Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Napakkuutta viervelisoundiin
1 2 3
htm
03.09.2010 10:37:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä kikoilla saisi virvelisaoundia napakammaksi (snap!, pang!)? Nyt tulos on auttamatta enemmän tai vähemmän muhkea ja ponneton (rumps!). EQ:lla saa toki muokattua korostusta (ylä)keskialueelle ja alapäätä pois, mutta samalla häviää täyteläisyyttä. Myös mattoa toivoisi olevan vähemmän.
 
Mikitykseen olen kokeillut senkun e606 yläpuolelle ja sm58 alapuolelle sekä sm58 + puikkokonkka yläpuolelle ilman alamikkiä. Overhead 2 kapulanmittaa virvelin yläpuolella. Yläpuolen mikit olen suunnannut n. 45 asteen kulmassa iskukohtaan, konkan hieman kauemmas.
Virveli on puurunkoinen ja olisko 4" (en ole rumpali, en näitä tunne). Ohkasempi virppa varmaan olis se juttu, mutta rumpalimme taitaa pitää tuosta kiinni.
Ja juu luomuna mennään, ei sampleja tms.
 
Antti1
03.09.2010 11:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuta kuin vähintään kalvot ja vireet kohdalleen. Jos ei osu, niin virveli vaihtoon äänityksen ajaksi. Studiossa on usein levyä tehdessä useita eri virveleitä just ton vuoksi mukana.
 
Jos sä haluat jotain tietynlaista potkua, niin voithan sä vaikka kaivaa kompuralla sen attackin selkeämmin esiin lanaamalla soinnin lujasti ja agressiivinen limitteri perään tuomaan napsetta. Sen lisäksi kiva, mutta vaarallinen härveli on jonkinlainen transient designer tms. värkki, jolla saa muokattua signaalin dynamiikkaa aika hurjastikin.
 
Tosta luomumeiningistä huolimatta sanon tän: samasta virvelistä voi äänittää ison läjän erilaisia sampleja, joita voi ajaa sen luomumetakan rinnalla. Silleen homma pysyy tarvittaessa sopivasti "kuivempana" ja signaalia on myös helpompi raiskata rajusti kaikilla vatkaimilla. Kannattaa neuvotella rumpalin kanssa mikä olisi paras lähestymistapa, joskus se voi olla oman ylpeytensä nieleminen ja kokonaisuuden kunnioittaminen.
 
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
JoKo
03.09.2010 11:33:30 (muokattu 03.09.2010 11:35:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä kikoilla saisi virvelisaoundia napakammaksi (snap!, pang!)
 
Kun itse virveli on virittetty hyväksi niin sitten:
 
1. Äänitä kelanauhurilla
 
2. Paralleeri kompuralla ja EQlla taikka säröyttämällä itse virveliä taikka ambienssimikkejä
 
3. Plugareilla kuten SPL Transien designerilla taikka ilmaisella Fluxin Bittersweet-plugilla
 
Myöskin Logicin (jos sitä satut käyttämään) mukana tulevalla Envelope-plugarilla voi tehdä ton tapaisia asioita.
 
tommiot
03.09.2010 12:07:42 (muokattu 03.09.2010 12:09:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snareen suosittelen joissain tapauksissa myös kevyttä demppausta, vaikka yritänkin aina välttää rumpujen (eli lähinnä tomien) demppailuja mahdollisimman paljon.
 
Yks moongel lyöntikalvoon poistaa usein sopivasti inhottavia yläsäveliä ja vähän lyhentää sointia, tappamatta saundia kokonaan.
 
Jos matto rämisee liikaa, niin mahtaakohan se olla tarpeeks kireellä? Sopiva kireys löytyy esimerkiks hakkaamalla snarea samalla kiristäen mattoa, ja sit kun tuntuu että saundista häviää alapää, niin ottaa vähän takaspäin.
 
dewil
03.09.2010 12:58:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosi vaikeeta antaa mitään suoria kikkoja, kun ei voi yhtään tietää millaista Tom Pettyä se lähtösoundi on.
Mutta hyvä kikka on tuplata snareraita ja hommaan soveltuvalla kompuralla lytätä toisesta paskat pihalle. Tätä sitten ujuttaa luomumman saundin rinnalle.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
VHurtta
03.09.2010 12:59:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Snareen suosittelen joissain tapauksissa myös kevyttä demppausta, vaikka yritänkin aina välttää rumpujen (eli lähinnä tomien) demppailuja mahdollisimman paljon.
 
Joskus oon nauhoittanut jotkut rummut villapipo snaren päällä. Kai se tätä demppausta on:) Ei kauheen pitkään jouset pärissyt.
 
Tietokoneella musiikkia tehdessä oon hakenut napakkuutta leikkaamalla samplen häntää pois ja korvaamalla sitä kaiulla. Eli livenä kompressorilla tai gatella? Sitten myös korostamalla mid-bassoa korkealla q:lla.
 
Onko snaren kompressoinnissa ideana siis, että isku säädetään attack:stä ja sitten kompressoidaan rajusti pitkälle releasella, jolloin saadaan periaatteessa sama efekti kuin gatella? Nyt kun attack on sopivan kokoinen, niin kompressori ei ota kovimpaan iskuun vielä kiinni, mutta vaimentaa jälkipärinää, jolloin isku korostuu enemmän?
 
Mikael
03.09.2010 13:12:24 (muokattu 03.09.2010 13:14:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: 1. Äänitä kelanauhurilla
 
Tän kanssa kandee olla varovainen. Nauha napsii helposti justkin transientit jos mennään liian lujaa nauhalle. Läski lisääntyy mut attack tuppaa jäämään jalkoihin.
 
Itse insrumentti on kuitenkin se tärkein asia. Lähtösoundin pitäis olla mielellään jo sellainen mitä lopulta halutaan. Transient Designer on kyllä aika hyvä tähän hommaan jälkikäteen mut sen kanssa on helppo vetää överiks.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
htm
03.09.2010 13:14:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitti ideoista.
 
Meidän "studiolla" tosiaan on vaan 2 kpl virveleitä, ja tämä on se kuivasoundisempi.
Se matto on ihan "normaalilla" kireydellä ja livesoundi oikeastaan ihan kiva.
Lähinnä hain mikitystekniikkaan liittyviä ideoita, eli saisiko esim runkoa mikittämällä toivottua napakkuutta? Tai mihin päin mikkejä kannattaisi suunnata?
 
Sampleista ja transienttivääntimistä pysyttelen edelleen kaukana. Metodeista on pidettävä kiinni! Pitää kokeilla tuota kompuralla kikkailua. Tuo rinnakkaiskompressointi vois tosiaan olla hyvä idea. Demppaus sen sijaan syö yläpään sointia, mitä en tässä hae, koska se "poinggg!" on ihan hyvä juttu.
 
htm
03.09.2010 13:16:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tän kanssa kandee olla varovainen. Nauha napsii helposti justkin transientit jos mennään liian lujaa nauhalle. Läski lisääntyy mut attack tuppaa jäämään jalkoihin.
 
Itse insrumentti on kuitenkin se tärkein asia. Lähtösoundin pitäis olla mielellään jo sellainen mitä lopulta halutaan. Transient Designer on kyllä aika hyvä tähän hommaan jälkikäteen mut sen kanssa on helppo vetää överiks.

 
Tässä tulee just sama ilmiö, kun ruvetetun putkilaitteen läpi äänittäminen, eli sitä "rumps!":ia ja "koshhh!":ia tulee liikaa. Eli enemmän clean soundi hakusessa.
 
Mikael
03.09.2010 13:19:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm:
Sampleista ja transienttivääntimistä pysyttelen edelleen kaukana. Metodeista on pidettävä kiinni! Pitää kokeilla tuota kompuralla kikkailua.

 
Transient Designer on kompressori. Siinä on vaan noi "kikkailut" eli säädöt ajateltu etukäteen juurikin tähän tarkoitukseen.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JoKo
03.09.2010 13:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kikka tuli vielä mieleen, virvelin alle kun laittaa jotain kovaa heijastavaa matskua, esim kiviä niin johan läjähtää...
 
Kallekorvola
03.09.2010 13:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin ohjeistan kiinnittämään huomion rummun viritykseen, ja myöhemmässä vaiheessa jälkikäsittelyyn, enimmäkseen kompressointiin.
 
Virittämisessä huomio kannattaa kiinnittää mikin kuulemaan, eli virittää rumpu niin, että sen soundi on mikin kautta kuunneltuna halutunlainen. Tämä voi poiketa hyvästä livesoundista aikalailla, riippuen mm. huoneen sointiominaisuuksista. Rummun vire on jokatapauksessa "mikroskoopin alla" äänitystilanteissa, ja kokematon virittäjä paljastuu nopeasti. Myös rummulla on suuri merkitys äänitteen onnistumisessa, ja karrikoiden voisi sanoa että rummun hintalapulla ja lopputuloksella on suora yhteys. Kalvot pitää olla kunnossa, mutta tämä nyt on itsestäänselvyys. Ja tietysti rumpalin lyöntitekniikalla on iso merkitys.
 
Kompressoinnista: kompressoinnilla voi muokata rummun soundia melko rajustikin. Jos ätäkkiä kaivataan lisää, pitää kompuran attack-aikaa säätää hitaammalle, ja release vastaavasti nopeammaksi. Näin kompressori ei syö äänen alkua, ja lanaa vain "sointia". Kokeilla voi myös useampaa peräkkäistä kompuraa. Tai jotain rinnakkaiskomurahommaa. Tai säröä. Tai Transient Designeria. Monimuotoinen ongelma, monimuotoiset ratkaisut...
 
dewil
03.09.2010 13:57:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm:
Lähinnä hain mikitystekniikkaan liittyviä ideoita, eli saisiko esim runkoa mikittämällä toivottua napakkuutta? Tai mihin päin mikkejä kannattaisi suunnata?.

Se sun täytyy selvittää ihan itte. Se kun on niin tapauskohtaista.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Groovi
03.09.2010 14:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos virvelissä on sekä ylä- että alamikki, niin on erittäin tärkeää laittaa näiden vaiheet keskenään kohdalleen. Mä teen sen yleensä niin että ajan molemmat mikit tiskissä samaan grouppiin, ja sitten alamikkiä siirrellen ylös tai alaspäin etsin molempien mikkien summana syntyvän suurimman piikkitason. Kun taso on suurimmillaan, on vaiheetkin kohdillaan (yleensä joutuu käyttämään alamikin kanavassa vaiheenkääntöä).
 
Äänityssoftassahan tuon asian voi tietysti hoitaa vaikka raitoja siirtelemällä.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
CryptoFib
03.09.2010 14:52:40 (muokattu 03.09.2010 14:52:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä hain mikitystekniikkaan liittyviä ideoita, eli saisiko esim runkoa mikittämällä toivottua napakkuutta? Tai mihin päin mikkejä kannattaisi suunnata?
 
Sampleista ja transienttivääntimistä pysyttelen edelleen kaukana. Metodeista on pidettävä kiinni! Pitää kokeilla tuota kompuralla kikkailua. Tuo rinnakkaiskompressointi vois tosiaan olla hyvä idea.

 
Täh?
 
Tätä mie en kyllä tajua. Metodeista on pidettävä kiinni?? Mistä metodeista? Miksi parallel- ja daisy chain-kompurointi on tästä-pidetään-kiinni-metodi ja transienttimuokkaaja ei, vaikka päämäärä on sama (ja signaalin jälkiruuvaus ihan yhtä rajua)?
 
On ristiriitaista olla aatteellinen, kaavoihin kangistunut ja samalla hakea luovaa ratkaisua asioihin. Tuommosella asenteella päämääriin pääseminen voi kestää. Lopulta voi olla, että joudut joustamaan joko soundista, tai voi olla, että joudut joustamaan periaatteellisesta metodista. Pick your poison.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
htm
03.09.2010 16:17:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: Täh?
 
Tätä mie en kyllä tajua. Metodeista on pidettävä kiinni?? Mistä metodeista? Miksi parallel- ja daisy chain-kompurointi on tästä-pidetään-kiinni-metodi ja transienttimuokkaaja ei, vaikka päämäärä on sama (ja signaalin jälkiruuvaus ihan yhtä rajua)?
 
On ristiriitaista olla aatteellinen, kaavoihin kangistunut ja samalla hakea luovaa ratkaisua asioihin. Tuommosella asenteella päämääriin pääseminen voi kestää. Lopulta voi olla, että joudut joustamaan joko soundista, tai voi olla, että joudut joustamaan periaatteellisesta metodista. Pick your poison.

 
Heh, hyvin sanottu. Mä olenkin tämmöinen kompleksinen persoona... ;)
Toi transient designer vaan kuullostaa sen verran tekniseltä, etten osaa verrata sitä peruskompuraan.
Metodologiasta sen verran, että mielummin käytän ns perusplugareita "vanhan liiton" tyyliin eli eq ja kompura. Kaiutkin otan mielummin mikittämällä meidän treeniksen käytävän (toimii muuten) ja reamppaan sitä kautta esim just virvelin.
 
Ja juu, soundista sitä loppujen lopuksi tingitään, koska eihän se kohderyhmä niitä nyansseja kuitenkaan huomaa.
 
Joo, kyllähän mä vastauksen tähän kysymykseen tiesin jo etukäteen: kokeile, kuuntele, siirrä, kokeile ja patista soittajaa... Kunhan olis vaan enemmän aikaa käytettävissä.
 
Einherjar
03.09.2010 17:16:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Toi transient designer vaan kuullostaa sen verran tekniseltä, etten osaa verrata sitä peruskompuraan.
 
Ei sen käyttöliittymä ole todellakaan vaikea: http://bit.ly/9ed1YJ
Eikös se periaatteessa ole kompura-gate, jossa on vaan tehtaan sedän valmiit säädöt parin napin käyttöliittymällä.
 
Sellainen tuli tässä vielä mikityksestä mieleen, että kokeileppa vääntää sitä ylämikkiä enemmän kalvonmukaisesti ja ikäänkuin poimia sillä enemmän sitä kapulan kolahdusta, kun yleissoundia. Tähtää siitä kantin vierestä sinne vastakkaisen kantin kalvon rajoille. Siitä pitäisi irrota enemmän sitä (kapulan) iskuääntä vähän tussummallakin virvelillä.
Sitten alamikillä voi vedellä jyrkemmässä kulmassa ja hakea sitä sointia sen kautta.
 
Lopuksi vielä edellisten toistona: Vire ja sen korkeus.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
htm
03.09.2010 18:15:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Ei sen käyttöliittymä ole todellakaan vaikea: http://bit.ly/9ed1YJ
Eikös se periaatteessa ole kompura-gate, jossa on vaan tehtaan sedän valmiit säädöt parin napin käyttöliittymällä.
 
Sellainen tuli tässä vielä mikityksestä mieleen, että kokeileppa vääntää sitä ylämikkiä enemmän kalvonmukaisesti ja ikäänkuin poimia sillä enemmän sitä kapulan kolahdusta, kun yleissoundia. Tähtää siitä kantin vierestä sinne vastakkaisen kantin kalvon rajoille. Siitä pitäisi irrota enemmän sitä (kapulan) iskuääntä vähän tussummallakin virvelillä.
Sitten alamikillä voi vedellä jyrkemmässä kulmassa ja hakea sitä sointia sen kautta.
 
Lopuksi vielä edellisten toistona: Vire ja sen korkeus.

 
Ei se käyttöliittymän monimutkaisuus ole se ongelma, vaan se, että haluan pysyä "perusjutuissa". Gatekin on siinä ja siinä...
 
Tuo mikitysneuvo oli varmaankin just sitä, mitä haen. Siihen on sitten hyvä sitä kompuraa säätää. Ota +.
 
htm
03.09.2010 23:11:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Latasin nyt sitten kokeeksi tommosen transient plugarin
...rkele!
 
H
 
harbapapa
03.09.2010 23:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ihan käsitä millaista soundia tässä haetaan, mutta itse olen käyttänyt seuraavanlaista sovellettua konstia:
 
Laitan toisen mikin (e904) yläkalvon reunalle osoittamaan kohtisuoraan kalvoa n. 2 cm päähän kalvosta (ihan sillä mikin omalla kiinnikkeellä). Äänitän tällä tavallaan kalvon reunan sointia. Softassa sitten muutan raidan stereoksi ja lisään siihen kaikua niin, että tuo sointi kuulostaa siltä kuin se kimpoaisi äänitystilan seinistä. Vielä kun iskee kapulan samaan aikaan reunalle ja kalvolle, niin johan soi. Tätä raitaa ei tarvitse laittaa yhtäkovalle kuin virvelin päämikki. Vaiheet toki kannattaa tarkastaa. Maton ääntä ei juuri tule mukaan. Soundi menee enemmänkin gruuvimusan puolelle...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti