Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mikki raskaan musiikin äänittelyyn.
1 2
kitaraqq
24.04.2010 16:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli minkä mikin ostan raskaan musiikin äänitykseen ,elikkä sähkökitaraa pitäs nauhottaa.Tiedän et raskaamman saundin saa kun äänittää kahella mikillä, mikä ois hyvä ydistelmä?
 
kivi
24.04.2010 17:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaraqq: Eli minkä mikin ostan raskaan musiikin äänitykseen ,elikkä sähkökitaraa pitäs nauhottaa.Tiedän et raskaamman saundin saa kun äänittää kahella mikillä, mikä ois hyvä ydistelmä?
 
Kannattais sitten varmaan miettiä nuo tietämiset uusiksi. Enemmän kuin yksi mikki aiheuttaa aina vaiheongelmia, eikä välttämättä isonna soundia ollenkaan.
 
Kartion eteen Shure SM57, Sennheiser e606 tai laajemmilla soundeilla Sennheiser MD421.
 
Se raskaus ja matala botne tulee sitten muuten bassosta, basso miksataan sillai että siinä on sekä syvä botne että hyvällä lailla säröttyvä yläpää. Kitara ei alakertaa juuri kaipaa, eikä sitä kitarasoundistakaan haeta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
luu
26.04.2010 20:55:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shuren 57 ja Sennheiser e606 on mulla ollut toimiva yhdistelmä. Skittakapin mikityksessä mikin sijoittelu on aikas tärkeää. Parin sentin siirto voi vaikuttaa aika paljon soundiin. Kyllä minusta skitassa saa olla vähän alapäätäkin jos tehdään raskasta musaa. Esimerkki hyvästä skitasta on vaikka Electric Wizardin Dopetrone levy.
 
hape
27.04.2010 08:45:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaraqq: Eli minkä mikin ostan raskaan musiikin äänitykseen ,elikkä sähkökitaraa pitäs nauhottaa.Tiedän et raskaamman saundin saa kun äänittää kahella mikillä, mikä ois hyvä ydistelmä?
 
Mä oon huomannu nykyään monissa tapauksissa tykkääväni senkun e906:sta.
 
Ja sit vielä tuohon raskausasiaan. Kuten kivi sano, se botne tulee sieltä passosta. Kitaran vire, kielet ja strykkari tietysti vaikuttavat paljon asiaan, mutta silti se botne tulee passosta :D Sitä vaan yritän sanoa, että sen soundin raskauden kannalta ei mun mielestä ole hirveesti merkitystä onko sulla siinä kitarakaapin edessä 57, 606, 906 tai 421 ku ne muut asiat vaikuttaa niiiin paljon enemmän. Eli millä tahansa noista edellä mainituista saa varmasti sen raskaan kitarasoundin jos vaan muut asiat on kondiksessa.
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Torniojaws
27.04.2010 19:11:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luu: Esimerkki hyvästä skitasta on vaikka Electric Wizardin Dopetrone levy.
 
Hyvä on, mutta ei taatusti sovi vähänkään nopeampaan materiaaliin :) Hyvä soundi riippuu tyylistäkin. 57:lla on laatu taatusti ihan muusta kiinni kuin mikistä, kun sijoittaa sen tyyliin sopivasti oikein.
 
Jos haluaa kikkailla, niin voi kokeilla myös Fredmanin tyyliä, jossa yksi 57 osoittaa kohtisuoraan kajarin keskelle, ja toinen 57 on 45 asteen kulmassa toiseen nähden osottaen myöskin keskustaan. Siitä sitten siirrät sitä 45 asteen mikkiä kunnes vaihevirhe kuulostaa soundiltaan hyvältä. Siitä saa oikein makeaa tanakkuutta soundiin, kunhan tekee sen oikein. Esimerkki tästä mikitystekniikasta on esim. In Flamesin levyllä Clayman.
 
Toinen yleinen kahden mikin tapa on 57 + Sennheiserin MD421, jolloin 57 osoittaa keskelle kartiota ja 421 on reunempana nappaamassa botnea.
 
Ja vielä yksi mahdollisuus on käyttää kahta 57:aa, jolloin jälleen kerran toinen osoittaa kohtisuoraan keskelle ja toinen on kaiuttimen reunalla, ulkoreunan sisäpuolella, kohtisuorassa kajariin. Voit myös kokeilla kääntää keskellä olevaa mikkiä hiukan sivuttaiseen asentoon, osoittamaan sen pienemmän pallukan ulkoreunaan.
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 23.4.2010
kivi
27.04.2010 20:30:22 (muokattu 27.04.2010 22:02:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws:
Toinen yleinen kahden mikin tapa on 57 + Sennheiserin MD421, jolloin 57 osoittaa keskelle kartiota ja 421 on reunempana nappaamassa botnea.

 
Edit: Sähläystä. Sitä se on kun ajattelee muita asioita samalla kun kirjoittaa.
 
Kuuntele kuulokkeilla summaa, tarviiko viisseiskaa ottaa vähän taaksepäin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Torniojaws
27.04.2010 20:57:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Eiks kuitenkin toisinpäin? 421 keskelle botnelle (kaiuttimen isku pidempi), 57 laitaan noin 4cm kaiuttimen laidasta sisäänpäin
 
Kai niitä tyylejä on sitten monia. Ainakin itsellä tulee botnempi soundi reunalta, tosin voihan se riippua elementistäkin (V30 itsellä).
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 1.7.2010
theguru_
27.04.2010 21:01:45 (muokattu 27.04.2010 21:13:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä käytössä M201. Konkalla joskus koko kaappia, ei vain yhtä kartioita. Joskus 57+M201 45 asteen kulmassa sentteristä summattuna. Jos äänitettävä kaappi on 4x12 niin siihen kahen ja puolen kilon piikkiin tulee raavittua de-esseri samantien ennen naruttamista.
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
kivi
27.04.2010 22:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Kai niitä tyylejä on sitten monia. Ainakin itsellä tulee botnempi soundi reunalta, tosin voihan se riippua elementistäkin (V30 itsellä).
 
Joo. Mitähän mä ajattelin, etäisyyttä luultavasti. Poistan sotkuni.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jurpontor
28.04.2010 11:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Enemmän kuin yksi mikki aiheuttaa aina vaiheongelmia, eikä välttämättä isonna soundia ollenkaan.
 
Asettelukikka 10:
 
Laita vahvistin hurisemaan, eli kytke vaikkapa plugipiuha kiinni ja jätä toinen pää lattialle. Sit ohjaat molemmat mikit kuulokkeisiin niin että toisesta on vaihe käännetty. Kuulokkeet päässä siirtelet toista mikkiä siinä "oikean kohdan" lähettyvillä kunnes luureista tulee mahdollisimman vähän mitään ääntä. Tällöin niitten pitäis olla suhtkoht lähellä samaa vaihetta.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
kivi
28.04.2010 16:02:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jurpontor: Asettelukikka 10:
 
Laita vahvistin hurisemaan, eli kytke vaikkapa plugipiuha kiinni ja jätä toinen pää lattialle. Sit ohjaat molemmat mikit kuulokkeisiin niin että toisesta on vaihe käännetty. Kuulokkeet päässä siirtelet toista mikkiä siinä "oikean kohdan" lähettyvillä kunnes luureista tulee mahdollisimman vähän mitään ääntä. Tällöin niitten pitäis olla suhtkoht lähellä samaa vaihetta.

 
Jolloin vaihe on samassa 50 herzin kohdalla.
 
Ei sillä, mä olen käyttänyt kyllä tätä ihan menestyksellä, mutta ei se ihan noin helposti mee.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Hanok
30.04.2010 12:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Jolloin vaihe on samassa 50 herzin kohdalla.
 
Ei sillä, mä olen käyttänyt kyllä tätä ihan menestyksellä, mutta ei se ihan noin helposti mee.

 
No joo, jurpontorin kuvaamalla tavalla se 50 Hz voi korostua liikaa. Homman voi hoitaa niinkin että vääntää vahvistimen riittävän kovalle (vaikka säröpedaalin avustuksella), jotta laajakaistasempaa kohinaa saa riittävästi luureihin. Näin on ehkä helpompi hakea paikkaa, jossa molempien mikkien signaali on oikeasti suunnilleen samassa vaiheessa. Ja voihan se härskimpikin kampasuodatus jossain tilanteessa kuulostaa hyvältäkin.
 
Testailemistahan se joka tapauksessa vaatii kaikilla konsteilla, että optimaalinen soundi löytyy. Kuuloke+vastavaihe -kikka voi kuitenkin nopeuttaa hommaa huomattavasti verrattuna "sokkona" yrittämiseen. Kannattaa aloittaa siitä, että yhdelle mikille haetaan hyväsoundinen paikka ja siirrellä luurit päässä vain toista mikkiä.
 
Täytyy varmaan joku kerta myös testailla tuota "Fredman-metodia", ihan mielenkiinnostakin. En suoraan sanoen muista ainuttakaan sessiota, jossa kitaran äänityksessä olisi saatu käypäistä soundia äänittämällä 57:lla suoraan elementin keskeltä, mutta voihan se varmasti sopivalla monimikityksellä tuoda kaivattua purevuutta soundiin.
 
Sitten on vielä sekin pointti, että kunkin mikin soundi kajarin edessä riippuu paljon myös etäisyydestä. Varsinkin kahta erilaista mikkiä käyttäessä voi olla vaikeaa saada molemmat mikit riittävän lähelle samaa vaihetta niin, että molemmissa on lisäksi hyvä soundi. Voidaan siis harkita sellaistakin vaihtoehtoa, että haetaan erikseen esim. laitoihin pannatulla stereokuuntelulla kaksi yhdessä hyvältä soundaavaa mikkisijoittelua välittämättä vaiheista. Sitten tuunataan jälkikäteen vaihe-ero kohdalleen siirtämällä jompaa kumpaa äänitettyä raitaa. Tässäkin on luonnollisesti omat sudenkuoppansa, joten parempihan se on, jos raidat soundaavat yhdessä mahdollisimman hyvältä jo äänittäessä.
Hanok
30.04.2010 12:59:13 (muokattu 30.04.2010 13:01:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään nyt vielä tuosta 50 Hz:n asiasta, tuolla taajuudellahan aallonpituus on n. 6,6 metriä. Ei siis ole käytännössä riskiä, että mikit olisivat vahingossa kokonaisen aallonpituuden verran eri vaiheessa (tätähän ei olisi mahdollista havaita pelkkää 50Hz siniaaltoa kuuntelemalla). Toisin sanoen, jos 50 Hz tajuudella vaiheet ovat tarkasti oikein, ne ovat sitä varmasti muillakin taajuuksilla.
 
Käytännössä pienehköä vaihe-eroa ei tietysti kuule tuolla matalalla taajuudella vertaillessa, mikä johta siihen, että syntyy kampasuodatusta. Mitä pienempi ero on, sitä ylemmille taajuuksilla suodatusta esiintyy. Tästä syystä onkin tosiaan parempi kuunnella luureilla vahvistimen kohinaa kuin "pelkkää" 50 Hz signaalia. Ja lopuksi tietysti testata ihan oikeaa kitaraa äänittämällä.
Aki
09.05.2010 18:25:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mielenkiintoinen metodi on yhdistää kaksi dynaamista mikkiä Y-piuhalla yhteen etuasteen kanavaan. 57+57, 57+421, 57+201, jne. Soundi isonee jännällä tavalla. Saattais juurikin toimia raskaassa musiikissa passelisti.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Esp
09.05.2010 19:30:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Yksi mielenkiintoinen metodi on yhdistää kaksi dynaamista mikkiä Y-piuhalla yhteen etuasteen kanavaan. 57+57, 57+421, 57+201, jne. Soundi isonee jännällä tavalla. Saattais juurikin toimia raskaassa musiikissa passelisti.
 
Ja toimiikin, olen käyttänyt useasti.
 
Jos käytössä on yksi mikki, valitsen mieluusti MD421:en, viimeaikoina olen kahden mikin kombinaatioissa Audixin i5:sta ja Shuren SM545:sta. Tietysti myös vanha kunnon 57 toimii, jos sen asettelee huolella.
 
Täh?!?
Mikael
09.05.2010 20:56:11 (muokattu 09.05.2010 20:57:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Yksi mielenkiintoinen metodi on yhdistää kaksi dynaamista mikkiä Y-piuhalla yhteen etuasteen kanavaan. 57+57, 57+421, 57+201, jne. Soundi isonee jännällä tavalla. Saattais juurikin toimia raskaassa musiikissa passelisti.
 
Ihan mielenkiinoinen kela varsinkin jos inputtien kanssa on niukkaa. Mä yleensä äänitän kahdella mikillä omille raidoilleen ja summaan miksatessa. Ootko tehnyt vertailuja miten toi metodi eroaa omille raidoille äänittämisestä? Ratkaisu tehdään tossa aikaisemmin mikä sinänsä on yleensä parempi mut onks soundissa eroa?
 
Mulla on yleensä dynaaminen + isokalvoinen konkka. Esim 57+414 tai 421+89. Mitenhän fantomit jakautuu Y-piuhalla???
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Aki
09.05.2010 22:19:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Ootko tehnyt vertailuja miten toi metodi eroaa omille raidoille äänittämisestä?
 
Joskus kun kokeilin niin soundi on niin täysin erilainen ettei sitä tarvitse sen tarkemmin vertailla. Joku kelasi sen niin että mikkietuaste näkee tuossa tapauksessa tuplasti enemmän kapselipinta-alaa.
 
Esimerkkinä, jos kytkisit sähkökitaran kaula- ja tallamikit omiin vahvistimiinsa, lopputulos ei muistuta lainkaan sitä kun molemmat mikit on päällä samaan aikaan.
 
Mitenhän fantomit jakautuu Y-piuhalla???
 
Hyvä kysymys. Konkkamikin viemä phantom-virta on niin pientä että periaatteessa kai riittää, mutta samaa jännitettä ei sitten ehkä irtoakaan. EOS. En ole halunnut/uskaltanut kokeilla.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Mikael
09.05.2010 22:58:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Joskus kun kokeilin niin soundi on niin täysin erilainen ettei sitä tarvitse sen tarkemmin vertailla. Joku kelasi sen niin että mikkietuaste näkee tuossa tapauksessa tuplasti enemmän kapselipinta-alaa.
 
No ainakin se näkee erilaisen kuorman kahdessa mikissä kuin yhdessä.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Torniojaws
09.05.2010 23:01:12 (muokattu 09.05.2010 23:07:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Hyvä kysymys. Konkkamikin viemä phantom-virta on niin pientä että periaatteessa kai riittää, mutta samaa jännitettä ei sitten ehkä irtoakaan. EOS. En ole halunnut/uskaltanut kokeilla.
 
Se kai riippuu mikkien impedanssista? Jos mikeissä on sama impedanssi, niin teoriassahan jännite puolittuu.
 
{Rmikki1/(Rmikki1+Rmikki2)}*Ucc
 
Esim. Royer R121:n impedanssi on 300 ohmia ja Audio Technican AT4050:n impedanssi on 100 ohmia, niin jännite jakautuisi:
 
{300/(300+100)}*48V = 36 volttia R121:lle -> 12 volttia AT4050:lle
 
Ei taida millään riittää tuo 12 volttia, joten taitaa olla mykkänä. Tiedä sitten miten 24 volttia, jos on kaksi saman impedanssin mikkiä...
 
E:
Wikissä taas:
 
Useimmiten phantom-virran jännite on 48V, mutta myös 12V jännite on määritelty DIN 45596-standardissa
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrofoni#Phantomsy.C3.B6tt.C3.B6
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 1.7.2010
Aki
10.05.2010 00:01:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Se kai riippuu mikkien impedanssista?
 
Jännite ei riipu, virta riippuu. Y-piuha kytkee mikit rinnan. Toisekseen, etenkin edullisemmissa laitteissa phantomjännite saattaa olla mitä vain 20V-50V välillä.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti