Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stereoparia ostamassa
1
northern
30.01.2011 15:35:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua kysyttiin kuvaamaan ja äänittämään yhtä näytelmää, mutta omistan tällä hetkellä ainoastaan yhden mikrofonin Shure SM58 ja se ei oikein hommaan sovellu. Nyt olisikin tarkoitus hommata joku stereopari millä saisi tän tyyppisiä juttua nauhoteltu. Lisäksi soitan myös kitaraa (akustinen ja sähkö) omistan rummut ja silloin tällöin tulee nauhoiteltua muitakin soittimia, eli eduksi olisi jos mikrofonit soveltuisivat myös muuhun käyttöön. Jonkun verran teen myös teattereille eri näytelmiin äänisuunnitteluja ja nauhoitan erilaisia tehosteääniä.

Thomannilta vertailin hintoja niin näköjään ihan 40€ hintaluokkaan jo löytyy jotain mikkejä, mutta nämä tuskin ovat hirveän laadukkaita. Missä hintaluokassa alkaa pyörimään tuollaiset ok tasoiset mikit mitä kehtaa jo käyttääkin? Kuitenkin tehdään vielä lähinnä harrastuspohjalta, joten mitään tuhannen euron mikkejä ei olla tässä ostelemassa.

Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
HateHalon
30.01.2011 19:09:26 (muokattu 30.01.2011 19:18:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks toi rode nt1-a oo ihan hemmetin suosittu ja hinta/laatu-suhde lähes parasta mitä saanee...

Ei tosin taida olla ku hertta-kuvio

ja pienkalvosissa suosivat oktavaa..

Itselläni ei ole kumpiakaan joten en voi arvioida...

www.myspace.com/hatenstudio
maza
30.01.2011 19:24:30

Haluat luultavasti pienikalvoisen (tuo mainittu Röden malli on isokalvoinen) stereoparin. Oktava MK012 olisi varmasti hyvä ja monipuolinen valinta. Samassa hintaluokassa, tai käytettynä vähän halvemmallakin, on myös Röde NT5.

Hinta-laatusuhteeltaan oivalliset mikit ovat olleet myös t.bone SC150:t, joita tosin ei enää käsittääkseni valmisteta. Olen itse käyttänyt moisia esim. haitsussa ja virpan alla sen jälkeen, kun hommasin laadukkaamman stereoparin (Sennheiser MKH40) pari vuotta sitten. Nyt taisi olla torilla SC100:t, mutta niistä en osaa sanoa mitään. Parihinta on kuitenkin siinä satasen-sadan viiden kympin tietämissä.

Tuollaista paria voit käyttää rumpuäänityksissä övereinä ihan hyvällä menestyksellä. Viiskasi sitten basariin.
anapena
30.01.2011 20:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tulee teatteri-ja näytelmähommissa usein mieleen kokeilla boundary-tyyppisiä mikrofoneja esimerkiksi lattialla. Jotain fylliä kannattaa varmaan laittaa mikin ja lattian väliin. Noh, en mä osaa sanoa onko metodi miten hyvä.
Thomannin omia haulikkomikkejäkin saa aika halvalla, ja käytettynäkin. Onnistuminen ja mikkivalinnat riippuvat aika paljon siitä, miten saat mikit sijoitettua. Ja mun käsittääkseni pallokuvion mikistä tulee tuollainen boundary/levymikki, kun sen sijoittaa levyä taikka pintaa vasten. Eli vois olla puikkotyyppinenkin mikki.
Flyygeliä joskus äänitin levymikillä, kun ei muutakaan ollut käsillä. Kyseessä oli musateatteriveto. Vois kait sen bassariinkin laittaa...:)

HateHalon
30.01.2011 22:06:45 (muokattu 30.01.2011 22:08:08)

anapena: Mulla tulee teatteri-ja näytelmähommissa usein mieleen kokeilla boundary-tyyppisiä mikrofoneja esimerkiksi lattialla. Jotain fylliä kannattaa varmaan laittaa mikin ja lattian väliin. Noh, en mä osaa sanoa onko metodi miten hyvä.
Thomannin omia haulikkomikkejäkin saa aika halvalla, ja käytettynäkin. Onnistuminen ja mikkivalinnat riippuvat aika paljon siitä, miten saat mikit sijoitettua. Ja mun käsittääkseni pallokuvion mikistä tulee tuollainen boundary/levymikki, kun sen sijoittaa levyä taikka pintaa vasten. Eli vois olla puikkotyyppinenkin mikki.
Flyygeliä joskus äänitin levymikillä, kun ei muutakaan ollut käsillä. Kyseessä oli musateatteriveto. Vois kait sen bassariinkin laittaa...:)

Jos hakee stereoparia mahdollisimman monipuoliseen käyttöön ja tarkoitus mikittää lavalle päin yleisestä katsoen, luulisi tuo hertta olevan paras vaihtoehto kuvioista. En tosin ole ollut tekemisissä näytelmähommien kanssa juurikaan. Myöhemmin voisi hommata lisää erikoismikkejä kun on siihen mahdollisuus.

www.myspace.com/hatenstudio
anapena
31.01.2011 12:29:24

Kuvaushommissa lähes aina valinta osuu haulikko-taikka nappimikkiosastolle. Tällä kertaa veikkaan ensimmäistä. Ja onhan se tavallaan erikoismikki, jota ei paljon muissa hommissa käytetä. Koettaa lainata hyvää sellaista jostain, taikka sitten ostaa halvan sellaisen, uuden tai käytetyn, ja vaikka myy sen eteenpäin proggiksen jälkeen.
Stereomaisuudesta en olisi kauhean tarkka tällä kertaa, mono on ihan hyvä ja aliarvostettu formaatti. Haulikkomikin tuntumaan voisi harkita jotain konkkamikkiä kaveriksi, kuviolla ei varmaan kauhean väliä ole, pallo/hertta taikka kasi, jos haluaa kokeilla MSn tekoa.

northern
31.01.2011 14:43:30

Tarkennetaan vielä että tämä teatterijuttukin tulisi siis ihan vaan näyttelijöiden omaan käyttöön, eli mitään nappimikkejä ei olla nyt ostamassa tai jälkiäänityksiä tekemässä, kunhan nyt vähän parempaa soundia saisi kuin ihan kameran oma mikki. Totta että tähän produktioon sopisi varmasti hyvin myös monoäänitys, mutta jatkossa kuitenkin tulee varmasti tilanteita jolloin pitäisi saada stereota äänitettyä, esim. noissa tehosteiden teossa, joten järkevämpää se on ostaa se stereopari saman tien.

Tän hetkiset rummut jotka omistan oli halvimmat mitä aikanaan musiikkiliikkeestä löyty ja siltä ne myös kuulostaa. En ole niitä kovin hyvä soittamaan ja tuli tässä vähän aikaa sitten hankittua koneelle ezdrummer, joten aika vähän varmaan tulisi käytettyä tota stereoparia rumpujen mikitykseen.

Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
anapena
31.01.2011 15:40:08 (muokattu 31.01.2011 19:11:38)

Onko budjetti jo selvinnyt? Tämähän näyttää paperilla hyvältä:

http://www.thomann.de/fi/superlux_s502.htm

Vetävät tietenkin Schöepsillä moccansa väärään kurkkuun...

Silti jankutan vielä tästä:

http://www.thomann.de/fi/the_tbone_em_9600.htm

Siihen kaveriksi vaikka halpis 8-kuvion mikki, niin sulla on MS. Taikka sitten monokaveriksi joku muu jo aiemmin mainittu.

Proompi MS tulee Oktavoista:

http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=192
http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=186
http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=109
http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=161

Joku zeppeliini suojaksi ulkohommiin. Ja nää Oktavat, jos mitkä, on monikäyttösiä puikkoja!
Kädessä pidettävä mikki on kätevä tehosteiden ja pisteäänien teossa.

Muoks: Hee, Superilla on tällanenki:
http://www.thomann.de/fi/superlux_e_525l.htm

Mattisan
10.03.2011 12:49:40 (muokattu 10.03.2011 12:51:32)

Thomannilta vertailin hintoja niin näköjään ihan 40€ hintaluokkaan jo löytyy jotain mikkejä, mutta nämä tuskin ovat hirveän laadukkaita. Missä hintaluokassa alkaa pyörimään tuollaiset ok tasoiset mikit mitä kehtaa jo käyttääkin? Kuitenkin tehdään vielä lähinnä harrastuspohjalta, joten mitään tuhannen euron mikkejä ei olla tässä ostelemassa.

Onhan se kiva että keikkaa pukkaa vaikka ei alan tekijä olekaan... Mielenkiintoinen tuo ilmaisu "harrastepohjalta" joten ei siihen juurikaan rahaa sijoiteta. Valokuvaharrastajat ovat valmiita maksamaan kamerastaan tuhansia euroja, jopa kymmeniä... Autoharrastajat maksavat jopa peilistä satasista tonneihin... Sukellusharrastajat lähtevät kirkkaisiin vesiin sukeltamaan pariksi viikoksi, matka maksaa useita tonneja... Äänitysharrastelijat nyhräävät satasien kanssa ja ostavat Thomannilta halpaa paskaa ja ihmettelee kun ei tuu kunnon soundeja :) Ostaa kerralla kunnon kamat ja nauttii harrastuksestaan ja lopputuloksesta, ja kun harrastuksen lopettaa, saa kamoista vielä oikeasti rahaakin. :) Schoepsin streomikki maksaa noin 3000, mut on sit kans hyvä!

Jaava
10.03.2011 13:19:11

Mattisan: Onhan se kiva että keikkaa pukkaa vaikka ei alan tekijä olekaan... Mielenkiintoinen tuo ilmaisu "harrastepohjalta" joten ei siihen juurikaan rahaa sijoiteta. Valokuvaharrastajat ovat valmiita maksamaan kamerastaan tuhansia euroja, jopa kymmeniä... Autoharrastajat maksavat jopa peilistä satasista tonneihin... Sukellusharrastajat lähtevät kirkkaisiin vesiin sukeltamaan pariksi viikoksi, matka maksaa useita tonneja... Äänitysharrastelijat nyhräävät satasien kanssa ja ostavat Thomannilta halpaa paskaa ja ihmettelee kun ei tuu kunnon soundeja :) Ostaa kerralla kunnon kamat ja nauttii harrastuksestaan ja lopputuloksesta, ja kun harrastuksen lopettaa, saa kamoista vielä oikeasti rahaakin. :) Schoepsin streomikki maksaa noin 3000, mut on sit kans hyvä!

Äänityksessä on vähän sellanen juttu, että ilman mittavia investointeja tiloihin, ne tuhansien eurojen mikit on aika turhia. Mutta olen mä käyttänyt yhteensä ääniharrastukseeni varmaan pari tonnia.

''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Mattisan
10.03.2011 15:07:35

Jaava: Äänityksessä on vähän sellanen juttu, että ilman mittavia investointeja tiloihin, ne tuhansien eurojen mikit on aika turhia. Mutta olen mä käyttänyt yhteensä ääniharrastukseeni varmaan pari tonnia.

No mitä huonompi tila ja epämääräisiä seinäheijastumia, sitä oleellisempaa on että mikki on suuntaava ja sivustakin tuleva ääni kuulostaa laadukkaalta mutta on selvästi vaimeampi kuin edestä tuleva. Halppismikeissä sivulta vuotava ääni yleensä kuulostaa putkimaisen honottavalta... ja sitähän soundia riittää jos ei ole akustoitu tila... Ja hyvällä mikillä voi äänitellä vaikka kesämökillä, voi toimia yllättävän hyvin... tai kuistilla...

JCM
10.03.2011 15:13:23 (muokattu 10.03.2011 15:13:43)

Kävisikö tommoseen tarkotukseen Olympus-LS5?

Itse olen tähän mennessä nauhottanut tolla bänditreenit, keikan, ja yhden haastattelun. Ja jälki on hyvää ja suhinatonta. En sitte tiiä meneekö läpi "oikeasta stereoparista".

http://www.thomann.de/fi/olympus_ls_5.htm

Todella näppärä laite.
mhelin
10.03.2011 17:59:29 (muokattu 10.03.2011 18:02:27)

maza: Haluat luultavasti pienikalvoisen (tuo mainittu Röden malli on isokalvoinen) stereoparin. Oktava MK012 olisi varmasti hyvä ja monipuolinen valinta. Samassa hintaluokassa, tai käytettynä vähän halvemmallakin, on myös Röde NT5.

Hinta-laatusuhteeltaan oivalliset mikit ovat olleet myös t.bone SC150:t, joita tosin ei enää käsittääkseni valmisteta. Olen itse käyttänyt moisia esim. haitsussa ja virpan alla sen jälkeen, kun hommasin laadukkaamman stereoparin (Sennheiser MKH40) pari vuotta sitten. Nyt taisi olla torilla SC100:t, mutta niistä en osaa sanoa mitään. Parihinta on kuitenkin siinä satasen-sadan viiden kympin tietämissä.

Tuollaista paria voit käyttää rumpuäänityksissä övereinä ihan hyvällä menestyksellä. Viiskasi sitten basariin.

Joo, Oktavan puikot olisivat varmaan hyvä sijoitus, mutta satasella saisi Thomannilta SC140 puikotkin joita Oktavamodin Michael Joly on kehunut maasta taivaaseen, eli laitan tuollaisen parin itsekin seuraavaan T-kaupan tilaukseen (kun tykkään noita itsekin modailla). Kitaratkin noilla äänittää, sähkiset, virpan ja laulun ehkä ennemmin 57:lla. Bassariin sitten joku spesiaalimpi isokalvoinen dynaaminen, halvimmasta päästä esim. Superluxilta löytyy tuollaista settiä: http://www.thomann.de/fi/superlux_pro_218a_bundle_2.htm .

Oktavamod:
http://www.oktavamodshop.com/produc … info.php?cPath=1_50&products_id=160

Aki
17.03.2011 12:27:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole käyttänyt Oktavaa enkä t.bonea, mutta kaikenlaiseen neutraalia tallennusta kaipaavaan äänittämiseen ruotsalaiset Line Audio CM3:set on mahtavat puikot. Parihinta n 220€, www.jam.se. Äänitän nykyään kuorot yms mieluummin noilla kuin Neumann KM84i:llä.

Röde NT5 on kovin kaukana neutraalista, se toimisi mielestäni lähinnä efektimikkinä jos halutaan hassua diskanttiloisketta.

CM3 on herttakuvioinen, tosin melko kapea hertta. Teatteriäänityksissä haulikkokin saattais olla pop.

"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
Jaava
17.03.2011 14:24:51 (muokattu 17.03.2011 14:25:24)

Röde NT5 on kovin kaukana neutraalista, se toimisi mielestäni lähinnä efektimikkinä jos halutaan hassua diskanttiloisketta.

Aika negatiivista nyt kyllä. Hyvin on NT vitosilla onnistunut tilaäänitykset ja kuorot ja teatterit. Ei se paras mahdollinen ole, mutta ei se kuitenkaan hassu diskanttiloiskekaan ole.

''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Aki
17.03.2011 15:14:12

Jaava: Aika negatiivista nyt kyllä. Hyvin on NT vitosilla onnistunut tilaäänitykset ja kuorot ja teatterit. Ei se paras mahdollinen ole, mutta ei se kuitenkaan hassu diskanttiloiskekaan ole.

Soundin hassuus tietysti korostui kun mulla oli samassa kuorosessiossa myös neutraaleja pareja mukana. Joutui tekemään paljon työtä että sai NT5:set istumaan miksaukseen. Mutta joo, kyllähän noilla yksinään saa tavaraa talteen. Mutta en mä niitä suosittele hankkimaan.

mhelin
17.03.2011 15:20:16 (muokattu 17.03.2011 15:30:44)

Aki:
CM3 on herttakuvioinen, tosin melko kapea hertta. Teatteriäänityksissä haulikkokin saattais olla pop.

http://lineaudio.se/linemicdata.htm

Eipä tuo ole herttaa nähnytkään, suuntakuvio on lähempänä palloa. Takavaimennus -12 dB ja sivuille -5 dB. Olisikohan tuossa kaksi omnikapselia peräkkäin tekemässä tuon suuntakuvion. Elektreettikapselia (yhtä tai todennäköisesti useampaa) tuossa kuitenkin käytetään. Sinällään kyllä ihan hyvät speksit, kohina pysyy maltillisena mikä noissa on suurin ongelma. Off-axis vaste on nätti. Vaatii hyvän tilan.

NT5 on oikea hertta ja kapseli on tavallinen konkkakapseli. Sillä on myös ihan siisti suuntakuvio. CM3:ssa tietty siihen verrattuna on suuntakuvionsa vuoksi enemmän alapäätä ekvalisoimatta, Rodessa on enemmän yläpäätä (osittain varmaankin kapselin taka-aukkojen pinta-alan pienuudesta johtuen).

http://sv2.2activedesign.com/wp-con … /10/Rode-NT5-Frequency-Response.jpg

Aki
17.03.2011 15:30:14

mhelin: http://lineaudio.se/linemicdata.htm

Eipä tuo ole herttaa nähnytkään, suuntakuvio on lähempänä palloa.

Yllättävää! Mä en ollut noita käppyröitä kattellutkaan. Tän soundi on moniin muihin herttakuvioisiin verrattuna juurikin tilan puolesta kuivempi, siksi oletin hertan olevan vähän kapeampi. Esim mun edellisessä betoniolkkarissa tällä sai KM84i:hin verrattuna selkeämpää soundia jossa oli vähän vähemmän tilaa mukana.

mhelin
17.03.2011 15:38:01

Aki: Yllättävää! Mä en ollut noita käppyröitä kattellutkaan. Tän soundi on moniin muihin herttakuvioisiin verrattuna juurikin tilan puolesta kuivempi, siksi oletin hertan olevan vähän kapeampi. Esim mun edellisessä betoniolkkarissa tällä sai KM84i:hin verrattuna selkeämpää soundia jossa oli vähän vähemmän tilaa mukana.

Mielenkiintoinen havainto vaikka outo verrattuna suuntakuvioihin, olisi hauska tietää minkälainen tuo CM3 oikein on sisäiseltä toteutukseltaan. Voisikohan se selkeys tulla vaan paremmasta transienttitoistosta? Kaikissa noissa perinteisissä konkkakapseleissa on kuitenkin resonansseja jossain kohtaan taajuusaluetta (yläpäässä vastetta tavallisesti), se ei näy taajuusvasteessa, pitäisi olla vesiputoustyyppinen kuva siitä mitä aikatasossa tapahtuu.

Aki
17.03.2011 19:14:23

mhelin: Voisikohan se selkeys tulla vaan paremmasta transienttitoistosta?

Saattaa hyvin tulla. Kaverini ei tykännyt tästä rumpuovarina, koska soundi oli liian realistinen. Makusteleva, kompressoiva ja hieman säröytyvä mikki sopii rumpuihin paremmin.

En itseasiassa edes tiennyt tämän olevan elektreetti. Mun kokemus elektreeteistä on vähän eriluonteista soundia.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti