Muusikoiden.net
03.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 1930 luvun saundi nykyaikaan
1
kapsulaattori
30.08.2010 11:05:32 (muokattu 30.08.2010 11:09:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi !

Olen tehnyt 1930 lukuun sijoittuvaan näytelmään (Juurakon Hulda) teema biisin.
Etsin keinoja saada biisiini, 1930 luvun saundi, tunne, fiilis ja särmää, kun ei ollut vielä stereosoittimia joten monona tietty.. Oiskos jollain tietoa, ohjelmasta tai editoinnista miten saadan aikaan vanhan ajan saundi, grammari, kohinaa ja ehkä vinyyli tyyliä. Vinyyli saundiin löysin ohjelman (vinyl dreams), mutta se ei oikein vastaa tarkoitusta.. Olette varmaan kuunnellut vanhoja äänitteitä. joissa saundi on ajanmukainen (vaikkapa Dallape, toivo Kärki) Itse asiassa etsin myös äänitteitä Toivo Kärjen jazz tuotannosta (mustaa jazzia), olen kuullut niitä olevan mutta ei löydy yleisesti. En ainakaan itse ole löytänyt !

anapena
30.08.2010 12:11:55 (muokattu 30.08.2010 12:12:16)

Tolla ku täräytät, eikä maksa mittään, jos sulla on sopiva isäntäohjelma.

http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/

kapsulaattori
30.08.2010 15:05:57

Kiitokset tuosta !

Kallekorvola
30.08.2010 16:17:26

Mä kyllä väitän, et tollanen autenttinen 30-luku -soundi lähtee paljon ennemmin tallennuspäästä, eli soitosta ja äänittämisestä. 30-luvulla hommia ei enemmälti miksailtu (no jos käytössä on mono-nauhuri, mitenpä sitä yhtä raitaa muokkaisikaan)... Eli taitavat soittajat (musta tuntuu, et tuolloin soittajat oli keskimäärin aika kovaa tasoa), asiaankuuluvan karu mikki (yleensä nauhamikki), ja tallennus nauhalle. Hyvässä tilassa tottakai. On näitä tehtykin, joskus harvoin kun joku sitä haluaa...

Einherjar
30.08.2010 19:01:49

Täällä ollaan myös samaa mieltä; vanha soundi tulee äänittämällä vanhoilla menetelmillä, eikä sitä samaa habitusta pysty plugareilla korvaamaan
.
Kuulemma aika monesti aikoinaan homma hoidettiin 8-kuvioisella mikillä (bändi toisella puolella ja solisti toisella) ja sijoittelemalla bändiä/solistia sopiviin etäisyyksiin mikistä. Tilan soundi sieltä kuuluu monesti läpi ja esim rumpusoundeihin ja muihin kovempiin soittimiin tulee siitä etäisyydestä sitten sitä "tiettyä" vanhaa soundia.

Lähimikitys on aika hankala käsiteltävä, jos sitä lähimikityksen soundia ei haluta miksaukseen. Pelkkä reverbin läpi ajelu ei yleensä tuota ihan samaa tilantuntua.

Joskus tehtiin tylsyydessä vähän testiä tuollaiseen vanhaan äänittelyyn nojaten; Sijoiteltiin soittimia lavalle niille paikoille johon ne stereokuvassa haluttiin, tökättiin stereomikki lavan eteen ja soitin kerrallaan nauhoiteltiin stereoraidoille tavarat.
Ei se nyt mitenkään erikoisen huonosti toiminut, mutta ei nyt kovin erikoisen hyvinkään. Vähän sellaista samaa habitusta nauhalle tarttui, mutta jäi kuitenkin sellainen olo että tila käyttäytyy kuitenkin koko bändillä erillailla. Kyse oli kuitenkin ihan rokkihommasta, eli varmaan akustisena toimisi vähän helpommin.
Harmi kyllä ei ole tuosta heittää mitään samplea, kun ei otettu moista pelleilyä talteen :P

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
anapena
30.08.2010 20:09:26

Ollaanpa sitä nyt puritaaneja. Olette kyllä oikeassakin, mutta oletteko kokeilleet tota plugaria? Mä oon kohta viikon käyttäny sitä yhdessä netti-tv-sarjassa. Ihan menee tarpeeksi täydestä aidon puutteessa. Todnäk ketjun aloittajakin haki tällaista ratkaisua.
Mutta jatketaan toki aitojen asioiden äärellä. Kyllä mäkin tykkään tehdä asiat oikein alusta asti, mutta aina se ei ole mahdollista taikka järkevää.

lurkki
30.08.2010 21:25:58 (muokattu 30.08.2010 21:38:47)

En tiiä, tuli vaan mieleen että osansa saattaa olla myös antiikkisissa soittimissa ja materiaaleissa. Ei kai nekään ihan pakasta vedetty aina olleet joten n. sata vuotta vanhaa soitinteknologiaa haetaan nyt + nahkakalvot ,luonnonsuolikielet ja sitä rataa..
E. Tiedän että tähän ei olla hakemassa autenttista tilannetta, mutta kelasin että sen ajan vähän viturallaan olevat haitarit ja vireet, sen ajan tatsilla ei kyllä mallinu - ehkä.

Kallekorvola
30.08.2010 22:05:32

anapena: Ollaanpa sitä nyt puritaaneja. Olette kyllä oikeassakin, mutta oletteko kokeilleet tota plugaria? Mä oon kohta viikon käyttäny sitä yhdessä netti-tv-sarjassa. Ihan menee tarpeeksi täydestä aidon puutteessa. Todnäk ketjun aloittajakin haki tällaista ratkaisua.
Mutta jatketaan toki aitojen asioiden äärellä. Kyllä mäkin tykkään tehdä asiat oikein alusta asti, mutta aina se ei ole mahdollista taikka järkevää.

Ollaan kyllä. Ja olen käyttänyt ko. plugaria. Paljonkin. Efektinä.

Mun mielipide on se, että se simuloi aitoa asiaa varsin kehnosti, jos lähtökohdat tallennuksessa ovat väärät. Hyvä efekti se silti on.

Kyse on oikeastaan siitä, kuinka autenttista jälkeä halutaan, vai ajaako kehnohko simulaatio asian riittävän hyvin. Tähän oikeastaan osaa vastata vain ketjun aloittaja.

Einherjar
30.08.2010 22:19:00 (muokattu 30.08.2010 22:21:31)

anapena: Ollaanpa sitä nyt puritaaneja. Olette kyllä oikeassakin, mutta oletteko kokeilleet tota plugaria? ....

Joo. On minullekin tuttu. Ihan tuo kyllä simuloi vinyyliä, en minä sitä...
Lähinnä vaan se, että jos se plugarin läpi vedetty miksaus kuulostaa ennen plugaria modernilta, niin plugarin jälkeen se kuulostaa rätisevltä ja rohisevalta modernilta miksaukselta, eikä erikoisen autenttiselta 30-luvulta rohinaa ja rätinää lukuunottamatta.

Tuon edellisen kirjoitukseni idea oli lähinnä huomioida sitä, ettei se äänitys/miksaus ollut silloin joskus niin hirveän "in-your-face" kun nämä nykyaikaisemmat miksaukset ovat. Silloin mahtoi olla enemmänkin tarkoituksena saada bändin setti sellaisenaan mahdollisimman live-esityksen kuuloisena purkkiin.

edit: kiroitus vihretiä

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
anapena
30.08.2010 23:42:40

Joo, tarvii se kaverikseen muutakin plugaria kuin vain itsensä, jos vanhaa imitoidaan. Mutta kuuluu mun valikoimiin kyllä, löysin sen uudestaan vähän aikaa sitten, kun kone meni vuosi sitten vaihtoon ja plugarivalikoima uusiksi.

jannu
31.08.2010 00:07:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar:
Joskus tehtiin tylsyydessä vähän testiä tuollaiseen vanhaan äänittelyyn nojaten; Sijoiteltiin soittimia lavalle niille paikoille johon ne stereokuvassa haluttiin, tökättiin stereomikki lavan eteen ja soitin kerrallaan nauhoiteltiin stereoraidoille tavarat.
Ei se nyt mitenkään erikoisen huonosti toiminut, mutta ei nyt kovin erikoisen hyvinkään. Vähän sellaista samaa habitusta nauhalle tarttui, mutta jäi kuitenkin sellainen olo että tila käyttäytyy kuitenkin koko bändillä erillailla. Kyse oli kuitenkin ihan rokkihommasta, eli varmaan akustisena toimisi vähän helpommin.
Harmi kyllä ei ole tuosta heittää mitään samplea, kun ei otettu moista pelleilyä talteen :P

Eiks tossa oo semmoinen miina, että se yksi ja sama tila kertautuu kaikille raidoille, niin hyvässä kuin pahassakin ja varmaan enempi siinä pahassa?

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Einherjar
31.08.2010 00:17:47

jannu: Eiks tossa oo semmoinen miina, että se yksi ja sama tila kertautuu kaikille raidoille, niin hyvässä kuin pahassakin ja varmaan enempi siinä pahassa?

Juuri näin.
Periaatteessahan vanhoissa nauhoituksissa sitä tilaa saa tullakin sinne nauhalle. Muistaakseni tuolla tuntui kuitenkin siltä, ettei se tila ikäänkuin herännyt eloon, kun ei ollut tavanomaista isoa äänimassaa kimpoilemassa nurkasta toiseen.
Pitäisi varmaan olla joku tietynlainen tila, että tuo alkaisi toimia paremmin.

rintapek
31.08.2010 00:34:53

jannu: Eiks tossa oo semmoinen miina, että se yksi ja sama tila kertautuu kaikille raidoille,

Mille kaikille?

One kind of music only - the good kind
jannu
31.08.2010 01:59:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mille kaikille?

Noh, otetaas uudelleen:

Einherjar:

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti