Muusikoiden.net
05.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiotyöskentelyn "kickstart"
1
Narc0
06.01.2011 14:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve vaan,

ketjun tarkoituksena koota "kickstart"-ohjeita studiotyöskentelyn alkumetreille. Nimenomaan sille osuudelle mitä tehdään äänityksen jälkeen. Ja hakea niitä yksinkertaisia, ns. perusjuttuja rautalangasta vääntäen.

Paljon on puhuttu joka puolella ns. "valmiin muotin" läpi miksaamisesta. Mitä tämä on? Arvatenkin joku tietty sabluuna, jonka läpi pusketaan kappale kuin kapple.

Asiaa olisi mahtavaa käydä esimerkkejen kautta läpi, selostus mitä nauhoitukselle on tehty ja ääninäyte.

Esimerkkicase:
Itse nauhoitin erään inttiaikoinani kitaralla rämpyttämäni soitukierron basson ja rumpujen kera.

Kitarat nauhoitin neljään kertaan: cleanit panoroitu täysiä reunoille, lämmin od soundi hiljaisemmalla vähän enemmän keskelle. Basso tulee keskeltä, rumpuja levitetty mutta basari ja virveli keskellä. Soitinten keskenäinen balanssi melko kivasti kohdillaan, vaikkakin kuulokkeilla kuunneltuna basso kuuluu melko selvästi.

http://maihinnousu.net/s/10455

Mitään muutahan tälle ei ole tehty kuin panorointu ja säädetty balanssit. Kuitenkaan soundi ei mielestäni ole sitä mitä tarkoitus. Mitä palikoita tulisi kokeilla ja millä tavalla, rautalangasta vääntäen?

... and so you are, one step closer to sun.
jannu
07.01.2011 01:10:57 (muokattu 07.01.2011 01:22:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Narc0:
Mitään muutahan tälle ei ole tehty kuin panorointu ja säädetty balanssit. Kuitenkaan soundi ei mielestäni ole sitä mitä tarkoitus. Mitä palikoita tulisi kokeilla ja millä tavalla, rautalangasta vääntäen?

Hieman paha alkaa arpomaan, jos et kerro mitä oli tarkoitus tehdä. Ohjelmoidut rummut kuulostavat ohjelmoiduilta rummuilta. Ja miksi basso ei saisi kuulua selvästi? Oikeastaanhan se ei edes isommin kuulu, sen läsnäolon kuitenkin huomaa.

Ja mulle ei myöskään aivan auennut tämän keskustelunavauksen perimmäinen pointti. Tuossa on jo kaksikin kappaletta ketjuja vasta-alkajan akuuteille ongelmille, sekä hyvä liuta FAQ:a ja muuta yleishyödyllistä, joilla päästä alkuun.

Mitään sabluunaa ei oikeastaan ole.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
SiwamieS
07.01.2011 02:14:29

Basson kuuluminen on yleisesti ottaen hyvästä.

I wanna see movies of my dreams
mukis
07.01.2011 09:54:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun korvaan tökkäs nuo rumpufillit, jotka samankaltaisuudessaan rikkoivat kappaleen rytmin. Tuli töksähtelevä olo.

Narc0
07.01.2011 14:06:56 (muokattu 07.01.2011 14:32:30)

jannu: Ja mulle ei myöskään aivan auennut tämän keskustelunavauksen perimmäinen pointti. Tuossa on jo kaksikin kappaletta ketjuja vasta-alkajan akuuteille ongelmille, sekä hyvä liuta FAQ:a ja muuta yleishyödyllistä, joilla päästä alkuun.

Pahoittelen tätä. Itse uudestaan aloitukseni lukeneena päätin, ettei se aukea edes itselleni. :) Ja mitä noihin FAQ ja aloittelijaketjuihin tulee, niin suurin osa on mallia "millä hardware installaatiolla teen tämän, entä miten nämä kytketään?"

Eli idealla: Hei, tässä on nauhoitukseni, jolle on tehty tätä ja tätä. Mitä sinä tekisit sille vielä, jotta se kuullostaisi paremmalta? Ja ennen kaikkea, MITEN sen teet? Useimmiten meille miksauksen aloittelijoille (en liene tässä yksin) ei kovinkaan paljoa valota "varovasti multikompressointi lyhyellä attackilla ja vähän vois limitterillä korjata tota ja tota." Konkretiaa ja rautalangasta vääntämistä kaivataan.

Itse ainakin kokisin tämän oivaksi keinoksi alkaa hakemaan "näppituntumaa" miksaamiseen. Ei tarvitsisi täysin sokkona väännellä nappeja ja ihmetellä, että mitäs nyt tapahtuu?

Toivottavasti ketjun tarkoitusperät aukesi edes pikkiriikkisen.

PS: Itseasiassa eilen melkein paskoin housuihini; kiitos kompressorin ja tietämättömyyden aiheuttaman äkkinäisen volyyminnousun. :)

kiiski
07.01.2011 14:50:53 (muokattu 07.01.2011 15:00:34)

Narc0: Eli idealla: Hei, tässä on nauhoitukseni, jolle on tehty tätä ja tätä. Mitä sinä tekisit sille vielä, jotta se kuullostaisi paremmalta? Ja ennen kaikkea, MITEN sen teet?

Mun mielestä tää on aika laaja kysymys johon on hankala sanoa mitään vastausta. Tarkka neuvominen on hyvin hankalaa kun ei tiedä lähtösoundeja ja aloittelijan tietotasoa - perusteista asti on vähän turhauttavaa lähteä. Jos tarkkoja vinkkejä pitää antaa niin tämä on aika kiva alkuun:
http://www.pulustudio.com/miksauskasikirja.php

EDIT: Hei, tämähän on päivittynyt tosi paljon. Todella hyviä neuvoja opuksessa!

Narc0
07.01.2011 15:18:16

kiiski: Mun mielestä tää on aika laaja kysymys johon on hankala sanoa mitään vastausta.

Tämän uskon. Tarkoitus onkin keskustella, ei niinkään laukoa absoluuttisia totuuksia mielipiteiden sanelemasta aiheesta. Ideoiden pallottelua ja niiden toteutuksen opastamista, ei kovin vaikea konsepti. :)

http://www.pulustudio.com/miksauskasikirja.php

Kiitos tästä! Todella sopivan tuntuinen ensi silmäykseltä... pitääkin tutustua kunhan pääsee töistä kotiin.

molder
07.01.2011 16:53:36 (muokattu 07.01.2011 17:00:46)

Narc0: Terve vaan,

Jos puhutaan nyt vain siis äänenlaadusta ja soundeista puuttumatta rakenteisiin tai "sävelmään" tai miten hyvin tai huonosti on soitettu.

Jos on tarkoitus, että biisi on instrumentaali niin sitten kitaroita isommalle tai erottelevammaksi equttamalla ( tai rumpuja pienemmälle jos niin päin haluaa ajatella) keskiääntä lisää. Nyt saundi oli "hili-hili-hili-lili". Jos rummut oli koneelta niinkuin joku tuossa aikasemmin sanoi, niin mun korvaan oli hyvänkuuloiset noin.
Jos tuohon tulee laulua päälle niin sitten saattaa olla balanssit kunnossa.
Basso ei kuulunut lainkaan suoraan sanottuna. Joko sulla on kuuntelussa bassokorostusta liikaa tai sitten jotain muuta. Noin se ei kuulu. Bassokitaraa isommalle, tietenkään ei mitään jumalatonta muminaa ole tarkoitus vaan u know.( tai muita paljon pienemmälle, miten päin haluat ajatella)
Itse ajattelen niinpäin, että muita pienemmälle. Kokonaisvolaa voi aina nostaa.
Balanssit eka kuntoon niin sitten voi jatkaa syvempää analysointia.
Tuohon hyvä laulusävelmä ja hyvä laulaja niin mikä ettei. Voi tulla hyväkin biisi. Nuo nyt tekeillä olevat saundit sitä biisiä ei pilaa ainakaan.

"The SOUND of VOLUME"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti