Muusikoiden.net
09.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Esimerkkejä mikkien valinnan merkityksestä nauhoituksiin
1
NeliX4
18.03.2011 12:25:55 (muokattu 18.03.2011 13:11:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauskoja esimerkkejä löytyy Yle areenasta "M1 musiikkivideot" otsikon alta.
 
http://www.google.com/search?q=site:areena.yle.fi+m1-musiikkivideot
http://areena.yle.fi/video/1300194071067
 
Näemmä 3 eri nauhoittajaa (ja lienee sama henkilö kuin "masteroija") ja aika eri kuuloisia lopputuloksia. Kannattaa kiinnittää huomiota tietenkin soittimiin, soittotapaan (voimakas/hiljainen, mitkä vermeet) mikkien valintaan ja sijoitteluun.
 
.. esim. SM57 laulajan mikkinä ei liene monen oletusarvoinen ykkösvalinta.
 
kivi
18.03.2011 13:26:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4:
.. esim. SM57 laulajan mikkinä ei liene monen oletusarvoinen ykkösvalinta.

 
Paitsi kun mennään vaikka 15 vuotta ajassa taaksepäin, jolloin se oli ihan ehdoton valinta heti kun tarvittiin voimaa ja suuntaavuutta. Katsellaanpa vanhoja taltiointeja, niin Tom Jonesista Eino Gröniin vetävät viisseiskalla, poppareista kuten Elvis ja Beatles (Ok, 57 oli siihen aikaan Unidyne III) puhumattakaan.
 
Nykyään solistilta vaadittava mikkitekniikka on katoavaa kansanperinnettä, jota yritetään kompensoida hifimmillä mikeillä, samalla kun livesoundin ihanne on siirtynyt (aivan suotta ja joskus katastrofaalisin seurauksin musiikille kun osa materiaalia tulee tallentimilta) lähemmäs levytuotantoja. Dynaamisen laulajan käsissä, kun proksimiteetti osataan hallita, 57 on satavarma työkalu.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
shuffle
18.03.2011 14:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen täysin low-fi-muusikko, mutta kun 20 vuotta tuhnusi demoja kasaan halvoilla dynaamisilla, niin tänä vuonna siirtyminen halpoihin laajakalvokonkkiin toi kyllä dramaattisen muutoksen äänenlaatuun akustisten äänilähteiden kanssa. On ne, sano. Yliohjaavat kyllä herkästi.
 
jPekka
18.03.2011 14:01:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: P Katsellaanpa vanhoja taltiointeja, niin Tom Jonesista Eino Gröniin vetävät viisseiskalla, poppareista kuten Elvis ja Beatles (Ok, 57 oli siihen aikaan Unidyne III) puhumattakaan.
 
Ja suunnilleen kaikki 60-luvun soullaulajat. Tai siis niillä oli yleensä se Unidyne mikä SM56 siihen aikaan sitten olikin. 8-)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
krk
18.03.2011 14:06:21 (muokattu 18.03.2011 14:10:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloin muistella että Eero Raittinen on hiljattain antanut lausuntonsa viisseiskasta... olikohan se tämä
 
http://www.youtube.com/watch?v=J26LkAzJJwI#t=0m56s
 
(en pysty kuuntelemaan juuri nyt mutta eiköhän se tämä ole... puhuu "nappaamisesta" :))
 
Lisäys: No joo, aloittaja puhuu nauhoittamisesta ja tämä on live-esitys, mutta silti, 57:lläkin lienee paikkansa myös laulumikkinä.
 
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
mattim
18.03.2011 22:15:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk: Aloin muistella että Eero Raittinen on hiljattain antanut lausuntonsa viisseiskasta... olikohan se tämä
 
http://www.youtube.com/watch?v=J26LkAzJJwI#t=0m56s
 
(en pysty kuuntelemaan juuri nyt mutta eiköhän se tämä ole... puhuu "nappaamisesta" :))
 
Lisäys: No joo, aloittaja puhuu nauhoittamisesta ja tämä on live-esitys, mutta silti, 57:lläkin lienee paikkansa myös laulumikkinä.

 
Voi vitsi, Raittisen Eero kuullostaa hyvältä, enpä ole Boxcarin jälkeen kuunnellutkaan, kiitti.
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
NeliX4
19.03.2011 08:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneks nykyään on enemmän varaa valita mikkejänsä kuin 60-luvulla.
 
CryptoFib
19.03.2011 11:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiveä komppaan näkemyksessänsä. Se on järjettömän hieno fiilis miksaajan roolissa, jos laulaja aivan aikuisten oikeasti hallitsee mikrofoninkäytön. Sen dynamiikan ja soundin. Todella ärsyttävän harvinainen taito. Ideaalitilanne omasta mielestä kun olisi se, ettei livenä laulukanavaan tarvisi laittaa kompuraa.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
kivi
19.03.2011 12:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: Kiveä komppaan näkemyksessänsä. Se on järjettömän hieno fiilis miksaajan roolissa, jos laulaja aivan aikuisten oikeasti hallitsee mikrofoninkäytön. Sen dynamiikan ja soundin. Todella ärsyttävän harvinainen taito. Ideaalitilanne omasta mielestä kun olisi se, ettei livenä laulukanavaan tarvisi laittaa kompuraa.
 
Jep jep. Monissa John Lennon- ja Beatles-dokkareissa kerrotaan kuinka Lennon oli opetellut heilauttamaan kättä tai sormea mikin editse aina kun laulussa tuli plosiivi. Ei tarvinnut tuulisuojaa.
:-D
 
Samoin vanhan koulun laulajat osaa hienosti pelata paitsi etäisyydellä, myös sillä mikä on mikin kapselin kulma ääneen nähden; kapseli ottaa eniten botnea keskeltä ja laidoille ääni ohenee, niinpä esimerkiksi joistain 60-luvun lauluyhtyeistä näkee kuinka "miksaus" tapahtuu jo mikissä; stemma vedetään kapseliin melkein sivulta ja bassot proksimiteetin kanssa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kallekorvola
19.03.2011 12:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Jep jep. Monissa John Lennon- ja Beatles-dokkareissa kerrotaan kuinka Lennon oli opetellut heilauttamaan kättä tai sormea mikin editse aina kun laulussa tuli plosiivi. Ei tarvinnut tuulisuojaa.
:-D

 
S:ien kanssa sama. "Flashing the esses" tais olla se termi, jota joku Beatlesin äänittäjistä käytti. : )
 
On kyllä hyvä, että vaihtoehtoja on nykyään enemmän kuin ennen, mutta valitettavasti valinnan paljous on myös johtanut siihen, että harva enää tuntee mikkejään kunnolla. Mikeistä ei oikein osata ottaa kaikkea irti, kun niiden ominaisuuksia ja mahdollisuuksia ei jakseta enää opetella tuntemaan. Useimmiten jos soundi ei pelaa, vaihdetaan mikkiä mikin paikan tai esim. suuntauskulman muuttamisen sijaan. Vähemmälläkin pärjäisi, mutta laitevarustelu on tätä päivää enenevässä määrin.
 
rintapek
20.03.2011 14:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Jep jep. Monissa John Lennon- ja Beatles-dokkareissa kerrotaan kuinka Lennon oli opetellut heilauttamaan kättä tai sormea mikin editse aina kun laulussa tuli plosiivi. Ei tarvinnut tuulisuojaa.
:-D
 
Samoin vanhan koulun laulajat osaa hienosti pelata

 
Ei tos kauheesti vanha tartte olla? Ei kait?
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti