja äänitteet tulisivat tavallisen duunarin ulottuville. Ja nyt sitten kaikki pyrkivät tarkoituksellisesti huonompaan äänentoistoon ja nuoret pitävät MP3:a hyvänä :o/ ja yllättyvät, kun Pro Toolsiin ei kannatakaan tuoda MP3:ia :o) kansainvälisten hittibiisien aihioiksi.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
JoKo
07.04.2011 14:59:07

Se lähetyskompura on aika jännä vehje, kun miksasin livekeikkaa radioon ensinmäistä kertaa kokemus oli aika hämmentävä. Se ei tosiaan ole mikään peruskompressori. Kaikki oli jotenkin säröllä ja laulu hiljensi soittimia vaikka mitä teki. Muakin kiinnostaisi miten sen kompuran kanssa oikein pitäisi pelata, tuota kun ei oikein pysty rauhassa testailemaan erinäisistä syistä...

iikkuli
07.04.2011 19:13:18

Radio Yle 1 on varmaan ainoa kanava, jonka soundi on kohdallaan. Sieltä vaan kuuntelemaan klassista ja harvoin jazzia ja kansanmusaa, ja progea, onko se nyt lauantai-iltaisin(Karmiininpunaisen kuninkaan hovissa)

SPEKULOISIN JOS...
Veepee
08.04.2011 15:33:26

iikkuli: Radio Yle 1 on varmaan ainoa kanava, jonka soundi on kohdallaan. Sieltä vaan kuuntelemaan klassista ja harvoin jazzia ja kansanmusaa, ja progea, onko se nyt lauantai-iltaisin(Karmiininpunaisen kuninkaan hovissa)

Myös Ylen Radio Suomi suoltaa ulos vielä mukavankuuloista tavaraa.

Kun tulee vanhaksi on yhä vaikeampaa liikuttaa ruumiinjäseniä ja erottaa niitä toisistaan.
Mikael
08.04.2011 23:27:38

Mä oon joskus teettänyt radiobiisistä vähemmän limitoidun version masteroinnissa.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Lenoldinho
09.04.2011 00:20:49

Mikael: Mä oon joskus teettänyt radiobiisistä vähemmän limitoidun version masteroinnissa.

Jep, oman julkasun radioeditit masteroitiin pari dB:tä hiljemmalle pidempiin versioihin verrattuna. Eipä noihin oikein voi varautua muuten, ja kuitenkin ne muut biisit menevät sen saman kompuran läpi...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti