Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompressoinnin opettelu?
1
tomaattiorava
19.12.2010 16:02:10 (muokattu 19.12.2010 16:02:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelijan sählinkejä.
Tuo kompressorin käyttö ei oikeen tahdo meikäläiselle aueta. Vaikka periaatteessa ymmärrän miten vehje toimii, niin käytännössä en saa sitä tekemään mitä haluaisin.
Minkälaiset asetukset kuuluisi laittaa jos esim. haluaisin kitararaidasta kaiken dynamiikan kokonaan veke? Niin että ulostulo olisi kokoajan täysin tasaiseksi puristettua pötköä?
 
mattivuorela
19.12.2010 16:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh.... alotappa lukemalla tuosta => http://pwc.kapsi.fi/reiska/kompura.htm
 
ja kun tuo on luettu niin voit jatkaa tuosta => http://pwc.kapsi.fi/reiska/ muihin aiheisiin, sitten vaan se kompura käteen ja ruuvaamaan.
 
-matti | teknikoiden.net
Eeba
19.12.2010 16:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainahan sitä voi lukea kaikkea ohjeita ja niin kannattaakin. Lopulta kuitenkin ehkä oppii parhaiten kokeilemalla :)
 
Jaava
19.12.2010 16:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaiset asetukset kuuluisi laittaa jos esim. haluaisin kitararaidasta kaiken dynamiikan kokonaan veke? Niin että ulostulo olisi kokoajan täysin tasaiseksi puristettua pötköä?
 
Limitteriasetukset?
 
Kompressorissa on pari perussäätöä.
 
Threshold kertoo, millä signaalitasolla kompressori aloittaa toimintansa.
Ratio kertoo, miten voimakkaasti kompressori toimii.
 
Noista sun pitäisi jo nähdä, miten sä saat kitarasta tasaista mattoa.
 
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
anapena
19.12.2010 18:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekemällä oppii. Mä olen niin tyhmä, että siinä meni vuosia, että rupes saamaan sinne päin kompuroita säädeltyä. Laita erilaisia eri asetuksilla peräkkäin, kun saat juonen päästä kiinni.
 
Mr. Johnny
19.12.2010 20:44:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaiset asetukset kuuluisi laittaa jos esim. haluaisin kitararaidasta kaiken dynamiikan kokonaan veke? Niin että ulostulo olisi kokoajan täysin tasaiseksi puristettua pötköä?
 
Kokeile threshold niin pienelle kuin saat, ratio niin suurelle kuin menee, attack niin nopealle taas kuin mahdollista.
 
theguru_
19.12.2010 21:14:10 (muokattu 19.12.2010 21:17:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tapa opetella kompressointia on tutkia, miten asiat on tehty historiassa ja millaisia kompressoreja oli käytössä. Millaisia toimintaperiaatteita eri kompressoreilla oli ja millaisia säädettäviä aikavakioita on käytetty. Soveltaa sitten tietoutta omassa opiskelussaan saada "se saundi", jota tavoittelee.
 
Deedrah
19.12.2010 22:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaiten kuulet kompressorin toiminnan kun vedät sen säätöjä tehdessäsi leikkaamaan signaalia ihan reippaasti. Kun nappulat on optimaalisessa asennossa, vähennä kompressorin purevuutta tasolle sopiva.
 
Tekeminen opettaa enemmän kuin tuhat opusta. Vaikeinta on hahmottaa yksittäisten instrumenttien kompressointi biisikokonaisuudessa. Vähäpätöisimmätkin liikkeet ovat yllättävän merkittäviä.
 
tomaattiorava
19.12.2010 22:40:40 (muokattu 19.12.2010 22:41:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Johnny: Minkälaiset asetukset kuuluisi laittaa jos esim. haluaisin kitararaidasta kaiken dynamiikan kokonaan veke? Niin että ulostulo olisi kokoajan täysin tasaiseksi puristettua pötköä?
 
Kokeile threshold niin pienelle kuin saat, ratio niin suurelle kuin menee, attack niin nopealle taas kuin mahdollista.
 
Heh, no tällähän tuo näyttäs hoituvan kuhan muistaa ton gainin-kompensaation, muuten ei kuulu eikä näy mittä.
Ja mainittakoon nyt vielä, että erilaisilla plugareilla tässä koettelan kikkailla, mitään varsinaista hardwarea ei siis ole tällä osastolla.
 
Jaava
20.12.2010 11:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile threshold niin pienelle kuin saat, ratio niin suurelle kuin menee, attack niin nopealle taas kuin mahdollista.
 
Niinku mä sanoin. Limitteriasetukset. Sillä sä saat pötköä. Mä en tosin ymmärrä, mitä sillä pötköllä missään tekee.
 
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Lahtari
20.12.2010 13:15:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Niinku mä sanoin. Limitteriasetukset. Sillä sä saat pötköä. Mä en tosin ymmärrä, mitä sillä pötköllä missään tekee.
 
No jos vaikka haluaa julkaista jotain nykyajan soundeilla? XD
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Numb
20.12.2010 13:27:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lahtari: No jos vaikka haluaa julkaista jotain nykyajan soundeilla? XD
 
Silloin täytyy myös muistaa masteroida särölle.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Exhausted
20.12.2010 13:29:57 (muokattu 20.12.2010 13:31:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun on jotenkin vaikea nähdä kompressori ja limitteri eri tyyppisinä laitteina, kun molemmissa on samat perussäädöt ja toimintaperiaate, limittereissä on vain suurempi ratio.
 
Mitään yksioikoisia säätöjä on mahdotonta antaa, koska lähdemateriaali vaikuttaa niihin aina. Hyväksi havaittu tapa lähteä säätämään attack- ja release-aikoja on laittaa ratio ja threshold överiksi ja sitten katsoa miten attackilla ja releasella saisi pumppauksen menemään musan tempoon sopivaksi. Sitten pienentää ratiolla ja thresholdilla kompressoinnin määrän ja jyrkkyyden halutuksi.
 
Attack-ajoilla saa säädeättyä saundin perkussiivisuutta. Kun pitkällä attack-ajalla saundista suurempi osa pääsee kompressoitumatta, tulee saundiin voimakkaampi atakki. Releasen olen taas mieltänyt siihen, miten suurella skaalalla kompura vaikuttaa. Lyhyemmät ajat saavat kompressorin nollautumaan yksittäisten sävelten aikana, kun taas pidemmillä ajoilla voidaan säätää enemmänkin eri osien voimakkuuksia. Mutta nämä ovat melko summittaisia yleistyksiä, eikä mitään nyrkkisääntöjä. Kaikkein övereimmän kompressoinnin kai saa kun laittaa molemmat säädöt niin pieneen kuin mahdollista.
 
Monesti on myös toimivaa laittaa useampi kompressori/limitteri peräkkäin kuin saada suurta efektiä aikaan yhdellä laitteella/plugarilla.
mukis
20.12.2010 19:30:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Silloin täytyy myös muistaa masteroida särölle.
 
Heh, hieno, mutta valitettavan osuva kommentti. Koskahan asiat järkeistyy?
 
Lahtari
20.12.2010 22:11:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Heh, hieno, mutta valitettavan osuva kommentti. Koskahan asiat järkeistyy?
 
Heti kun vaihetaan levy-yhtiöiden päättävät elimet Tsääsorientoituneihin audiofiileihin...
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Mikael
20.12.2010 22:17:47 (muokattu 20.12.2010 22:18:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eiku.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
jhietala
21.12.2010 00:50:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Minkälaiset asetukset kuuluisi laittaa jos esim. haluaisin kitararaidasta kaiken dynamiikan kokonaan veke? Niin että ulostulo olisi kokoajan täysin tasaiseksi puristettua pötköä?
 
No eikös tähän riitä, että soitat jonkun kovan särön läpi sen kitaran?
 
HateHalon
02.01.2011 23:21:59 (muokattu 02.01.2011 23:25:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä noita attack ja release viiveitä kannattaa säädellä ja kuunnella etenkin virvelin ja basarin käsittelyssä...
 
Muokkaa aika paljon rummun soinnin luonnetta.
 
Ja ei kannata koskea multibandiin ennen kuin ensiksi opettelee käyttämään perinteistä kompressoria oikein. Aika usein sillä onnistuu pilaamaan koko biisin, jos ei tiedä mitä tekee.
 
www.myspace.com/hatenstudio
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti