Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaroiden nauhoittelusta
1 2 3
Jinxed
17.11.2010 22:01:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitin hakua tuloksetta, mutta jos vastaavanlainen ketju on jo olemassa niin olis bueno jos joku voisi linkittää. Jos ei:
 
Kohtapuoliin olis tarkoitus ruveta nauhottelemaan demoa taasen bändin kanssa. Mulla ei ole juuri mitään kokemusta muusta kuin soittelusta, mutta haluaisin nyt kovasti vähän oppia ennen nauhoituksia, että mitä asioita on hyvä ottaa huomioon kitaroita nauhoitettaessa.
 
Eli olisiko jotain "checklist"-tyyppistä listaa asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon? Nauhoitettavat genret on rock, funk ja metalli, eli mennään clean-cleaneista (osa pelkkää, osa choruksen kera) vähäiseen rosoon ja siitä vielä sitten modernimpaan hi-gain-maastoon.
 
Mitä kannattaa huomioida studiossa? Varsinaista studiohenkilökuntaa ei ole, vaan pari kaveria hoitaa mikitykset/nauhoitukset/miksaukset, mutta ei kukaan niistäkään ole kuin jokusen kerran noita hommia tehny, eli en luota niihin ku "oikeisiin" studiojamppoihin.
 
Jos teidän pitäis nauhoittaa cleania, kevyesti särötettyä soundia ja sitten raskasta, modernia mättösoundia niin mitkä asiat kannattaa ensiksi huomioida? Miten etäälle mikki? Jos kyseessä on 1 x 12 tai 2 x 12, miten mikrofoni kannattaa tähdätä? Aiemmin ongelmana on ollut liian ohkainen soundi, nyt olis tarkoitus hinnalla millä hyvänsä pysytellä kaukana sirkkelisoundeista. Eli kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan.
Kiitos etukäteen!
 
"What a tool!"
vanaha kettu
17.11.2010 22:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän en muuta sano, kuin että jos ihan studioon saakka mennään, niin kannattaisi se äänittäjä olla mukana touhuamassa. Lyhyessä ajassa, saati netin välityksellä ei äänittäjäksi opita. Menee ne studion vuokrat ihan hukkaan, kun siellä ei tarvittavaa osata tehdä.
 
Onks Viljoo näkyny?
Jinxed
17.11.2010 22:44:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, tarttunu tuo "studio"-sana kun sitä kuulee tuolla reeniksellä. Eli kyseessä on maan alla sijaitseva treenikämppä, jonne on raijattu nauhoitusvärkit = käytetty aika ei maksa meille mitään.
 
"What a tool!"
Mikael
17.11.2010 23:08:46 (muokattu 18.11.2010 11:44:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biisit haltuun, kitarat vireeseen ja vahvistimesta tuleva lähtösoundi kohdilleen. Tämän jälkeen on vaikea epäonnistua ihan perus "57 grilliin kiinni ja kohtisuoraan keskelle kartiota ja siitä suoraan etuasteen kautta talteen" -metodilla. 57:n tilalle voi tossa vaihtaa melkeen minkä tahansa kelvollisen mikrofonin :D Jos ei kuulosta hyvältä niin säätäkää kaikkea ennen mikkiä ensin (kitara/efektit/vahvistin). Sitten kun homma toimii näin, voi ruveta testaamaan eksoottisempia konsteja kuten mikrofonin vaihtoehtoista sijoittelua, useampia mikkejä tai erilaisia prosessointilaitteita etuasteen ja taltion väliin (kompura/eq) jos tuntuu tarpeelliselta ja aikaa sekä intoa piisaa.
 
Veikkaisin että useimmiten ongelmia demohommissa tulee siitä, että ruvetaan käyttämään erilaisia - yleensä lempibändien levyillä kuulemma käytettyjä - kikkoja jo ennen kuin perushomma on kondiksessa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Dropped C
17.11.2010 23:29:05 (muokattu 17.11.2010 23:32:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: "57 grilliin kiinni ja kohtisuoraan keskelle kartiota ja siitä suoraan etuasteen kautta talteen" -metodilla.
 
Just näin me tehtiin reeniksellä pari viikkoa sitten ämötöörinauhoittelijan kanssa. 57 kohtisuoraan toisen kaapin ämyriä kohti sojottaan ja joku Beyer Dynamics samalla metodilla toisen vaffarin ämyrin eteen. Bassoon sama metodi, mutta mikkinä 58.
 
Tää meiän amatööriäänimies ja minä ei ees harkittu muuta, kun paskaa siitä olisi kuitenkin tullut. Tosin ei haettu modernia metallisaundia, vaan wanhan liiton.
 
Edit: Niin ja vaffareina oli JCM900 ja Orange AD30. JCM:stä sai yläpäät kuriin ihan treble-säätimestä ja Orange:sta ei saa sirkkeliä, vainka kuinka yrittäisi. Sit jos on joku hirmu haikein peli, niin voi olla toki vaikeempaa.
 
Niq
18.11.2010 10:09:17 (muokattu 18.11.2010 10:09:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sirkkelit välttää kun ei laita sitä säröä liikaa. Vähemmän gainia ja enemmän aggressiivista soittotatsia niin kuulostaa kivalta. Vahvistin mieluummin ns. täysille silleen ne yleensä soundaa parhaalta. Eikä pudoteta sitä tärkeää keskialuetta pois, sieltä se "tukevuus" siihen skittasoundiin tulee, ei bassopäästä. Liika alapää yleensä vaan saa kaiken kuulostamaan tukkoiselta. Säröjä kannattaa muutenkin äänittää ainakin muutama raidallinen, pari vähän kuivempaa vähillä säröillä ja sitten pari missä voi olla enemmän surinaa. Itse otan aina myös puhtaan kitarasignaalin narulle, että voi miksausvaiheessa lisätä jonkun raidan säröskittaa plugarin kautta mikäli biisi sitä tarvitsee.
 
Muista että yksikseen rupinen kitarasoundi voi miksauksen seassa toimia hyvin ja toisaalta se maailmaa suurempi skittasoundi voi kuulostaa miksauksen seassa ihan surkealta. Kokonaisuus ratkaisee ja sääntöjä ei ole. Siispä kokeilemaan rohkeasti, kun aikaakaan ei ole rajoitettu. :)
 
Muovinen
19.11.2010 17:57:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Orange:sta ei saa sirkkeliä, vainka kuinka yrittäisi.
 
Totta. Enemmän vaarana on että soundi jää liian tummaksi. Itellä on sama nuppi ja soittelen vieläpä lespalla, niin alapäätä saa laittaa varovasti. Toisaalta Orangella voi nauhottaa aika julmetusti päällekkäisiä raitoja ennenkuin alkaa mennä mössöksi ja perus rock-soundi irtoaa heleposti ja komiasti :D
Kalmo
21.11.2010 23:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa mielestäni nuupparin jättää kaikki efektointi vähän "kesken" niin sitten voi jälkikäteen lisäillä, jos tarvitsee.
Eli tallennetaan suunnilleen puhtaaksi ajateltu ihan puhtaana, ja sitten jälkikäteen testaillaan säröillä, tai tosi rosoiseksi ajateltu pikkusäröllä jne.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
18is9
22.11.2010 14:47:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: kohtisuoraan keskelle kartiota
 
Onko tämä joku yleinenkin sääntö? Niissä projekteissa joissa olen ollut mukana on yleensä menty silleen että mikki osoittaa kohtisuoraan kartion kuvun ja sen pahvisen tötterön liittymäkohtaan. Kuten ammattimaisesta termistöstä varmaan huomataan, nyt puhuu amtööri. Tuosta paikasta on kuitenkin lähdetty liikkeelle ja sitten hienosäädetty haluttuun suuntaan.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Viocress
22.11.2010 18:52:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Onko tämä joku yleinenkin sääntö? Niissä projekteissa joissa olen ollut mukana on yleensä menty silleen että mikki osoittaa kohtisuoraan kartion kuvun ja sen pahvisen tötterön liittymäkohtaan. Kuten ammattimaisesta termistöstä varmaan huomataan, nyt puhuu amtööri. Tuosta paikasta on kuitenkin lähdetty liikkeelle ja sitten hienosäädetty haluttuun suuntaan.
 
"Kaikki riippuu kaikesta", "pitää kuunnella itse", "ei ole sääntöjä", jne...
Suoraan kartiosta saa kuulemma tasapainoista soundia. Muualta sitten vähemmän tasapainoista eli rajumpaa, haha.
Kummatkin ovat siis hyviä lähtökohtia.
 
astralsleep.net -Atmospheric ancient doom metal with space elements-
Exhausted
22.11.2010 22:19:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä lähtökohta on laittaa mikki melkein, mutta ei ihan keskelle kaiutinta.
Boltsa
22.11.2010 23:08:12 (muokattu 23.11.2010 08:54:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaimentavat luurit päähän, kaveri soittelee kitaralla ja sitten liikuttelemaan ja kääntelemään mikkiä siinä kartion edessä. Kun kuulostaa hyvältä, niin jätä siihen. Se on hyvä kohta. Keskeltä vaikka kannattaa aloittaa.
Voi sitä itekkin soittaa ja käännellä sitä mikkiä, mutta helpompaa se on jos ei tartte molempia tehdä ite.
Ja jos tiukkaa komppisoundia haluatte, niin se perus "kaksi samaa raitaa" metodi panoroituna vasen ja oikea (mausta riippuen esim 80-80) niin tulee soundiin kokoa. Vaatii toki tiukkaa soittoa, mutta onpa iso soundi.
 
Edit: tuossa muuten ihan hyvä ja hauska ohje ääninäytteiden kera, miten sitä mikin paikkaa voi hakea ja yleensä kitaroita nauhoittaa. http://www.youtube.com/watch?v=9WLhv0rId5k
 
Boltsa
Mikael
23.11.2010 12:09:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Onko tämä joku yleinenkin sääntö?
 
Eri kohdista ja suunnista tulee erilaista soundia. Mun pointti oli tässä lähinnä se, että ennen kuin sit optimaalista paikka ruvetaan hakemaan, pitäis tuloksen kuulostaa jo melkein mistä tahansa kohtaa kaiutinta suhteellisen hyvältä - klassinen aloituspaikka on keskeltä mutta mitään ehdottomia sääntöjä ei tässäkään tapauksessa toki ole. Mikin sijoittaminen eri kohtaan ei paljoa pelasta, mikäli lähtösoundi on paska.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
dewil
23.11.2010 12:56:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harvoin, jos koskaan tulee suunnattua sitä mikkiä keskelle sitä kartiota.
Siitä tulee just se puukko ja sirkkeli.
Hyvä lähtökohta on suunnata se mikki keskustan ja reunan puoleenväliin ja kuunnella missä mennään. Jos on liian tumppu, niin sit käännetään mikkiä enempi keskustaan ja toisinpäin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
maza
23.11.2010 14:02:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korostan myös, että vireet kohdilleen - myös hienovireet. Joskus on jouduttu asian tiimoilta hifistelemään jopa niin, että biisin eri osia varten on kitarat säädetty erikseen, kun säädöistä ei ole saatu siedettävän kuuloista kompromissia aikaan. Etenkin särösoundit kuulostavat löysältä, jos skebat ei ole kunnolla vireessä.
theNut_sacks
27.12.2010 21:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan treenikämpällä äänittelemässä demoja niin tuli vaan mielee että kuinkas kovalla tuollaista 50 watin putkivahvaria voi/kannattaa äänittäessä pitää, että se särö sieltä kunnolla aukeaa? Peaveyn valvekingillä siis tuollaista mureaa röck-saundia olisin hakemassa. Muita olennaisia vinkkejä mikin asettelun lisäksi alottelijalle?
 
"You can't take away people's right to be assholes!"
Exhausted
27.12.2010 21:56:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

theNut_sacks: Ollaan treenikämpällä äänittelemässä demoja niin tuli vaan mielee että kuinkas kovalla tuollaista 50 watin putkivahvaria voi/kannattaa äänittäessä pitää, että se särö sieltä kunnolla aukeaa? Peaveyn valvekingillä siis tuollaista mureaa röck-saundia olisin hakemassa. Muita olennaisia vinkkejä mikin asettelun lisäksi alottelijalle?
 
Äänenvoimakkuuden käyttö on tapauskohtaisat. Äänittäkää pätkät vahvarista kovemmalla ja hiljaisemmalla volalla ja vertailkaa, sillä se selviää.
 
Särökitarat kannattaa tuplata eli äänittää sama osa kahteen kertaan. Tällöin särön määrä voi olla vähän pienempi kuin muutoin olettaisi.
Cornflake
31.12.2010 17:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

theNut_sacks: kuinkas kovalla tuollaista 50 watin putkivahvaria voi/kannattaa äänittäessä pitää, että se särö sieltä kunnolla aukeaa?
 
Niin kovalla kuin pystyy / kuulostaa hyvältä :-) Eli kovalla.
 
Redbound! I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Ziggy Bubba
31.12.2010 17:38:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cornflake: Niin kovalla kuin pystyy / kuulostaa hyvältä :-) Eli kovalla.
 
Jossain välissä alkaa Valvekunkku puskemaan ns. päätesäröä, joka eroaa luonteeltaan etuasterutusta... Kannattaa seurailla miten särön luonne muuttuu isommalle lykättäessä.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Cornflake
31.12.2010 17:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Jossain välissä alkaa Valvekunkku puskemaan ns. päätesäröä, joka eroaa luonteeltaan etuasterutusta... Kannattaa seurailla miten särön luonne muuttuu isommalle lykättäessä.
 
Oho, joo mä jämähdin tohon ekaan lauseseen putkivahvarista. Mut silti, saa olla kovalla. Kunhan pitää ton mainitsemasi mielessä. Kiitos oikaisusta:-)
 
Redbound! I ain't gonna work on Maggie's farm no more
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti