Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustiikan mittaukset ja monitoreiden equtus
1 2
Groovi
25.05.2010 11:36:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pitkään ollut tietoinen että omassa kotistudiossa on akustiikassa muutamia keskeisiä ongelmia, jotka heijastuvat suoraan kuuntelun laatuun. On tullut mittailtua useampaankin otteeseen Room EQ wizardilla vasteita, ja tuossa nyt testasin mittausten perusteella ekvalisoida muutamia huonemoodien ja tilan aiheuttamia piikkitaajuuksia vasteesta pois. Mittaukset ennen ja jälkeen, sekä korvakuulolla todetut tulokset olivat hyvinkin positiivisia.
 
Kysymys kuuluu, että näkeekö kukaan mitään ongelmia siinä, että huoneen aiheuttamia ongelmia yritetään korjata sähköisesti? Jos päädyn lopullisessa ratkaisussa käyttämään kiinteästi asennettua analogista eq:ta (käytin nyt testiapuna pelkkää sekvenserin eq:ta), niin ainakin tiedän että se vasteen ruuvaaminen aiheuttaa aina hieman vaihevirhettä. Ongelma on käsittääkseni kuitenkin melko vähäinen, kun taajuuksia pääosin jarrutellaan eikä varsinaisesti korosteta mitään.
 
Mitä sanoo raati? Oikeaoppinen tapa olisi tietysti akustoida huone sopivaksi ja asettaa monitorit optimaalisesti, mutta oma harrastehuone kun on sellainen mikä sattuu olemaan, niin sen kanssa on vain elettävä.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
multipaavo
25.05.2010 11:42:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasta väännettiin muutamia aikoja sitten melko laajasti:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=187394&co=120
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Groovi
25.05.2010 12:46:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Hommasta väännettiin muutamia aikoja sitten melko laajasti:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=187394&co=120
 
-Paavo

 
Juu luinkin tuon ketjun läpi jo aikaisemmin. En silti löytänyt vastausta siihen, että aiheuttaako itse equtus jotain sellaisia lieveilmiöitä (kuten esim. vaihevirhe) mitä ei näin maalaisjärjellä heti tule mieleen? Itselläni on noin 3-4 sellaista kapeahkoa pistetaajuutta bassoalueella joita tulisi vähän vaimentaa, mutta vaste on muutoin melko suora. Kuten tiedossa on, eq:lla ei voi korjata esimerkiksi vasteessa olevia vaihevirheen tai huonemoodin aiheuttamia kumoutumisia boostaamalla ko. taajuutta.
 
Vai meneeköhän tää liian teoreettiseksi hifistelyksi, parempi lienee olisi ottaa vain korvat käteen ja kuunnella.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Antti1
25.05.2010 12:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Vai meneeköhän tää liian teoreettiseksi hifistelyksi, parempi lienee olisi ottaa vain korvat käteen ja kuunnella.
 
Mä tekisin näin. Se mitä miettisin vakavasti on myös softan puolelta vaihelineaarisen eq:n käyttäminen masterkanavassa. Tietty se ei oo ihan yhtä kokonaisvaltainen ratkaisu, jos meinaa kuunnella koneen kautta musaa muutenkin yms.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Groovi
25.05.2010 13:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä tekisin näin. Se mitä miettisin vakavasti on myös softan puolelta vaihelineaarisen eq:n käyttäminen masterkanavassa. Tietty se ei oo ihan yhtä kokonaisvaltainen ratkaisu, jos meinaa kuunnella koneen kautta musaa muutenkin yms.
 
Mä tein juuri tällä tavalla kun testasin equttaa vastetta.
 
Ja toimiihan se, kun vaan jaksaa aina nakata ne eq:t sinne sekkarin masterkanavaan. Ja olet siinäkin ongelman ytimessä, että rauta-eq:ta tarvin siksi että samat monitorit ovat muunkin kuin sekkarin jatkeena, eli eq pitäisi saada kiinteäksi osaksi signaalitietä juuri ennen monitoreita.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Antti1
25.05.2010 13:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt voi jonkun mielestä olla jotain naurettavan ja surkuhupaisan välillä, mutta mitä ne Behkun digieq:t tekee vasteille? Malleja en muista ulkoa ja ainakin osa lienee jo poistettu tuotannosta, mutta tiedän kotiteatteriheebojen käyttäneen niitä paljon systeemeissään.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
multipaavo
25.05.2010 13:30:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi:
Vai meneeköhän tää liian teoreettiseksi hifistelyksi, parempi lienee olisi ottaa vain korvat käteen ja kuunnella.

 
Kyllä asioita on ihan hyvä kelata teoriapuolellakin, fyssaahan nämä hommat kumminkin on.
 
Tota vaiheasiaa mä lähtisin tarkastelemaan jonkin mittasoftan kanssa, joka kykenee näyttämään vaihevasteen. Eqtus osuu kohdilleen, jos mittatuloksessa vaihevaste oikenee. Pari astetta merkitsee jo yllättävän paljon. Tällöin eq:n käyttö on myös täysin perusteltua.
Vastaavasti vaikka taajuusvaste oikenisi, mutta vaihevaste nousee pystyyn entisestään kannattaa korjaus jättää tekemättä tai muokatta sellaiseksi ettei vaihe jyrkkene.
 
Ja niinkuin aina, loppumetreistä viisainta on ottaa korvat käteen :)
On todella hyödyllistä tehdä A/B kuuntelukokeita korjatun ja korjaamattoman vasteen välillä. Pitää vain muistaa kompensoida eq:n aiheuttama gain pudotus/buusti vastaamaan mahdollisimman tarkasti korjaamattoman signaalin tasoa.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Groovi
25.05.2010 13:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Kyllä asioita on ihan hyvä kelata teoriapuolellakin, fyssaahan nämä hommat kumminkin on.
 
Tota vaiheasiaa mä lähtisin tarkastelemaan jonkin mittasoftan kanssa, joka kykenee näyttämään vaihevasteen. Eqtus osuu kohdilleen, jos mittatuloksessa vaihevaste oikenee. Pari astetta merkitsee jo yllättävän paljon. Tällöin eq:n käyttö on myös täysin perusteltua.
Vastaavasti vaikka taajuusvaste oikenisi, mutta vaihevaste nousee pystyyn entisestään kannattaa korjaus jättää tekemättä tai muokatta sellaiseksi ettei vaihe jyrkkene.
 
Ja niinkuin aina, loppumetreistä viisainta on ottaa korvat käteen :)
On todella hyödyllistä tehdä A/B kuuntelukokeita korjatun ja korjaamattoman vasteen välillä. Pitää vain muistaa kompensoida eq:n aiheuttama gain pudotus/buusti vastaamaan mahdollisimman tarkasti korjaamattoman signaalin tasoa.
 
-Paavo

 
Kiitos ja kumarrus, juuri jotain tällaista knoppitietoa hainkin. Täytyypä illalla tsekata, väittäisin nimittäin että tuossa uusimmassa 5 beta version Roomeq Wizardissa oli nyt mahdollista saada myös vaihekäppyrä suoraan siihen taajuusvaste kartan päälle.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
multipaavo
26.05.2010 10:56:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pasa nada.
 
Laiskottaa, eikä jaksa alkaa säätää beta versioita koneelle, ni näkyykös vaihekippurat uutukaisessa?
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Groovi
26.05.2010 13:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: No pasa nada.
 
Laiskottaa, eikä jaksa alkaa säätää beta versioita koneelle, ni näkyykös vaihekippurat uutukaisessa?
 
-Paavo

 
Kyllä näkyy, on ihan mielenkiintoinen ominaisuus.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
multipaavo
26.05.2010 13:56:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Kyllä näkyy, on ihan mielenkiintoinen ominaisuus.
 
Tuopas on hyvä homma. Enemmän mittareita on enemmän mittareita :D
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Master Fader
26.05.2010 14:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistakaa, että ihminen ei kykene aistimaan vaihesiirtymiä ja se että myös akustiseen taajuusvasteen muutokseen sisältyy vaihesiirtoa. Siksi vaihelineaarisen eq:n käyttö ei välttämättä ole perusteltua. Joissain tapauksissa toki on.
 
Groovi
26.05.2010 14:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Muistakaa, että ihminen ei kykene aistimaan vaihesiirtymiä ja se että myös akustiseen taajuusvasteen muutokseen sisältyy vaihesiirtoa. Siksi vaihelineaarisen eq:n käyttö ei välttämättä ole perusteltua. Joissain tapauksissa toki on.
 
Menee sen verran sähkötekniseksi asiaksi ettei meikäläisen tietotaito enää riitä, mutta muistelisin lukeneeni että se taajuusriippuvainen vaiheensiirto ei ole pelkästään huono asia, vaan se on jopa osa vanhojen analogilaitteiden soundia, esim. Pultecin EQ. Ja sikäli nuo omat amatöörin huonemittaukset antaa mitään osviittaa, niin näköjään vaihe muuttuu taajuuden mukana melko rajustikin ja pitkin koko vastetta.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
multipaavo
26.05.2010 15:22:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: akustiseen taajuusvasteen muutokseen sisältyy vaihesiirtoa.
 
Jos ymmärsin oikein mitä tarkoitat niin esimerkkinä toimii mikä vain torviladattu kaiutin. Itse torvelle on ominaista nostaa taajuus X laajalla Q arvolla ylös ja tehdä samalla vaiheelle tepposet. Kun asia kompensoidaan kaiutinprosessorin _ei_vaihelineaarisella_ eq:lla saadaan samalla kompensoitua myös vaihevaste joka käyttäytyy samoin (tuskin kumminkaan 100%) esimerkin akustisessa, että sähköisessä ympäristössä.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Master Fader
26.05.2010 16:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Menee sen verran sähkötekniseksi asiaksi ettei meikäläisen tietotaito enää riitä, mutta muistelisin lukeneeni että se taajuusriippuvainen vaiheensiirto ei ole pelkästään huono asia, vaan se on jopa osa vanhojen analogilaitteiden soundia, esim. Pultecin EQ.
 
Ei ole näin. Taajuusvaste ja vaihevaste ovat tiukasti kiinni toisissaan. Kaksi toiminnaltaan erilaista eq:ta, jotka tuottavat saman taajuusvasteen muutoksen, tuottavat saman vaihevasteen muutoksen. Ja vaihesiirto ei ole soundia, jos sitä ihminen ei kuule.
 
cozmo
26.05.2010 16:14:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Muistakaa, että ihminen ei kykene aistimaan vaihesiirtymiä ja se että myös akustiseen taajuusvasteen muutokseen sisältyy vaihesiirtoa. Siksi vaihelineaarisen eq:n käyttö ei välttämättä ole perusteltua. Joissain tapauksissa toki on.
Ainoa tapa havaita vaihesiirymiä on tilanteet joissa alkuperäistä signaalia yhdistetään prosessoituun... Mutta vaihesiirto itsessään ei toki kuulosta miltään.
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
sami_sumea
26.05.2010 16:53:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Ei ole näin. Taajuusvaste ja vaihevaste ovat tiukasti kiinni toisissaan. Kaksi toiminnaltaan erilaista eq:ta, jotka tuottavat saman taajuusvasteen muutoksen, tuottavat saman vaihevasteen muutoksen.
 
Ei mun käsittääkseni pidä paikkaansa ...
 
Veikkaan että sotket nyt tämän jutun noihin netissä tehtyihin testeihin joissa eri Digi-EQ:illa on väännelty taajuuskäppyrät vastaamaan toisiaan niin että eri valmistajien vempaimet saadaan nullaamaan. Tämä pitää paikkansa ainoastaan jos käytetty filtteri on vastaava (riippumatta siitä miten filtterin coefficientit on laskettu).
 
Se miten vaihe käyttäytyy EQ:ssa riippuu käytetystä filtteröintimetodista. Esim nuo UAD:n Pultec-emulaatiot veivaavat vaihetta täysin eri tavalla kuin normaali biquad-pohjaiset härpättimet. Vaihetta voidaan myös tasoitella ekvalisointipassin jälkeen allpass-filtterillä, kuten useat "minimum phase eq:t" tekevät ilman että taajuusvaste muuttuu.
 
...
 
http://www.soundreel.com http://www.adamantiumstudios.com
Groovi
26.05.2010 17:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Ei ole näin. Taajuusvaste ja vaihevaste ovat tiukasti kiinni toisissaan. Kaksi toiminnaltaan erilaista eq:ta, jotka tuottavat saman taajuusvasteen muutoksen, tuottavat saman vaihevasteen muutoksen. Ja vaihesiirto ei ole soundia, jos sitä ihminen ei kuule.
 
Ahaa, eli onko se niin että jos kajarilla on olemassa taajuudesta riippuva vaihevaste, niin sillä ei ole periaatteessa mitään tekemistä sen varsinaisen vaiheen kanssa, vaan eron voisi kuulla ainoastaan silloin kun rinnakkain olisi kaksi erilaisen vaihevasteen tuottavaa kajaria? Tai siis jos kahden erilaisen kajarin tuottamassa vaihevasteessa olisi jollakin taajuudella juuri vastakkaiset vaiheet, niin kyseinen taajuus kumoutuisi kokonaan.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Groovi
26.05.2010 20:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se näköjään tuo vaihevaste tarkoittaa yksinkertaisuudessaan komponentista ulostulevan signaalin vaihemuutosta taajuuden mukaan, verrattuna alkuperäiseen sisään menevän signaalin vaiheeseen. Komponentti itsessään voi olla yhtä hyvin vaikka vahvistin tai kajari, ja sillä on olemassa jokin ominainen vaihevaste.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
harbapapa
26.05.2010 21:17:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kait ihan suoranaisesti liity alkuperäiseen kysymykseen mutta hankin joku aika sitten KRK:n Ergon ja vaikutus oli positiivinen. Stereokuva tarkentui ja bassot muhenivat. Äänitysvaiheen vaihevirheet on ollut helpompi korjata miksauksessa.
 
Lisää ergosta: http://www.krksys.com/ergo/intro.php
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti