Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monikanavasplitteri (live)äänityskäyttöön?
1
synapsi
18.11.2010 10:26:08 (muokattu 18.11.2010 10:27:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut hankkia räkkiin menevän monikanavasplitterin pääasiassa livetilanteissa tapahtuvaan äänityskäyttöön. Tarkotus olisi siis saada koko miksaustiski splitattua äänityslaitteistolle inhimillisellä äänenlaadulla ja maksimissaan 24 kanavalle.
 
Löysin Violet Audiolta hyvältä vaikuttavan 16-kanavaisen räkkipassiivisplitterin joita olisi myynnissä kahta erilaista versiota, DX16I ja DX16T:
 
http://www.violetaudio.com/index.ph … ion=com_content&task=view&id=25=eng
 
DX16T:n ero on se että hinta on lähes tuplat(!) ja tämän huomattavasti kalliimman mallin ainoa ero on ilmeisesti että kanavat on "transistorierotettu", joka on minulle ainakin vieras termi.
 
Olisinkin kysäissyt splittereitä joko liveäänentoisto- tai äänityspuuhasteluissaan käytteleviltä ihmisiltä mitkä olisivat hyviä valintoja liveäänityssplittereiksi? Olisiko tästä Violet Audiosta mihinkään jos jollain sattuisi kokemusta aiheesta olemaan ja kannattaako tuon DX16-splitterin kalliimpaan malliin edes harkita satsaavansa? Voisiko joku kertoa mitä käytännön etuja tuo transistorierottelu tekee, siitäkin olisi kiva tietää lisää.
 
Mulla ei ole ton Violet Audion ohella mitään havaintoa muista merkeistä, joten vinkkejä kilpailijoistakin otetaan vastaan. Thomannilla tuntui olevan vähän laiha valikoima monikanavasplittereitä tai sitten hinnasto meni melko tähtitieteellisiin lukemiin.
 
Myös kokemuksia ja tietoutta aktiivi-monikanavasplittereistä otetaan vastaan.
 
Kyseessä on varmaan sen verran harvinainen aihe että arvostaisin kaikkia vinkkejä tähän liittyen.
 
Pauli Lappalainen
18.11.2010 10:40:53 (muokattu 18.11.2010 11:00:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita 4ch/1u splittereitä on ainakin BSS:n, Klark Teknikin ja XTA:n valmistamina ja varsin monella muullakin. Mutta noita on eteen tullut ja toimivat hyvin.
 
Noissa on kaksi pääperiaatetta eli sisäänmenon ja ulostulon välissä on muuntaja tai sitten erotus on toteutettu erilaisten aktiivikomponenttien avulla.
Sitten on noiden sekoituksia joisa on muuntajat ja ulostulosignaalien jako on tehty elektroniikalla. Näin karkeasti
 
Hyvälaatuisten hinta pyörinee tuolla reilu 1000€/4 ch ja siihen ehkä virtalähdepurnukka lisäksi 1000€/ 4 värkkiä. Sitten kääpeloinnit ja räkki ja muut kilkkeet päälle niin hyvä hinta tulee tuommoiselle 24 ch paketille.
 
Kannattaa harkita vuokraamista jos tarve ei ole jokapäiväistä/viikkoista.
 
stnprkl
18.11.2010 15:08:26 (muokattu 18.11.2010 15:12:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toi "transistori" on transformer eli muuntaja. Tarkoittaen et yks noista kolmest ulostulosta on muuntajaerotettu, tässä tapauksessa varmaankin nauhotukselle tarkotettu.
 
Jos ihan pelkän raiturin kytket järjestelmään niin ton kummosempaa et tarvi, mut sit kun otat esmes naapurihuoneeseen erillisen tarkkaamon (mahdollisesti eri sähköistä kun äänivehkeet muuten) niin siinä tapauksessa toi erotus tulee välttämättömäks ja mitä paremmin toteutettu niin sen varmempi voit olla ettei häiriöitä tuu kenellekkään. Se on meinaan livehommis semmonen juttu et jos nauhotus aiheuttaa häikkää joko etupäähän tai monitoreihin ja sitä ei pystytä millään keinoin poistamaan niin se nauhotus jää tekemättä.
 
Ja sit kun siirrytään noihin aktiivisplitteihin niin rupee erotuksien määrä kasvamaan samoin kuin ominaisuudet muuten. Lähes kaikki aktiivisplitit kun sisältää ainakin seuraavat ominaisuudet: sisääntulevan signaalin erotus, pad, phantom. Joissain koneissa (ainakin Klark Teknik) on vielä signaalin boostausmahollisuus pitkille kaapelivedoille.
 
Omia kokemuksia on nyt näin äkkiseltään muistellen ainakin Klark-Teknikistä (molemmat mallit eli se kallis ja se SquareOne), BSS:stä, XTA:sta ja useammasta itse rakennetusta passiivisesta. Paras käytettävyydeltään ja ominaisuuksiltaan on ollu toi Klarkin lippulaivamalli. BSS:ssä ja XTA:ssa on semmonen ominaisuus, mikä aiheuttaa isoa hämmennystä jos ei moista tiedä eli muistaakseni ykkösulostuloon (en muista tarkkaan mikä ulostulo, mut tää tapahtuu vaan yhdestä ulostulosta) kytketyn mikserin phantomit ohjaa laitteen padeja.
 
EDIT: Ja sit ainakin noissa Klarkin malleissa on vielä kuuntelumahollisuus suoraan splitteristä kuulokkeilla eli joka kanavassa on solo-nappula ja koneessa on plugiliitin kuulokkeille voimakkuussäädöllä. Todella kätevä ominaisuus ongelmia metsästäessä.
 
Viltsu audiokantaja
CryptoFib
18.11.2010 16:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aktiiviset monikanavasplittausjärjestelmäthän (oho..) on tautisen hintasia pompsuja yksityishenkilölle ruveta hankkimaan satunnaisia äänityksiä varten. Eri asia, jos keikkaa on rutosti. BBS:llä ja mainitulla Klarkilla hinta voi hereästi pompsahtaa kymppitonnin tuolle puolen.
 
Ite vastaavassa tilanteessa miettisin passiivijärjestelmän tekoa/teettämistä, tai sitä vuokrausta.
 
Livetallenteita miksaillessa monesti huomaa, että kun ambienssipari on hyvin sijoteltu ja etupään Esa osaa hommansa, niin läheskään kaikkia kanavia ei tarvita sieltä lavalta. Laulut ja materiaalista riippuen sitte parit muut kanavat. Joskus oon testiksi ottanu talteen bonarina etupään pöydän main outit. Se voi tuurilla olla myös käyttökelposta tavaraa (Ainakin jälkikäsittelyssä, kun niitä pääkanavia tuplailee ja kaivaa kustakin jotain erityistä esille).
 
Monesti etupään digitiskeissä on myös hyvä määrä ylimääräisiä lähtöjä (sikäli, jos monitoritiski on erikseen) ja niitäkin kantsii mahollisuuksien mukaan hyödyntää. Sieltä voi löytyä vapaita "splittereitä" 4-14 kpl. Nämä havainnot kerroin ihan vaan sitä silmälläpitäen, että ei sitä 24 kanavaa tarvi välttämättä heti alkuun saada talteen. Vähempiki riittää. Yleensä.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
synapsi
18.11.2010 16:51:07 (muokattu 18.11.2010 16:57:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista!
 
Meni tosiaan kiireessä transformer ja transistor sekaisin, pahoittelut.
 
Tilanne on tosiaan se, että mulla on 26-kanavainen äänitysräkki jossa on etuset itsessään valmiina phantomeineen päivineen, eli käytännössä myös passiivinen splittaus onnistuisi?
 
Olen muutamassa paikassa äänitellyt talon omia passiivisplittereitä käyttäen ja lopputulos on ollut ihan riittävän hyvä jopa julkaisukäyttöön. Siksipä mietin että onko noi aktiivisplitterit vähän yliampuvaa hifistelyä kun jälki on passiivisplitilläkin ollut täysin kelpoa eikä mulla ole yhtään huonoa kokemusta ko. vermeiden käytöstä.
 
Kuten joku aiheesta vinkkasi ylempänä, niin yleensä signaali tuleekin otettua FOH:in direct outeista jos kyseinen tiski on vaan riittävän hyvä (esim. Midaksen tiskit joissa DO:t pre-fadereita ja niille olemassa omat gainit). Aina tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan ole.
 
Jos joku tietää PK-seudulta mestoja josta saa vuokrattua monikanavasplittereitä äänityskäyttöön niin yhteystietoja vaan tähän threadiin!
 
Myös käyttökokemuksia eri passiivisplitterimerkeistä otetaan mielellään vastaan. Toi Violet Audio kyllä kiehtoisi, yksikin sellainen tosiaan riittäisi jo suurimpaan osaan keikoista joita tulee taltioitua.
 
stnprkl
18.11.2010 17:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...
 
Kuten joku aiheesta vinkkasi ylempänä, niin yleensä signaali tuleekin otettua FOH:in direct outeista jos kyseinen tiski on vaan riittävän hyvä (esim. Midaksen tiskit joissa DO:t pre-fadereita ja niille olemassa omat gainit). Aina tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan ole....

 
Eli suomeks noissa Heritage sarjan laudoissa on se directout valittavissa joko pre tai post, ja siinä ei oo erillisät gainia vaan lähtötasonsäätö. Sama etunen se on sille tiskille ittelleen kuin sille direct outillekkin.
 
Jos joku tietää PK-seudulta mestoja josta saa vuokrattua monikanavasplittereitä äänityskäyttöön niin yhteystietoja vaan tähän threadiin!
 
Samoja splittejä ne on kuin mitä isommissa livehommissakin käytetään vaikkei nauhuria olis mailla halmeilla. Tota Klarkin lippulaivaa on ainakin Moving Lightilla ja Eastwaylla, halvempaa KT:ta on Moving Lightilla. RMC:llä muistaakseni BSS tai XTA, Uudenmaan Kiertuetekniikalla on joku aktiivisplitti (en nyt tähän hätään muista mikä) ja Transmixilla on muistaakseni kans liikuteltava splittijärjestelmä.
Periaatteessa missä vaan äänifirmassa tommosia on.
 
Myös käyttökokemuksia eri passiivisplitterimerkeistä otetaan mielellään vastaan. Toi Violet Audio kyllä kiehtoisi, yksikin sellainen tosiaan riittäisi jo suurimpaan osaan keikoista joita tulee taltioitua.
 
On se merkki mikä vaan, mut jos näät tämmösiä sanoja muuntajista puhuttaessa kun Lundahl tai Jensen niin tuskin menee metsään hankinta. Kyse on kuitenkin vain ja ainoastaan siitä et kuinka laadukas se muuntaja on. Eli kuinka huolettomasti voit lähtee noita kytkemään johonkin jo olemassa olevaan järjestelmään.
 
Viltsu audiokantaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti