Muusikoiden.net
11.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lauluraitojen käsittely
1
elampen
17.02.2011 15:35:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia efektiketjuja käytätte lauluraidoilla? Vaihtoehtojahan on periaatteessa loputtomiin, mutta kiinnostaisi saada muutama esimerkki, joiden pohjalta voi lähteä kokeilemaan. Erityisesti jos paikalla on Reaperin käyttäjiä, esimerkit ovat tervetulleita.
 
Oma ketjuni on tällainen:
 
Cockos ReaTune
Kjaerhus Classic Compressor (Vocal)
Cockos ReaEq (Wide Male Vocal)
Kjaerhus Classic Reverb (Vocal Hall 1)
Kjaerhus Classic Chorus (Vocal Spread)
 
Tarkempia säätöjä en tähän laita.
 
Lauluääneni on melko kehno ja sopii vain biisien demoamiseen, joten kaikki konstit, joilla sen saisi siedettävämmäksi, kiinnostavat..
 
Tässä pari esimerkkiä,
 
http://elampen.pp.fi/123456/03%20Ahven%20ja%20Murmeli.mp3
http://elampen.pp.fi/123456/02%20Viimeinen%20suudelma.mp3
http://elampen.pp.fi/123456/08%20My … s%20viinapirulla%20on%20tunteet.mp3
 
Tuota viimeistä ei sitten ole sävelletty, sanoitettu eikä laulettu aivan selvin päin.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
htm
18.02.2011 15:48:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tossa sun lauluäänessä nyt mitään niin huonoa ole. Toisaalta ei se siitä plugareilla sen kummemmaksi muutu, ne on vaan pikkuviilausta varten.
 
Lähtökohdaksi ottaisin kuitenkin sen, että heität sen reatunen pois sotkemasta. Vedä niin monta ottoa, että menee kohdilleen. Toisaalta pieni epävire ei aina ole edes haitaksi.
 
Toisekseen mulla on periaattena ollu, että eq ennen kompuraa. Eli ensin leikellään turhat pois, ja vasta sitten sitä pakettia kompressoidaan. Tämä on kuitenkin tapauskohtaista, eli kannattaa kuunnella, mikä toimii.
 
Kolmannekseen presetit on ohjeellisia. Vääntele arvoja mieleisekses, älä luota valmiiksi tehtyihin asetuksiin..
 
Sitten voit tietysti vetää ääntä särölle jollain plugarilla tai etusella. Sillä saa monesti lisälämpöä.
 
Kokeile erilaisia mikkejä, jos sulta löytyy useampi. Laula eri etäisyyksiltä niihin.
 
Tässä nyt pari idistä...
 
jPekka
18.02.2011 19:02:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Ei tossa sun lauluäänessä nyt mitään niin huonoa ole.
 
Samaa mieltä. Toimii oikeinkin hyvin noissa lauluissa.
 
Tosin tiedän erittäin hyvin, miten epätoivoiselta tuntuu miksata omaa laulamistaan. Silloin tulee yrittäneeksi keinolla millä hyvänsä vääntää lauluääntä joksikin muuksi mitä se on. Yleensä tulos vain huononee.
 
Tuollaisessa musiikissa laulun tarina on keskeinen asia, joten laulusoundin pitää olla sen mukaan. Itse jättäisin (kuuluvan) kaiun vähemmälle: ihmiskorva höristää enemmän sellaiselle, mikä tuntuu olevan lähellä. Lyhyt eikä kovin montaa kertaa toistava tempoviive tukee laulua paljon huomaamattomammin. Joku "vocal spread" -tyylinen kaiku - joka on niin lyhyt ettei kuulosta kaiulta - voi lisätä läsnäolon tuntua, mutta sellaisen kanssa on syytä olla varovainen.
 
Ja kevyttä kompressiota. Muuta ei välttämättä tarvita.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
rintapek
18.02.2011 20:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen:
Lauluääneni on melko kehno ja sopii vain biisien demoamiseen, joten kaikki konstit, joilla sen saisi siedettävämmäksi, kiinnostavat...

 
Ei sun äänessä ole mitn vikaa. Tapasi laulaa vain on ihan tarpeetonta arkailua. Toi ahvenalauluhan on kerrassaan hieno, mut lauluääni vieno ny vaan ei sitä sillai tue. Pitäis vetää reippaammin ja ihan kunnolla palkeita käyttäen. Siis siten et olis laulettu, eikä päällepuhuttu.
Tos pusulaulussa taas tommoinen hento laulu toimii tehokeinona, jos se on tarkoituksellista.
 
Tää ny on vaan mun mielipide, mut et sä tartte efektejä tai plugareja. Sun tarttee ottaa keuhkot ja pallea käyttöön ja vetää rohkeammin.
Ja sit sun pitää tehdä lisää tommoisia ahvenabiisejä. Toi oli kiva.
 
One kind of music only - the good kind
elampen
18.02.2011 20:39:47 (muokattu 18.02.2011 20:41:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommenteista. Viilataan kysymystä vielä hiukan siihen suuntaan, että jos lauluääntä todella haluaa muokata plugareilla, siis ihan luonnottomaksikin, minkä tyyppisiä plugareita ja missä järjestyksessä voi käyttää? ...siis kaikkeahan voi kokeilla, mutta kokeilun pohjaksi olisi hauska kuulla toisten käyttämiä metodeja.
 
EDIT: Lyhyt eikä kovin montaa kertaa toistava tempoviive = delay?
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Lennu
18.02.2011 21:14:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Kiitoksia kommenteista. Viilataan kysymystä vielä hiukan siihen suuntaan, että jos lauluääntä haluaa muokata plugareilla, siis ihan luonnottomaksikin, minkä tyyppisiä plugareita ja missä järjestyksessä voi käyttää? ...siis kaikkeahan voi kokeilla, mutta kokeilun pohjaksi olisi hauska kuulla toisten käyttämiä metodeja.
 
EDIT: Lyhyt eikä kovin montaa kertaa toistava tempoviive = delay?

 
Joo delay.
 
Kaiken pohja on kuitenkin se, että ihan ensiksi siivoat häiritsevät taajuudet pois, eli eekutat. Sen jälkeen voit tehdä oikeastaan mitä vaan, kunhan tietysti säilytät varmuuskopion siitä siivotusta raidasta :D
 
Maailmallahan monesti tehdään niin, että äänitetyt raidat siivoaa ensin joku apumiksaaja, ennen kuin se luovuttaa raidat itse päämiksaajalle. Itsekin voi tehdä itselleen niin. Siivoaa ensin raidat ja päättää vasta sitten taiteelliset ratkaisut.
 
Kaikkien plugareiden namiskoja kannattaa pyöritellä ihan ääriasennosta toiseen ja analysoida itse, mitä ne tekee. Jos on epävarma jonkun plugarin tarpeellisuudesta, niin jos vaan tehoa piisaa koneessa, kannattaa se jättää bypassille strippiin ja kokeilla sitä joskus myöhemmin. Korva väsyy aika nopeasti, jos jää hieromaan yhtä asiaa liiaksi.
 
Sitten tärkein. Kun ajattelet, että nyt se vois olla siinä, niin siitä pitää osaa päästää irti. Eli pitää laskea lapsi maailmalle. Joku siinä voi vielä varmasti vituttaa, mutta silloin se on tehty, eikä siihen enää kajota. Seuraavassa sessiossa sitten muistaa, ja siten oppii. Jos hieroo loputtomiin, niin ei opi mitään, hieroo vaan loputtomiin.
 
Olipa turha kirjoitus, mutta kun duunissa on tylsää :(
 
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti