Muusikoiden.net
04.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaravetoisen biisin nauhoitus ja käsittely
1
Louhimo
12.08.2010 14:28:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotistudiokysymyksiä..

Eli biisi-idea oli päässä ja nyt on tarkoitus saada kotivehkeillä biisi esityskuntoon. Mielestäni OK tason rummut väsäsin Addictive Drumsilla ja nauhoittelin basso- ja kitaraosuudet mikittämällä vahvistimet viisseiskalla. Aika häiriötöntä ja puhdasta signaalia sain talteen, mutta nyt jäin miettimään, että mitä noille nauhoitetuille raidoille tulisi seuraavaksi tehdä?

Biisistä löytyy yksi rumpuraita, yksi bassoraita, pari puhdasta kitararaitaa ja tulossa vielä pari kevyesti särötettyä (luokkaa blues-roso) lead-kitararaitaa. Kaikki toistaiseksi nauhoitetut raidat ovat nyt biisissä sellaisenaan ilman mitään jälkikäsittelyjä. Efektejähän cubasesta löytyy vaikka kuinka helkkaristi, mutta mitään opasta en löytänyt noiden raitojen prosessoinnista.

Jostain kuulin juttua että kompressointia, ekvalisaattorin kanssa leikkimistä yms. pitäisi kokeilla seuraavaksi? Kellään mitään tiivistä peruspakettia / linkkiä asiaan liittyen?
 
Mitenkäs tuon lead-kitararaidan nauhoitus, biisiä työstäessäni olen aina lyönyt vähän delayta yms. efektejä mukaan, mutta onko nauhoittaessa tarkoitus saada soundi talteen mahdollisimman kuivana eli pelkkä kevyt särötys ja nauhalle, delayt ja chorukset sitten jälkikäteen?

Käytössä Cubase 5 johon ladattu Waves efektipäkki
 
Kalmo
12.08.2010 15:31:52 (muokattu 12.08.2010 15:33:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt heitit kyllä niin pirun laajan kysymyksen, että harvalla lienee sisua ja aikaa alkaa vastata perusteellisesti. Etenkin, kun emme ole kuulleet niitä raitojasi, niin emme todellakaan voi antaa kovin kummoisia vinkkejä.
 
Tsekkaa tuolta forumin pysyvistä, sekä tällä, Aloittelijat että Tietokoneet -osastoilla.
Voit myös kokeilla googlettaa audiotyöskentelystä ja miksauksesta. Tai googleta efekti kerrallaan tietoja kunkin käyttötavoista yms.
 
Paljon riippuu englanninkielentaidostasikin. tweakheadz.com -sivuston oppaat ovat ehkä monipuolisinta ja parasta, mitä olen löytänyt netistä.
 
Tuolla usein käyttämilläni forumeilla, esim. Sonarin sellaisella, sanotaan yleensä, että ensin täytyy tehdä niin paljon kotiläksyjä, että osaa kysyä niin rajatun kysymyksen, että siihen voi vastata.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Louhimo
12.08.2010 16:19:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tuolla usein käyttämilläni forumeilla, esim. Sonarin sellaisella, sanotaan yleensä, että ensin täytyy tehdä niin paljon kotiläksyjä, että osaa kysyä niin rajatun kysymyksen, että siihen voi vastata.
 
Näinhän se menee, mutta yksin opiskellessa törmää niin isoon palaseen aina kerralla, että sen sulattaminen on hieman vaikeaa :)
 
Kiitokset linkistä, englanti taipuu heittämällä ja näyttäisi ihan varteenotettavalta materiaalilta iltalukemisiksi!
 
Mikäli muilla on asiaan liittyen mitään kommentoitavaa niin sana on vapaa, pienetkin tiedonmuruset otetaan innolla vastaan!
 
tinde
12.08.2010 16:53:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinkuin tässä kanssaharrastajat ovat sanoneet, niin aika laaja kysymys :-)
 
Sitten kun olet äänitykset tehnyt, niin yksi millä on helppoa, suht nopeaa ja palkitsevaa jatkaa on tehdä ns. raakamiksaus biisistä.
 
Eli kanavakohtaisesti säädä:
 
- tasot kuntoon (jos kanavan sisällä paljon tahatonta volumeheittoa, voit pilkkoa äänityksen klipeiksi + säätää klippien gainit kohdalleen)
- panoroinnit kuntoon (bassovoittoiset hommat + leadlaulu + virveli keskemmälle, yläpään juttuja laitoihin)
- kevyt EQ (lo - hi)
- joku helppo kaiku tarpeen mukaan (laulu, kitarat, soolot)
 
Ja miksaa sellaisilla vehkeillä millä muutenkin musaa kuuntelet.
 
Ja opettele luottamaan omiin korviisi ja ensivaikutelmaan - eli jos tehdessä tuntuu ensi hätään että joku on kovalla / hiljaa niin se luultavasti on sitä. Kun miksatessa kuuntelet biisiä kolmattakymmenettä kertaa, niin sitten on jo korva siihen tottunut.
 
Sitten kun olet tyytyväinen raakamiksuun, niin miksaus onkin pitkälle valmis :-)
 
Onnea matkaan!
 
Kalmo
13.08.2010 00:13:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roey Izhakin kirja "Mixing Audio" on huippuopus, mukana tulee DVD jossa on tekstin täydennykseksi ääninäytteitä. Pureskeltavaa pitkäksi aikaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Louhimo
13.08.2010 11:09:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde:
- tasot kuntoon (jos kanavan sisällä paljon tahatonta volumeheittoa, voit pilkkoa äänityksen klipeiksi + säätää klippien gainit kohdalleen)
- panoroinnit kuntoon (bassovoittoiset hommat + leadlaulu + virveli keskemmälle, yläpään juttuja laitoihin)
- kevyt EQ (lo - hi)
- joku helppo kaiku tarpeen mukaan (laulu, kitarat, soolot)

 
Aika mukavia nyrkkisääntöjä, kiitokset! Muutenkin paljon asiaa auennut tässä taas, kokeileminen ei onneksi maksa mitään :)
 
Siitä vielä haluan jankata, että kannattaako esim. kitarasoolo tai vastaava äänittää mahdollisimman kuivana (pelkkä särö, ei muita efektejä) ja lisätä kaiut, flangerit yms. tarpeet myöhemmin, vai tulisiko pyrkiä sellaiseen raitaan jota ei tarvitse jälkikäteen enää muokata? Varmaan molemmat ainakin jotenkin toimivat, mutta kokemuksia tai nyrkkisääntöjä?
 
varakeef
13.08.2010 11:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Louhimo: Siitä vielä haluan jankata, että kannattaako esim. kitarasoolo tai vastaava äänittää mahdollisimman kuivana (pelkkä särö, ei muita efektejä) ja lisätä kaiut, flangerit yms. tarpeet myöhemmin, vai tulisiko pyrkiä sellaiseen raitaan jota ei tarvitse jälkikäteen enää muokata? Varmaan molemmat ainakin jotenkin toimivat, mutta kokemuksia tai nyrkkisääntöjä?
 
Vähintäänkin kaikki sellaiset efektit, jotka olennaisesti vaikuttavat siihen, mitä kitaristi sormistaan päästää, tulee kernaimmin ottaa heti talteen. Minusta näihin kuuluvat säröjen lisäksi usein esimerkiksi kompurat, delayt, tremolot, wahit, phaserit, flangerit ja chorukset sekä jousikaiku.
 
Jos tykkää jälkikäteisnysväyksestä, voi toki kitarasignaalin jakaa kahteen osaan ja äänittää myös kuivan signaalin.
 
Soolon voi soittaa myös uudelleen eri efekteillä, tai kuivana jos siltä myöhemmin tuntuu.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Louhimo
13.08.2010 15:31:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Vähintäänkin kaikki sellaiset efektit, jotka olennaisesti vaikuttavat siihen, mitä kitaristi sormistaan päästää, tulee kernaimmin ottaa heti talteen. Minusta näihin kuuluvat säröjen lisäksi usein esimerkiksi kompurat, delayt, tremolot, wahit, phaserit, flangerit ja chorukset sekä jousikaiku.
 
Jos tykkää jälkikäteisnysväyksestä, voi toki kitarasignaalin jakaa kahteen osaan ja äänittää myös kuivan signaalin.
 
Soolon voi soittaa myös uudelleen eri efekteillä, tai kuivana jos siltä myöhemmin tuntuu.

 
Ahaa, nyt tuntuu siltä että on edetty hylätyn tasolta välttävään:
Edes jotenkuten kelvon soundin sain aikaiseksi jakamalla signaalin särön jälkeen (pahassa apinassa on mikserilähtö) ja nauhoittamalla kahta signaalia samanaikaisesti. Toiseen tulee valmis soundi ja toiseen pelkästään särötetty signaali. Tämän jälkeen panoroinnit eri laitoihin ja efektejä mukaan tuohon särötettyyn signaaliin. Tosiaan edelleen välttävällä tasolla liikutaan, mutta huomattavasti parempi kuin edelliset yritykset :)
 
PwrChordAccent
14.08.2010 22:52:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpas täällä kaiken tietävää sakkia.
 
Soundi on paras silloin, kun se kuulostaa parhaalta. Jos kitaristin käyttämä kaikkien vihaama Bossin etunen antaa just sen choruksen, jota soolo tarvitsee...käytä sitä.
Äänitä se sisään sen kanssa, fiilistele miksauksessa ja ja kehu itseäsi kun uskalsit tehdä jotain, johon ei ole olemassa CTRL-Z- pikakomentoa.
 
Parhaat miksaustekniset päätökset tehdän ennen miksausta.
 
Ei se haittaa, setä korjaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti