Muusikoiden.net
11.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erikoisia projekteja (kokemuksia?)
1
matti_
09.08.2010 21:37:34 (muokattu 09.08.2010 21:38:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on loppusuoralla ep:n teko. Kyseessä on projekti, joka lähti liikkeelle kyllästymisestä/ahdistumisesta vuosien rokkitouhuihin. Ainakin meidän/minun kohdalla homma johti siihen, että sävellyksiä, sovituksia, kaiken maailman mokia ja sen semmoisia piti ihmetellä miksausvaiheessa. Ja joo, kukaan ei ikinä kiinnostunut :)

Tuli sellainen fiilis, että oma innovaatiovene ajelehtii jo ties missä, ja että nyt on aika lähteä sitä kumiveneellä noutamaan.

Niinpä tein pari uutta biisiä ja parantelin paria vanhaa. Nyt äänittäminenkin on ollut paremmin mahdollista kesän asumisjärjestelyiden ansiosta. Olen kaksi kuukautta istunut suuren osan vapaa-ajasta 100 vuotta vanhassa aitassa akustisen kitaran kanssa ja viimeiset pari viikkoa äänittänyt tuotoksia.

Kun olin itse tyytyväinen pelkkään mies ja kitara -livematskuun, rupesin äänittämään "kunnolla", mutta sillä asenteella, että olen ihminen, teen virheitä, so what?!

Lopputulema on se, että omaa korvaa levy miellyttää suuresti, eikä varmasti vähiten sen takia, että on saanut kerrankin tehdä kaiken oman pään mukaan :)

Olisi kuitenkin kiva kuulla muistakin projekteista, joissa on äänitetty esim. peltiämpäriä, omia polvia ja sähköbassoa laajakalvokonkalla.

On loppujen lopuksi aika siistiä, kun ei voi edes vahingossa matkia muiden tekemiä saundeja..

Että tällaista tänään.

htm
10.08.2010 10:21:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me rakennettiin yhden biisin rumpuraita seuraavasti: basari muovilaatikkoa ja ikea-jakkaraa lyömällä, virveli oluttölkkiä napauttamalla, erilaisia haitsusoundeja peltejä ja virveliä lattiaharjalla hivelemällä tai taputtamalla ja tremololla ohjatun lowpassfiltterin sulkeutumisääntä.

rintapek
10.08.2010 15:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matti_: ... Ainakin meidän/minun kohdalla homma johti siihen, että sävellyksiä, sovituksia, kaiken maailman mokia ja sen semmoisia piti ihmetellä miksausvaiheessa...
...Niinpä tein pari uutta biisiä ja parantelin paria vanhaa. ...Kun olin itse tyytyväinen pelkkään mies ja kitara -livematskuun, rupesin äänittämään "kunnolla".

Itse asiassa tossa ei pitäis olla mitään erikoista. Pikemminkin päinvastoin. Minust erikoista on , jos painetaan äänitysnappia, ennenko biisi on sävelletty ja sovitus funtsattu.

One kind of music only - the good kind
matti_
10.08.2010 15:51:00

Tarkoitin erikoisuudella lähinnä "soittimia", mahdollisesti tiloja ja muita tavallisuudesta poikkeavia asioita.

PwrChordAccent
10.08.2010 21:54:26

Kun Ajattara teki meillä Noitumaa- levynsä, oli bassorumpuna puolikas öljytynnyri, tomeina jäähdytinnestepurkit, crasheina kattilankansia ja riden virkaa toimitti pallogrillin kupu. Lattiatomina jytkyi iso Samsoniten matkalaukku reiästä sisältä mikitettynä.
Shakeriksi uhrattiin kahvion Hermesetas ja sihvilöinä käytettiin tiskiharjoja. Ujellukset mikitettiin pölynimurin putkesta ja brasilialaisesta sadekepistä saatavilla oudoilla äänillä.
Joitain lauluosuuksia äänitettiin akustisen basson kaikukopan läpi laulaen toiselta puolelta mikittäen.

Tässä työssä ei onneksi näe kahta samanlaista päivää...

Ei se haittaa, setä korjaa...
Exhausted
10.08.2010 22:02:02 (muokattu 10.08.2010 22:02:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ollut shakeria eikä rytmimunaa, joten täytin EAR-korvatulppakotelon sokerilla. Ihan hyvin toimi.

tomaattiorava
10.08.2010 22:08:36

PwrChordAccent: Kun Ajattara teki meillä Noitumaa- levynsä, oli bassorumpuna puolikas öljytynnyri, tomeina jäähdytinnestepurkit, crasheina kattilankansia ja riden virkaa toimitti pallogrillin kupu. Lattiatomina jytkyi iso Samsoniten matkalaukku reiästä sisältä mikitettynä.
Shakeriksi uhrattiin kahvion Hermesetas ja sihvilöinä käytettiin tiskiharjoja. Ujellukset mikitettiin pölynimurin putkesta ja brasilialaisesta sadekepistä saatavilla oudoilla äänillä.
Joitain lauluosuuksia äänitettiin akustisen basson kaikukopan läpi laulaen toiselta puolelta mikittäen.

Tässä työssä ei onneksi näe kahta samanlaista päivää...

prkl, ehtisit eka!
Suurinpiirtein tää sama rytmiosasto tuli keikalla nähtyä ja olihan se varsin riemuisa näky.

Pop Corn
12.08.2010 02:25:57

Näissä hommissa on yksi salaisuus:

Se mikä toimii, toimii.

Ihan sama miten se on tehty, jos se toimii. Jos se ei toimi, ihan
sama miten se on tehty. Jos se toimii sulle, ei tarkoita että se toimii
mulle, tai suurelle yleisölle.

Lähtökohtaisesti, jos haluaa homman toimivan, kannattaa käyttää yleisesti
toimiviksi havaittuja metodeja. Se on se pienimmän riesan tie. Tai sitten voi
heittäytyä suureksi visionääriksi, taiteilijaksi. Todennäköisesti se ei
kuitenkaan toimi. Laki ei kuitenkaan kiellä hakkaamasta päätään seinään.
Voihan sekin toimia.

.
matti_
15.08.2010 22:11:09

Ja pistetään nyt vielä vähän ääniä tekstin taakse, eli tuommoinen siitä tuli -> http://www.mikseri.net/norjassa

Pop Corn
18.08.2010 01:55:22

Mä oon aina tykännyt mies ja kitara meiningistä. Tuo musiikki on kivaa
sellaista. Mun mielestä nuo "studiotekniset" ynnä äänitykselliset kikkailut
ei tuo noihin biiseihin mitään lisäarvoa. Toisaalta, ei ne niistä mitään
poiskaan vie.

Mulle ois riittänyt ihan vaan mies ja kitara. :)

.
Janie Jones
18.08.2010 02:06:21

Kerran pIti saada tumpummat rumpusoundit hiljaiseen kappaleeseen (Kanarialintu levyllä Kadonnut manner). Lakana väliin. Saattaa tosin olla tavallistakin? Äänittäjä oli muutenkin luovalla tuulella tuota äänitettäessä - ehdotti taustalle laulustemmaa huudettuna viiden metrin päästä mikistä; toimi. Saattaapa olla tavallisempaa kuin tiedän tosin tämäkin.

She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Exhausted
18.08.2010 11:00:31

Janie Jones: ehdotti taustalle laulustemmaa huudettuna viiden metrin päästä mikistä; toimi. Saattaapa olla tavallisempaa kuin tiedän tosin tämäkin.

Ainakin aiemmin, kun raitoja oli vähemmän, ja bändit saattoivat tehdä lauluosuuksia yhdessä saman mikin äärellä, tasattiin laulajien välisiä äänenvoimakkuuseroja etäisyydellä mikrofonista. Ainakin Van Halenin basisti Michael Anthony joutui aina laulamaan muutaman metrin päässä mikistä, koska tämä kailotti niin kovaa muihin verrattuna.
Mikael
18.08.2010 13:28:25

Janie Jones:
...ehdotti taustalle laulustemmaa huudettuna viiden metrin päästä mikistä; toimi. Saattaapa olla tavallisempaa kuin tiedän tosin tämäkin.

Mä pyrin aina kun vaan on mahdollista jo äänitysvaiheessa kelaamaan myös äänitettävän asian positiota lopullisesssa miksauksessa. Esimerkiksi tamburiini ja juurikin taustalaulut ovat sellaisia jotka useinkin äänitän aika etäältä, mut sama pätee kyllä ihan kaikkeen. Etäisyys-asia on kuitenkin yleensä aina parempi äänitettynä kuin imitoituna eq:lla ja tilapaavolla.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
jujumies
19.08.2010 08:03:18

Nauhoitin taannoin studiollani sisämongolialaista kurkkulaulajaa. Tyyppi oli suomen kiertueella ja tein tämän studionauhoituksen lisäksi yhden livetallanteen tyypille. Sen tyypin vetämät jutut oli jotain ihan tajutonta. En olisi ikinä uskonut ihmisäänen kykenevän moisiin juttuihin. Olen kuullut joskus nauhalta samaa settiä ja luullut että soundi on synteettinen. No kävipä niin että kaverin studiopäivä meni siihen että sovitettiin bändini tulevalle levylle juttuja ihan spontaanisti ja ukon joikailut tulevat seuraavalla levyllä ulos erään biisin yhteydessä...

Simo

konehes
19.08.2010 10:25:55

jujumies: No kävipä niin että kaverin studiopäivä meni siihen että sovitettiin bändini tulevalle levylle juttuja ihan spontaanisti ja ukon joikailut tulevat seuraavalla levyllä ulos erään biisin yhteydessä...

Tämäpä vasta ovelaa liiketoimintaa! Asiakas varaa studion, mutta päätyykin tekemään studion omistajan levyä :D

cherub with heavy metal machine
dewil
19.08.2010 13:02:55

Yks erikoisemmista projekteista vähään aikaan oli miksata Cleaning Women:in levy.
Siinä bändissä kun ei muuta, kuin erikoishommelia olekaan.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
magister
22.08.2010 21:57:40

jujumies: Nauhoitin taannoin studiollani sisämongolialaista kurkkulaulajaa. Tyyppi oli suomen kiertueella ja tein tämän studionauhoituksen lisäksi yhden livetallanteen tyypille. Sen tyypin vetämät jutut oli jotain ihan tajutonta. En olisi ikinä uskonut ihmisäänen kykenevän moisiin juttuihin. Olen kuullut joskus nauhalta samaa settiä ja luullut että soundi on synteettinen. No kävipä niin että kaverin studiopäivä meni siihen että sovitettiin bändini tulevalle levylle juttuja ihan spontaanisti ja ukon joikailut tulevat seuraavalla levyllä ulos erään biisin yhteydessä...

Simo

Tää on offtopic, ja lisäksi kohta joku tietävämpi korjaa, mutta:

itse asiassa kurkkulaulu on melko helppoa, kun sen vaan hoksaa sen tekniikan. Olin Albert Kuvezinin vetämällä kurssilla muinoin, ja ohje on suunnilleen tämä:

Kargiraa: matki oksentamista. Jätä kurkku just siihen asentoon, kun on tulossa, ja sitten siitä ahtaasta reiästä rupeet puskemaan ilmaa läpi. Jos sattuu, teet väärin, yritä uudestaan.

Höömei: matki yskimistä. Jätä kurkku siihen just kuristuneimpaan asentoon - muuten sama kuin yllä. Höömei on helpompaa.

:)

PS. Grillattu kana, jugurtti ja appelsiinimehu on suositeltuja ruokia just ennen vetoa.

Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä.
rintapek
22.08.2010 22:17:12

dewil: Yks erikoisemmista projekteista vähään aikaan oli miksata Cleaning Women:in levy.
Siinä bändissä kun ei muuta, kuin erikoishommelia olekaan.

Silti veikkaan, et on taatusti studiossa helpompaa kuin livenä?

One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti